80-lätkä ja virkavalta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Morja, 2.9.2015.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Taitaa ne olla edelleen ne vanhat säädökset voimassa eli sen mukaan, mitä auton rekisteröintihetkellä on ollut. Sitähän ei tietysti kaikki enää välttämättä tiedä eikä jaksa pengata, mikä se toimintatapa on silloin 30-50v sitten ollut.

    Eikä välttämättä kiinnosta poliisiakaan tien päällä, kunhan muuten käyttäydytään asiallisesti.
     
  2. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Jaa, mun värkin kokonaispaino taitaa olla 930 kg. Ei sitä heti edes hoksaa pakuksi :)
     
  3. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Eikös tämä mene niin että uudemmissa vehkeissä ei vaadita lätkää kun on abs ja kuskin airbag. Vanhemmissa taitaa olla vielä käytösssä nuo painorajat.
     
  4. JS78

    JS78 3rd gear

    Vittu mikä mulkku kuitunen. :wc: :wc: :wc:
     
  5. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Edellämainittu henkilö on jättänyt jälkensä Suomalaiseen ajoneuvohistoriaan vahvasti kuutioineen ja valoineen lakeja muutetaan verokertymän maksimoimiseksi ja tämä paino/päästö se varmin keino.
     
  6. jariha

    jariha Double Gearhead

    kyl sitä viimetalvena ainahi kyseltiin kun pitkäkattoo leimasin :wink:
     
  7. jorkki107

    jorkki107 Gearhead


    paitsi sakottaessa :D silloin kyllä korottuu helposti ja paljon ylöspäin,nimenomaan ylinopeudesta 80km/h->
     
  8. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei pakettiautoissa ainakaan vaadita, mutta 100 km/h rajoitus on olemassa. Meillä on firmassa pari farkkua rekisteröity pakuksi suoraan uutena eikä sitä (100 km/h rajoitusta) saa pois muuten kuin rekisteröimällä takaisin henkilöautoksi.
     
  9. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Olikohan se vuosimallista -81 eteenpäin ja alle 1800kg kun ei tarttenu enää 80-lätkää pakuissa. Kaksi kertaa on 6 vuoden aikana mainittu katsastuksessa asiasta, toinen tokas vaa et sellainen pitäis olla eikä skriivannu mitään papruihin. Viime vuonna ku katsastin nii oli yli-innokasnuorikatsuri ja kirjas senkin ylös papruihin. Toisin sama kaveri ihmetteli miksei Caminossa ole turvavöitä ja meinas niistäkin kirjoittaa mut sit onneks vanhempi katsuri tokas vaan ettei näin vanhassa tartte olla niitä...

    Siinä ois vähän lakikirjan keventämisen paikka ku se purettais ku ei kukaan enää töikseen aja 35 vuotta vanhalla pakulla, harrastepelejä ne jo on...
     
  10. M

    M Gearhead

    Kylläpä vaaditaan, jos on vanhempi, ilman ABS-jarruja, ilman turvatyynyä ja painoa yli 1800 kg.
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    En ole ikinä tykännyt 80-lätkistä.
    Vaikka mulla on ollut toistakymmentä jenkkipakua, ei lätkää ole takana ollut. Jos on ollut, olen raapinut pois. Ikinä en ole sakkoja saanut sen puuttumisesta, eikä ole mainittukaan(muistaakseni).

    Tämän 80-lätkän puuttumisesta olen tosin saanut sakkoja riittävästi. :rotfl:
    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288338547838.html
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi aloittelijoiden 80 lätkä on kuin puistoon pissimisen kieltäminen

    Ne jotka puistoon pissii pissii sinne kuitenkin ne uudet kuskit jotka ajaa 85-120Kmh nopeudesta metsään ajaa sinne 75Kmh nopeudesta

    Nykyautoissa (yli 90luku) ei ole ratkaisevaa merkitystä sallituissa nopeuksissa, mut joku mosse tehostamattomilla rummuilla, rättirenkailla ja irtosoratie niin ei se kovin hyvin hanskassa pysy vaikka otettaisiin huomenna 20vuotta ajanut rattiin ja käsketään laskea suurinta 80lätkä aikakauden sallittua menemään eli se vapaa sata


    Milloin muuten viimeiset vapaan nopeuden tiet lakkasi olemasta eli milloin tuli aluenopeus rajoitus voimaan kaikkialla taajaman ulkopuolella
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tais olla joskus 70-luvulla.
     
  14. W201

    W201 3rd gear

    Nykyinen järjestelmä on vuodelta 1974.

    Vapaat nopeudet poistuivat vaiheittain. 1.8. alkoi nopeusrajoituskokeilu seitsemässä eteläisessä läänissä. Moottoriteille ja pikkuteille jäivät vielä vapaat nopeudet. Energiakriisin aikana säädettiin nopeusrajoitukset puoleksi vuodeksi (21.12.1973-30.6.1974) kaikille teille. 1.7.1974 säädettiin sitten pysyvästi 80 km/h kattonopeus, ellei liikennemerkein oltu määrätty noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta (LMP 14.6.1974/487).
     

Kerro tästä muillekin!