Kaasuhitsatessa paukkuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sdfsd, 1.10.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olisi hyvä tietää mitä teen väärin/mitä olen unohtanut.

    Ongelmana on latikkaa hitsatessa hillitön paukkuminen. Heti kun saa sulaksi, pamahtaa ja sulat lentää tiehensä. Pari vuotta sitten kun itsasin putkia ja vähän kaikkea, ei tota ongelmaa ollut ja tuli hyviä hitsejä. Mitäköhän olen unohtanut? En ole ikinä saanut ton kanssa hitsaukseen mitään opetusta joten se teoriapohja on vähän hatara.

    Mulla 4mm latikkaa ja olisko 500l pilli. Muistaakseni tolla saman kokosella hitsasin sillon joskus kun sujui latikan hitsaus. Liekki sellanen että on selvä huntu, työpaineet O 1 bar ja Acet. 0,8 olisko ollut. Selvästi humiseva liekki. Eka sillä sisimmän liekin päällä lämmitän ja sitten tolla hunnulla kun alkaa sulamaan pilliä heilutellen. Pistän lisäainetta sulaan, en liekkiin. Aina välillä tulee poks ja rauta lentää. Tekeekö pintaruoste tota paukkumista? Vai mikä? Pitikö ton kansssa hitsatessa pinnat olla ehdottoman puhtaat ja se raudan pintaan tullut harmaa poistaa? Pitikö hitsata työntämällä vai vetämällä? Myöskään ei saumat mitä olen saanut aikaseksi ole olleet kovin kestäviä, pari vuotta sitten kestivät vaikka mitä.

    En saa päähäni että mitä teen väärin\eritavalla kun sillon kun viimeksi hitsasin. Voisi vielö koittaa pienemmällä 375 pillillä jos toi pilli on vähän liian iso. Paskamaista kun ei tiiä mitä tekee väärin kun mielestään tekee samoin kun sillon kun onnistu.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös huono pinta aiheuta muunmuassa tuota pauketta ja räiskettä, vähän kuin huono tina joka ei tartu.

    Laskuvarjojääkäeeistä säädät vähän lieskaa pienemmälle niin hyvä on.


    Voi olla rautakin liian rajua pillille.
     
  3. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Paska voi tehä ja liikaa happee.
     
  4. SBM

    SBM 2nd gear

    Toi pilli on jees, mutta se voi olla liian isolla tai sit liian pienellä, haiskahtas siltä että hiukan liian pienellä, jos kerran asukkahuntu on näkyvissä.(Eli ei ole liian happipitoinen liekki). Ja jos se sula on punainen, liekki olisi pienellä, jos sula on lähes valkoinen, on liian kova liekki.
    Nykyään hitsataan työntämällä,pl vanhan liiton kaukolämpömiehet jotka hitsaa "takakäteen". Ja vielä kuvattavat saumat, jos sattuu onnistumaan:) Mitä enemmän kädet tärisee, sen parempi sauma sano vanha juoppo. Itse en allekirjoita tuota viimestä
    Mut kokeile niitä liekkejä, siinä se vika todennäköisesti on. Ei siinä raudan paskasuudessa, jos se kerran heti paukkuu kun palikat on kuumat.Niin ja jos sulla on liian pieni liekki ja joudut pitämään sitä liian lähellä hitsattavaa kappaletta että saat sen nopeasti lämpöiseksi, niin varmasti pamahtaa heti kun kappale on sula. Letkupaineet happi 4,5 ja asukka 0.7-1.0
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Putsaampa enskerralla noi pinnat kunnolla kun alotan lamellilaikalla. Jollei auta niin vähennän happea. Nyt oli huntu kyllä jo kunnollisen näkönen, mutta kaimma se vielä kestää vähentää happea.

    Kyllä ton pillin kuuluisi tohon pystyä. Lapussa oli että toi 500 olis 4-6 ja toi 375 2-4mm.

    Harjotukset jatkuu viimeistään sunnuntaina. Toi on todella hauskaa puuhaa kunhan saa säädöt kohilleen.

    Kysytääs vielä että oliko tossa asetyleenipullossa joku ettei saanut käyttää ihan loppuun saakka, kun sitten sieltä tulis sitä asetonia ja pilais letkut pillit ja vähän kaikki?

    Se 1/6 tunnissa sääntö niissä taitaa ainakin olla.

    SBM, tarkotatko liekin pienentämisellä "pehmentämistä" vai pelkän hapen/asikan pienentämistä?
     
