Harrasteautojen vakuutusmaksut eri yhtiöissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nuc-64, 23.6.2015.

  1. JL-

    JL- 3rd gear

    Jees kiitos paljon.

    Onko tosiaan noin kuten Ck sanoi ettei ole pakko olla samasta yhtiöstä liikennevakuutus ja osakasko? Luulin että voi olla vain yksi autoa koskeva vakuutussopimus.
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse olen kanssa tilanteessa, että ei ole osakaskoa, ifissä sitä ei saa yli 40 vuotta vanhaan autoon. Oon kyllä aika ihmeissäni, jos pelkän kaskon voisi ottaa eri yhtiöstä, samaa nimittäin kysyin edellisellä sivulla ja vastaukset oli samoja, mitä itsekin asiasta olin käsittänyt, eli ei voi olla eri yhtiöstä kasko ja liikennevakuutus.
     
  3. 85840845

    85840845 Gearhead

    Kokeilkaas Pop-vakuutus yhtiötä, sieltä saa ainakin osakaskon vanhoihin laiteisiin, ja hinnatkin on kilpailukykyiset. Niitten sivuilla on laskurikin. Itse vaihdoin käyttiksen ja mp sinne 600€ yhteensä tippu vuodessa.
     
  4. JL-

    JL- 3rd gear

    Katoin pop-vakuutuksen, sai tosiaan osakaskon myös mutta liikenne + osakasko 1500e luokkaa..
     
  5. JL-

    JL- 3rd gear

    Homma edennyt senverran, että soitin IFiin ja kysäsin saisiko heiltä kuitenkin osakaskoa vaikka netissä eivät myöntäneet, vastaus oli että ei saa näin vanhaan autoon (olikohan raja 40 vuotta).

    Sitten soitin LähiTapiolaan. Jotta saisi harrasteajoneuvovakuutuksen, niin pitäisi olla edes jonkinlainen keskittäjä, eli muitakin vakuutuksia heillä. Sitten taas normaalin autovakuutuksen saisi, mutta hinta olisi luokkaa liikenne 1200e + osakasko 400e. Pelkkää osakaskoa eivät suostu myymään, niin että liikennevakuutus olisi jossain toisessa yhtiössä.

    Viimeisenä soitin Pohjolaan. Heiltä saa harrasteajoneuvovakuutuksen ilman kikkailuja, ja mielestäni varsin kilpailukykyiseen hintaan, kuten -JJH-:kin sanoi. Liikennevakuutuksella taisi olla 0-bonuksilla hintaa noin 1000e (okei, yhäkin lähes tuplat IFiin verrattuna), mutta kevytkasko siihen päälle oli vain noin 200e. Ja tuossa siis olin jo sanonut haluavani vakuuttaa auton noin 10 000e arvoisena. (Kaskossa varmasti on bonuksia mukana, mutta niitähän tosiaan saa heti reilusti, jos ole paljoa töppäillyt).

    Sitten asiakaspalvelija tarjosi vielä täyttä kaskoa, ja yllätykseksi se ei ollut kun noin 100e lisää. Eli täysi harrastekasko joka kattaa käytännössä kaiken, oli noin 300e vuodessa. Ja kun auton poistaa väliaikaisesti liikennekäytöstä, niin tuostakin lähtee osa hinnasta pois, kun mm. riski omasta kolaroinnista lähtee pois. Ei mielestäni ollenkaan paha hinta tuo reilu 300 euroa vuodessa käytännössä kaiken kattavasta kaskosta, jossa auto jo arvosteltu noin kymppitonnin arvoiseksi.

    Nyt kun laskee siis auton olevan ajossa 6kk, niin maksettavaa jää kokolailla 750e vuodessa (liikenne+täyskasko). Onhan se silti aika iso summa, mutta tuossa kuitenkin otettava huomioon vakuutuksen laajuus ja se, että JOS ikävästi käy niin saa myös asiallisen korvauksen, eikä vain paria tonnia minkä arvoisena vakuutusyhtiö saattaisi autoa pitää.

    En vielä lyönyt tota Pohjolan diiliä lukkoon, mutta puhelimessa myyjä sanoi laittavansa minulle tämän tarjouksen sähköpostiin ja vastaamalla siihen sopimus syntyy. Tuon "täyskaskon" takia vakuutusyhtiö haluaa autosta muutaman kuvan ja jotain muita tietoja. Osakaskon olisi saanut ilman sen kummempia selityksiä.

