Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No eipä taas jotenki yllätä prkl!Jännää on miten sitä satelliittia niin kovasti pitää sinne tunkee...kukaan ei oo mitään muuta yrittänytkään ehdottaa.Onhan se varmaan ehkä helpoin(?)Mut ei maistu mulle ainakaan...mikäs yhtiö se oli tässä ku ilmoitti et laitetaankin RDIF-sirun työntekijöiden nahan alle ni helpottuu elämä??Ei kulkukortteja yms...jepjep
    [​IMG]
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jo on aikakin, että myös polkupyöräilijät alkavat kantaa oman kortensa yhteiseen kekoon!
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mistä näitä idiootteja sikiää?
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Se on kyllä ihme homma,koska tiethän on jo kertaalleen maksettu....Niin minkä helvetin takia pitäis sit vielä maksaa niistä kilometreistä,joita näillä jo kertaalleen maksetuilla tieosuuksilla ajetaan...Sitä en ymmärrä,eikä varmaankaan valtaosa ihmisistä ymmärrä :mad: ...
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kannatetaan ja kaikki autoilijoiden maksamat rahat vain autoiluun :poff:

    Maksakoot ituhipit omat pyörätiensä, mitähän mahtaisi olla aujoneuvo veron määrä jos kaikki käytettäisiin vain autoihin ja varoja ei lisättäisi nykyisestään?
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Espanjassa oli 200 kilometrin matkalla kuusi (6) tietullia ja rahaa niihin meni sillä reissulla reilu 30€. Että kyllä ne rahastaa osaa muuallakin...
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Jos autoilijoilta kerätyistä veroista ja veroluonteisista maksuista palautettaisiin edes puolet tienpitoon ja infraan, meillä olisi ihan erilainen tieverkko Suomessa. Kokonaispotti on vaihdellut 6 miljardista aina 11 miljardiin asti vuosien varrella. Mutta Afrikkaan pitää rakentaa kaivoja vuosittain miljardilla ja loput voi "lainata" vaikka kreikkalaisille jolloin päästään nykytilanteeseen, jossa tienpitoon palautuu alle miljardi kerätystä 7-8 miljardin veropotista. Korjausvelkaa on erilaisten näkemyksien mukaan noin puoltoista miljardia. Korjausvelka olisi käytännössä taputeltu JOS jättäisimme kaivorahan kahdelta vuodelta vain neljännekseen nykyisin maksetusta. Tähän ei tunnu olevan päättäjillä halua. Itketään vaan kun ei ole rahaa samaan aikaan jaetaan sitä tolkutta muihin maihin. Voiko tyhmempää olla?
    Tai tyhmempää on tietenkin kehitellä Suomen puhkiverotetulle liikenteelle lisäverotusta GPS- ja tieverotuksen pohjalta ja jakaa nekin rahat jonnekin Timbuktuun.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo verojen kerääminen menee silleen että veroja kerätään sieltä mistä vaan voidaan ja ne ei ole korvamerkittyjä käytettäviksi sinne mistä ne on kerätty. Ne on samassa verokertymä läjässä josta sitä sitten jaelleaan eri tarkoituksiin. Niin se vaan on.

    Yllättävä tämänpäiväinen uutinen oli että sitä liikaa kerättyä tuontiautojen autoveroa ei ole kuin 6000 hakenut takaisin ja sitä on kerätty useilta kymmeniltä tuhansilta autoilijoilta.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Selitys korvamerkinnän puuttumisesta varoja jaettaessa on vanha selitys joka kuuluu vetää joka kerta esiin kun ihmetellään miksi liikenteeltä kerätyt verot päätyvät aivan muualle kuin liikenteen kehitykseen. Joskus aikoinaan tieliikenneverotusta kehitettäessä oli ylevä tarkoitus käyttää liikenteestä kerätyt varat tieinfran kehitykseen. Sananmuoto oli tyyliin "Tieliikenteen veroja voidaan ajatella tienpidon ja tieliikenteen aiheuttamien kustannusten ja tieliikenteeseen kohdistuvien tukien rahoituskeinona". Niillä rahoillahan on pitkälti infraa kehitettykin kunnes on valittu nykyinen kurjistumisen ilmapiiri jossa veroja kerätään aina vaan enemmän mutta palautetaan infran kehitykseen tai edes ylläpitoon aina vain vähemmän.
    Valitsemamme kehityskaari on sinänsä eriskummallinen että muissa EU-maissa on huomattavan ahkerasti kehitetty tieinfraa joustavien ja vetävien moottoritiehankkeiden muodossa, kun suomalaiset edelleen ajelevat mökkitietä muistuttavia kakkos- ja kasiteitä heikoissa olosuhteissa.
    Kesällä ajelin pitkin Tanskaa autollani enkä voinut välttyä huomaamasta miten paljon uutta siltaa ja väylää sinne oli vedetty, ja aina silloin tällöin tievieressä oli iso kilpi jossa kerrottiin millä EU-rahoituksella tie oli saatu aikaiseksi. Niin ja nuo neljä tuhatta kilsaa Saksan , Tanskan ja Ruotsin teillä, ainoat tiemaksut maksoin Tanskan silloilla.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kauankos sitä oli aikaa hakea, 2 viikkoa? Kaikki välttämättä edes huomanneet että sellainen olisi ollut mahdollista.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei se liikenneverotuksen korvamerkkien puute mikään selitys ole, niin se homma vaan menee ja ihan perustellusti jos vähän alkaa tuumailemaan asiaa.
    Milläpä vastaavasti vaikka koulutus kustannettaisiin jos verot kerättäisiin korvamerkittyinä?

