street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. pile

    pile Gearhead

    Street ei ole enää street jos tuo putkipäivitys sinne tulee. Kyllä on uusia kuskeja huono saada mukaan tuo on sitä aluetta että mennään täysveriseen kilpuriin eikä normistreeteillä ole mitään annettavaa luokalle enää. Miksi ei tuolaisella putkirunkoisella voi mennä sellaiseen lukkaan ajamaan missä se on jo sallittu. Mikzi pitäis viimeinenkin luokka vääntää pois todellisesta katuautosta. Toivottavasti FHRA pitää tässä päänsä. Mutta jos sieltä tulee tuo täätös mitä maverik tuos meinas että on tulossa. Niin ei voi kun toreta että munatonta porukkaa siellä on edelleen.
     
  2. josu

    josu Gearhead

    Totta töriset.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mä ole tyytyvöinen omaan toimintaani ryhmäedustajana enkä fyyran toimintaan. Pari vuotta sitten homma meni mun mielest mallikkaasti kun nois Teivon kokouksissa aika hyvällä osaanotolla saatiin nykyinen ryhmäjako, kaks ryhmää jotka on enempi keskenään samalla viivalla kuin ennen ja joissa on tarpeeks kalustoa.

    Mut noin ylipäätään tolta ajalta kun edustajana toimin niin oisin kyllä kaivannut noiden kokousten lisäks enemmän kannaottoja esimerkiks läehtettyihin mielipidekyselyihin. Jos vastausprosentti on jotain 20-30 luokkaa mksimissaan niin ei siin oikeen selkeetä enemmistön kantaa voi muodostaa. Js fyyran suunnalta ei tosiaan oo ollut viime syksyn ryhmäedustajapalaverikutusua mitään yhteydenottoa. Sekin itseasiassa toimitettiin Luigille joka oli hommasta vetäytynyt jo muutamaa vuotta aiemmin, eikä mun tilalle tulo pitäis olla kenellekään yllätys, sitä kautta esimerkiks oli lähetetty fyyralle pöytäkirjoja ja se muutosehdotus jne.

    Mut oon sitä mieltä et oikein hyödynnettynä ryhmäedustajan homma olis todella hyvin kaikkia osapuolia palveleva asia, toimia tiedottajana kumpaankin suuntaan ja pitää kilpailijoita ajan tasalla ajankohtasista asioista. Fyyran puolelta aktiivisuus tollaseen on ollut aikalailla pyöree nolla.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Oikeasti Stock ryhmä on lähempänä katuautoja kuin mitä nämä nyky streetit.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Tästä muuten vieläkin erityiskiitokset!
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Nooh, ei kai nyt sentään.
    Streetissähän kyse ei kuitenkaan olekkaan ”vakioautoluokasta” tai ”museokilpisten vakioautoluokasta", vaan nimenomaan ”Streetistä” joka rakentuu ainakin omasta mielestäni varsin hyvinkin siihen mitä on/olisi mahdollista rakentaa ihan kadullekkin (siis jos pidetään nykysäännöistä kiinni).
    Eli ne muutokset mitkä tällä hetkellä ovat Streetissä sallittuja, ovat varsin pitkälle linjassa siihen mitä ihan leimattuunkin katuautoon voi tällä hetkellä tehdä, plus tietenkin se että auto pitää olla katsastusvarusteissa (taas sitä katsastusvalvontaa tässä kohtaa peräänkuuluttaen...ilman pilkunviilausta).
    Moottorn koko ja teho ovat painoindeksillä lisättynä vapaat, koska kyse kuitenkin on suljetulla radalla tapahtuvasta kiihdytysautoilusta.
    Eli siltä osin ei tietenkään ole mitään mieltä, eikä mahdollisuksiakaan mennä Trafin pykälien mukaan, mutta kuinka moni kadulla liikkuva viriharrasteauto muutenkaan täyttää mm. tuon 7kg/ kW?
    Omalta kohdalta voin todeta että esim.meillä on tarkoitus saada käytännössä kaikki oleelliset muutokset myös otteeseen vaikka ok, se vaati tässä koko ajan hieman työtä ja paperisotaa, mutta toisaalta mahdollistaa sitä kautta tiettyjen osakokonaisuuksien käytön jota nyky Street säännöt muuten eivät sallisi.
    Pointti on kuitenkin siinä että ikäänkuin oikeaan katuautoon sallitaan ensin ja vasta sitten FHRA:n Streetiin, jolloin voidaan äkkiä ajatella että oikeasti nykypäivänä saat kadulle helpommin laitteen kuin nykystreettiin.

