Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Enpä saa mitenkään miellettyä itselleni jotain n 1980 puolenvälinkään Firebird-Camaro-Mussea tai Corvettea ,jos Jenkeistä puhutaan,MUSEOAJONEUVOKSI.
    Enkä kyllä näitä saman aikakauden etuveto perhemallejakaan GM tuotteista joita löytyy läjäpäin kilohintaan.
    Jotenkin minun "museokäsite" loppuu näihin takaveto malleihin,niihin Delta 88-Cutlass vm mitä tännekkin DSL läjäpäin tuotiin tai Electran takatuuppareihin,Fleetwood ym jotka vanhan+jonkin näköisiä ja perinteisiä muinaisjäänteitä joiden juuret 60-70-luvulla.
    Etuveto Eldot tai Toronadot eri juttu tietysti,vm alkavat jo sieltä 60-luvulta.
    Aries,Reliant,Town&Country ym siinä ja siinä.
    Ford puolelta viimeinen mohikaani Crown Victoria ja The End.

    Itse sitä mieltä että MR statuksen ikärajan voisi jäädyttää "toistaiseksi"vm 1985 jolloin aivan varmasti yhä löytyy kaikille passelia vanhaa kalustoa perinteisella ulkonäöllä+tekniikallakin näihin jo 5-10v uudempiin verrattuna eikä koko systeemi kaadu liian herkästi väärinkäytettäviin 80-lopun vuosimalleihinkaan sen vuoksi.

    Nuoremmat ikäpolvet taatusti eri mieltä ja himoavat ainoastaan tuuninki vm muovipulkkia elektroniikkakuorrutuksella.
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Periaatteessa ihan asiaa mielestäni, pari pointtia vaan. Ensi vuonna saa museorekisteriin 1984 autoja, ei lähellekään 90-lukuisia :soosoo:

    Ja sana museo museoautossa ei tarkoita museota, eli ulkonäkö ei ole oleellista vaan auton ikä.

    30-vuotiaana ne voi vapauttaa käyttöauton rasitteista ja verotuksen ikeestä, jos ovat sen kuntoisia.
     
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hmmm, tuolla logiikalla voisi esmes '60 Cadillacin jättää pois MR, kun siinä alkaa jo olemaan kaikki mukavuudet, mitä uusissa autoissa alkaa vasta nyt olemaan.

    Kyllä ne ysäriautotkin vanhenee joka vuosi, ei huolta...
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,oikein mutta osa ihmisistä olettaa että tuo ikäraja voi olla kaiken aikaa liukuva eli sen -85 jälkeen odotamme 10 vuotta että-95 tulee MR ikään,vai?
    Siihen pyrin tuolla esimerkillä.
    Esim tuota kalustoluetteloa mitä omistat niin onko -87 560 MB joskus museoauto täällä tai vaikka -98 ML 320,mitä veikkaat,siis näillä säännöksillä ja odotatko näin käyvän?

    Noh,Leivon Harrille voi vastata ,kun kerran tälle linjalle lähditte,onko mielestäsi 60-Caddy muutenkin katsella+teknisesti kuin nykyauto ja onko Cadillac mallisto 80-luvulla samanmoinen(kehittynyt kenties) jos kerta samat varusteet+muutkin ominaisuudet..vai?

    Aivan sama minulle,kalusto valmiina enkä taida enää lisätä=siinähän naljailette,osoite väärä:Valtionvarainministeriöön voitte V..lla ja päteä koska yksinkertaisesti ette halua ymmärtää mikä valtioita tässä hiertää,minua tuo 40v raja ei hierrä koska en ole kiinnostunut noin uusista ajopeleistä harrasteekseni.
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mutta aika menee eteenpäin.

    '60 cadillac on kovin paljon erinäköinen kun esimerkiksi '85 caddy, mutta molemmat on oman aikansa kuvajaisia. Tästä on museotoiminnassa kyse.

    Maailma oli kovin erinäköinen 50 vuotta sitten, silloin oli mieletön nousukausi jenkeissä ja usko tulevaan järkähtämätön. Oltiin menossa kuuhun. Tuohon näkökulmaan perustuu '60 caddyn muotoilu ja henki.

    30 vuotta sitten, kun '85 caddy oli uusi, oli Reagan, cafe-normi ja tähtien sota, tuon ajan cadillacit tulivat tutuiksi televisiosta uutiskuvista sekä ajan tv-sarjoista, vaikka päästöpolitiikka pienenti jenkkilaivat, oli itsetunto amerikassa kohdillaan, '85 cadillacissa haisee tietty amerikkalainen itsepetos, on perinnedollarihymy, joka on jo aika näivettynyt.

    20 vuotta sitten Suomi voitti MM-kultaa lätkässä, autot Suomessa oli tylsiä, lama alkoi taittua, markoilla maksettiin ja corolloilla ajettiin. Telkkarissa näkyi X-files.

