ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Syitä varmaan on monia miksi jenkkiautoissa on tapahtunut tämä eurooppalaistuminen. Eurooppalaisilla oli kauhea etumatka amerikkalaisiin jo 80-luvulla kun amerikkalaiset autovalmistajat oli koko 70-luvun tuskailleet liian nopealla aikataululla läpivietyjen saastelakien kanssa. Moottorin tekniikkaa ei voinut kehittää, kun kaikki resurssit meni päästömääräysten täyttämiseen+paska laatu pikkuautojen kanssa, joka taitaa jatkua vielä tänä päivänäkin. Oli noissa tehtaiden johdossa tietysti omat ongelmansa, on suoraan sanottuna typerää tehdä viittä eri divisioonan käytännössä saman kokosta V8 konetta samoihin tehtaan autoihin (GM). Eurooppalaiset on nykyisin tässä onnistunut paremmin, kun esim. VAG-autoissa on samat koneet niin skodassa kuin audissakin.

    No, oli syyt mitkä tahansa, en silti näe miksi Suomessa kannattaisi ostaa Eurohenkilöauton sijaan uusi euro/japsi-jenkki? Amerikassa ehkä ymmärtää kun amerikkalaisten hinnat on vähän järkevämpiä mitä täällä. On huvittavaa kun tekniikan maailmassa yms. lehdissä puhutaan että onpa uudessa Mustangissa huono laatu, muovit sälisee vaikka hintaa on vajaa 100 000€. Ihmiset täällä pitää sitä amerikan halvinta värkkiä jonain yleellisyys tuotteena S-mersun hintalapulla ja miettii miksi laatu on huonompi mitä S-mersussa. Amerikassa tollasen V6 mallin hinta taitaa olla noin 20 000$ ja GT:n 30 000$. S-mersun saa 95 000$, täällä taitaa 120 000€ maksaa S-mersu suunnilleen. Niin, miksiköhän ei niitä amerikkalaisia enää teillämme näy?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Amerikkalaisten autojen suuntaus eurooppalaiseen suuntaan oli ja on virhe.

    Ei ne kaikki amerikkalaiset pikkuautotkaan oo huonoja jos muistaa verrata niitä pikkuautoon. Corsicasta nyt vuoden kokemus, suomessahan uutena maksoi volvon verran ja samoihin kokoihin asettu. Amerikassa taas oli pieni.

    Onhan siinä muovia mutta on varusteitakin ja hyvin kulkee ja jämäkästi. Corollaan verrattuna mikä oli ennen on aivan eri peli.


    Ihmiset on niin ennakkoluulosia ja kaavoihin kangistuneita että ei ne osta halvallakaan outoja.


    Ranskalaisten myyntikin helpompaa nykyään kun pikkujenkkien.


    Pakettiautoissa jenkeillä on musta ollut aina etumatka sen suhteen että niillä on ollut ilo ajaa ja mukavaa.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tuli tänään puhetta ihmisistä jotka ilmoittelee et ovat tulossa ihan varmasti, niin mitähän sanoisi sellainen joka katoaa sinne pankkiautomaatille kun soittaisi poliisit perään, et nyt on ihminen kadonnut ja liikkuu tälläisellä autolla :rotfl:
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yhden kaverin isällä on vielä puhelinnumero tallessa kun joskus 1990 tai joskus joku oli soittanut ja lähtenyt kattomaan Vania. Sano että soittaa sille joskus ja kysyy että jokohan pian olet lähellä kun sillon 15 vuotta sitten lähdit tulemaan, Vani odottelee vieläkin tossa pihassa.
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    ^ Veikkaan että numero ei ole enää käytössä. Ainakaan kys. henkilöllä. Ja mun onnettomalla matematiikalla vuodesta '90 on jo 25v. aikaa...
     
  6. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Huoltamattomia löytyy merkeistä kuin merkeistä. Isojen saksalaisten autojen kanssa vain käy helposti niin, että ne korjauslaskut teetettynä alkavat vanhemmassa yksilössä olemaan melkein auton hintaisia.

    Olennaisinta olisikin erikoisemman auton kohdalla, että pikkuviat on korjattu heti vian ilmetessä ja on itse valmis urhaamaan jonkin verran aikaa ja rahaa ennakoivaan perushuoltoon. Mitä ennakoivalla perushuollolla tarkoitetaan, riippuu vähän autosta. Sitkeässä on esim. käsitys, ettei manuaalivaihteiston öljyä tarvitse vaihtaa. Silti on Nettiauto pullollaan näitä "elikkäs kakkonen vähän ääntää" -autoja.
     
  7. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Eihän tuo mitään mutta kun nykyään ei tarvitse kuulemma öljyjä vaihtaa automaattiinkaan :eek:

    Itse pyrin tuohon mitä sanot huolloista näihin ei niin erikoisiin myös.
    En tosin teetä huoltoja missään vaan askartelen itse. Pitää olla harrasteita ja pysyy ehkä se autokin hieman parempana.

    Ja kaikkia ei pitäisi päästää korjaamaan autoja. On noissa välillä näkynyt sellaisia virityksiä että...
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ollaas ihmeellistä ostelijaa millanen vani ja oikeesti vieläkin olemassa?
     
  9. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Sellasta laitettahan ei ole olemassakaan...Mihin ei tarvis öljyjä vaihtaa (jos kerran on öljyt sisällä)...Vaikka ohjekirjat minkälaisia satuja tahansa suoltaiskin :lol:
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voi olla, sanoi tuon enemmänkin vitsinä joten tuskin koskaan sille tulee soittamaankaan.

