Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Swatti, 28.8.2014.

  1. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tässä on tarkoitus vetää turbo-tekniikka ja koneen muut osa-alueet aika huippuunsa. Sivuvaikutuksena tulee heppoja isosta koneesta vähän liikaakin. Ei viittis "rajoittaa" tehoja pienillä paineilla tai liian pienillä solmuilla.

    Voimansiirtona toimisi tuo S65AMG:n loota, sen puolesta alkaa vaan pelottamaan.
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Gm laitteet on helppoja rakentaa, lähes kaikki on tehty ja melkeimpä mitä vaan keksii niin konversiopalikat on saatavilla. Sit vaan miettii mikä koppa miellyttää. Ja osat selkeästi edukkaampia kuin Mopar, Fordi taitaa olla tästä välistä.

    Kone, miksei se perus pikkulohko sbc, jos haluaa "alkuperäistä". 2-pulttisella alakerralla oleva kannattanee unohtaa ja katsoa lohkoksi nelipulttinen versio tai vahvempi uustuotantolohko.

    Mutta jos helpommalla ja halvemmalla haluaa päästä, ja saada kestävämmän ja modernimman lopputuloksen niin 6-pulttiisella alakerralla oleva Gem3/4 kone, eli alulohkoinen LS tai rautalohkoinen LQ tms trukkiversio, vaikka se pienin 5.3 kestää ahtoa hyvin ja maksaa jenkeissä satasia, ruottissa pari tonttua. Valmiiksi ruiskukoneita niin pääsee helpolla anturointien jne kanssa, suorasytkä vakiona. Afttermarket osatarjonta parempi kuin loistava, osat sopii ristiin aika hyvin 98->nykypäivään lohkon materiaalista tai konekoosta riippumatta. Ja saat sen Vvt:kin pikkurahalla jos väkisin haluat :D

    Mersun laatikon unohtaisin kyllä, kilpakumppaneiden driftereissä noita on neljässä ollut "manuaaliseksi" muutettuina, kaksi niistä sittemmin vaihtunut perinteiseen manuaaliin.
     
  3. ana gto

    ana gto 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Pienin LS trukkikone on LR4 4.8L. Sama lohko kun 5.3L :wink:
     
  4. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Osui tuommoinen twinturbo LSx silmään (tämä ei ole mainos)

    http://www.rmotorsport.com/index.php?ma ... ucts_id=28

    Eikös tuossa ole ihan toimiva kokoonpano?
    Näkee vähän hintatasoakin
    Toki jos osaa on jo valmiina ja kokoaa itse niin voi päästä halvammallakin
     
  5. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Toi AMG:n loota sattuu oleen tossa valmiina ja tekniikka tuttua. S65 lootassa on kaksi piiriä mitä laatikko käyttää. Toinen hoitaa vaihtamisen ja toinen vahtaa nesteitä ja puottaa lootan kytkimelle jos tulee outouksia. Toi valvova piiri vaan ei kerkee hätiin jos tulee laatikon keston ylittäviä teho-piikkejä.
    Hyvä esimerkki on ollut Brabuss turbo-hirviöt jotka tuhoavat laatikoita nopeaan.
    Jos taas tehot on alle 800hv/1300nm ei lootaa saa "ajamalla hajalle" vaikka kui rällää.

    Vaihtoa ohjaava piiri on diy-versio eli pykälää menee pesään jos kierrosaluetta on tarjolla tarpeeksi. Vaihtonopeutta on myös parannettu huomattavasti.
    Edellisessä kokoonpanossa laatikko tarvittaessa määräsi tonnin lisää kiekkoja koneelta mitä rajotin normaalisti sallii. Moottori oli koottu tätä silmälläpitäen.

    Taas katukäyttöä ajatellen toi on ehkä yksi parhaista automaatti-laatikoista koko maailmassa.

    ---------------------------------------

    Kymppitonnilla tuhat heppaa alkaa oleen jo houkuttava tarjous. Itse budjetoin noin kymppitonnin koneeseen joten ei ihan pahasti ohi mennyt.

