Eiku huutamaan...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 440, 1.3.2015.

  1. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    No osallistun nyt tähän keskusteluun kun se nyt HUUTAMALLA käy.Olen syyllinen tuon
    "sekasikön" syntyyn.Idea lähti siitä kun pidin juuri kyseisestä korimallista.20v puuhailua 1gen camaroitten kanssa antoi idean tähän.Korirakennehan on hyvin saman tyyppinen=puolirunko+lehtijouset.Idea oli alunperin toteuttaa ilmajousilla mutta projektin venyessä päätin saada auton suomenkilpiin ensin kierrejousilla edessä ja lehdillä takana.Minun mielipiteeni moparin etujousituksesta on juurikin että se ei ole jousitus vaan ripustus.Miksikö?Vääntösauvat ovat aina tiellä kun tehdään pakoputkia+jumalaton simpukka lisäksi vielä siellä etupalkin takana.Auto jäi hieman keskeneräiseksi myydessäni sen mutta ostaja halusi sen puoliväkisin viedä niin tuli myytyä.Suunnitelmissa oli korvata sb chevy myöhemmin esim. mopar 5,7 tai 6,1 uudella hemillä.Tuo 383+700 oli menossa -38 bisnescoupe chevyyn myöhemmin ja tämä kori oli vain testikäytössä.Nykyisten pykälien mukaan jos rakennat niin esim. tehopainosuhde rajaa tekemistä jonkun verran.Tämä tehtiin pykälien mukaan ja muutokset on papereissa.Yllättävän hyvin liikkui myös tuolla.Jokainen saa varmaan tehdä omille autoilleen mitä haluaa tai mitä pystyy tekemään.Olen tuonut näitä -70/71 2dht/avo polaroita/monacoita vuosien mittaan yht.6kpl suomeen.Nämä eivät ole usa:ssa kovin haluttuja tai ainakin siltä tuntuu.Tässäkin autossa oli laakerivika moottorissa ja myin sen mr kilpiin menevään e-bodyyn.Tuonkin auton voi palauttaa lähes alkuperäiseksi=Vaihtaa eturungon,koneen ja laatikon.Tuossa on vs6 simpukka=21/4 kierrosta,jäykät etujouset,30mm vakaaja,edessä 1Le F-body optio 11"levyt.Lisäksi autoon oli hommattu lasikuitukonepelti+R/T challengerin lasikuitupelti josta oli suunitelmissa tehdä R/T pelti polaraan.Vielä etuakselista sen verran tuon tyyppinen etuakseli oli tuotannossa aina 90luvun lopulle esim.SS impalassa.Tuollaiset "leppäkyljetkin" on helvetin mukavia ajella vaikka alusta ei olisikaan aivan priima.Minullakin oli mielessä että tämä voisi olla 2000 luvun "hot rod"=muuutellaan alustaa/tekniikkaa omien mieltymysten mukaan autohan on yli 40v.Tähän ei löytynyt Heidsiltä valmista kittiä.



    Nyt pakollinen kuittailu tähän loppuun.Vääntösauvathan käy hyvin esim.toyota hiaceen mutta niinhän hiacen taka-akselikin käy mopariin.
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead



    Juurikin noin. Simkamiehiä vaan ressaa kun eivät pääse tienpäälle vehkeillään, sen takia räsähtävät herkästi.....sevyillä ajetaan ja muita puunataan.
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Edelleenkin olen tuosta Chevyn eturungon/jousituksen/ohjausosien paremmuudesta Moparin alkuperäisiin verrattuna eri mieltä. Mulla on sekä C että E bodyssa TTI:n peltisarjat jotka mahtuu ihan hyvin vaikka siellä onkin se jousitanko ja kamala simpukka tiellä. Kaiken merkkisiä omistaneena ja ajelleena en voi sanoa että noissa etupäissä nyt olisi mitään semmoista eroa jonka ajossa huomaisi jos palikat on kunnossa.
    Siteeraan TM:n "asiantuntijoita" joiden mukaanhan kaikki 50 - 90 luvun jenkit on ihan paskoja eikä ajotuntumaa ole lainkaan.
    Toisekseen pointti taisi olla siinä että tuliko tuosta parempi ja arvokkaampi? Ehkä tekijän mielestä näin mutta karu totuus on että alkuperäisellä etupäällä ja koneella olisi ollut sekä haluttavampi että siten myös yleensä kalliimpi, paremmuudesta voidaan aina olla montaa mieltä.
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    No tuossahan oli että piti tulla ilmajousilla. Helpotttaa aika paljon asennusta tuo gm eturunko.
    Onnistuu toki moparissakin saada pussit tukivarsien väliin. Vaatii vaan aika paljon leikkelyä , lisäksi iskarille ei ole oikein ihmeemmin paikkaa ja vääntösauvat jää silti paikalleen.
    Entäs jos olisi tehty mustangin kelkalla ja moparin tekniikalla? Oisko se sillon ollu parempi systeemi?
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Siitä sai joku hyvän käyttöauton. Suurimmat mokat ja viat korjattu.
    Eiköhän myyjääkin tuo hinta tyydytä.
     
