Talviautoilu=paljon kalliimpaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TempestSTW, 8.4.2015.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Erinäisiä vuosia oli sedan Caprice ympärivuotisena käyttöautona. Suolaaminen on käytännössä ainoa ongelma, tai pikemminkin se, ettei edes amerikan rauta kestä suolassa uittamista loputtomasti. Kunhan muistaa tehdä huollot ajoissa, niin muutenhan nuo rottelot toimii kesät talvet, ajamista vartenhan ne on aikanaan rakennettukin.

    Jos ajelee vaan lyhyitä matkoja talvella, niin bensaa kuluu tietysti enemmän kilsalla kuin kesällä, mutta toisaalta, jos kilsoja on vähän, niin ei sekään maata kaada. Pitkällä matkalla en kumminkaan isoja kulutuseroja huomannut, oli kesä, talvi, kevät, syksy tai sunnuntai.
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tuo täyttä totta. Raakaöljyn hinta putoo koko ajan, kiitos puuttinin, mutta kuluttajahinnat tulevat viiveellä perässä. Päivittäin uutisissa bensisyrittäjiä ettei bensan myynnillä elä. Abseilla se näkyy safkan törkeillä hinnoilla. Shipsejä ja sukkahousuja, ei edes automaattiöljyä. Onneksi on vielä Huoltoasemia. Eilen telkkarissa Munkkivuoren Tebiksen isäntä. Siellä Kunnon Kahvila, Huolto. Nämä Kunnon Huoltoasemat käyvät vähiin, mutta eivät lopu. Tervetuloa tänne Malmin Tebikselle. Fak absit..
     
  3. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    menee off topic mutta tässä huvikseni olen testannut omien autojen kulutuksia kesärenkailla tässä kevään mittaan, yrittänyt ajella saman tyylisesti, mittaustapa tankki niin piripintaan kun pystyy, 100 km, ja uudelleen tankkaus, molemmilla 2 krt. Heitto toki voi olla jopa litran pari tai enemmän, pelkällä kaupunkiajolla

    tempest 400+atm keskiarvo kahdesta 23 litraa sadalla

    trans am 305+ manuaali keskiarvo kahdesta 13.5 litraa sadalla

    transulla tulee ajeltua jotenkin vauhdikkaammin aina mutta silti toi kulutus yllättää positiivisesti, ihan talouspeli vaikka kulkee silti oikeasti hyvin. En oo koskaan tykännyt siitä kun jenkkiautoilijat on tyyliin vie mitä vie, mun mielestä kiinnostavaa aina katella mitä autot kuluttelee.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    ainakaan GM tuotteissa pääsääntöisesti ei käänny etufillarit riittävästi kunnon riftinkiluisuttelua ajatellen, tossa allekirotuksen videossakin mennään ihan tappisladissa.

    360 vulva on helvetin hyvä talvileikkimisauto, saa tarjota jos on sellainen ylimääräisenä.

    camino on sekin helppo viedä vieneessä luisussa yleisnopeusrajotuksella ja ihan hyvä talviauto eikä välttämättä tarvi painoa lavalla,
    mut tankin pitäminen suht täytenä, hiekkasäkki ja lapio on kyllä suositeltavia talvivarusteita jos poikkeaa syrjemmälle, mutta on oikeestaan kaikille autoille.

    Ite ajellut auraamattomia teitä caminolla matkalla lumihommiin vuodesta 2003.

    Nimim. vanteet täynnä lunta
     
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla talviautoilu on kyllä paljon halvemapaa kun ajan dieselillä talvet
    ja silläkin menee polttoainetta vähemmän kuin kesällä
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vanha viesti mutta pakko vastata kun se syrjässä harjottelu ei ole niin helppoa että mennään vaan johonkin harjottelemaan...

    Tossa naapurikylässä on paljon näitä luisuttelijoita, ittekkin niiden kanssa olen ruopimassa ollut tossa kylillä. Mettäteillä ei voi sutia kun ei näe että tuleeko joku vastaan ja auto on tuhannen paskana jos sen vetää ojaan eikä oikeen muuta syrjää ole missä ei tulisi valitusta.

