Car Culture Online

Overdrive.fi


Lämmin talviauto?

Käyttökokemuksia ja harrasteauton hankintaan liittyviä kysymyksiä.

177 viestiä

Edell. 1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 Seur.

Sivu 10/12

 

Karpov 22.12.2013 00:12 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, ppori/joensuu, Rekisteröitynyt: 24.06.2009 22:48, Viestit: 3781

Tosin muilla kun explolla ei tuu ajettua niin paljon kun vielä kaupungissa asustelin tuolloin. Nyt tulee se 4000km kk vähintään niin huomaa jotain jo.

O: Chevyn 350,saa olla vähän tehoakin. Edullinen, :D

ktech 22.12.2013 10:29 (Re: Lämmin talviauto?)
Satunnainen kävijä, kouvola, Rekisteröitynyt: 06.02.2011 13:28, Viestit: 340

niin se hyvä talviauto, itsekin kallistun fullsize-jenkin puoleen, hyvillä nastarenkailla ja lukkoperällä ampuu risteyksistäkin liikkeelle ihan siinä missä noi vag-miesten haldex-"nelivedotkin". kaasulla taittuu kivasti mutkiin mutta muutoin jopa lievästi aliohjaava eli helppo ajettava kokemattomallekin.

paskat sillä mihinkään pääse.

Putte 22.12.2013 15:53 (Re: Lämmin talviauto?)
Näppäimistöjen suurkuluttaja?, järvenpää, Rekisteröitynyt: 11.02.2003 01:00, Viestit: 39759

Lintzi kirjoitti:
Karpov kirjoitti:Lisätään vielä että takavedoilla varsinkin amerikkalaisilla on tullut monesti jäätyä ihan risteykseen, liikennevaloihin ym liukkaalla kelillä vaikka renkaatkin on olleet hyvät. Näin tapahtuu aniharvoin etuvedolla.


Aika monta talvea menty takaveto-japseilla, en oo kyllä ikinä saanu niitä jumiin missään yleisillä teillä. :roll: Nii juu, ja hyvin on niissäki tarennu! :D


Empä ole minäkään saanut yhtään autoa jumiin niin, etten omis avuin olisi irti päässyt, enkä ole ikinä omistanut etuvetoista ajoneuvoa. Mielestäni etuvetoista ei saisi edes autoksi kutsua, vaan sille hevosajoneuvon seuraajalla pitäsi keksiä joku oma nimensä. :poff:

Rahalla saa ja hevosella pääsee

fordgranada 22.12.2013 16:05 (Re: Lämmin talviauto?)
Vakiokävijä, hämeenlinna, Rekisteröitynyt: 12.08.2010 14:22, Viestit: 969

näin on,,mutta älytöntä että ihmiset ei oo rastinnut lähes aina lukkoperää :) mulla 3 sierraa ja lukkoperä ihan erilailla menee,,eikä jää jumiin kyllä...
kamalin on ollut farkku caprice liukkailla m+s kumeilla ilman lukkoperää,,se jäi kyllä valoihin :))

MOPAR

Quest 22.12.2013 22:38 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, 45120 / 00440, Rekisteröitynyt: 23.08.2006 12:51, Viestit: 1700

Putte kirjoitti:
Lintzi kirjoitti:
Karpov kirjoitti:Lisätään vielä että takavedoilla varsinkin amerikkalaisilla on tullut monesti jäätyä ihan risteykseen, liikennevaloihin ym liukkaalla kelillä vaikka renkaatkin on olleet hyvät. Näin tapahtuu aniharvoin etuvedolla.


Aika monta talvea menty takaveto-japseilla, en oo kyllä ikinä saanu niitä jumiin missään yleisillä teillä. :roll: Nii juu, ja hyvin on niissäki tarennu! :D


Empä ole minäkään saanut yhtään autoa jumiin niin, etten omis avuin olisi irti päässyt, enkä ole ikinä omistanut etuvetoista ajoneuvoa. Mielestäni etuvetoista ei saisi edes autoksi kutsua, vaan sille hevosajoneuvon seuraajalla pitäsi keksiä joku oma nimensä. :poff:

Ot, mutta avolava mossella ei päässyt liikeelle edes kesällä, jos sen pysäköi märälle nurmelle.