    Kaikki tämä on historiaa ja kaikki tämä on säilömisen arvoista. Aika hoitaa suurimman osan esmes vuoden -95 autoista paaliin, mutta ne, jotka jää hyvin säilyneenä jäljelle muodostavat aikoinaan kuvan tuosta ajasta. Vituttaisi, jos historiaan jäisi tyhjä aukko vain, koska aika tuotti liian hyviä/väärällä lailla nostalgisia tuotteita.

    Autojen käyttöikä on 70-luvusta pidentynyt, eli sikäki iän nosto 30 vuoteen on ihan perusteltua.
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuo on totta enkä kiistä milläänmuotoa kuten ei varmaan muutkaan.
    Ymmärtänet kuitenkin maan nimeltään Suomi ja sinun+monien monien muiden harrastajien näkemyksien eroavaisuuden.
    Valitettavasti Tuomarin valtaa käyttää yhäkin Valtio eikä sitä muu kiinnosta kuin raha,kulttuurit tai harrasteet sikseen.
    Valitusoikeutta ei ole tai sitä pitää anoa.
    Toivotan Onnea Taistelussanne enkä palaa tähän eipäs juupas suohon joka ei johda mihinkään.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Hei, ei tarvi herneitä nenään vetää, yritin kirjoittaa kohteliaasti ja asiallisesti. Tämähän on keskustelufoorumi :D , jokaisella on oikeus mielipiteeseen.

    Haluan kuitenkin veistä kääntää kun olen sen näköjään kylkiluiden väliin jo saanut, edellä tuli jo tähän viittaavaa mutta ajo-ominaisuudet on kaasujousitetulla sitikan DS:llä 50- tai 60-luvulta aika hyvät, peittoaa monet nykyautot. Ja on ihan museoauton näköinen. Mersun 1963 esitellystä valtionpäämiesautosta puhumattakaan niin vastaavalla alustatekniikalla oleva 1968-1972 täysilmajousitteinen 300SEL antaa hyvät ajo-ominaisuudet tämänpäivän mittapuunkin mukaan unohtamatta vielä kaasunestejousitettua 450 SEL ajalta 1975-1980; sen ulkonäkö alkaa olla jo siinä kintaalla meneekö museoautoksi. Tämä ns. HPF-jousitus oli seuraavassakin ässämallissa 1980-1991.

    Keksin tässä mihin sana museo voisi viitata; autoa on säilytetty museossa tai vastaavissa olosuhteissa jotta se kelpaisi museoon 30 vuoden ikäisenä :p .

    Ai niin, toivon että saisin 1987 SECin museorekisteriin 2018, se tarttee vaan maalata, ainakin kyljet koska alkavaa ruostetta on, harmi. Mutta olet ihan oikeassa, nyt en voisi millään mieltää 1998 ML:ää museoautoksi mutta kysy sitä uudestaan 2029 :rotfl:
     
  8. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Itse itseäni muistuttaen,oma suppea näkökenttäni antaa ymmärtää sen FAKTAN että,myös IHMISEN elinikä on huomattavasti pidempi nykypäivänä kuin sata vuotta sitten....
    tästä voi jokainen päätellä kantani ko. asiaan....
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuokin on totta. Ihmisiä harvoin laitetaan museoon, ellei sitten ole tomumajassaan sopivasti muumioitunut, mutta milloin voi edesmenneen teemamuseon perustaa? Kekkonen ja Elvis kuolivat 70-80-luvun taitteessa ja molemmilla on oma museo, ehkä jopa useampia. Koska esimerkiksi 10 vuotta sitten kuollut Aki Sirkesalo olisi museoiässä? Akin musiikki ei vielä kuulosta kovin nostalgiselta.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Tuon vielä oman kantani että Suomi ei ole sivistysvaltio. Ruotsissahan tietyn ikäisiä ajoneuvoja ei rankaista enää käyttöautojen veroisella katsastusrumballa, en osaa sanoa onko siellä ajoneuvoveroja ja miten vakuutuksiin suhtaudutaan. Sama Saksassa, siellähän on olemassa sekä museokilvet että sellaiset sesonkikilvet, olen itse nähnyt - ne oli voimassa kuukausina 04-10 ja olivat siis henkilökohtaiset, autokohtaisuudesta en tiedä.

    Jos suomessa voitaisiin ostaa autoja ilman autoveroa autokanta olisi nuorempaa, käyttikset oli muutamien vuosien, max 15 ikäisiä karkeasti niin kaikki 25 vuotiset voitaisiin päästää jo laitumille ilman mitään museosysteemejä ja kateuskertoimia.

