Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Swatti, 28.8.2014.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Eikös top- fuelerin litrateho ala olla jo formulaluokkaa?

    Hantta
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Varmaankin.

    Kestävyys ei.

    Mutta ei ole budjettikaan. :)
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Sen verran vielä litratehoista, joista en muuten pahemmin mitään tiedä, niin joskus kultaisella -80 luvulla ajettiin jollain Formula 1- Hondalla aika- ajoja 1,5 litraisella koneella 1300 hepalla, ja tämä jo 30 vuotta sitten. Jos nitrokoneen kesyttäisi pariin tuhanteen hummaan, luulisi, että alkaisi kestelemään, vaikka taksikäytössä:)

    Hantta
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Menisitkö itse tuollaiseen taksiin...?

    "Nyt sataa vettä, ei voida ajaa. Ootetaan että tie ehtii kuivaa. Ja mennään vasta sitte. Sitäpaitti lähettäjätkin on kaffitauolla, eli kyllä täs vielä tunti ainakin menee. Täs muuten ajopuku ja kypärä, vetäisehän nää jo valmiiksi päälle. Ihav'vaan jos pito sattuu häviämään ja laite lähtee käsistä."
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kaikista noista kauhuskenaarioista huolimatta menisin asiakkaaksi.

    Hantta P.s olen ollut vauvansinisen Nova ss: nkin kyydissä sen ollessa manuaalivaihteinen:)
     
  6. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    No jos tuollaisia suunnitelmia ja pakkomielteitä on,
    jäänee vaihtoehdoksi Chevy Pick-up / kuorkki Duramax-dieselillä.
    Voihan se vähän puskea ikävää savua, mutta tehoja saa "helposti"...
     
  7. zejk

    zejk 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tämä täällä odottelee yhä malttamattomana paita hampaissa niitä specsejä siitä 1000hv takapyöriltä skylinesta? Missä penkitetty ?
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Muakin jäi vähän kiinnostamaan, että paljonko siinä kohtaa pitää olla ahtoja, vaikka muuten en noista turboista niin kauheesti perustakkaan.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  10. rb

    rb Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    "Kommentit:.....Viki kirjoitti:..... Auto on pilattu!"

    Tuning puolella osataan nähtävästi olla muiden tekemisistä kateellisia.

    Se vähä mitä mä tuning pelien päälle ymmärrän, niin toi Nissani oli ihan parasta mahdollista.
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Onhan topikin aloittaja sisäistänyt että vanhemman auton rakentelussa kaikki on hieman helpompaa kuin uudempien kanssa. Koneen voi vaihtaa, ja/tai jälkiahtaa ilman luparuljanssia, tai VTT pussitestejä.

    Perus muutoskatsastus ja penkkilaput, thats it.

    1gen tai 2gen Camaro / TransAm, alustaan löytyy osaa edukkaastikin, ja saa ajettavan.

    Keulalle LS1/2/3 kone sinne 800-900hp nurkille, tai rautalohkoinen LQ vähän päälle tonnin, jos mennään reippaasti yli niin 6 pulttisilla kansilla oleva LSX
     
  12. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Ääni tälle! Kai tuohon autoksi sopii myös tuoreemmat Camarot ja Corvetet.
     
  13. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Yksi neliveto konversio on pohjalla ja se saa riittää. Wanha Mini-cooper btw

    Onko siitä turbon vakio lohkosta "kovin paljon vaikeampaa" tehdä pätevä tupla-urpo?

    vaatimus edelleen on V8 ja turboilla - kovin mielellään pitäisin sen vakio lohkon, tavallaan auton sydän, alkaa tuleen diippii shittii ja sillai.

    JOS se lohkokin on susi tai tavallista kalliimpi turbottaa niin jätetään optio koko pannun vaihtoon.

    Kuten sanoin, tehot haetaan ahtimilla, ei moottorin koolla. S65AMG laatikon tehonkesto on öbaut 800hv / 1300nm moottorilta joten 7L pannu + turbot vaatisi uuden lootan.
    Tiedossa ois turbotettu 5.5l mersun V8 mutta sen laitto ämin nokalle "ei tunnu oikealta"
     
  14. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    No kun et ilmeisesti kovin näitä GM veekaseja tunne, niin selvennykseksi:

    Tuo 301 on lajissaan "aivan outo" motti, jota en itse tiedä olevan missään muussa autossa, oliko se siis jopa tehty vain tätä yhtä automallia varten? Ja sitäkin valmistettiin vain kahtena vuonna. Tarina jäi lyhyeksi syystäkin, taisi tosiaan olla aika epäonnistunut kokeilu..

    On siis tosiaan heikon himmelin maineessa tuo kone, mutta varmasti suurempi ongelma tulee osien saatavuudesta. Saaneeko tuohon edes minkäänlaista vahvempaa palikkaa? Onko siinä lohkokin aivan omansa? Sen tarkemmin en tuota minäkään tunne, mutta kertokaa tietäjät?

    Siksi sulle koneenvaihtoa ehdotellaan, kun esim siihen 350 mottiin löytyy varmasti aivan kaikkea mitä keksit vain kysellä ja varmasti kohtuulliseen hintaan. Se kun taitaa olla vaatimattomasti maailman eniten valmistettu auton moottori...
     