-48, -59, -67, -69, -72, -74, -84, -01

Antti P 22.12.2013 23:06 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, Snakebay / Maaninka, Rekisteröitynyt: 02.06.2006 02:09, Viestit: 1448

Moro. Meillä on nyt toista talvea Excursion 7.3 -00 ja on tähän mennessä lämpimin käyttis jota mulla on ollu. Tupla lämppärillä ja puhallusta saa takanakin jalkatilaan, auto on kuitenkin kolmella penkkirivillä varustettu ja ei tarvii olla lämmön säätö koskaan täysillä.

golden rocket 23.12.2013 00:29 (Re: Lämmin talviauto?)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 28.10.2005 17:55, Viestit: 400

Quest kirjoitti:
Putte kirjoitti:
Lintzi kirjoitti:
Karpov kirjoitti:Lisätään vielä että takavedoilla varsinkin amerikkalaisilla on tullut monesti jäätyä ihan risteykseen, liikennevaloihin ym liukkaalla kelillä vaikka renkaatkin on olleet hyvät. Näin tapahtuu aniharvoin etuvedolla.


Aika monta talvea menty takaveto-japseilla, en oo kyllä ikinä saanu niitä jumiin missään yleisillä teillä. :roll: Nii juu, ja hyvin on niissäki tarennu! :D


Empä ole minäkään saanut yhtään autoa jumiin niin, etten omis avuin olisi irti päässyt, enkä ole ikinä omistanut etuvetoista ajoneuvoa. Mielestäni etuvetoista ei saisi edes autoksi kutsua, vaan sille hevosajoneuvon seuraajalla pitäsi keksiä joku oma nimensä. :poff:

Ot, mutta avolava mossella ei päässyt liikeelle edes kesällä, jos sen pysäköi märälle nurmelle.



vittumainen on myös transiitti parkkeeraat sen vahingossa keski kesällä styroksi kasan viereen saatana siinä on ikkunatkin jäässä kun pitäs johkin lähtee käymään ei lähde vaikka olis johdon päässä kun luulee että talvi yllätti

nälkä lähtee syömällä ja muija lähtee juomalla

riviera56 23.12.2013 00:32 (Re: Lämmin talviauto?)
Vakiokävijä, Itä U, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 949

:rotfl: :rotfl: :rotfl:

"Life is too short to drive boring cars!"

Electra -65
Seville -99
Saab 99 -72

Karpov 25.12.2013 22:50 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, ppori/joensuu, Rekisteröitynyt: 24.06.2009 22:48, Viestit: 3781

Putte kirjoitti:Empä ole minäkään saanut yhtään autoa jumiin niin, etten omis avuin olisi irti päässyt, enkä ole ikinä omistanut etuvetoista ajoneuvoa. Mielestäni etuvetoista ei saisi edes autoksi kutsua, vaan sille hevosajoneuvon seuraajalla pitäsi keksiä joku oma nimensä. :poff:



No sitten et oo kyllä missään kovissa keleissä ajanutkaan :rotfl: Sori yleistys mutta kyllä nyt perkele jokanen on autonsa jumiin ajanut oli mikä veto vaan?

O: Chevyn 350,saa olla vähän tehoakin. Edullinen, :D

Putte 25.12.2013 22:57 (Re: Lämmin talviauto?)
Näppäimistöjen suurkuluttaja?, järvenpää, Rekisteröitynyt: 11.02.2003 01:00, Viestit: 39759

Karpov kirjoitti:
Putte kirjoitti:Empä ole minäkään saanut yhtään autoa jumiin niin, etten omis avuin olisi irti päässyt, enkä ole ikinä omistanut etuvetoista ajoneuvoa. Mielestäni etuvetoista ei saisi edes autoksi kutsua, vaan sille hevosajoneuvon seuraajalla pitäsi keksiä joku oma nimensä. :poff:



No sitten et oo kyllä missään kovissa keleissä ajanutkaan :rotfl: Sori yleistys mutta kyllä nyt perkele jokanen on autonsa jumiin ajanut oli mikä veto vaan?


En sanonut, etten jumiin olisi joskus jäänyt. Joka kerta kuitenkin omin avuin päässyt irti ja kyllä aikamonenlaisessa kelissä on tullut ajettua. Hiekassa ja lumessa muun muassa auton kumimatot ovat hyviä apuvälineitä.

Rahalla saa ja hevosella pääsee

Karpov 27.12.2013 00:03 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, ppori/joensuu, Rekisteröitynyt: 24.06.2009 22:48, Viestit: 3781

On sekin aika hyvin jos omin avuin on irti päästy.