    Kiitos erityisesti -JJH-:lle avusta. Toivottavasti tästä on myös jollekin muulle apua kuka näitä funtsii. Oma yhteenvetoni voisi olla, että mikäli tarvitset vain liikennevakuutuksen niin ota se IFistä, ja mikäli haluat harrasteajoneuvovakuutuksen, kysäse Pohjolasta (ellei sitten ole valmiiksi jonkin sortin keskittäjä vakuutusyhtiöön mistä myös saa kaskon).
     
  6. TransSami

    TransSami Gearhead

    Mutta edellyttääkö tuo Pohjolan harrasteajoneuvovakuutus, joka on käsittääkseni erillinen vapaaehtoinen lisäturva sitä että liikennevakuutus pitää olla samassa yhtiössä? Tuolla liikennevakuutuksen erolla saa kuitenkin muutaman tankillisen...

    Itselläni ainakin on pakolliset liikennevakuutukset eri yhtiössä kuin vapaaehtoiset. Ja juurikin tuo IF & LähiTapiola yhdistelmä, mulla ei ainakaan ollut vaikeuksia saada erikseen pelkkää osakaskoa tuohon yhteen.
     
  7. JL-

    JL- 3rd gear

    Mulle sanoi heti LähiTapiolassa ettei onnistu... liekö sitten sattunut epätietoinen myyjä kohdalle niin sitä en tiedä. Ikävä jos asia on noin, sillä se olisi kuitenkin helpoin ja halvin vaihtoehto.

    Nyt pistit muuten pahan, en muista varmuudella että kysyinkö Pohjolasta pelkkää kaskoa. Täytyy tuo vielä selvittää ennen ton sopparin tekemistä heille, ja jos onnistuu niin ottaa se pelkkä kaskon osuus Pohjolasta.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jaa, vaikuttaako auto tai asuinpaikka tai ikä.. itellä 360 Challenger lähitapiolassa vuosivakuutus 0 bonuksilla 780€ ja täysarvo osakasko n. 200€.

    Huonoimmat tarjoukset on aina tullut otettaessa yhteys johonkin ilmoitettuun puhelinnumeroon tms ja parhaat kun on marssinut suoraan konttoriin, mieluiten vieläpä pieneen sellaiseen.
     
  9. JL-

    JL- 3rd gear

    Ite saanu ainakin joka kerta ihan saman tarjouksen netissä ja puhelimessa. Ja ei oo ns. neuvotteluvaraa ollut. Toki hintaan varmaan vaikuttaa jos on muita vakuutuksia samassa yhtiössä. Esim IFissä ei kannata soittaa tai mennä paikanpäälle, koska lähtee heti 50 euroa pois vuosihinnasta kun tekee netissä ilman apuja.

    E: Ikä tosiaan voi vaikuttaa, itellä on sitä 23 vuotta eli kuulun varmaan jonkin sortin riskiryhmään.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Opelin kun käyttikseksi laitoin niin lähtapiola oli ainakin mulle halvin, mitä nettilaskureita katteli

    Faijalle samanmoinen opeli parisataa vuodessa ja mulle 700e :eek: pikkanen heitto eikä oikeen bonaritkaan tota selitä :eek:
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo toki muut vakuutukset auttaa, mutta kuten oon aiemminkin sanonut, järjestelmissä on myös viilaamisen mahdollisuuksia. Eikä niitä välttämättä puhelimessa tehdä vaan naamatusten. Saatetaan pystyä laittamaan alkubonuksia tai muita alennuksia, kun on myyjä joka tuntee atk-järjestelmän ja oikeasti haluaa asiakkaita. Tämän takia se pienempi ja ahneempi konttori parempi kuin iso marmoripalatsi.
    Ja joo itellä yli 40v ikää ja maaseutuasumus, varmaan vaikuttaa lähtöhintaan.
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Siitä on jo varmaan 3 vuotta aikaa kun sain sen osakaskon eri autoon kun liikennevakuutuksen. Se kävi vähän niinkuin vahingossa. Mulla on kaikki keskitetty lähitapiolaan ja sitten kun dusterin liikennevakuutus oli ihan älytön niin vaihdoin sen ifiin, oletin samalla tietysti että osakasko tippuu pois. Otin siis pelkästään liikennevakuutuksen ifistä, puolen vuoden päästä tuli lasku lähitapiolasta pelkästä osakaskosta ja sitä ihmettelin kun ei kerran liikennvakuutustakaan enää ole. Soitin ja täti siellä puhelimessa kertoi että kyllä siinä osakasko voi olla vaikka liikennevakuutus muualta. En tiedä vaikuttaako jos keskittää muut vakuutuksen sitten lähitapiolaan.
     
