Keimolan menneisyys ja tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tinppa, 23.11.2004.

  1. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

    Kuten monet varmasti tietävät keimolan klassinen moottori-rata on menossa/mennyt monin osin, jo lekan alle. mielestäni tällainen toiminta on todella anteeksi antamatonta vantaan kaupungilta/ Suomen valtiolta, huomioon ottaen radan historian,

    sellaiset nimet kuten (vain muutamia mainitakseni) Mika häkkinen, Mika Salo, ovat voittaneet ensimmäiset mestaruutensa keimolassa, ulkomaalaisita kilpailioista "Keimolan avajaiskaudella 1966 ja 1967 Keimolassa nähtiin yhtaikaa F1- tähtiä sellainen joukko, jota ei Suomessa oltu nähty sitä ennen eikä sen jälkeenkään."
    Jack Brabham (MM 1959, 1960, 1966)
    Jim Clark (MM 1963, 1965)
    Dennis Hulme (MM 1967)
    Graham Hill (MM 1962 , 1968)
    Jochen Rindt (MM 1970 post mortem), Lincolnin vävy.

    tällainen palanen suomen rata-autoilu historiaa on jo melkein menetetty :cry: . EIKÖ KUKAAN TOSIAAN TEE MITÄÄN!? :mad:

    tuntoja ja muuten vain kommetteja kaivataan.. :argue:

    enemmän kiinnostuneille tästä lisää.
    http://personal.inet.fi/urheilu/keimola ... htm#osoite

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Lounliraider

    Lounliraider 1st gear

    Harvoinpa Suomessa ymmärretään tällaisia asioita vaalia silloin kun se vielä olisi mahdollista. Rata-alue lienee edelleen yksityisomistuksessa, oliko se nyt Sanoma-WSOY:n, eikä omistajalla ole kai mitään intressejä edes antaa muiden omalla kustannuksellaan ja työpanoksellaan hoitaa rataa. Joskus 80-luvun lopulla HelRC yritti tosissaan saada omistajatahoa myöntymään siihen, että olisivat kunnostaneet radan ja pitäneet sen kunnossa ja vastanneet alueen valvonnasta ja turvallisuudesta, jotta rataa olisi voitu käyttää RR-ajoharjoitteluun, mutta ikävä kyllä tuloksetta. Siellä käytiin kyllä ajelemassa, ainakin osa rataa oli jotenkin ajettavassa kunnossa, mutta muistelen, että joku nuori mies törmäsi prätkällä hirveen (!) ja että sen takia loputkin radasta olisi tärvelty kaivinkoneella ajokelvottomaksi. Suomalaiseen tapaan lisäkantona kaskessa oli sekin, että radan lähialueilla asuvat vastustivat kaikkia hankkeita radan elvyttämiseksi, siitähän tulisi meluhaittaa, jota vieressä kulkevasta kolmostiestä ja lentoasemasta ei luonnollisestikaan synny.
    Olishan se upeaa, jos tällaisella radalla voitaisiin järjestää edes joskus jotain muistoajoja, mutta taitaa täällä autoilun luvatussa maassa jäädä haaveeksi...
     
  3. 350EFI

    350EFI 1st gear

    Siinä olisi mainio paikka HIRVIAIDANHINNALLA järjestää esim. ajoharjoittelurata vakioautoille. Ei täysverisille ralliautoille. Vaan sellaisille joita kiinnostaa kilvellisilläautoilla kurvailu lumilla. Voisi valtio tulla sen verran vastaan, että yksi edustaja eduskunnasta pellolle -->duunari palkalla radan varteen valvomaan tilannetta. Yijäämällä aita pystyyn. eihän siellä yhdellä kuitenkaan ole päätösvaltaa. Toiveajattelua?
    Aitoja tai ei. Siellä kurvataan taas tänätalvena. Sakosta tai hirvestä saa vähemmän kuin ihmisestä tai liikenteen vaarantamisesta...
     
  4. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

    jooo, ihan naurettavaa meinikiä.. :mad: ei vaan voi käsittää, miten tuollaista palasta historiaa haaskataan.. :cry:
     
  5. Katiska

    Katiska 1st gear

    Surullista. :cry:

    Kävin Keimolassa viimeksi joskun 90-luvun lopulla katselemassa.
    Tornissa tuli jotenkin erityisen hyvä fiilis.