    Se on sitten eri asia että miten paljon niitä veroja tieliikenteeseen käytetään.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ymmärsin uutisjutusta että vieläkin olisi mahdollista jos auton käyttöönotto on tehty jollain tietyllä ajalla, en kylläkään paremmin pohtinut kun ei kosketa minua. Uutispätkä löytynee Yle Areenasta, tuli muistaakseni viiden ja kuuden uutisissa.

    Edit:
    http://yle.fi/uutiset/miksi_raha_ei_kii ... ta/7761420
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Veikkaan, et nurinaa ei olisi lainkaan jos homma menisi, et tiet kuntoon ensin, sit kevytliikenne ja sit vaikka koulutukseen sun muuhun suomeen ja loput mitä jää niin muuhun "hömppään" vaikka kaivoiksi afrikkaan

    Sitä en ymmärrä, et miten hitossa joku kaivo jonnekkin afrikan kylään voi maksaa kymmeniä tuhansia vai meneekö hallinnon voiteluun sitä rahaa vai vetääkö joka taho pikkasen välistä?

    Tonni kalkkia ja betonia niin kaivon tiilet/renkaat on siinä ja jostain ostaa pystykaivin termi ei välttämättä ole oikein ja vaikka reissu haluisia työttömiä 9e päivä sinne kaivoa kaivamaan

    Jos ei emäntää olisi niin vois lähteäkkin hyvässä porukassa pari kaivoa kaivelemaan ja maisemia kattelemaan :D
     
  14. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Eipä tuo satelliittijuttu kovin suuri yllätys ole:

    "EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc suunnittelee pakollista tiemaksujärjestelmää kaikkiin EU-maihin, kertoo brittilehti Daily Mail."

    "Kyllönen on liikenne- ja matkailuvaliokunnan (TRAN) jäsen ja ryhmänsä koordinaattori valiokunnassa."

    Noita kahta asiaa kun yhdistää niin alkaa tietysti kuullostaa salaliittoteorialta.
    Ai niin, kuka kyllönen ja kuka suunnittelikaan ollilan kanssa satelliittiseurantaa Suomeen pilottihankkeena...

    P.S tuollahan se Kainuun lahja autoilijoille kehuu treffanneensa liikennekomissaarin:
    http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet ... i-ei-riita
     
  15. JS78

    JS78 3rd gear

    Zuomessa olis ollu 300 €
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan se selvä, että kun tuo kommunismilla päänsä pehmentämä "runotyttö" pääsi Brysselin lihapatojen ääreen, niin pitäähän sen jatkaa tuota kyttäysprojektia. Kyllä siellä on leuat väpättäen lobbattu tätä Ollilan projektia ja kerrottu kaukaisesta pohjoisesta maasta, jossa autovero on menossa suurremonttiin ja kansalaisten halukkuus kyttäysjärjestelmää kohtaan on havaittu "puolueettomissa" tutkimuksissa suopeaksi ja mainostettu maata hyväksi koekentäksi, ennen koko EU:n laajuista kyttäysjärjestelmää.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Tossa on Suomeen verrattuna se ero, että moottoritiet Espanjassa ovat yksityisten rakentamia ja rahoittamia, niin ei ole käytetty verorahoja ja jollainhan se sijoitettu raha pitää sen yksityisen saada tiestään pois. Autoilijoiden verotus Espanjassa on huomattavasti lempeämpää kuin Suomessa.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Miksi siihen koulutukseen pitää verovaroja käyttää. Opiskelkoot ne joilla on varaa, ei kaikista tarvitse tulla oppineita.
     
  19. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Hyvä putte.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Joo;........ Kyl luku ja kirjoitustaito on ihan ylikorostettua...
     

Kerro tästä muillekin!