Leppäkyljen verotus muuttuu. Tai sitten ei?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sämpy, 16.12.2014.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nurmisen huolintaliikkeen setä otti hiet otsalle nähdessään mitä mulle oli pakattuna maahantuotavan piilofarkun kyytiin 1989. Mulle tulleet käytettiin mikäli jotakin tuotavaa oli, rahtitilana, eli auto lähtömaassa mahdollisimman täyteen rojua. Sit auton kanssa tulliin ja tavara oli luokkaa "käytetty rengas, arvo 0mk" jne. Se takapenkki oli joku vanin jalallinen penkki joka ei ois mahtunut farmariin istuma-asentoon edes yrittämällä. Mut huolitsijaa tosiaan jännitti kovin mitä tosta seuraa, ettei vaan tule tulkintaa, että autossa oli "takapenkki" tullatessa.

    Siihen aikaan ei räpsitty digikuvia muistoksi kaikista tilanteista.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyselin tässä katsastus mieheltä, et mites jos väliseinän sellaseen wannabe-pakuun laittaisi ja siihen hyllyt kauppa kasseille, niin vihreää valoa näytti väliseinälle ja ehdoton kielto tuli ees millekkään penkkiä muistuttavalle, eikä ole kuulemma merkitystä vaikka olisi 40cm katosta sellainen pikkuinen taso.
    Siihen nyt ilmi tulleiden tapausten mukaan muuten mahtuu veropeikko istumaan ja sit on "kivaa"



    Mut sitä en ymmärrä noissa molemmissa tapauksissa on ilmeisesti ollut et "teen- seuraamukset mietitään sitten" mentaliteetti
    Moniko järkevä ihminen kokeilee pierasta oikeen rivakasti jos hieman tuntuu, et voiskohan samalla kourallinen tulla?
    molemmissa tosin katsuri ois voinut toimia toisin, mut ei ole ensimmäinen kerta kun laatikko tulkitaan istuimeksi, mulla oli astrossa puolikas väliseinä ja laatikko siinä edessä ja ihan virallisesti lisäistuin

    Transitin armeija-penkitys on laatikot joissa päällä 5cm ja selkänojia ei ole lainkaan

    Venäjälle ei aikanaan saanut olla sohvaa kyydissä kun se tulkitaan istuimeksi, en tosin kokeillut vaan kysyin muutenkin hölmöjä kysellessä
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mitenkähän tämä on linjassa sen (moottorinvaihtoon) annetun ohjeen kanssa, että "tee valmiiksi, niin katotaan sitten"...

    Paperille ei kukaan konttuurilla suostunut kyllä laittamaan mitään... heh...

    Tämä kaveri teki valmiiksi... ja sitten katottiin... ja oikein huolella.
    No ensin iso lasku, perään pienempi, ettei tule niin paha mieli.
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No jokos on 80-lätkät jollain muutoskatsastettu poistoon? Jotta onnistuko se "ei tule koskaan Suomessa onnistumaan" asia.

    Varmaan Reemerikin olisi kiinnostunut.
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla oli aikoinaan ihan uutena ostamassani G20 vanissa kolmas penkki siinä keskellä konekopan takana. Tämä siis Metroauton maahantuomassa laitteessa. Se penkkihän oli semmoinen plyyssipäällystetty jakkara jolla nyt ei ollut kovin kiva istua mutta oli se otteessa. Tätä sitten ihmeteltiin lähes joka kerta katsastuksessa.
     
  6. asperiini

    asperiini Gearhead

    Niin ja seinälle taittuvat lisäpenkit kolmelle siellä tavaratilassa ilman turvavöitä tai väliseinää.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eipä tossa ole mitään ihmeellistä tossa kolmannessa etupenkissä. Täysin laillinen jutska. Onhan noita katsastettu jälkeenpäinkin muutamiin vaneihin. Tärkein asia vanissa (anattp 57) on että keskipenkki ei saa olla kuin max 40 cm kuskinpenkkiä taaempana. On siinä leveys jne pykäliäkin mutta toi etäisyys kuskinpenkistä on se verokriteeri ettei laskettu henkilöautoksi. Ai niin ja uudempiin kuin 1996 ei onnistu.
    Se keskipenkki ei kyllä kelpaa muuhun kuin tenavien kuljetukseen on meinaan niin saakelin ahdas jaloille.....
     
