Kantakortin tiedot, Ford 1935-1941?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja zebulus, 31.3.2015.

  1. zebulus

    zebulus 2nd gear

    En löytänyt haulla sopivaa aihealuetta niin aloitinpa uuden..

    Olen aloittelija näissä rodiasioissa ja siksi kyselen tyhymiä:
    Mitä tietoja kantakorteissa on?

    Onko kantakortti yhteydessä runkonumeroon vai korin tuliseinässä olevaan tyyppikilpeen (tai mikä se on). Eli jos on ns. paperillista projektia hankkimassa, niin kumpi ratkaisee loppupeleissä konttorille mentäessä. Rungon sarjanumero vaiko tuliseinän peltilätkä?

    Jotkut kaupittelevat pelkkää tuliseinää sillä perusteella että siinä on vielä kilpi paikallaan ja siihen voi löytyä paperitkin. Ja olen kuullut kommentteja ettei Fordin rungoissa mitään numeroa ole (..enää, ruoste ja aika syönyt). Tietääkseni numeroita on ollut useammassakin kohtaa, ainakin kuskinpuolen runkoaisassa simpukan etupuolella. Tässä listaa: http://www.vanpeltsales.com/FH_web/flat ... umbers.htm
    Ja sama on kai ollut kytkinkopassa ja lohkossa?

    Mitä tietoja sitten siinä tuliseinän tyyppikilvessä on? Jossain tuliseinässä näin sellaisen ovaalin lätkän jossa oli meistettynä vastaava numerosarja kuin rungossa. Mutta olen nähnyt myös n.´40 kuorma-auton hytissä suorakaiteenmuotoisen silkki- tms. painetun peltilätkän josta ei enää juuri mitään tekstejä erottanut, eikä siinä ollut mitään numeroa stanssattuna.
    http://zebulus.galleria.fi/kuvat/Autot/ ... G_9852.JPG
    Onko kuorma-autoissa ollut eri systeemi?

    Eli kumpi ratkaisee, runko vai kori?

    t. nimim. "Tieto lisäää tuskaaa?" :eek:
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kantakortin jäljennös on kopio alkuperäisestä vanhasta rekisteriotteesta. http://www.sahk.fi/19 Siinä on samat tiedot kuin uudemmassa rekisteriotteessa, mukaan lukien runkonumero joka identifioi auton.

    Runkonumero on jokaisessa autossa yksilöllinen ja se voi olla peltilätkässä ja/tai meistettynä runkoon. Numero vaaditaan omistussuhteen, identiteetin ja prosenttien takia. 20-luvulla käytössä oli vain moottorin numero. Vanhoista 30-luvun rungoista on hankalaa enää saada runkonumeroa näkyviin, yleensä konttorin kanssa voidaan tarkastella asiaa ja lyödään mahdollisesti uusi numero jossa on konttorin varmistukset päissä. Fordin rungoissa numero on ollut meistettynä vasemman aisan päälle kolmeen kohtaan, eteen-keskelle-taakse.

    Esim. 37-Fordin valmistenumerokilpi on tällainen:
    http://www.macsautoparts.com/ford_mercu ... ord-6.html

    Kun taas tyyppikilpi / patenttikilpi yms. on tällainen isompi:
    http://www.macsautoparts.com/ford_mercu ... rcury.html

    Tyyppikilvessä ei ole valmistenumeroa/runkonumeroa vaan siinä on yleensä teknisiä tietoja kyseisestä autosta, esim. moottorin tyyppi, ehkä värikoodi, patentit yms. Esim. tuossa 40-hytin patenttilätkässä ei ole valmistenumeroa.

    Kysymykseen "kumpi ratkaisee, runko vai kori", on vastaus tässä tapauksessa runko. Mutta jos valmistenumerolätkä löytyy korista niin myös se kelpaa, ruostekorjauksiahan saa tehdä niin koriin kuin runkoonkin ja aina numeroita ei molemmista löydy. Itsekantavissa tietysti numero on stanssattu korin palkkeihin.

    Kysymykseen "kumpi ratkaisee, tuliseinän peltilätkä vai runkonumero", on vastaus runkonumero. Mutta sama numero voi jossain tapauksissa löytyä peltilätkästä joka on tuliseinässä (tai ovitolpassa uudemmissa). Mutta se on nimenomaan valmistenumerokilpi, ei tuo tyyppikilpi.
     
  3. zebulus

    zebulus 2nd gear

    Kiitoksia hyvästä, tyhjentävästä vastauksesta!
     
  4. 3830

    3830 Gearhead

    Ja -30 lukuisissa Voortteissa on sitten tosiaan se ovaali messinkilätkä tulipellissä joka on mahdollisesti lisätty eurooppaan / pohjoismaihin tms tuotuihin (henkilö)autoihin. Nyt en suoraan muista mitä siinä lukee, mutta Ford Motor Company tietty ja sitten paikka ainakin runkonumerolle ja olisiko tyypillekun Esim 81A Joka on 38 DeLuxe. Tämä messinkilätkä on siitä hyvä, ettei ajan hammas ole juurikaan siihen pureutunut vaikkei rungosta olisi enää mitään jäljellä. Mutta tämän lätkän seuraksi olisi tietysti hyvä olla olemassa jonkinlaiset paperit. Ja koska Fordista on kyse, niin kaikenlaisia poikkeuksia säännöstä on, eli kaikissa tätä ovaalia lätkää ei sitten ole.
    Kerran on katsastuksessa ollut vähän ihmettelyä kun katsastusmies oli huomannut, että lätkä on kiinni ruuveilla, että "Senhän voi vaihtaa toiseen autoon"... Alunperin taitaa olla tosin niitattu.

    AB
     
  5. zebulus

    zebulus 2nd gear

    Jos jollain on joutilaana tuon aikakauden runko, kunnoltaan siedettävä, niin voi tarjota. Aina parempi jos olisi jotain hajua numeroista & papereistakin. Itellä on haaveissa jonkinlaista rottarodia saada joskus aikaiseksi... Sekalaisia osia on jo nurkissa.
     

Kerro tästä muillekin!