  6. SBM

    SBM 2nd gear

    Laitoin hiukan edittiä tohon mun edelliseen viestiin. Toi sun hapen letkupaine on 1bar?? sen pitäisi olla 4.5bar. Kyllä tulee vedetttä pullot tyhjiksi niin kotona kuin töissäkin, enkä oo omia letkuja vielä rikki saanu, töissäkään niitä ei vaihdeta kuin ehkä kerran viiteen vuoteen.Tosin toi kaasun loppuminen haittaa vaan itse hitsausta kun ei pysy säädöt kohdillaan. Lisää ensin toi hapen letkupaine ja kokeile sitten. Ja pientämisellä tarkotan pehmentämistä.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No nostan ton letkupaineen tohon 4,5. Ei ole noita hauheesti tarvinnut säädellä kun ei ole ennen ollut omia pulloja ja on aina joku edellinen käyttäjä säätänyt hyväksi.
     
  8. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Liian iso pilli se on joka paukkuu. Jokaiselle pillille on optimi liekki jolla hitsaus sujuu parhaiten. Pieni liekki isossa pillissä paukkuu takuuvarmasti.Oikeat kaasunpaineet pitää valita myös, Happi, n 3-3,5 bar, ja asetyleeni 0,8-1,0 bar. Vaihda pilli 300 litraiseen suosiolla, loppuu paukkuminen varmasti.
     
  9. Kine

    Kine 3rd gear

    Juu, komppaan edellisiä. Puhtaudesta ei mitään haittaa ole, mutta ei se paukuttelu siitä johdu. Varmaan agan tai vastaavan x11 pillisarja käytössä, siinä kuuluu hapella olla reilusti asettia suurempi paine johtuen toimintaperiaattesta. Ohjeet on laatikossa jos on tallessa. Tai netissä. On myös olemassa Dillon-vehkeet jossa molempien kaasujen paineet samat.

    Kannattaa ehdottomasti opetella ne säädöt itsekin, tekemällä ja kantapään kautta. Sitten se vasta hauskaa onkin.
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Jos on X-11 poltin niin 4mm aineelle on sopiva 400-500 litran poltinputki hitsaukseen, työpaineilla happi 2,5 bar ja asetyleeni 0,8 bar.
    Poltinputki voi olla tukossa ja nokeentunutkin jos paukkuu, kannattaa rassata puhdistuspiikillä.
     
  11. 300

    300 2nd gear

    Eikös paukuttelu ollut, liian iso pilli ja liian pieni liekki, jolloin se imasee sen sisään?
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nonniin nyt alko hommat luistamaan. Nyt on ace 0,7 ja happi vajaa 4. Ei paukkunut ja tuli todella asiallinen sauma. Vielä kun näkis mitä hitsaa niin aina parempi. Nyt käytössä oli ylitumma maski ja kun 2 latikkaa vedin yhteen oli ekalla kerralla tuli nätti sauma mutta irtos heti. Kattoin että mitä helvettiä, miksi se noin teki ja huomasin että olin sulatellut puoli senttiä väärästä kohtaa :rotfl: Uusi yritys ja meni nappiin ja tuli kestävä sauma,.ei viilapenkissä saanut ratkeemaan vaikka kuinka väänteli.

    Täytyy kaupasta hakea sytkäriin lisää kiviä ja kunnon hitsauslasit.

    Nyt sitten miettimään että mitä sitä alkaisi rakentelemaan. Moottoripukkiin tarvis ekana varmaan tehä sellanen allas kaikille nesteille mitä noista koneista nyt yleensä valuu...sitten tarvis sellanen matala hitsauspöytä tehä...kyllä näitä näemmä on vaikka millä mitalla kunhan vaan lähtee miettimään :D

    Ihan mukavaa vastapainoa kun saa tehdä jotain uutta ja puhtaista materiaaleista sen sijaan että hitsailee noita mätiä pohjia tai korjaa jotain muitten viritelmiä autoista :wc:
     
  13. kuula

    kuula Gearhead

    Mukava kuulla että homma käy. Ite en viiti tulta käyttää muuhun ku messinki tai mustaan sillonku on pakko. Muuten mig tai tig, on jotenkii mukavampi.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tiggiä mulla ei ole. Ajattelin tota tiggiäkin sillon, mutta mun mielestä kaasupilli oli jotenkin monikäyttösempi kun sillä saa leikattua, lämmitettyä, juotettua eri materiaaleja yms. Kuitenkin hitsatessa tiggi ja kaasupilli tekee aika lailla samalla tavalla samaa asiaa joten senkään puolesta ei ole eroa. Tohon meidän Kemppi puikkokoneeseen saisi sellasen raapasu-tigin pistettyä eikä ollut mun muistaakseni pahan hintanenkaan.