    No sitten päätettiin että kysytään kaupungilta josko saisi tehdä jääradan kun kaupunki omistaa sellasen rannan missä kukaan ei häiriintyisi ja siellä on joskus ollut rata. Vastaus tuli suoraan että ei käy eieiei vaikka painotettiin että ollaan omalla vastuulla ja eikä ajeta yöllä ja mitataan jäät, eitulisi enää valituksia ihmisiltä kun olisi joku paikka missä olla, ajettaisiin katsastetuilla autoilla yms. Toinen ratapaikka olisi ihan lähipitäjässä ja siellä ajetaankin urheiluautoilijoitten kisoja ja joskus sielläkin on ollut avoin jäärata. Harmi vaan että kisojen jälkeen se rata pitää lanata jostain syystä umpeen kun joku kommari niin käskee. Tästä juuri puhuttiin että mihin sais radan tehtyä tai missä olis paikka radalle ja ei kyllä kellään tullut mitään mieleen. Kaupungilta varmaan taas kysytään vaikka vastaus on jo etukäteen selvillä ja koitetaan kysellä joltain urheiluautoilijoilta että josko niillä olisi joku rata tiedossa.

    Että pakko sutia keskellä kylää kun ei muualla pysty ja ei saa kunnalta tai kaupungilta lupiaa tehdä rataa. Ne ihmiset menisi sinne radalle ajamaan jos sellasia saisi tehdä. Kyllä minä mukaanlukien meinaan ensi talvellakin kylällä sutia ja ajaa kilpaa. On kusipäistä touhua ja muutaman kerran on mullakin meinannut kolista mutta paskanko sillä sitten väliä kun on vakuutukset ilman boonuksia ja kun ei kerta kauniisti ja asiallisesti kysymällä saa mihinkään rataa tehdä mihin pääsis ajamaan kilpaa, kuten on saanut vielä 90- luvulla tehdä niin ei kai auta muuta kun olla yhtä kusipää mitä muutkin kaiken kieltäjät.

    Kiitos vaan vanhemmille ikäpolville tonkin harrastusmahdollisuuden olette saanut täältä tuhottua säätämällä jotain paskalakeja ja kieltämällä kaiken...Se on tietysti helppo huutojeesustella jos on nuorena saanut ajaa radalla eikä ole tarvetta ollut ajaa kylillä kilpaa. Nyt kun sitä mahdollisuutta ei täällä suomen kansandemokraattisessa neuvostotasavallassa ole.

    Ei täällä enää pysty mitään hyvällä maulla halvalla harrastamaan tolta pohjalta että kerätään porukka ja aletaan harrastamaan. Täällä oli paskakuntoset ulkotenniskentät jotka oli käytössä mutta joku vaati niistä sitten maksua käytöstä niin käyttäjät kaikkosi ja kaikki palautti avaimet ja nyt se kenttä on autio. Sinne pääsee kun kiipee aidan yli ja yhdessä vaiheessa oli mun muistaakseni lukko hajonneenakin aika usein. Kaukalo lyötiin kinni koska sielläsattu havereita, taitaa silti toinen olla tuolla syrjemmässä vielö auki. Ei sillä että nämä mua kiinnostaisi, mutta kertoo tästä paskuudesta. Tarttis olla kaikki lisenssit ja viralliset systeemit, fiakalsarit sun muut turvakaaret että täällä jotain saa harrastettua ja huvikseenhan ei mitään saa harrastaa vaan kilpaillaan sarjoissa veren maku suussa ja rahaa kuluu...
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    menee vaan ajamaan rauhalliseen paikkaan jäälle, vakuutettu ja katsastettu auto, ehjä pakoputki jne, jos joku vinkuu, että lupa radalle niin sanoo ettei ole rata vaan ajoura,

    radallehan ei lupaa suomistoliitossa ihan helpolla heltiä koska se on hauskaa ja ituhihhulit, eikä tosiaan ole edes järkeä hakea lupaa koska rata pitää puomittaa ympäriinsä ja aurata umpeen joka ajelun jälkeen ettei sinne pääse luvan ulkopuolella ja ilman ratayhteisön valvontaa, nyky-yhteiskuntahan vaatii marjanpoimintaankin vastuuhenkilön joka voidaan naulata seinään jos ja kun joku kompastuu mäyränkoloon.

    jos yrittää luvallisesti ratailla niin se kuolettava määrä byrokratiaa ja on joka ruisailuun kahden päivän savotta isolla porukalla ja rattoreilla, että pääsee pariksi tunniksi ajamaan rinkiä.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos kunta ei lupaa ampumarataa niin pitääkö sitten ampua kylillä?

    Tiiän monta rumasti päättynyttä kilvanajoa/kohellusta. Onneksi vain osalliset kuolleet eivät sivulliset/viattomat.


