Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. elmer

    elmer 3rd gear

    Onko kattoverhoilua tilattu mistä -95 kulkineeseen?
     
  2. kvt

    kvt Gearhead

    Nyt tais löytyä eka vika tosta "uudesta" kulkineesta. Kuuntelin että toi pitää jotain pientä hurinaa kahdeksankympin paikkeilla. Heiluttelin takakardaania, niin tuntuu klappaavan tosta jakolaatikon ulostulokohdasta. Kuuluuko antaa periksi tosta kohtaa ja miten paljon, vai pitääköhän alkaa vaihtamaan laakeria siihen jakolaatikon häntään? Ilmeiseti ei kyllä ole mikään paha homma tuon laakerin vaihto.
     
  3. masi_85

    masi_85 1st gear

    Mä tulin Loimaaltapäin niihin aikoihin... Tirektiivikoulutusta.... Mul on kyllä valkonen kate.... :eek:
     
  4. konty

    konty 3rd gear

    Muistaakseni siinä booreissa kuuluukin olla vähän löysää. Voi kuulua pyöränlaakereissa, kardaaninristikoissa. Onko nappularenkaat, nekin voi ulista tuossa nopeudessa. Ite vaihdoin pari vuotta sitten jakolaatikkoon kaikki laakerit kun 80kmh tuli outo jurina, se hävis sillä.
     
  5. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    mulla juristi matkavauhdissa kun oli kardaanikulma liian jyrkkä korotuksen takia. kannatin laakerin laskemisella poistui
     
  6. kvt

    kvt Gearhead

    Kardaanin ristikoita lähdinkin alunperin kokeilemaan, muttei niissä tunnu mitään välystä, vaikka luulis tuntuvan jos niistä ääni tulee. Ei toi ääni kyllä renkaista taida tulla, vaikka aika karkeakuvioiset ulistavat renkaat tossa onkin. Pitää nyt vielä mutkitella, et muuttuuko ääni, niin tietää et tuleeko se kuitenkin pyörän laakereista ja ottaa vaan sitte gardaani irti, et saa varmuuden antaako periksi laakereista vai boorista. Tolla on kyllä ajettu vasta 107tmil, et ei nyt luulis suurempaan jakolaatikkoremonttiin vielä joutuvan.
     
  7. simu_l

    simu_l Gearhead

    Karpaatin ristikko voi olla myös kuiva, eli ääntää mutta ei ole _vielä_ väljä.
     
  8. konty

    konty 3rd gear

    ei mullakaan ollu kun se 100tml mittarissa kun jakovaihteiston laitoin ja samoihin aikoihin laitettiin automaattiin paremmat kilkkeet.

    Ei tietoa mita se amerikan joe on tuolla aikasemmin kiskonut niin laitettiin koko setti kerralla kuntoon.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja eihän sen tartte ollu kuin tyhjä öljystä, niin ääntäähän se. Olen ennenkin sanonut/kirjoittanut, että tarkistakaa ne jakolaatikon öljyt, onko sitä öljyä ollenkaan ja onko tarpeeksi ja onko oikean väristä, mikään muu ei hajota jakolaatikkoa niin tehokkaasti, kuin se öljynpuute.... Vanhemmissa ketjukuoressa kaksi tulppaa 30mm avainväli ja uudemmissa samoin kaksi tulppaa 10mm kuusiokoloavain, ylemmästä tarkistetaan, ja täyttö kunnes valuu ulos, alemmasta voi sitten valuttaa vanhat pois, näkee paljonko tulee/on, jos ei nimittäin siitä ylemmästä edes sormi kastu.... Ja ihan perus halvinta ATF:ää sisälle...
     
  10. villeri

    villeri 2nd gear

    huvittas tietää että missä vuosimallissa tuo raja menee? mulla kun on tuo uudemman mallin jakis jossa on nuo kuuskolotulpat.. jakis on joku rebuild vehje ilmeisesti kun se pyöreä lätkä puuttuu täysin siitä takakuoresta..
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ne on vaihtokelpoiset keskenään, laita siihen vanhemman malliset, niin saat siitä vanhemman mallisen :rotfl:
     
  12. villeri

    villeri 2nd gear

    Niin no mua lähinnä kiinnostas että pystyykö tota jakista tunnistaan jostain muuten uudemmaks kun ei ole sitä lätkää. Uudemmassa HDssä on leveempi input akselin laakeri. Purkamallahan se kyl selviää...
     
  13. kvt

    kvt Gearhead

    En muuten ole noita jakiksen öljyjä vielä edes tarkastanut, kun meinasin lähiaikoina vaihtaa ne öljyt, mut taidanpa tehdä sen homman enstilassa. Voiko sinne tosiaan laittaa mitä vaan ATF:ää, kun ohjekirjassa puhutaan vaan +4:ta? Ihmettelinkin kyllä jo edellisen Ramin kanssa, että mitävarten sinne tota kallista öljyä pitää laittaa.
    Tietääko Jamant minkäverran suunnilleen tossa ulostuloakselin boorissa sitä klappia kuuluu olla?
    Ei tosin kyllä olisi iso homma sekään, jos vaihtaisi vaan varmuudeksi noi kardaanin ristikot, jos tosiaan ovat vaan kuivat.
     