  6. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Pitäisköhän mun vielä muuttaa suunnitelmia ja olla sittenkin laittamatta GM:n laatikkoa Chargeriin... ;)
    Taitaa olla kyllä tulossa GM:n antureitakin...

    Eipä munkaan ratkaisut miellyttää kaikkia, mutta eipä kiinnosta tippaakaan. Palautetta toki saa antaa ja on sitä tullutkin, niin negatiivista kuin positiivista. Ei tämä ole minulle henki ja elämä. Jos jonku mielestä Chargeri on valmistuttuaan ihan paskan näköinen, niin sithän se on hänen mielestä sitä. Oon tekemässä Chargerista just sellaista mikä omaa silmää miellyttää. Näillä näkymin tulee ihan oma "logokin" Chargerin konepeltiin. Sitäkin saa sit ihan vapaasti arvostella.

    Kaikenlaistahan sitä löytyy.

    https://m.youtube.com/watch?v=mYgzxKepsjM

    https://m.youtube.com/watch?v=7hCPODjJO7s

    Minusta ainakin mielenkiintoista lukea aina erilaisia rakentelu tarinoita.
     
  7. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

  8. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Lopussahan rakejtaja toteaa että ajatuksena oli rakentaa 2000-luvun hotrod ja muunnella autoa omien mieltymysten mukaan.. Huonosti menee jos autoja rakentelee miellyttääkseen muita tai miettimällä niin että siitä saadaan suurin mahdollinen jälleenmyyntiarvo.. Taitaa asperiini olla mobilisti miehiä.
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mobilisteista tai pussihousuista nyt niin tiedä, kaikki virheet on jo tullut tehtyä tähän ikään mukaan lukien sekasikiö rakennelmat.
     
  10. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Ajattele että jotkut autotehtaatkin käyttävät vierasmoottoreita ja myyvät sellasia sekasikiöitä tyhmille kuluttajille. Mahtaa olla ihan paskoja.. Kai käytät autoissasi vain alkuperäisiä varaosia?
     
  11. -TH-

    -TH- Gearhead


    Niin , mopareissahan on käytetty mitsun diiseleitäkin, mutta sehän ei ole outoa kun se on alkuperäistä.

    Jk: varmasti on gm keula järkevämpi kuin parsan em. Ripustusviritys. Sehän jopa näyttää oikeasti toimivalta.
    Koneen vaihto taas on ihan helppo sepittää vaikka joka viikko uuteen jos siltä tuntuu.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    toden totta. GM, Dodge ja Ford on kaikki dieselöineet full size pickuppinsa vierasmoottoreilla. Tai no, Dodgella mentiin heti suosiolla Cumminsin ja Fordilla Internationalin puheille, mutta GM yritti ensin itse tunnetuin seurauksin (olds), sitten oman konsernin (Detroit diesel) koneilla, ja lopulta sitten pyysivät Isuzulta apuja.
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tässä menee taas eräiltä puurot ja vellit sekaisin.
    Kyse ei ole siitä onko Moparin etukelkka tai kone tai laatikko tai muukaan osa sen parempi kuin Chevyn tai jonkun muun merkkinen vaan ainoastaan siitä että alkuperäinen kokonaisuus on yleensä parempi tai ainakin useimpien näitä ostavien mielestä arvokkaampi kuin joku ihan itse eri merkkien ja mallien osista kyhätty kooste.
    Se nyt vaan sattuu olemaan näin ja pätee yhtä hyvin myös siihen Chevyyn johon on asenneltu jonkun muun automerkin osia.
     