    Eli kyllä minun mielestä nykyiset Streetsäännöt ovat varsin hyvin linjassa sille mitä tässä maassa oikeasti pystyy rakentamaan myös kadulle...ja vielä kun sääntövaliokunta viilaisi eturenkaiden osalta pilkkua ja vaatisi myös eteen DOT hyväksytyt frontrunnerit, niin periaatteessa ihan uunituoreella leimalla vois käydä pyöräyttämässä yksi Street kisa ihan täysipainoisesti?

    Tätä kautta nämä putkirungot joita ei käytännössä ole mahdollista katsastaa myöskään kadulle, ovat se mikä vie lajia ihan johonkin muualle sen alkuperäisestä ideasta ja ”hengestä” ja sitä kautta ainakin pitäisivät olla jo ”kirkon julistamassa pannassa”....jos halutaan tässä maassa myös FHRA:n toimesta ajaa Streettiä.
    Kun tarkoitus kuitenkin on ajaa aina hieman nopeammin, pitää kaikkeen kehitykseen katsoa positiivisesti, mutta nimenomaan tiukasti sääntökirjan antamissa rajoissa.
    On ihan luonnollista että kilpailijat ainakin yrittävän ”venyttää” sääntökirjan antamia rajoja uusilla omilla ”tulkinnoilla”, mutta sitä vartenhan meillä on kattojärjestö jonka pitisi pitää ”suitset riittävän kireällä” ja ”jyrähtää” silloin kun sille aihetta on.

    Kattojärjestön luotto ”protestivoimaan”, eli siihen että sääntöjen ”venytykset” ja suoranaiset rikkomukset tulee kuitenkin esille muiden kilpailijoiden protestien kautta, on kyllä enemmänkin vastuun pakoilua ja omista hommista luistamista, kuin oikeasti toimiva tapa/käytäntö.
    Pienten piirien keskinäinen ryhmähenki nostaa protestiriman kuitenkin käytännössä aina niin korkealle että laji pikkuhiljaa korruptoituu ja rapautuu sisältäpäin...eli kulisseissa kyllä napistaan ja valitetaan, mutta asialle ei kukaan halua tehdä mitään jotta ei saisi riidankylväjän manttelia niskaansa.
    Pikku hiljaa tämä johtaa ”kauhun tasapainoon”, eli kun kenelläkään ei enään ole puhtaat jauhot pussissa, ei kukaan voi lähteä protestoimaan omien menettämisen pelossa ja kierre on valmis/loputon.
    Tämä taas ajaa pikku hiljaa lajin sisältäpäin sellaiseen tilaan että se näivettää itse itsensä hyvin pienten piirien ”omaksi” lajiksi/leikkikentäksi kunnes se loppuu osallistujakatoon.
    Eli jos nyt jo streetissä pyörii putkirunkoautoja, niin kyllähän siitä voi syyttää vain ja ainoastaan lajia hallinnoivaa kattojärjestöä, koska loppujen lopuksi ne katsastajatkin tekevät juuri sitä mitä ”ylhäältä on annettu”.
     
  7. josu

    josu Gearhead

    Nyt tulisen verran asiaa joka kuuluu streetin henkeen 100%sesti,tuo eturenkaiden osalta DOT merkintä voi olla pikkasen haastavaa,kapeaa rengasta kun ei tahdo löytää missä riittää nopeusluokka esim +250km/h.Varmasti on moni ajanut ns ylinopeutta renkailla ja pärjännyt niillä hyvin,mutta kuitenkin.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Pointti olikin siinä että sitä kautta joututtaisiin edessä käyttämäänkin aitoja hieman leveämpiä Street renkaita.
    Näin siis silloin jos/kun ne loppunopeudet ylittää alla olevan renkaan nopeusluokan (tällä voisi olla aavistuksen loppunopeuksia myös hillitsevä vaikutus vierintavastusten kasvaessa)?
    Mutta, kuten jo todettua, tämä jos mikä on sitä ”pilkunviilausta”, mutta kun puhe oli aidosta tieliikenteeseen hyväksytystä Street autosta jossa takarenkaatkin kuitenkin pitää olla DOT-hyvksyttyjä, niin miksipä ei sitten myös eturenkaat?
     
