mopar pornoa ?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Ebody and irony, 26.12.2007.

  1. klunssila

    klunssila Gearhead

    Minulla auto ollut kotitallissa työn alla vasta parina iltana, mutta pikkuhiljaa alkaa olla purettu ja valmiina grilliin. Puhallukseen vasta kesälomilla, kun on aikaa & valuuttaa. Blogiin pitää päivitellä kuvia, kunhan ehtii siirtämään kamerasta koneelle todistusaineistoa.
     
  2. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    .....
     
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  4. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Onko tuo "steering shaft coupling" eli rattiakselin ja simpukan välissä oleva holkki kuluva osa, ja jos on, mistä sen saa uuden? :odroll:

    Kaikki muut alustan palikat on menossa uusiksi, niin pitäisiköhän tuokin vielä vaihtaa?
     
  5. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

  6. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Ny on taas kevatrankentelu vauhdissa, alustan korkeusaato tehty jotta saahhaan 10cm ground clearancesa - sehan riittaa?

    [​IMG]

    Ja oviaukon sovitteita vahan tiukemmaksi, skinia skinin paalle
    [​IMG]
     
  7. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mulla oli/on samanmoisia murheita omassani (tehostetut levyt edessä ja rummut takana). Rempan jälkeen laitoin autoon Rockauton Reman. satulat eteen ja pääsylkän, proportioning venttiilin sekä takajarrut remppasin ite. Jarrut piti ihan ok, mutta poljin meni käytännössä aivan pohjaan ja hyvin nopealla pumppauksella sai jäämään korkeammalle. Ilmasin järjestelmää eri tavoilla useamman litran edestä ja ja ei muuttunut mihinkään. Vaihdoin pääsylkän "varmasti kunnolliseen" toisesta autosta sekä vaihdoin tuon alkuperäsen jarrupainesäätimen wilwoodin säädettävään. Tilanne ei edelleenkään kummennut mihinkään.

    Lopulta löysin yhden asennusmokan eli mulla oli menny se etujarrupalojen räminäjousilankahässäkkä vahingossa väärälle puolelle. Se oli siellä palan ja sylinterin männän välissä ja käytännössä se jousti siellä välissä ja oli osittain painanut uran siihen mäntään. Vaihdoin sen oikeaan paikkaan jonka jälkeen poljintuntuma parani hieman. Sellasen huomasin, että etujarrujen jarrumännät palautuu aika paljon kun nostaa jarrupolkimen eli niiden männät liukuu kaiketi vähän naheasti siinä kumitiivisteessä ja liike perustuu lähinnä sen kumin joustamiseen. Toinen mitä oon miettiny on se, että oisko amerikan bubba vaihtanu jarrupolkimen mekanismeja jostain toisesta mallista, koska ainakin etusatulat oli b-bodystä kun auto tuli mulle. Saatan muuttaa sitä polkimen välitystä, ellei se ala tuosta kohenemaan. Olevinaan on tuntunut siltä, että se on pikkuhiljaa kohentunut kun kilometreja on hiljakseen kertynyt.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos muutetaan polkimen välitystä niin ettei poljin menisi niin pohjaan, joudutaan välitangon kiinnityskohtaa laskemaan, jolloin polkimen välityssuhde pienenee ja tarvitaan lisää jerkkua polkimen painamiseen. Tehostimen kanssa ei varmaankaan ongelma.

    Kannattaa tarkistaa ettei ole liian lyhyt välitanko polkimen ja pääsylinterin / tehostimen välillä, jolloin poljin on jo lähtökohtaisesti normaalia alempana.

    Samoin tarkastaa ettei tehostimen ja pääsylinterin välinen välitanko ole säädetty liian lyhyeksi.

    Yksi syy voi olla myös liian pienihalkaisijainen pääsylinteri jarrusatuloihin ja pyöräsylintereihin suhteutettuna.

    Tehdasrempatut osat kannataa tarkastaa. Vastaan on tullut satuloita joissa on ollut esim. tiivistekumi kolmessa osassa, pölysuojakumista pala sylinterissä, roskia sylinterissä, melkein poikki väännetty ilmausruuvi, kiinniruostuneet ilmausruuvit (puhdistushappoa tai sen pesuainetta jäänyt kierteisiin?), väärille kierteille kierrettyjä ilmausruuveja, männissä asennuksessa tulleita pitkittäisiä uria tiivistepinnassa, uusissa männissä kolhuja, kolhuja banjopultin ympäristössä (jarruletkuliitin jää kantamaan), liian ohuet tiivisterenkaat banjopulttiin (jarruletkuliitin jää kantamaan).
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Joo epäilin tuota tankoa sen jälkeen kun lainasin 73 Furysta pääsylkkää. Sorvasin tuon kyseisen tangon rosterista pahoin ruostunut alkuperäinen mallina joten syy ois voinu olla siinä, mutta kyllä se näytti olevan mitoissaan. Poljin nousee mielestäni riittävän ylös ja pääsylinterin mäntä lähtee samantien liikkeelle kun poljinta painaa.