    Migillä olen myös aika paljon nyt lähiaikoina hitsaillut, ihan mukavaa sekin on ja varmasti nopeempaa mitä tolla kaasulla vetäminen ainakin itellä. Joskus hitsasin paljon puikolla, mutta en ole enää hetkeensä jaksanut kun olin siinä jo mielestäni aika hyvä ja on mukava opetella uusia asioita. Silloin siirryin miggiin ja nyt siirryn tohon kaasuun kun toi miggi hitsaus alkaa luonnistua hyvin.

    Tarttis vielä opetella kunnolla juottamaan, mulle ei sitäkään ole missään ikinä opetettu, amiksessa oli joku juotosjuttu mutta se oli vähän sellanen "katto nyt se sulaa, nono liikutas sitä pilliä vähän, nyt se sitten on juotettu" (nämä kaikki siis noin viiden sekunnin sisällä) ja itte olin vaan suu auki että aha, mitäköhän tossa nyt sitten tapahtu.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitäköhän tänään tein väärin?

    Nyt tuli saumoista ihan kivikovia ja sano naks kun väänsi. Myös sauma oli ihan törkeen huokonen, ihan kun tuolla sulan joukossa olisi jotain kuplia. Olisko joku 2mm paksuudeltaan ollut tavara mitä hitsasin

    Oli aika huono se mihin rupesin tekemäänkin, ei ollut kovin puhdas ja oli joku ihme pinnotus pinnassa. Aattelin että hitsaanpa ton äkkiä tosta, mutta ei se onnistunutkaan niin äkkiä...
     
  16. rallikuski

    rallikuski Gearhead


    Tossahan sä vastaat jo kysymyksessä ittelles mikä meni vikaan.
    Eli liitettävät pinnat puhtaiksi, varsinkin rasva/alustamassa ym on tosi petollista kamaa, imeytyy hitsisulaan ja tekee sauman huokoiseksi...
     
  17. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Hitsatessa, etenkin kaasulla, kaikki pinnoitteet saavat sulan kiehumaan eikä saumasta saa kunnollista mitenkään. Esim pakoputkissa käytetty
    aluminointi on yksi pahimpia , puhumattakaan sinkityksestä, oli se
    sitten sähkö tai kuumasinkki. Ohuen aluminoinnin saa pois neekerintukalla,tai sitten rälläkällä ronskimmin hiomalla.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu tollanen kiehuminenkin siinä oli, ihmettelin kun sula näytti hassulta ja kipinöi välillä.

    Ei muuta kun rälläkällä hiomaan ja uusi yritys
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Missäs muualla kuin woikoskella saa katsastettua asetyleeni pullot?

    Niin ja mitäs eroa on kahvassa/letkuissa jos käytetään butaani/propaanikaasua asetyleenin sijasta
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mahtaako saada enää muualla? Aga ei kai tee mitään ihmisten omille pulloille, tekeeköhän air liquide?

    Koitin joskus tota kahvan eroja hakea netistä mutta ei löytynyt oikeen mitään.


    Olin super-innovatiivinen ainakin mielestäni ja aattelin että jospa polttoleikkaisi auton pohjasta ruosteisen palan pois kun tossa pillisatsissa on joku ihan pikkanenkin leikkauspilli ja rälläköinti on joka tavalla vastenmielistä. No, leikkaus suju hienosti, vähän siisti rälläkällä ja ilosena huomiona auton pohjassa ollut PVC massa palo pois myös sopivalta matkalta niin ettei tarvinnut tomuttaa ja hioda sitä pois.

    Ja ennen kun kukkaan kerkeää mitään sanomaan niin oli mulla kaveri varmistamassa sammuttimen ja vesiämpärin kanssa ettei tulipalo karkaa käsistä ja bensatankki oli kaukana autosta ja vahdinkin vielä tunnin tota autoa ettei syty.

    Hitsailin vielä innoissani kaasulla ton paikankin tonne pohjaan kun miggi meni jostain syystä heti tukkoon ja ei tarvinnut välittää tuolla pohjassa peltien vetelystä. Enkä ole ton migin kanssa mikään superhyvä niin ei jaksanut pilata päivää ja kyrpiintyä omaan osaamattomuuteen kun ei hommasta olis välttämättä tullut mitään :rotfl:

    Pari tuntia tuolla 96 saabin takaluukussa kykkiessä teki vähän hallaa, ei tarvinnut ihan heti lähteä pois sieltä kun paikat ihan jumissa. Vois sanoa että sieltä luukusta poispääseminen oli yhden sortin prosessi :D
     

Kerro tästä muillekin!