    Keräilin sieltä pieniä esineitä mukaani. Palasen Saunalenkki-mainosta, pieni pala Nesteen kaarta ym.

    Pieni pala Keimolaa säilyy ainakin mun kirjahyllyllä.

    On tosiaan uskomatonta että tuollainen paikka tuhotaan täysin.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei se mitään uskomatonta ole, radan purkamiselle oli olemassa jonkinlaisia perusteitakin ja aika sekä poliittinen ilmapiiri sille sopiva. Samaa yritettiin mm. Ruskeasannan motocrossradan suhteen, mutta se oli liian läheinen alueen asiakkaille eikä ottanut tuulta purjeisiin. Sen haikailu on n. 30 vuotta myöjhässä. Sen sijaan pieni pätkä Keimolan rataa ja torni pitäis mun mielestä entisöidä "kultturimuistomerkiksi", paljon vähäpätöisempiäkin kohteita suojellaan.

    Mutta josko keskityttäis noiden nyt toimivien ratojen käyttämiseen ja vaalimiseen, ettei niille käy samoin.
     
  7. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

    joo-o totta toinen puoli, tosiaan sulkemis ajankohtana taisi olla energia kriisit aika pahasti menossa/toipumassa. postasin saman viestin aika monelle muullekkin foorumille, toisaalla ollaan jo mielenosoituksia järjestämässä.. :wink:
     
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Oikein kunnon näyttävä mielenosoitus vois oikeesti olla aiheellinen, järjestäähän ne v***n viherpiipertäjätkin omiaan, pääsisin minäkin kerrankin osoittamaan mieltäni jonkun asian puolesta. Autoharrastajat ja merkkikerhot kun liittoutuu asian puolesta niin väkeä vois saada liikkeelle suomen mittapuulla aika mittavia määriä, netti on nykyään aika uskomattoman tehokas väline. Jonkun fiksun topikin kun sais kiertään ympäri nettiä ees samalla tehokuudella kuin aikanaan "auto29" topikin niin alkaa oleen homma aika hyvin huolestuneiden harrastajien tietoisuudessa.


    Luulis että Keimolan entisöinnillä saataisiin aikaan sais aikaan pientä positiivistä julkisuutta maailmallakin?

    Ja ratoja täällä ei tosiaan liikaa ole ja ainakin nykyään tuntuu että kaikki on lähes täysin buukattuna koko ajokauden, sais vaan vielä päättäjätkin ymmärtämään että radalla paineiden poispäästely kyllä ihan oikeesti rauhoittaa menoa liikenteessä, näin ainakin omalla kohdalla
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä siinä vaiheessa oltiin jo energiakriisistä toipumaan päin kun Keimola suljettiin. Sellaisia yleispäteviä perusteitahan tolle oli paikan sopimaton sijainti. Sinne kuljettiin kaksikaistaista hämeenlinnan tietä ja jos tuolla järjestettiin tapahtuma jonne oli menossa vaikkapa parituhatta autoa oli helsinki-tampere liikenne käytännössä poikki. Ratahan oli yksityisomisteinen eikä mikään varsinainen kultakaivos, joten omistajakaan ei mitenkään tolkuttoman lujasti ollut sulkemista vastaan. Nykyajattelun mukaan se oli myös kohtuu lähellä asutusta. Joka tapauksessa, noihin aikoihin kekkoslovakiassa oli toi henkinen ilmapiiri vähän toinen, ja tollasille "hyville asioille" oli aika helppo saada kannatusta ja kerätä nimilistaa lähiseudun asukkailta, ja niin myös tehtiin. Kuten jo aiemmin sanoin, niin myös rusekasannalla yritettiin kampanjoida jotta sekin taantumuksen pesä olis saatu suljettua. Erona siellä vaan oli, että rata ei ollut riistäjäkapitalistin yksityisomaisuutta, vaan paikallisten aukkaiden talkootyöllä tekemä. Nimenkerääjät ehtivät nippa nappa poistumaan ehjin nahoin. Mutta ihan yhtä aiheellista on tosta Keimolan kohtalosta järjestää mielenosoitusta kun vaikkapa luovutetun Karjalan johdosta. Nykyisillä ympäristökriteereillä radalla ei ole minkäänlaista toivoa, asuimisto on lähiympäristössä moninkertaistunut jne. Tällä hetkellä tosiaan sama kohtalo on varjona myös mm. Alastaron ja Motoparkin yllä. Jos energiaa riittää, niin niiden puolesta pitää toimia nyt mieluummin kun järjestellä sitten 30 vuotta sulkemisen jälkeen mielenosoituksia asian johdosta.
     