  15. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Halvemmaks ja helpommaks tulee hankkia se aihio jollain yleisellä kasilla ja ahtaa se kun ostaa tollanen turbohimmeli (harvinainen,kalliimpi) ja vaihtaa siihen sitten järkevä kone jonka ahtaa. Miks asiat pitää tehdä vaikeimman kautta kun ne näissä vanhoissa voi tehdä helpostikki,se kai tässä oli takaa ajatuksenakin? Ja miks ne tehot pitää väkisin hankkia huonosta koneesta ahtamalla kun se vaparina hyvin hönkivä kone luonnollisesti hönkii ahdettunakin helpommin? Ja jos pelkäät tuntuuko joku tekniikka "oikeelta" niin sitä suuremmalla syyllä unohda ne orkkis turbo (=on niitä harvinaisia) ja hanki vapari aihio. Siitä valmiiks ahdetusta kun ei vieläkään ole mitään hyötyä.
     
  16. M

    M Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Juuri tätä samaa sanoin jo aiemmin.
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Heh. Ei:
    - kun ostaa sen ´80-´81 turbo-Ransun
    - vaihtaa siihen vanhemman mallin keulan jos se kerran on kivempi tai jotain
    - vaihtaa sen orkkiksen ehkä heikon mutta ainakin kalliisti kunnostettavan moottorin veks
    - ostaa vaikka Chevyn alumiinilohkon, meistää siihen ne poisnostetun 301:n numerot ja maalaa sen koneen sit Poniakinsiniseks tai jotain
    - turbo vaihtuu uuteen kunnon hyrrään, orkkiksella pelataan vaikka uppopalloa suonsilmäkkeessä
    - välijäähy ja ruiskutekniikka valinnan mukaan, ei ne konttorilla mitään huomaa kun ei liikaa ite huutele hölmöjä ja ole liian kilttiä poikaa siellä
    ---> kunnon potku tulee tuota kautta ja luvat on rekisteriotteessa ollut koko ajan.

    Heh. Noin minä ja kaikki kunnon moponvirittäjät aina tekee.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tää on kyllä sen sortin tuubaa, ettei ole ennen rannoilla nähty.
    Näin näin aamu äreänä ottaa päähän tällaiset kyselyt, missä haetaan lähinnä huomiota.
    Tunnut tietävän kaiken, rahaa on riittävästi ja rakenteluresurssit lähes rajattomat, mutta ihan perusjutut on ihan haussa. Noin tämän itse rivien välistä ymmärsin.

    Kuitenkin täällä kyselet harsonohuen valurautalohkon tuplaturbotuksesta, neliventtiilimuutoksista ja unelmoit ajanjakson jenkeistä, missä tehot oli alimmillaan kymmeniin vuosiin lisänä pakokaasumääräykset ja helvetin ruma ulkonäkö.

    Kyllähän joka hommasta saa vaikean, vaikka näin virtuaalisestikin, mutta suosittelisin selvittämään ihan vaikka Googlettamalla, missä vuosimalleissa erilaiset pakokaasupäästörajat kulkee ja vaikka Trafin sivuilta, mitä laki sanoo auton teknisestä muuttamisesta tehojen, painon ja tilavuuden muutosten suhteen. Jos on vähänkään oikeasti autojen virittelyn ja muutosten kanssa touhunnut, nuo on tulleet selviksi viimestään katsastuskonttorilla.
    Ei luulis olevan vaikeeta.
     
  19. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Vähän pelkäsinkin tuon "tietyn" koneen olevan ongelma.

    Virittelystä on kokemusta, budjetti on työssä käyvän aikuisen ja ulkopuolisia resursseja on saatavilla. Plus X-määrä palikoita tallin pohjalla joita voisi käyttää.

    Jenkit ja tämä ikäluokka on vaan tuntematonta itselle. Vanhin jonka paperitöitä olen tehnyt oli se -91 sekki-mursu. Paperit olen tarkoituksella jättänyt "muiden murheeksi"

    Okei. Koko hoito "helpoimman kautta" siis:
    Pohjaksi tulevalla autolla ei siis näemmä ole kauheasti väliä. Helpottaa kyllä perkuleesti ja lompakko laihtuu vähemmän... Budjettia on, mutta tuhlaamaan en halua rueta.

    Sitten se pannu. Mikä olisi optimi turbotekniikalle? 350/5.7/pikkulohko on jo kooltaan sitä luokkaa että porukka repii yli tonnia pyöriltä. Vähempikin riittäis. Liian pienet ahtimet tai avuttomat paineet vaan häiritsee.

    Edelleen, idea on "jenkkirauta turbo-tekniikalla" eikä jorma-setän LS3 vette jossa roskasilppurin kokoinen rootsi.

    EDIT: siitä skyllistä. Ei ole tuo tuning.fi skylli, mutta varmasti paljon sen innoittama. Pohjana oli "bay side blue" R34 ja budjettia uuden 911T:n verran jonka omistaja juuri möi.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kyllä siitä varmaan vähemmänkin irtoaa, helpostikin.
     

Kerro tästä muillekin!