  9. josu

    josu Gearhead

    no meneehän se tietysti noinkii
     
  10. tonttu

    tonttu 1st gear

    Tuo streetin sylinterien lukumäärää koskeva sääntö pitäs kyl poistaa / muuttaa ainakin niin että 4syl autoon voi laittaa pari sylinteriä lisää koska toisissa automalleissa seon mahdollista ja toisissa ei.
     
  11. josu

    josu Gearhead


    no ei sitten mitenkään,jos luet pikkasen ylempää niin tajuat ryhmän idean,on vaan valikoita se automalli johonka sen 6 koneen voi sääntöjen puitteessa laittaa, tuskin saat ns katsastettua pillukorollaa 2jz koneella :D kyllähän sillä 4 koneellakin pärjää kuten Priuskan Kimmo on yhtenä vuotena sen todistanut :rotfl:
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Tähän nyt vielä hieman takertuakseni.
    Tuohon edelliseeni sen verran lisää, että vaikka itsekkään en ole mikään lajia pieniin pirstaleisiin pilkkovien ”luokkien” lisäämisen ystävä, niin pitäisikö Streetissä olla yksi luokka enemmän, eli luokka leimatuille katuautoille joissa on voimassa oleva katsastus ja otteessa oleva moottori/kokoonpano?
    Eli kaikki muutokset ja prosentit hyväksyttynä otteessa ja voimassa oleva leima?
    Ok, ehkä tämä tarve täyttyy jo ihan suoraan näillä ”kadunmiehen” kiihdytyspäivillä ja yhtä uutta varsinaista kilpaluokkaa ei ole tarvietta pyörittää...mutta kun nyt tietää tämän miten katuautoista pikku hiljaa tulee kilpa-autoja vauhtien/ratkaisujen kehittyessä, voisi se ikäänkuin ruokkia varsinaisia kilpaluokkia pitkässä juoksussa?
    Eli ns.”katuluokka” ilman mitään muita rajoituksia moottorien tai tekniikan suhteen, riittäisi että auto on otteensa mukaisessa kunnossa ja leima voimassa?
    Näin äijät saataisiin vedettyä mukaan ensin ihan perus katuautoilla, jotka sitten kuitenkin jossain kohtaa jää leimaamatta kun ratkaisut varsinkin moottoripuolella alkavat olemaan sellaisia että enään ei sitä leimaa viitsi/voi paperiin joka vuosia hakea (tähän se kuitenkin useimmiten johtaa kun homma radalla ”puraisee”).
    Tästä sitten noustaisiin suoraan joko RS:ään tai TS:ään....eli noustaisiin "katuluokasta” kilpaluokkaan?

    Minun mielestä tällä varmasti olisi siis näitä kahta varsinaista Street kilpaluokkaa ikäänkuin ruokkiva vaikutus pitkässä juoksussa ja näin saataaisiin ravintoketjun alkupää matalalla kynnyksellä maan tasolle?
    Pidemmälle ajateltuna tästä voisi olla hyötyä myös vasinaisille ylemmille kilpaluokille, koska loppujen lopuksi myös RS ja TS ruokkii myös ainakin jonkin verran pitkässä juoksussa ylöspäin.
    Eli mitä enemmän saadaan vedettyä alkupäähän porukkaa, sitä enemmän siitä varmasti hyötyy koko ”ravintoketju”?

    En tiedä olenko ihan yksin ko.”logiikan” kanssa, mutta ehkä se voisi toimiakkin?
     
  13. josu

    josu Gearhead

    Tuota samaa ajatusmaailmaa olen itsekki ajatellut,arvostan paljon enemmän katuautoa joka on katsastettu kuin kilpa-autoa jos kummallakin ajetaan esim 9 sek aika,tuskin oot ainut joka tuollaista miettii,jotenkin vaan tuntuu "kynnyksen" olevan sen verran suuri lähteä fhran kisoihin ko luokkaan kun kadunmiehenpäivillä pääsee/saa ajaa monet kerrat enemmän päivän aikana.
    Ajatuksena vallan mainoa saati sitten toteutuksen laita!
     