    Tämä on ollut yksi syy miksi olen pysytellyt amerikkalaisissa niiden puutteista huolimatta. Suunnittelin joskus (en kyllä kovikaan tosissani vielä) W140 mesen ostoakin, mutta sain kuulla mätänevistä V12 eko-johtosarjoista sun muusta pelottavasta jollon hylkäsin sen vaihtoehdon.

    Joo, vaikka manuaaleihin ennen 80-lukua taidettiin aika järjestään kaikkiin vaihtaa öljyt. Hyviä esimerkkejä löytyy Saabeista mistä jäi se manuaalin öljynvaihto pois huolto-ohjelmasta joskus kasikytjotain. Ne ennen sitä tehdyt on vaihteistoltaan ihan eri maailmasta mitä ne uudemmat. Uudemmat aikalailla järjestään vollottaa tai on veteliä, etenkin turboissa.

    Olin yhdellä korjaamolla töissä ja sinne tuli joku BMW-tyyppi kyselemään vaihteistoöljyn vaihdosta. No, otin notuleita ylös ja soitin johonkin ZF-suomen numeroon ja kysyin asiaa. Sanoivat jonkun vaihtovälin sille, joku 90 000 tai 120 000, en muista. Sitten vielä varmistin bemarilta sitä vaihtoväliä ja sanoivat että ei niitä öljyjä mitään vaihdeta, kestää eliniän. Kuulemma silti amerikan huolto-ohjelmassa toi öljynvaihto on. Ajaiskohan ne siellä keskimääräsesti enemmän noilla mitä täällä Euroopassa? Tai sitten se ei ole totta.

    Ovat varmaan laskeneet tehtaalla sen varaan, että autolla ajetaan sen verta vain minkä vaihteisto kestää öljyjä vaihtamatta (250 000? Mitä noilla tuolla Saksassa nyt ajetaan ennen paalia), eikä otettu huomioon kehitysmaa-suomea jossa noilla rullataan 600 000 ja ihmetellään kun ei kestä :rotfl:

    En tiiä
     
  11. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Joo toi automaatti öljy vaihto on ihmeasia, ikiöljyjä ei ole olemassakaan se perustuu vaan siihen kuten edellä mainittiin että noin250t ja sitten paaliin ja kyl se sen kestääkin mutta esim täällä suomessa mersukin on sisään ajettu vasta puolessa miljoonassa ... ja kyllä jokaiseen autoon löytyy toi öljynvaihto suositus se on varma mutta helposti sanotaan vaan ettei muka tartte vaihtaa ja se on suuri vale.
     
  12. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    viime yönä oli ukolle laittanau nicholas viestiä ja ehdotellu. liekö jostai myynti tai ostoilmotuksesta löytäny numeron
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Joo. Mersuissakin se todellinen suositus on 60 000 kilsan välein pitäis vaihtaa.
     
  14. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    En usko ikiöljyihin. Vaihteistoöljyt on vaihtuneet aina sekä manuaalista että automaatista. Automaattiin vaihtuu jo siitäkin syystä, että se öljy kun ei ole voiteluaine vaan välittäjäaine mihin hukkaenergia siirtyy.

    Manuaalissa taas siksi, että manuaali vaikka varmatoiminen onkin, suurin uhka on sen käyttäjä. Esim. vaihtovirheiden seurauksena sinne kyllä kertyy metallipartikkelia. Toki magneetti niitä partikkeleita poimii, mutta ei se öljy vaihtovälin jälkeen mitään puhdasta ole.

    Ja tuo "kakkonen vähän ääntää"-juttu oli siksi että kakkosvaihteelle tuntuu yleensä ne vaihtovirheet kasautuvan. Kakkoselle kun pitäisi vaihtaa hi-taas-ti, mutta käytännön arkiliikenteessä se on juuri se vaihde mille vaihdetaan hätäisesti ylös tai alas mutkassa, töyssyyn jarruttaessa tai hitaan ajoneuvon taakse siirtyessä.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikä se manuaalin magneettikaan kauheesti ime jos se on jo täynnä sitä moskaa.
     
  16. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Oon tori.fi:ssä ilmotellu parin purkuauton varaosia, alkuviikosta soitti 046-alkusesta numerosta mies ja tiedusteli katalysaattoreita. Onhan noita kolmekin kappaletta tallissa jouten (1x Volvo V70 ja 2x Ford Mondeo), lupasi loppuviikosta palata asiaan kun ajelee täälläpäin.

    No äsken sitten ostaja kävi pihassa, ei varsinaisesti yllättänyt että pahvihousuhan sieltä autosta nousi... "Aijaii kun on huonokuntoset kennot, mut kyl mie näistä yhteensä 20 euroo voin maksaa". Ei päästy kauppoihin :rotfl:
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Puhelimien äänenlaatu nykyään outo ja kaikenlaisia vahvistimia ja taustamelunpoistoja jotta ei pakosti kuule onko siellä paffipökä, ruskettunut vai kuka.
     
  18. _MURIKKA_

    _MURIKKA_ 3rd gear

    Ne katalysaattorit on aamuun mennessä varastettu. :rotfl:
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Etenkin jos ne on jossain vajassa

    Yhellä tutulla oli kamat pihalla kasoissa aidan ulkopuolella, mut kaikki mitä haki haki aina tallista läpi, koskaan ei kuulemma mitään hävinny vaikka hämärääkin porukkaa kulki
     
  20. Lappalainen

    Lappalainen 1st gear

    Nyt itellekki viesti joltain Morris Scott nimiseltä.
    Ei kait tuota voi tosissaan ottaa :lol:

    Haluaa tietää hinnan autolle......
     

Kerro tästä muillekin!