O: Chevyn 350,saa olla vähän tehoakin. Edullinen, :D

Holley 27.12.2013 22:02 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, Hämeenkyrö, Rekisteröitynyt: 07.03.2002 01:00, Viestit: 2195

Lämppäreistä kuvittelin keskusteltavan, mutta nyt puhutaan jo etenemiskyvystä.

En väitä, että vuoden 1979 Caprice on verrattavissa varmaan millään johonkin 2013 BMW D330 IX -malliin. Eiköhän jollain 70'000 eurolla varmasti saa hyvän ja turvallisen talviauton. Mutta vanhallakin pärjää eikä jää risteyksiin, vaikkei olisi hiekkasäkkejä kontissakaan.
Päivä ajoharjoitteluradalla uusilla C-Mersuilla ajellen toi ehkä isoimpana "ahaa" -elämyksenä sen, että mutkassa pystyi iskemään jarrut pohjaan ja auto tosiaan ohjautui. Sitä en uskalla omillani tehdä, mutta muuten kai fysiikan lait koskevat uusiakin autoja. Ajovakautukset antavat kuvan, että hyvin menee ja varmasti 95% meneekin, mutta on sääli, etteivät ihmiset enää opettele ajamaan autoa talvella. Se 5% voi tulla sitten yllätyksiä. Autot lähtevät liikkelle paikaltaan, mutta kuski ei ymmärrä, etteivät ne sitten pysähdykään, koska on liukasta. Tarvitaan jotain kelitietoja radiosta ja varoituksia - tai jotain pirun GPS-hallintasysteemiä ohjaamaan auton tietotekniikkaa vuonna 2030 - tiputetaan paikallisesti nopeudet johonkin 40 km/h tasolle...

Painojakauma vaikuttaa ihan takuulla. Itsellä yksi vertailukohta GM B-body: sedan Caprice menee pintakaasullakin nastarenkailla perä sivulla, mutta farmarikoppana riittää kitkarenkaat ja auto kulkee suht' koht' suoraan. Edelleen pienempi G-koppa El Camino, jossa painoa jotain 57% edessä kulki hyvinkin sivuluisussa jatkuvasti, mutta melko hallittavasti.
Akseliväli pitää luisut hallinnassa; hyvällä ohjauksella pelastaa vielä asiaa lisää.
Ohjaustunto on jotenkin yliarvostettu juttu, tai sitten jenkeissä sitä kuitenkin on tai itsellä hyvä näppituntuma, mutta ohjaus saisi olla suhteellisen nopea ja renkaat kääntyä riittävästi.

Mitä tuohon erinomaiseen etuvetoon tulee, mielestäni - ainakin vanhoissa - ilmiö, jossa perä tulee sivulle kaasua höllätessä, voi aiheuttaa yllätyksen, koska monestihan juuri kuski saattaa jotain säikähtää ja siksi heittää ensiksi kaasun pois. Toisaalta sohjovallissa on kiva tulla etuvedolla kaistalta toiselle, kun taas takavedolla kaistanvaihdossa on koko ajan aikamoinen riski mukana - eipä tule välttämättä lähdettyä itsekään ohituskaistalle pahalla kelillä, mikä ehkä sinänsä on jo fiksun ajotavan opettelua.

-- Buick stw & coupe & Mercury coupe -------

Jupe 27.12.2013 22:48 (Re: Lämmin talviauto?)
Vakiokävijä, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 13.04.2003 00:00, Viestit: 872

Holley kirjoitti:... mutta muuten kai fysiikan lait koskevat uusiakin autoja. Ajovakautukset antavat kuvan, että hyvin menee ja varmasti 95% meneekin, mutta on sääli, etteivät ihmiset enää opettele ajamaan autoa talvella. Se 5% voi tulla sitten yllätyksiä. Autot lähtevät liikkelle paikaltaan, mutta kuski ei ymmärrä, etteivät ne sitten pysähdykään, koska on liukasta. Tarvitaan jotain kelitietoja radiosta ja varoituksia - tai jotain pirun GPS-hallintasysteemiä ohjaamaan auton tietotekniikkaa vuonna 2030 - tiputetaan paikallisesti nopeudet johonkin 40 km/h tasolle..