    Toki kun suomalaiset on nyt valtiovallan toimesta verojen avulla ohjattu tiettyyn alkoholikulttuuriin (kaikki viina juotava heti pois, ja kerralla silloin kun sitä saa) niin kansamme opettaminen sivistyneeseen autoiluun voi olla myös mahdoton tehtävä, niin pahasti on tämä romuilla ajaminen juurrutettu mieliimme. Eli vaikka saisi ostaa uuden modernin, turvallisen, vähäpäästöisen ja halvan, ja maksaa ajoneuvoveroa sen oikean käytön mukaan; ei siis pihalla seisottamisen, niin varmaan jotkut jo perinteiden velvoittamana jatkaisivat wanhuksilla käyttöajoaan. Mutta tämä osa olisi varmaan häviävän pieni; kuten se on jo nytkin, silti vaan tuo kateus isoa kansaosaa vaivaa.
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Tästä isäni myös välillä mainitsee, että hänen aikanaan ne jenkkiautot oli suhteellisen tuoreita, noin 10-15 -vuotta vanhoja, osa tuoreempiakin.
     
  12. spinout

    spinout Gearhead

    Rajapyykki oli varmaan eka energiakriisi -73. Sitä ennen valmistetut jenkkiautot olivat niitä oikeita kunnon Autoja, jotka olivat tarpeeksi vanhoja jo 70-80-luvun taitteessa roddariharrastukseen. Ruotsalaiset matki amerikkalaisia ja me perässä.

    Juhlat oli ohi, 70-luvun lopulla ja 80-luvulla uudet autot muuttui niin aneemiseksi (joitain poikkeuksia lukuunottamatta), että siitä lähtien on tehty vain "nykyautoja". Tottakai hienoja ja hyviä autoja on sen jälkeen tehty, mutta ne ovat nykyautoja. Mun puolesta museoautorajan voisi jäädyttää vuoteen -85 ja vapauttaa kaikki n. -75 vanhemmat ajoneuvoverosta, jotka eivät ole museoautoja.. Jos joku on eri mieltä, niin saa olla.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Miksei samantien vuoteen 71??

    Minusta se kuulostaisi hyvälle.

    Ei tulevat polvet mitään harraste autoja tarvitse tai jos tarttee, niin sit ne joutuu maksamaan näistä meidän kikkareista itsensä kipeäksi.
     
  14. spinout

    spinout Gearhead

    Jaa, sarkasmia. Jos nyt on jo päästy siihen, että -84:t voi museorekata, niin ei sitä rajaa yhtäkkiä taaksepäin pitäis vuosia kelata (niinkuin SAHK-mies kysyy). Alkaa rautakanki vääntyy, kun seuraavalla vuosikymmenellä saa joitain 90-luvun muovisia elektroniikkakikkareita MUSEOautoksi. Jos saa ellei ole jo kuin taskuun sulanut lakupötkö. Pitäis kehittää rinnalle joku muu luokka kuin museostatus, jotta voi nuoremmatkin sukupolvet harrastaa halvemmilla kustannuksilla ja siihen kuuluisi myös alkuperäisestä muutetut autot.
     
  15. multsi

    multsi 2nd gear

    Nykyautojen valitetaan olevan tylsiä? Ehkä ne tietyllä tavalla ovat hajuttomia ja mauttomia, mutta mielestäni tällä hetkellä markkinat ovat täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia vaihtoehtoja.

    Moottoreista löytyy turboa, tuplaturboa, dieseltuplaturboa, hybridiä ym. jotka on toteutettu teknisesti erittäin mielenkiintoisesti. Löytyy nelivetoa ja mielenkiintoisia automaattivaihtoehtoja. Ajo-ominaisuudet ovat loistavat sekä varustekilpailu, jota valmistajat tarjoavat kuluttajille on valtava.

    Lisäksi muotoilu on mielestäni autoissa mennyt parempaan suuntaan. Monella autolla on merkille ominainen muotoilu, ja "Maskiajattelu" on tullut takaisin. Muotoilullisesti tylsintä aikaa olivat 80-&90-luku. Nykyään muotoilussa on haettu selkeästi persoonallisuutta.

    Kyllä itse näen näillä vuosikymmenien päässä harrastearvoa oman aikakautensa tuotteina. Osalle ihmisistä autojen arvostaminen tuntuu rajoittuvan +-20 vuoteen omasta syntymästä. Tätä uudemmat ovat "muovipaskoja", joilla ei ole mitään arvoa tulevaisuudessa. Mun mielestä yli 25-vuotias auto on aina ilo silmälle hienokuntoisena, mallista riippumatta.
     
  16. multsi

    multsi 2nd gear

    Mitä mörköjä muovisuus, sähköisyys, ja 90-luku ovat? Tekniikka kehittyy ja vanhenee ajan myötä. 2020-luvulla kyseessä ovat 30-vuotiaat tekniset toteutukset, eli museokamaa toisinsanoen. 10-vuoden päästä 94-mallisia autoja et varmasti hyväkuntoisena monia löydä. Ne, jotka säästyvät, voivat mielestäni olla aivan hyvin museostatuksella.
     