    Harvemmin vaan ajot menee kuin strömsöössä. Mieluummin vaikka luvatta ajelee siellä jäällä?
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Itseasiassa yleensä ne ajelut menee niinku strömsöössä,
    ehkä joka kymmenestuhannes luisutus päätyy huonosti, subjektiivinen näkemyshän se, että onko kerroin silloin huono vai hyvä, osumakertoimen piti noinkin korkealla pari kaverusta joille sitten sattu ja tapahtu muittenkin puolesta koska ne kohelsi. jääradalla voikin aika surutta koheltaa, saa toki sielläkin niskansa nurin jo oikein kovasti yrittää.

    sokkona mutkatiellä oikominen yms. on ehdottomasti nounou, siinä tappaa ulkopuolisia.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noniin niin.


    Nyt Porissakin alkaa olemaan keskustan/liikenteen syrjässä olevia baanoja ja alueita missä voi hyvin painaa ilman isoa vaaraa muiden vahingosta.


    Täälläkin jotain paikkoja ois mutta kuskeja kiehtoo tuoda show yleisön pariin ja sinne missä porukkaa liikkuu. Se oikenee 3-sarjalainen bemarikin kurvissa äkkiä kun näkee ettei se 2x6m x 2400kg käkkylä jarrutakkaan ihan vaan sen takia että taas piti keskellä päivää koheltaa liikenteessä.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ampua voi pihallakin jos on tarpeeksi lääniä mutta ei taida kannattaa kun noi pyssyjutut on nykyään niin tarkasti vahdittuja. Meidän pihalla.olisi lääniä ammuntaan mutta autoiluun ei.

    Ei nyt tietenkään ruuhka-aikoina tonne mennä koheltamaan. Vielä kun pitää järjen päässä, kattoo että tuleeko ketään eikä mene sokkoon mutkaan niin ei paljoa vahinkoja satu. Niitäkin urpoja tietty on ketkä on niin munattomia että täytyy esittää kun luulee että kaikki tytöt on märkinä kun he tässä keskellä ihmisiä vetää poikittain.

    Jäällä oli rata mutta se yksityisranta on niin kaisllottunut ja vaarallinen että mieluummin jossain muualla ajelisi. Siellä on lähteitä sun muuta kivaa mihin uppoaa.

    Tossa olisi yksi järvi mutta siellä ei saa ajaa edes moottorikelkalla tai moottoriveneellä...

    Ihan törkeen perseestä tää homma täällä, varmaan ruottissa tääkin riettaus ja synti on laillista. Millastakohan olis joskus elää jossain sivistysvaltiossa tälläsen itäblokin maan sijaan.

    Luulis että autoliitto ja AKKkin ottaisi jotain kantaa tähän asiaan ja alkaisi ajamaan harrastelijoiden etua sen sijaan että tukahduttaa kaiken harrastuksen jollain niskatuki säännöillään yms. muulla paskalla
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ratkaisu on maanomistus. ostat peltoläntin jostain hevonperältä ja saat ajaa ja möyrytä omalla maalla omalla luvalla. tätä samaa ongelmaahan on offi- ja enduroporukoilla, mutta kun omistaa tavallista metsää kaukana pohjavesistä ja järvistä saa siellä epävirallisesti "itsekseen" eli hyvällä porukalla möyriä ja päristää ... ellei joku ammattivalittaja satu asumaan liian likellä.
    mitään virallistahan ei voi ilman ympäristölupia järkätä, muttei hyvä kaveriporukka mitään virallista haluakaan keskenään järkkää ettei mene vaikeaksi ja byrokraattiseksi...
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tulee halvemmaksi ottaa pariin kertaan sakot kun ostaa jotain peltoa. Kyllä tossa mulla on yksi peltolääni missä voi ajaa kun on lupa, mutta se on kanssa sellanen juttu että jos se radan tekeminen kusee, niin koko talven ajelut on sitten ajettu. Jää on yleensä sileempi eikä kuse niin helposti mitä pellon jäätyminen.

    Esim. yks talvi oli sellanen että kerran pääsi ajamaan, sitten se suli ja jääty uudestaan moneen kertaan, eikä sitten jäätynytkään enää kunnolla ja meni niin uraseksi ettei voinut ajaa. Yks talvi tosin oli sellanen että vedettiin koko talvi ja pelto pysy hienon sileenä. Vähän sattuman kauppaa.
     

Kerro tästä muillekin!