    Tuo mun poljin tuntuu eniten sellaselta, että jostain joustaa jotakin (kuin olis ilmaa systeemissä) kun taas Furyssa poljin painuu muutaman sentin jonka jälkeen pysähtyy kuin seinään. Talon rakentelut on vähän haitanneet tutkintaa ja tosiaan se on olevinaan parantunu nyt käytössä joten tiedä sitten. Täytyy tutkia vielä tarkemmin jahka aikaa vapautuu.
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Noin yleisesti takarumpujen säätöjen toiminta kannattaa tarkistaa, jos kengät jää liian kauaksi niin sinne se liike häviää. Tai jos kenkien alapääsä on kiinteä tuki mihin kengät nojaa ilman säätöjä, niin sekin yhdessä kuluneiden kenkien/tuen ja rumpujen kanssa saa erikoisia jarruntumia aikaan. On hiukan hankalampi huomata, pitää laittaa rumpu ja polkea kengät ojennukseen ja ottaa rumpua varovasti pois että näkee onko alhaalla kengän ja rummun välissä paljon rakoa.
    Varsinkin 4-mäntäset satulat tuntuu rempattuna palauttavan turhankin paljon ja paranevat tosiaan kun vähän ajaa ja tiivisteet sopeutuu.
     
  11. tyly

    tyly Gearhead

    Vaihdoin sen jarrupolkimen väliraudan muutaman millin pidempään, nyt poljin nousi ehkä liiankin ylös, eli kuvassa alempi oli paikallaan ja ylempi muistaakseni -78 Volaresta.
    Pitää viä tarkastaa toi tehostimesta sylinteriin menevä tanko, ja etujarrutkin vois purkaa.

    Takajarrut otin auki ja sääsin ihan kii ja ilmasin kaikki jarrut, sais vaan ton koneen käymään viä vähän paremmin, että pääsis polkemaan (jarruja).


    [​IMG]
     
  12. tyly

    tyly Gearhead

    laitetaan nyt yks fiilistelykuva konehuoneesta.

    Jarrusylinterikin näkyy hyvin, tuli uus rock-autosta muutama sata kilsaa sitten.

    [​IMG]
     
  13. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    .....
     
  14. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    .....
     
  15. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

  16. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Mielenkiintoinen tieto paljastui tänään, kun Bowhill hoksas että meidän molempien "Trans Amit" on valmistettu samana päivänä 3.4.1970 :)
     
  17. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    .....
     
  18. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    juuh, hyvä päivä, kun sattuu olemaan vielä meikäläisen syntymäpäivä :)
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tämä oli hyvä huomio sämpyltä.

    Yläreunassa oleva ankkuripultti johon kengät nojaa, voi olla niin kulunut, ettei kenkiä saa riittävän lähelle rumpuja ja tähtipyörää vaan lisää säätämällä kengät lopulta erkanee alatuestaankin kauas. Jos puolestaan kenkien välisen lattaraudan hahlot on kuluneet, niin ei tahdo saada käsijarrua pitämään vaikka kuinka kirraa vaijeria. Joihinkin malleihin saa uusia ankkuripultteja, mutta täyttämällä kulumat hitsaamalla noita on yleensä korjattu. Vipuja tehdään uustuotantona, toki vanhojen kulumakoloja on myös korjattu hitsaamalla täytettä.

    Tyypillisiä virheitä säädettäessä kenkiä lähellä on jättää löysäämättä käsijarrusysteemi. Silloin kengät voi jäädä vaijerien varaan. Samoin käy, jos käsijarrua aina vaan kiristetään säätämättä kenkiä lähemmäs rumpuja.

    Virheellisistä säädöistä takarumpujarruista voi kieliä se, kun painaa kevyesti jarrua ja sitten vetää / polkee reilusti seisontajarrua, niin jarrupoljin kevenee samalla. Tehostetussa ei välttämättä tunnu niin selvästi.

    Muuten, juurikin käyttiksessä huomasin 3 vuotta vanhojen etujarrusatuloiden tiivistekumien vuotavan ja meinasin muljauttaa ne ympäri kunnes saan hankittua uudet tilalle. Ympäri niitä ei voinut muljauttaa koska satulassa tiivisteuran pohja on koneistettu epätasaiseksi ja kumi oli muotoutunut sen mukaisesti eikä olisi tiivistystä ainakaan parantanut. Niinpä asensin tiivisteet takaisin oikeinpäin, mutta ne tuli mitä ilmeisemmin venymissuuntaansa nähden eripäin. Olipahan sen jälkeen veikeän kumilankamainen poljintuntuma muutaman päivän. Eli voi hyvinkin mennä jonkin aikaa kun tiivistekumit mukautuu ja 4 mäntäsissä korostuu niin, että tuntuu uusillakin kumeilla "joustoa".
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

Kerro tästä muillekin!