  14. jesmin1

    jesmin1 1st gear

    Toteaisin vielä tähän asperiinin uuteen ilmaisuun: Eri merkkien ja mallien osista KYHÄTTY kooste joka näyttää nyt sitten olevan tämän Polaran uusi kutsumanimi sekasikiötä tietenkään unohtamatta, että auto on kyllä rakennettu varsin mallikelpoisesti ja osaavissa käsissä. Rakentajan autoja on ollut esittelyssä alan lehdissä jo vuosikausia sitten ja hänellä ei ole tapana kyhäillä mitään vaan tehdä ne kunnolla. Olet niitä itsekkin kuvissa kuolannut kun olet juttuja lukenut. Sinulla ne puurot ja vellit on sekaisin! Luulet olevasi joku ylijumala jonka mielipide on ainoa oikea, anna ihmisten harrastaa ja rakentaa mitä ne haluaa.. Eikös muuten Chrysler 300 C dieseleissä ole Mersun kone? Taidan etsiä sellaisen jostain kolariautosta ja kyhätä sen tuonne Impalan nokalle vaihteeksi niin saat siitäkin sitten vittuilla
     
  15. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Jatketaanpa hiukan tätä sivuraidetta, kun tämä(kin) keskustelu näyttää kovasti alkuperäisen aiheen viereen luisuvan :lol:

    Eiköhän GM edelleen jatkanut oman organisaation sisällä, vaikka moottorin suunnittelu ehkä tapahtuikin eri mantereella? :poff:
     
  16. tabs

    tabs Gearhead

    Jyrkät mielipiteet alkuperäisyydestä on ahdasmielisyyttä, kyhäyksiäkin on nähty, mutta pääsääntöisesti ne on Ameriikan Bobin tekosia ollut.
    Hyvänä esimerkkinä kaverin viimeisin työmaa: mid-50´s GM hyötyajoneuvo joka tuli rullaavana projektina. Siihen oli masennettu camaron etukelkka U.S Bobin toimesta joka oli kevyet 3 senttiä vinossa runkoon nähden. Nyt auto kulkee vallan mainiosti C4 vetten eturungolla ja kaikki muutos työt on tarkemmin mitoissaan mitä koskaan tuossa autossa on tehtaaltakaan lähtiessä ollut. Ja luonnollisesti muutokset on Suomalaista käsityötä.

    Kyhäys? Mielestäni ei todellakaan.

    Itseni kiinostais kovin muuttaa early a-body MoPar Coilover tms. keulalliseksi ja vielä raiskata kunnolla GM:n LsX tekniikalla. Jaa miks?
    Kun ei sinne ole rahallisesti eikä työmäärällisesti järkeä työntää "uutta" hemiä, vertaa esim. mitä maksaa lm7 5,3L+4L60 paketti verratuna 5,7 hemiin :eek:

    Puritanistit vapiskaa?
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuo viimenen kuulostaa suunnitelmalle :D

    Minkälainen savotta on leimalle tuommonen gm kelkka mopariin?
    Akselipainoista varmaan laput? Selvitys liitoksesta?
    Prosentit?
     
  18. tabs

    tabs Gearhead

  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    No onpas herkkä aihe ja aiheuttaa joillekin paineen nousua.
    Tehkää nyt ihmeessä ihan miten haluatte, en mä sitä ole kieltämässä.
    Jokaisella on kuitenkin lupa pitää mielipiteensä tuloksista, niin kai mullakin, erehdyin nyt vain sen kertomaan.
     
  20. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    tämä se on auto harrastusta parhaimmillaan,joku kun ideo jotain ja toteuttaa niin totta helvetissä,muut polkee sen maan rakoon,mutta auta armias jos tämän teki joku amerikkalainen tai vaikka ryssä niin ylistys jumalan tasolla samalla sekunnilla.auton rakeenusta seuranneena mielestäni rikosta ei ole tapahtunut joten sotkamon poliisi lopettaa tutkinnan.koe ajo lenkin olen suorittanut auolla ja toimii hienosti,.ruosteeton california auto,muutokset otteessa,auto oli vielä makeampi kun siinä 11x17 thorgue thrust vanteet takana,ja edessä hieman kapeammat.ja entinen omistaja ja nykyinen on myös tuonut jollekin suomalaiselle tedyllä iloa,.myymällä osia ja autoja.ehkä kateus menee sittenkin kiiman ohi muuallakin kuin kainuussa..kyllä se nyky päivänä on viisain rassaat autoa tai masturboit niin tee se salassa.terv.moni merkki urpo. :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!