Maksoitko edellisen verot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja INVICTA, 28.2.2015.

  1. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Siirrytään pois ihmeellisiä myyjia topikista.
    Miten olette saaneet vai oletteko saaneet rahojanne pois jos olette maksaneet edellisen auton omistajan aikaisia veroja?
    itse ostin joulukuussa käyttöauton ja tarkastin ostaessa erääntyneet verot joita ei ollut. Tämä koijjari kuitenkin jätti viimeiset noin 80€ veronsa maksamatta joten minulla meni auto käyttökieltoon.

    seuraavanlaisia todennäköisesti hyödyttömiä toimenpiteitä on tehty:
    Maksoin erääntyneen veron noin 80€
    Tein trafiin oikaisupyynnön verojen palauttamiseksi minulle ja perinnän jatkamiseksi verovelvolliselta itseltään.
    Tein asiasta myös rikosilmoituksen oli sitten kyseessä petos, kavallus, varkaus tai vaikka näpistys niin jotenkin nämä veronsa maksamattomat pitää saada kuriin.

    Saanpahan ainakin jotain tuolla 80€ maksulla kun urputan samoille viranomaisille jotka pitävät minua rikollisena kun ajan autolla jonka kaikki maksut ja velvoitteet olen osaltani hoitanut.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Capricen ostin jobbarilta.
    Perinteinen 10e lappu tuli minun maksettavaks jobbarin maksuja :mad:
     
  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Aikanaan ostin diisseli Venton mustalaisilta, ja ihmetytti että tapasinko oikeasti ensimmäisen rehellisen mustalaisen kun sanoi että verot on maksettu, ja tekstarilla vielä tarkistin ja olihan ne ok.
    Jotenkin ei kuitenkaan yllättänyt, kun tuli muutaman päivän päästä verottajalta kirje jossa se punainen teksti osui silmään, maksamattahan ne oli niin kuin olin olettanutkin...

    Silloin meni usko sekä noihin tekstarifaktoja tarjoaviin puljuihin että Trafiin :wc:

    Niin se vaan tässä nykymaailmassa on, että artisti maksaa muiden törttöilyt jos haluaa elää elämäänsä rauhassa (esim. tässä tapauksessa ajaa autollaan ilman pelkoa kilpien lähtemisestä).

    Paska systeemi, mutta tuskin tuota muuttavat, koska todennäköisesti se uusi omistaja useimmiten maksaa ne verot jotta saa autollaan ajaa :wc:
     
  4. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    ei oo onneks tarvinnu maksella toisten maksuja ja ite hoidan kyl maksuni.
     
  5. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    "Ajoneuvoveron eräpäivä on 42 päivän kuluttua verokauden alkamisesta tai verotuspäätöksen tekemisestä sen mukaan, kumpi niistä on myöhäisempi ajankohta."
    Tuo aiheuttaa niitä maksamisia, vaikka kysely kertoo kaiken olevan kunnossa. Trafin sivuilta sai muistaakseni tarkastettua myös tulevan veron.
    Jos edellinen omistaja on peeaa, niin vaikea on rahoja saada. Tietty jos kävis tuuri, että serkukset Sergei ja Igor tulisivat kylään.....niin ehkä porukoissa se olisi helpompaa............ :rotfl: Maltti on kuitenkin valttia. Virallisesti kuitenkin melko mahdotonta saada saataviaan. Saattaapi sillä olla muutkin maksut rästissä. Olet tehnyt näköjään jo nuo lailliset toimenpiteet. Perintätoimiston käyttö myös yksi vaihtoehto. Toimii, jos perittävä pelkää luottotioetojensa puolesta.
     