  14. pile

    pile Gearhead

    Ravintoketjun alkupäähän on varmaan ok. Jos saadaan luokka. Mutta myös yläpäässä pitäis olla munaa siirtyä luokkaa ylemmäs jos olemassa olevat säännöt tulevat vastaan. Eikä vaan väen vängällä yrittää kampita itseään mukaan sääntöjen vastaisella autolla ja väkisin yrittää kammeta sääntö muutoksia luokkaan joka toimii olemassa olevilla säännöilläkin hyvin. Pitäisi vaan olla munaa siirtyä luokkaa ylemmäs siellähän nää sallitaan ja paljon muutakin.Pelkonahan tässä on kavereilla että ovat alta vastaavan asemassa kun luokkaa vaihtaa. Ei aina voi voittaa ei edes joka kerta se oli hugon sanonta mutta sopii mielestäni tähän hyvin.

     
  15. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 1st gear

    Tämä aihe pisti silmiini Katuautoista tykkäävänä. Niin mikä hyöty todellisuudessa saadaan jos auto rakennetaan tulipellistä taakse putkesta tai neliöpalkista joissa molemmissa on sääntöjen vaatima lattia ja siihen sitten nopeuksia ja turvallisuutta vastaava häkki. painoraja on ilmeisesti kaikille sama?. Itse siis tykkään ryhmästä ja hienoista autoista. toivottavasti asiaan tulee ratkaisu jotka kaikki hyväksyvät.
     
  16. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    periaatteessa tuo nykyään menee noin, että RS:ssä on aikas lähelle oikeeta katuautoa olevat, 8,5s kaarilla. nää nopeus ja kaariongelmat koskee lähinnä TS:ssiä. vielä.
    osallistujia oli viime kesänä just riittävästi kahteen luokkaan, jos luokkia olis 3, niin ollaan taas siinä ettei riitä eikä oo järkee ajaa tyhjiä kaavioita?
    onhan nuo SET ja PET luokat joissa voi sitten vaikkas ihan katupirssillä ajaa.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tiedän olevan katsastettu korolla RB20DET koneella.... :odroll:

    Nii joo aiheeseen liittyen ...kyllä munkin mielestä vois olla oikeille katuautoille luokka ....sitä vois ajaa vaikkapa oikeilla katurenkailla, silloin ei kovakaan satsaus koneeseen välttämättä auta kun pito ei riitä....lisäksi se saattaisi olla yleisölle kiinnostavampaa katseltavaa kun lievästi ylitehoisilla autoilla yritetään päästä nopeesti liikkeelle....ja aikoihinhan vois antaa tasoitusta renkaan leveyden ja vaikkapa auton painon mukaan....
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Niin, kyse olikin siitä saataisiinko tätä kautta nimenomaan täytettyä yksi luokka lisää, joka taas varmasti pitkässä juoksussa ruokkisi RS ja TS luokkia ja taas siitä eteenpäin?
    Ok, jos se tosiaan olisi pois RS:stä, niin siinä tapauksessa ei tietenkään, mutta ainakaan itse en olisi tästä ihan varma, vaan asia todellisuudessa voisi toimia juurikin päinvastoin.
    Tällä hetkellä jo RS ajatellaan ”kansan keskuudessa” kilpaluokaksi jossa pitää olla FHRA:n sääntöjen mukainen ”kilpa-auto”, kun taas tämä ”katuluokka” toimisi olemassa ja voimassa olevalla autoa vastaavalla rekisteriotteella?
    Käytäntö vain on osoittanut sen että olipa laji mikä tahansa, siinä oleva kilpailijamäärä on hyvin pitkälti riippuvainen ko.harrastuksen aloittamisen kynnyksen mataluudesta.
    Tätä kautta saadaan kymmenen sisään, kolme ylemmäksi ja yksi huipulle.
    Jos kynnys on liian korkealla, poistumaa on enemmän kuin sisääntulijoita ja sitähän ei mikään laji kestä ikuisesti.
    Ok, en tiedä kuinka paljon tämä olisi sitten pois West Coastin puolelta, mutta ihan niin en itse näe asiaa että se automaattisesti tarkoittaisi RS:stä valumista ”alaspäin”, vaan päinvastoin?
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Aina on voitu ajaa vaikka ei oo ollu nopeinta autoa mutta ennätyksiä on silti tehty. Pitääks aina voittaa että uskaltaa tulla kisaamaan? Miksei hitaammalla voi tulla ajamaan? Aina on hitaampia ja nopeempia autoja ollut ja tulee olemaan.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  20. jknR

    jknR Gearhead

    Ai nii Skyrolla. JZ menee jos lyhentää iskua. 8)
     

Kerro tästä muillekin!