  17. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kisatoiminnassa pitää olla säännöt ja turvallisuus huomioida, joten säännöillä on oikeutuksensa, mutta minusta olisi parempi että museorekisteröinnin viritelmä poistettaisiin kokonaan ja määriteltäisiin kokonaan toinen tapa maksupolitiikkaan.

    Mallia voisi hakea vaikkapa keskieuroopan yhden kilven mallista, jossa yhdellä rekisteriotteella voi olla useita autoja. Yhdet vaihtokilvet kilvet autoon. Olkoon sitten harraste, museo tai ihan mikä tahansa. Maksut kalleimman mukaan ja vain yksistä kilvistä. Jos tarvitset toisen vakituisen ajoon, niin maksat kahdesta.

    Pussihousut sais edelleen arvioida autojensa museokuntoa mielin määrin omissa kerhoissaan. Miettiä numbermätsingejä, värikoodeja ja sääntöjä hyväksymiselle museointiin. Miksi siihen pitää valtion tukipolitiikka ja katsastus sotkea. Nythän ainoa porukka jota valtio tukee on pussihousut. Muut harrastajat maksaa käyttöauton kulut.

    Esittämässäni mallissa jokainen saisi itse määritellä harrasteajoneuvonsa ja se varmastikin lisäisi harrastajien määrää ja toisi harrastukseen uutta monipuolisuutta. Ei harrastaminen ole pahasta ja lainsäätäjällä on jo ihan tarpeeksi sääntöjä meille suomalaisille. ..ja mikä tärkeintä! Ei tarvisi olla toisten suomalaisten huolissaan, että autosta on maksettu jotain väärin valtiolle.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Täällä meilläpäin on kolme harrasteajoneuvoluokkaa; 1. antiikkiautot, 2. keräilyautot ja 3. modifioidut keräilyautot. Luokat määritellään pääpiirteissään seuraavasti:

    Luokka 1: Vähintään 30v vanhat, moitteeton alkup. kunto. Käyttö rajoitettu paraateihin, kokoontumisiin, hääkuljetuksiin jne. Ei normi cruisailua huvikseen.

    Luokka 2: Vähintään 25v vanhat, tai vähintään 15v jos: valmistusmäärä on alle 1500kpl tai merkki lopetettu vähintään 5v sitten. Moitteeton alkup. kunto, pienin poikkeuksin. Oldsit menee pian tähän. Käyttöpäivät rajoitettu, olikose nyt 30pv.

    Luokka 3: Vuosimalli 1958 tai vanhempi, mutta ei alkup. kunto. Eli perinteiset customit ja rodit.

    Edut harrasteeksi rekkaamisesta on kuitenkin marginaaliset, pakolliset vakuutukset hieman halvempia, ja vakuutuskauden ei tarvitse olla normiautojen vähintään 3kk. Eli käyttömaksuja, päästöveroja, dieselveroja, autoveroja, vuosikatsastuksia, päästömittauksia, käyttöönottoilmoituksia, käytöstäpoistoilmoituksia, rekisteristäpoistumisia jne jne jne ei ole muutenkaan. Mutta noin ajatuksena jos sinnekin kehittyis joku harrasteluokka.
    Luokka 1 vois olla museoautot, luokat 2 ja 3 harrasteet vaikka 6kk ajolla ja jollain katsastuspoikkeuksilla ym mitä niihin haluttaiskaan liittää.
     
  19. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Turhaa vääntöä koko autoveropaska. Kaikki nykyiset verot ja käyttömaksut voi poistaa,
    kaikki ajoneuvojen seurantajärjestelmät unohtaa, ym. byrokraattikikkailut.

    Tarvittava vero voidaan siirtää suoraan polttoaineen hintaan, stetsonista vedettynä
    vaikkapa 50 snt/litra, niin järjestelmä on oikeudenmukainen ja balanssissa:
    -Ajat paljon, maksat enemmän
    -Jos et aja, et maksa
    -Haluat ison moottorin, maksat kulutuksen ja käytön mukaan
    -Omistat monta autoa, maksat vain siitä joka liikkuu
    -Auton vuosimallilla tai päästölukemilla ei mitään väliä, käyttö ratkaisee

    Ainoat häviäjät olemme me, jotka olemme ostaneet automme verollisina
    ja maksaneet vuotuisia käyttö- ym. maksuja. Mutta hetken se vaan kirpaisee,
    parissa vuodessa on jo vanhat unohdettu ja ylistetään uutta systeemiä.
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Juuri näin...tuo olisi se ainoa oikea,yksinkertainen ja tasapuolinen systeemi.Mutta sehän olisi aivan liian helppoa...
     

Kerro tästä muillekin!