  14. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    No ei toi Mag1 atf+4 niin paljo maksa mitä mä käytän.
     
  15. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Mikähän on vikana, kun pakolämmöt heittää ihan miten sattuu? aamupäivällä ajelin n 250 km ja kaikki ok. Iltapäivällä kun lähdin liikenteeseen, niin aluksi ei pakolämpömittari näyttänyt kuin viivaa, muutaman töyssyn jälkeen heräsi mystisesti eloon. Tämän jälkeen mittari näytti n 100-200 f enemmän mitä normaalissa maantieajelussa. Kaasua kun painaa niin lämmöt pomppaa 1700f heti. Sama homma, vaikka lähtee kevyellä kaasulla liikkeelle, niin lämmöt hyppää yli asteikon heti.

    -Voisko olla tuo Glowshift halpismittari tiensä päässä ?
    -Ajoitus liikahtanu ?
    -Joku muu mikä ?

    Pumpussa 3000 jouset ja 10# plate (ei ihan edessä), muuta BHAF ja 4" putki.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pääasia on että siellä on öljyä, vaikka laittaisit 10W30 moottoriöljyä (oikeasti, 80 ja 81 -mallisiin Jeepin NP-jakolaatikoihin oli tehtaan suositus tuo! Sitten yhtenäistivät, kaikkiin ATF:ää.) Siitä väljyydestä en osaa näkemättä sanoa mitään, ei ole olemassa mittaustapaa, ei tietääkseni ole määritelty mitenkään. Siellä on se pääakselin takakuulalaakeri aika kaukana, sitten on se pääakseli, mihin se kardaani kiinittyy ja ulkokehälle tulee tukihela, tommonen: http://www.jamant.fi/hela-gmdodge-dri201449-p-501.html ja se on se oikeastaan ainoa kuluva osa ja sekin kuluu soikeaksi, koska kuormitus ei ole joka suuntaan, joten jos klotaa enemmän yhteen suuntaan kuin muihin, se on soikeana ja vaihdettava. Vaihtoon tarvitset uuden helan ja uuden stefan ja se häntäkappale on irroitettava, ota se stefa kumminkin irti ennen kuin irroitat hännän, on helpompi irroittaa, hela prässätään läpi pois ja uusi prässätään paikoilleen ja sitten stefa perään ja kiinni, tiivistys öljypumpun kuoreen silikonilla, ei ole tiivisteitä noissa!! Ja kannattaa muuten vaihtaa samalla sen takakuulalaakerin lukkorengas kestävämpään, eli tommoseen: http://www.jamant.fi/saver-gmdodge-np23 ... -3260.html , noilla orkkiksilla kun on tapana katketa ja sitten alkaa omat ongelmansa....
     
  17. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Mittarissa tai anturissa hämminkiä todennäkösesti ellei takana mee taivas mustaksi... :) Mulla on autometerin mittari ja välillä reistaili, väpätti tai meni miten sattuu. Viaksi paljastui, että anturin johto oli päässyt hankautumaan yhdestä kohtaa ja välillä sai maa kosketusta.
     
  18. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Ei pimene maailma kaasua painettaessa ja muutenkin moottori vetää normaalisti. Täytyy kattoa noi piuhat läpi huomenna. Tulipa tuossa jo autometerin a pilari mittarisarjaa katottua jos semmosen tilaisi.
     
  19. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    ^Nakkertton

    Oliko sulla Glowshiftin 3in1 mittari käytössä. Mulla se temppuili samalla tavalla, kun pakolämpöanturin kaksi pyöreetä liitintä ei ollut painettu kunnolla pohjaan. Nyt se on toiminut parivuotta ongelmitta.
     
  20. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ai saatana että osaa olla huonoa tuuria! Töihin ajellessa katoin että asfalttitiellä on iso mutapaakku, mut lähempänä huomasin että iso kiven murikkahan se. Sen verran rengas osui siihen että pyörähti auton alla ja tien reunaan. Pien kopsaus sieltä kuului mutta ajattelin sen kolahtaneen etuakseliin. Parin kilsan päässä työpaikan pihalla huomasin että öljyvana seuras autoa ruutuun, ja kun vilkaisin auton alle ni jakolaatikko oli ottanu osuman siitä kivestä ja haljennut!! Tuollaista jos yrittäis tarkoituksella ni ei varmasti osuis mihinkään, saati rikkois mitään.
    Se murikka on tippunu jonku sora-auton kyydistä kun äksidenttipaikan vieressä rakennetaan meluvalleja.

    Missähän hinnoissa käytetyt jakikset on?
     

Kerro tästä muillekin!