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    kerran joutunu maksaan jonku 12e edellisen veroja, sekin kävi ilmi leimalle mennessä. no auto oli ilmainen joten en kehdannu alkaa kyseleen veron perään ...

    trafin sivulta näkee ilmatteeks (kirjautuu pankkitunnuksilla) myös maksuun tulevat verot, esm. eilen kattoin yhen koslat verot ja näytti ajalle 15.2.2015 - 15.2.2016 summan ja eräpäivän 25.3.2015. ja tod. näk. ois jääny myös maksamatta.

    olen tehny muutamankerran pärstäkertoimen mukaan siten että on sovittu molempia tyydyttävä hinta, sitte olen kysynyt maksaako omistaja rästissä olevan veron ennekuin tehdään paperit vai tiputetaanko sovittua hintaa vielä veron verran.
    rehelliselle myyjälle luulisi sopivan molemmat ratkaisut, mun kohdalla vaan on myyjä perunut kaupat.
     
  7. Wings

    Wings 1st gear

  8. pptalo

    pptalo Gearhead

    Tulipa noita kerran maksettua pensa-autosta yli 500 eur.
    Vitutti ettei veri enää kiertänyt. Ostin leimaamattoman Buicin seisonut useamman vuoden Kollasin ennnen ostoa 16400 ei veroja pystyssä. Leimasin eikä leimallakaan ollut ongelmia, myin tutulle ja sille konttorin tyttö oli ilmoittanut rekisteröitäessä maksamattomista veroista. Kollasin uudestaan 16400 eikä silloinkaan maksamattomista veroista tullut mainintaa. Paska maksullinen palvelu!
    Edeellinen omistaja ei puheluihin vastannut enkä venäjän serkkua viitsinyt lähettää. Maksoin pois
     
  9. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Ostin joskus 850 Volvon mannelta, oli kaikki kunnossa kyselyn mukaan.
    No eikös sitten ekassa laskussa joka mulle tuli, ollut se pieni punainen präntti ja 10e ja senttejä päälle maksamatta.. Tulee vaan mieleen mitä vittua miksi aina se n.10e on maksamatta?
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Se on se mininmiveloitus. Ravimiehillä harvemmin autot pysyy pihassa niin kauaa, että veroja ehtisi kertyä yli kymppiä...
     
  11. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Ostin audin "liikkeestä" eli tämmöseltä jobbarilta alkuviikosta. Kaikki ok, sain omiin nimiinkin mutta, Pe illal polliisista päivää pysäyttää sul on verot pykäläs. Oli just menny umpee. Vihanen soitto myyjälle. Makseli kyllä.

    Vaihdoin tän audin sit stw buikkii, hoidin ite audin 10e maksun ja oletin buikin myyjän hoitavan kuten sovittu. Ja paskat, eipä hoitannu kaatu sit mulle. No eipä tullu isoo tappiota mut periaate kuitenki.
     
  12. markmi

    markmi 3rd gear

    Tuntuu olevan sääntö ett jää ostajan piikkiin nää vero hännät.... . Maksettu jo muutamaan otteeseen näitä kymppejä,, ei isoja mutta kuitenkin. Toisaalta ostin -11 yhden vuosia seisseen auton jossa verot juokseet koko ajan. reilu 750 euroo vero rästejä... Myyjä lupasi hoitaa ne pois , kirjoitti jopa kauppakirjaan.. Joo , ei mitään maksanut, Onneksi sellainen raato ettei pääse ihan heti ajoon , Tää vero kun kuolleentuun kun viisi vuotta ylittyy,,, taas tipahti reilu 200 pois vuoden vaihteessa ;) Täytyy pitää vaan seisonnossa sen aikaa niin ei tarvitse itse maksaa ;)
     
  13. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Sama se on mullakkiin oottelen yhden raadon ikääntymistä veroveloista, tosin tämä vuonna jo kun konttorilla käyvessäni kysäsin onko veroja viellä perässä, tyttö sanoi että ei oo. Pitäneekö tuo viidenvuoden sääntö sitten paikkaansa.
     