  8. asperiini

    asperiini Gearhead

    No mä vaan ihmettelen että jos tommosia vaneja on saanut pakettiautoina kolmella etupenkillä niin miten se yhden pankin lisääminen kakspenkkiseen jälkeenpäin voi muuttaa auton henkilöautoksi? Ei se meillä ainakaan auton käyttötarkoitusta muuttanut. Jos se olis lisänny sinne sängyn tai monta penkkiriviä niin jotenkin asian vois ehkä ymmärtää mutta muuten ei. Toisekseen kuinka sen verottamispäätöksen tekoon voi mennä vuosikausia?
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ota huomioon että ollaan Suomessa.
    Pykälissä on tosiaan mitat ja vuosimallit mikä on henkilöauto=henkilöautovero tai sitten paku=vapaa henkilöautoverosta. Onko siinä järkeä jos se keskipenkki olis esim 70cm kuskinpenkkiä taaempana. Niin sitä olisi mukavempi käyttää jne ja sehän ei sovi veroja keräävään systeemiin. Ai niin ja tossa etäisyydessä oli määräävä kohta penkkien selkänojien etupuoli.
     
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1430357551574.html

    Kuuluukos tältä rintamalta mitään uutta, eli onko kokemuksia seuraamuksista ?
    Nettiautossa kun näkyy olevan tarjolla useampikin pakuksi reisteröity farkku, joista todetaan "voi myös saada uuden lain puitteissa muutettua henkilöautoksi" tms.
     
  11. passerby

    passerby Gearhead

    tuskin on muut ehtineet kokeilla kuin Mobilistin väki :)
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kyselin viimeksi kuukausi sitten, veropäätös oli Moblan Buickissa vielä kesken...
    Veikkaan johonkin 500-2000 euron väliin...
     
  13. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    En ole kerennyt tähän sen kummemmin perehtyä, mutta koskeehan tää sama asia myös aikoinaan 3-paikkaiseksi pakuksi rekatun farkun kohdalla, onko rajaa siinä onko ollut 3+3 vai pelkkä 3h etupenkillinen?
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Koskee ainoastaan, jos olet maalannut sen autosi katon vaaleanpunaiseksi ja sinulla on siinä vuosimallin 82 Buickin oikea etuovi.
     
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Uudistetaanpas utelu, eli minkälaisia veropäätöksiä on kolahtanut ?
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joku reilu 600 siihen meni, heitti kympillä-parilla tuosta moblan buickin päätösestä. En muista kumpaan suuntaan. Auto oli samanlainen/saman vuotinen mutta kauhtuneempi.
     
  17. Bukero

    Bukero Gearhead

    kertokaas mistä kävis helpoiten esim.stw buickiin pehmee takasohva. vaatiiko ne sen katsastukseen. turvavyöt ainaskinko...
     
  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    ainahan sitä sanotaan että vauhti maksaa. 600+ ja eikun menoks. 307kiertämään:p tähän asti ollu lepät talousihmeiden parhaimmistoa. sinne meni sekin harhaluulo.
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    -87 Caprice STW:stä sai maksaa 1089€ viime marras-joulukuussa.
     
  20. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ei helvetti! Mihin tuo verotuspäätös perustui ?

    "Kaiken avain on uusi lakipykälä, jonka mukaan tilanteessa, jossa ”veron ulkopuolella oleva ajoneuvo muutetaan verolliseksi”, ”tulee sitä verottaa kuin vastaavaa käytettynä maahantuotavaa ajoneuvoa”. :eek: Eli ei tuo verotus kyllä istu mitenkään wanhaan farkkuun ..
     
    Muokattu: 12.9.2016

Kerro tästä muillekin!