  13. JL-

    JL- 3rd gear

    Selvitin nyt asian. Ei myönnä Pohjola pelkkää kaskoa, vaan myös liikennevakuutus pitää olla heillä jotta kaskon saa. En jaksa uskoa että tällä kertaa olisi ollut tietämätön myyjä. Voihan myös olla että noita sääntöjä on tullut lähiaikoina lisää. Varmaan tosiaan voisi vakuutusmaksu olla pienempi jos auton laittas esim isän nimiin, mutta eipä tässä viitsi tuollaiseen kikkailuun lähteä kun tosta kuitenkin alkaa kertyä bonuksia itelle pikkuhiljaa. Eikä muutenkaan huvita omilla ongelmilla muita vaivata tuohon tapaan.
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Vanhanliiton vehkeet IF.
     
  15. -tl-

    -tl- Gearhead

    Löytyykö suomesta enään yhtään vakuutusyhtiötä, joka ei peri liikennevakuutuksesta liikenteestä poisto ajalta minimi vuosimaksua ?

    Tällä hetkellä ainakin pohjolassa 14€, a-vakuutus 14€, pop 8€, if 25€ per vuosi. Eihä nuo isoja summia ole mutta kun ei viitsis tyhjästä maksaa...
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Prkl, just tuli 2 viikkoa sitten ostetulle projektille IF:stä 12,5 euron lasku puolesta vuodesta (eli 25 e/vuosi), vaihtuu pian Pop-vakuutukseen, jos ei halvempaakaan löydy.....
    Popista tuli syyskuussa ostetulle koslalle 8,95 euron vuosilasku, mutta se ehtikin olla liikenteessä yli 8 euron edestä.
     
  17. spinout

    spinout Gearhead

    ^^Onko tuo IFin minimi 25€/v jokin uusi juttu, kun mulla on ollut vuosikausia yks vanha auto pelkällä liikennevakuutuksella IFissä enkä kertaakaan ole maksanut mitään perusmaksua, kun se on ollut poistona liikenteestä?
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tapiolassa ei ainakaan mene maksua jos seisoo koko vuoden.
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    VAROITUS, IF KUSETTAA 25 euroa olemattomasta liikennekäytöstä poistamisesta!

    Pari viestiä sitten kirjoittamani tapaus jatkui siten, että siirsin vakuutuksen POPpiin, kun asiakaspalvelijan mukaan POP ei perikään mitään maksua liikenteestä poistetusta (vaikka vakuutusehdoissa lukee, että 8 euroa ensimmäiseltä vakuutuskaudelta) ja maksoin IF:in laskusta vain vajaat 2 kuukautta 25 euron vuosimaksusta, eli minkä ehti olla IF:ssä.

    Nyt IF karhusi ja veloitti vielä maksumuistutuksesta 5 euroa lisää, vaikka muistutus ei edes tullut kirjeenä, vaan sähköpostilla:mad:
    Täytyy kuulemma maksaa, koska se 25 euroa on chat-asiakaspalvelijan mukaan maksu liikennekäytöstä poistamisesta, mikä ei edes pidä paikkaansa, koska auto oli jo poistettu liikennekäytöstä ennen IF:iin siirtymistä.
    Taisi olla miulla viimeinen vakuutus nallen kioskissa ja tämä ansa kannattaa muidenkin ottaa huomioon. Eikä itse vakuutushinnoissakaan ollut IF:n ja POP:in välillä eroa kuin 22 euroa vuodessa, eli n. kymppi ajokaudessa.
    No, kolmella kympillä selvisin oppirahoista tällä kertaa, mutta kun sekin meni vielä v*tun nallelle:eek:
     
  20. pas2

    pas2 Gearhead

    MR skootteriin oli ifissä kalliimpi liikennevakuutus kuin Lähitapiolassa, 44 vs 33. Pikku summa mutta kotiin päin.
    Prätkät vaikutti olevan ifissä edelleen edullisempia, muita en ole kilpailuttanut.
     

Kerro tästä muillekin!