  14. markmi

    markmi 3rd gear

    Pitää se ,, trafin palvelun kautta saa ilmaseksi tarkistaa veron määrän , Sieltö ainakin näkee sen oikein mitä miltäkin vuodelta on maksamatta, Oli tosiaan taas vanhemmasta päästä tippunut yhden vuoden maksut pois... viellä pari vuotta niin ollaan jo nollilla :)
     
  15. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Muutama kymppi oli joskus vasta ostetussa autossa veroja perässä,vaikka tuo viestipalvelu näytti ok...Poliisit sano vaan että maksa huomenna ja toivotti hyvää matkaa.
     
  16. multsi

    multsi 2nd gear

    Tilannehan on usein esimerkiksi tämä:

    Myyn auton 1.12 ja verossa on eräpäivä vaikkapa 7.12. Ostaja ei kuitenkaan usein tiedä tästä erääntyvästä verosta yhtään mitään, vaan odottelee ensimmäistä omaa verolippuaan. Jos myyjä/ostaja ei maksa erääntyvää veroa, niin käyttökieltoon menee.

    Ymmärrän myyjänkin näkökulman, että välttämättä myynnin jälkeiset maksut eivät kiinnosta yhtään ja usein hän saattaa ihan vilpittömästikin kuvitella, että mitään haittaseuraamuksia ei ostajalle tule.

    itse olen ostessa tarkistanut verot aina trafin nettipalvelusta ja pari kertaa olen jonkun kympin maksanut omatoimisesti kun nettipalvelussa on on kaikki tiedot maksamista varten. Olisi toki myyjältä aina kivaa jos kertoisi, että vero on erääntymässä.

    Enpä ole noista kuitenkaan perään soitellut enkä mitään vaatimuksia esittänyt.
     
  17. jallu81

    jallu81 3rd gear

    mulla on muutaman kerran ollu edellisen omistajan veroja rästissä, oon aina itse ne maksanut, ikinä ollut 80euroa enempää. mutta tässähän on myös se että autovero on autokohtainen, mutta käyttövoimavero henkilökohtainen. minkäköhän takia sekin niin on?
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Monilla kun on näitä sattunut niin tuleeko sieltä ees sitä 10e loppu lappua sille edelliselle omistajalle vai kattooko trafin automaagikone, et omistaja ja verovelvollinen on erihenkilö, joten verolappu osoitteeseen mappi-Ö


    Itelle tuli yhessä vaiheessa aina kaikki verolaput tyyliin ajoneuvo vero erääntynyt ajokielto
     
  19. Wings

    Wings 1st gear

    Itseäni mietitytti sellainen asia, että jos myyn auton ja olen juuri maksanut koko vuoden verot niin mitäs sitten?

    Pistin Trafille kysymyksen:

    "Jos maksan autostani koko vuoden ajoneuvoverot ja päätänkin heti myydä auton niin saanko rahat hyvityksenä seuraavista veroista tai kokonaan takaisin tililleni? Vai saako auton uusi omistaja "kaupan päälle" verot maksetuksi?"

    ja vastaus:

    "Jos esim. ajoneuvo myydään verotusta oikaistaan rekisterimerkinnän mukaisesti. Jos et ole saanut muutosverolippua eräpäivään mennessä, tulee ajoneuvovero maksaa alkuperäisellä verolipulla. Mahdollinen liikamaksu hyvitetään automaattisesti verovelvollisen seuraavaksi muodostuvalla ajoneuvoverolipulla tai voidaan verovelvollisen pyynnöstä palauttaa tilille."

    Siinä, jos jotain muutakin kiinnostaa.
     
  20. ramman

    ramman Double Gearhead

    Muutama vuosi sitten ostin käytöauton ja juurikin näin kävi. Perinteinen 10 egee perässä. V'tun jopparit. Onneks ei kuitenkaan seriffit pysäyttäny vaikka kerkesin pari kuukautta ajella käyttökiellossa olevalla autolla.
     

Kerro tästä muillekin!