Oon täysin samaa mieltä! Mun ensimmäinen auto oli -75 Ascona 1.9S ja sillä sattuneissa tilanteissa ei aina tiennyt kumpi oli niskan päällä, mies vai auto. Mentiin pitkää liippiä jääradalla ja joskus kuski olikin vain ja ainoastaan matkustaja. Kokeiltiin niitä rajoja joskus hiekkateilläkin, mutta koskaan ei mitään pahempaa sattunut. Väittäisin kuitenkin että nekin tehot riittivät opettamaan ajamista ihan hyvin.
Nyt sille "mamman pikku Matille" ostetaan ensimmäiseksi autoksi nelikko Audi tai vastaava, mielellään sieltä malliston yläpäästä ja sitten ihmetellään kun nuoriso ajaa itsensä hengiltä! Turvavarusteet on kehittyneet sellaisiksi että se vauhti mikä Asconalla oli jo melkein liikaa, ei nykyautoilla enää ole niin vaarallinen, valitettavasti kaikki turvavarusteet ulosmitataan ajamalla sitten huomattavasti entistä kovempaa.

Tää oli täysin offtopic, mutta tulipahan avauduttua... sorry...

'64 Buick Skylark 2D HT Sport Coupe
'80 Chevrolet El Camino
'07 Chrysler Grand Voyager

Karpov 29.12.2013 18:44 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, ppori/joensuu, Rekisteröitynyt: 24.06.2009 22:48, Viestit: 3781

Abs lienee ainoa hyvä varuste talveksi, toki ilmankin pärjää mutta helvetin mukava se on olemassa juuri tuon ohjattavuuden takia.


Kova alusta tuntuu olevan myös yksi talviajoonkin vaikuttava asia mikä onneksi ei ole useimpien amerikkalaisten murhe.


Explorerissa nyt joku vitun kuormaiskarialusta eli menee kuin normaaliauto maantiellä ja epätasasella hieman kovasti jo. Kun on vähänkin röykkyä ja pyykkilautamaisuutta tiellä olipa se sitten sora tai lumi niin huomaa järisyttävän eron miten perä pompottaa irti tiestä verraten vaikka lulla-alustaiseen peliin.

Tämän oon huomannu myös kahdella samanlaisella escortilla eri alustoilla. Ei se bilsteinin kova alusta tehnyt kun harmia sorarallissakin...



57% etupaino tuntuu caminolle aika oudolta, että 43% ois kuitenkin vielä takana?


G bodyt silti ollu parhaita talvella jenkeistä. Akseli ja raideväli tuntuu olevan passelit yleisesti.

O: Chevyn 350,saa olla vähän tehoakin. Edullinen, :D

Panze 29.12.2013 18:50 (Re: Lämmin talviauto?)
Aktiivijäsen, Tuusula, Rekisteröitynyt: 25.10.2007 22:24, Viestit: 1535

Karpov kirjoitti:Abs lienee ainoa hyvä varuste talveksi, toki ilmankin pärjää mutta helvetin mukava se on olemassa juuri tuon ohjattavuuden takia.


Kova alusta tuntuu olevan myös yksi talviajoonkin vaikuttava asia mikä onneksi ei ole useimpien amerikkalaisten murhe.


Explorerissa nyt joku vitun kuormaiskarialusta eli menee kuin normaaliauto maantiellä ja epätasasella hieman kovasti jo. Kun on vähänkin röykkyä ja pyykkilautamaisuutta tiellä olipa se sitten sora tai lumi niin huomaa järisyttävän eron miten perä pompottaa irti tiestä verraten vaikka lulla-alustaiseen peliin.

Tämän oon huomannu myös kahdella samanlaisella escortilla eri alustoilla. Ei se bilsteinin kova alusta tehnyt kun harmia sorarallissakin...



57% etupaino tuntuu caminolle aika oudolta, että 43% ois kuitenkin vielä takana?


G bodyt silti ollu parhaita talvella jenkeistä. Akseli ja raideväli tuntuu olevan passelit yleisesti.


Mun camino on ainakin 2 eri punnituksen perusteella just ton 57/43 painojakaumalla.

GM Tech2
OBD2 Teho Ohjelmoinnit ja viritysosat.
Programmerit EDGE Smarty H&S ym.
DPF & EGR Deletoinnit.
EFI Live custom softat.
More Power Less Fuel.

177 viestiä
Edell.   1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12   Seur.

Sivu 10/12

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi