Urheiluauton osto Jenkeistä 2013/2014: mallin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja quarterhorse, 9.8.2013.

  1. FatCat

    FatCat 1st gear


    Tervehdys,

    kaipaisin neuvojanne kahden ajoneuvon kilvityksessä ja verotuksessa, jotka ovat päätyneet omistukseeni perinnön muodossa:

    - Dodge Ram SRT-10 vm.2004 mittarilukema 12 000 mailia (sopivasti samanlainen kuin lainaamassani postissa) Tämä auto on jo Suomessa, Alvit ja tullit hoidettu, mutta auto ei ole rekisterissä, eikä verotettu.

    - Chevrolet Corvette Grand Sport Convertible vm.2013 mittarilukema 1500 mailia. Tämä auto on tulossa merikontissa kohti Suomea tätä viestiä kirjoittaessani.

    Olen täysi amatööri mitä tulee autojen tuontiin Suomeen, joten kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan. Erityisesti kiinnostaa luonnollisesti se, miten verottaja saisi mahdollisimman pienen siivun rahoistani.
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Yks vaihtoehto on myydä noi taxfreena, jos et itse halua niitä pitää.
     
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    "Urheilu, auton ostotosta jenkeistä"
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Moi, oletettavasti sun verotus menee tuon SRT-10 Ramin osalta kutakuinkin kuten mullakin. Oikeinhan tuo ei ole mutta siitä joutuu lähtemään valituskierroksille.
    Sillä oletko auton ostanut tai perinyt ei ole tässä merkitystä koska sillä hankintahinnalla ei ole mitään tekemistä veron määräytymisen suhteen.
    Jos meinaat itse leimata niin voin neuvoa mitä tarvii muuttaa ja mitä dokumentteja tarvitaan.
     
  5. FatCat

    FatCat 1st gear

    Olisi hienoa jos viitsisit kertoa nuo muutokset ja tarvittavat dokumentit.
     
  6. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Laitoin yv:tä veroasioista...
     
  7. asperiini

    asperiini Gearhead

    TUV Nordicilta tilaat vastaavuustodistuksen, maksaa noin 350,-€.
    Eteen vaikka ebaysta tilaat DOT mallin projektorivalot, näissä on se tarvittava epäsymmetrinen valokuvio ja sitten käyt konttorilla hakemassa valoista asiantuntijan lausunnon.
    Takavalot on edullisinta muuttaa niin että tekee peruutusvaloista vilkut joihin laittaa keltaiset/oranssit polttimot, niitä saa ainakin Motonetistä. Itse kytkennän muutos pitää tehdä lampun sisään jossa muutetaan johtimien kytkennät eli itse kahdensin taka ja jarruvalot ja siirsin vilkun sähkön entiseen peruutusvalon polttimoon. Samalla tekee piuhalähdöt peruutusvaloille jotka siis tarvikemallia puskurin alla, nämä saa esim noista LED päiväajovaloista.
    Sitten pitää lisätä se sumutakavalo ja asentaa sille kojelautaan valolla varustettu virtakytkin, sähkö sille jostain Accessory sähköliitännästä, näitä löytyy kojelaudan alta.
    Vielä pitää lisätä ne sivuvilkut. Itse laitoin Bilteman LED vilkut jotka saa kiinni teipillä niin ei tartte tehdä reikiä. Piuhat sieltä etuvalojen vilkkujen rinnalta pyöräkotelon kautta.
    Sivuvilkuissa pitää olla tarkkana että ovat nimenomaan vilkuksi tarkoitettu, merkintä muistaakseni E5 tai E6 riippuen siitä onko henkilö vai kuorma-auto.
    Sitten meistaat runkonumeron oikeaan etupalkkiin, meistit saat Biltemasta. kannattaa ensin putsata palkki kiiltävälle metallille ja lyödä kovaa jotta tulee kunnon merkit, sitten suihkaus metallilakkaa ja/tai teippi päälle niin näkyy myöhemminkin.
    Siinä kai ne tärkeimmät.
     
  8. jubile

    jubile 1st gear

    Tässä intensiivisesti vierestä seuranneena ja nyt juuri kotiutuneen -08 SRT8 Challen kanssa muutostöistä, että onko tietoa kuinka on noiden Challen xenon valojen laita...onko saatu kilvitettyä?
     
  9. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Pistä jubile mulle yv:nä se umpion lasissa oleva DOT SAE numerosarja.
     
  10. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

  11. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Pahoittelen tuplapostausta, mutta kun tässäkin ketjussa nyt on aina välillä myös Challengereista puhuttu, niin laitetaan tämä tännekin tiedoksi.

    Eli tuolla ketjussa on nyt hieman tarinaa (ja kuvia) Suomessa olevista (moderneista) Challengereista.

    viewtopic.php?f=30&t=161927&p=2715660#p2715660
     

Kerro tästä muillekin!