  10. HerkkuJerkku

    HerkkuJerkku Gearhead

    Teette niinkuin viherpiipertäjät tekee hylätyille taloille, valtatte sen!
    Sitten ajelette siellä kilpaa kunnes poliisi hakee teidät pois. :p
     
  11. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Näin tehdään 8) Ajetaan vaikka 60-luvun tyyliin, eli suora putki keskellä autoa 8) [​IMG]
     
  12. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

  13. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    ALASTARON? Ei kai nyt helvetissä! Minkä ihmeen takia, eihän siellä oo asutusta tai mitään lähimaillakaan, ahveniston sulkemisesta oon kuullut huhua mut alastaro, ei ei ei...
     
  14. homer

    homer Double Gearhead

    Taisi sielläkin olla jotain ongelmia ympäristöluvan tiukkenemisen kanssa? Eikös ne yökisailut loppuneet juuri sen takia?
     
  15. tniitty

    tniitty Gearhead

    keimola

    joo siis ihan älytön juttu toi alastaro homma ensin tehdään hieno rata
    keskelle ei mitään ja sitten jotkut rupee rakentaan kesämökkejä lähelle
    rataa ja rupee valittaan meluhaitoista. olisivat vi..u rakentaneet muualle
    jos eivät silloin tällöin kestä pikku meluja.pakkohan mökkiläisten on tietää
    että siellä ajetaan kilpaa ja silti vaan mökki pystyyn että kyllä toi rata
    saadaan tosta kaadettua kun vaan valitetaan.ratahan oli ensin joten mun
    mielestä sillä on etuasema tässä tapauksessa. :mad:
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Tää Keimola juttuhan taitaa olla jo aika selvä?! Meinaan hankkeen puolestapuhujatkin on jo sillä kannalla, että jääköön edes nykytila, ei välttämättä aktiivikäyttöä.
    Nyt tarvis keskittyä enemmän siihen, että yhä aktiivikäytössä olemassa olevia ratoja ei ajeta alas. Entisenä hämeenlinnalaisena (oi niitä opiskkeluaikoja :) ) tulee mieleen Appara joka sijaitsee kuitenkin lähes kaupungin keskustassa. Nyt hanke sen radan säilyttämiseksi ennen kuin kukaan edes ehtii tehdä vakavasti otettavaa aloitetta alasajolle. Apparallakin on perinteensä, maauimala on jo historiaa, kohta ratakin?
     
  17. oranne

    oranne Gearhead

    Re: keimola

    Tehtiinhän se Keimolakin helvetin kuuseen kauas kaikesta ja sit viereen rakennettiin joku omakotialue jonka asukkaat alko valittaa. Muistan aikoinaan kun sinne yritti autoa parkkia ( sinne omakotialueelle siis) niin paikalliset jahtas kirveen kanssa autourheilukansaa (en ajanut itse). Lähes joka kisassa tuli käytyä ja sammuttimen kokosena varikolla riitti ihmeteltävää. Joskus vielä skannaan sen kuva jossa Keke imee formulavolkkarin takana keskeytyspulloaan antaumuksella.
     
  18. Mawerick

    Mawerick Gearhead

  19. smuige

    smuige Gearhead

    ainut keino kait tehdä jotain keimolan suhteen ois kait taivutella joku kenellä paalua riittää ja jolla on henk. koht. tausta ko. radan kanssa hiukan sponssaamaan... :odroll: eiks häkkisen mika ollu tuolla joskus ajellu? sillä luulis olevan fyrkkaa pieneen restaurointiin 8)
     
  20. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

Kerro tästä muillekin!