    Tuossa on vaan se ongelma että potkua on jo vähän liikaakin... Tuskin tuolla pannulla saisin autoa kilpiin?

    Ois ollu kiva nähdä käyrät, piikkitehoa on juu mutta mites sinne matkatessa...

    Tavoite tehojen suhteen on "vaatimattomat" 500 rikki pyöriltä mikä lienee ihan helppoa, säätyvillä ahtimilla saa kivasti potkua jo ennen rajotinta mikä lisää ajonautintoa ja tarvittaessa savun määrää.
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tämäkään ei ole mainos... mutta on hintataso kohdallaan, vai onko jotain mitä en huomaa? 11000e 1200hv motti, melkein ihanan halpaa sääli vaan kun on letukka :lol: Letukan tämä uusi LS sarja on mielenkiintoinen moottoriperhe ja se on kapea motti verrattuna Fordin Coyote / 5,4 dohc motteihin ja myös edullisempi. Jos omistaisin jonkun gm:n niin saattaisin jopa hetken harkita gm:n LS:ää Fordin isolohkon sijasta :wink:
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    https://www.youtube.com/watch?v=O22AkCg_RpY

    Tossa on kaverin aika liki samantehoinen tuplaturbo LS motti, lopussa käkkyrää.

    500hp mennään kyllä vielä alipainepuolella. Toki jos huvikseen haluaa ahtaa :)
    Uusi LS3 kivassa puulaatikossa, 436hp versio runsaan kuus tonttua, nokkaviritteinen 525hp tais olla vähän alle 7.

    Tollanen 1000hp patti

    Nopeesti aatellen, mitä kannattaa laittaa.
    LQ4 koneaihio 2000€ ?
    Takomännät 700€
    H-kanget 700€
    Säädettävä jakopää 150€
    Cromo tönärit 100€
    Koneistukset, tasapainotukset 1000€ ?
    Nokka ja jouset 600€
    Trunion kit vakiokeinuille 150€
    Rev-kit 500€
    Arp studit kanteen ja alakertaan 600€
    LS9 kansipahvit 100€
    Parempi imusarja 500€
    =7100€

    Ei toi R-motorsportin kovin kallis ole.

    Pakosajat, tonnilla ehkei saa? Turbot, hukkikset, paritonnia? Sähköinen vesipumppu 500€

    Hyvät puolat 400€, vakiotkin saattaa piisata

    Bensapuoli, itellä mennyt pumppuihin, suuttimiin, kiskoihin, säätimeen, linjoihin jne. ~2500€

    Tai sit voi mennä vähän edukkaammalla tavalla. Tää on hauska artikkeli, vakio 4.8 alakerta, 1200hp.
    http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ng_theory/
     
  8. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Jos niitä liikoja tehoja pelkää (vaikka alustasta lähtien ei mikään ole ongelma) niin fordin 2.0 ohc vois olla hyvä vaihtoehto? Ei mee tilavuudet yli ja osiakin on saatavailla. Ohjeitakin löytyy (vaikke niitä juuri kuunnella) ja varmaan se lootakin kestää.
     
  9. ana gto

    ana gto 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Unohdit kannet, portatut 243 kannet on noin 1600$. LQ4 on muistaakseni 317 kannet ja ruttu niillä 9:4 luokkaa, ehkä niistä sais porttaamalla mutta sekin maksaa.
     
  10. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll


    En unohtanut:)
    Onko ahdetussa millään muotoa tarpeen? LQ vakiokansilla muistaakseni on tuonkin jakamani linkin merssu.

    Toisaalta jos uudet kannet hommaa, ei välttämättä kannata ostaa sitä aihiokonetta vaan kasata uuteen lohkoon, koneistettu uusi LQ lohko oli joku 800$ ja pikkuhilut on aika konservatiivisesti hinnoiteltuja. Mutta kutrn sanoin, ei tuo linkin kone kallis ole.

    Ja onko noissa 243 kansissa joku mikä puolustaa paikkaansa vrt. L92, jotka ~1000$
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Käsittääkseni nyt on sellainen vehjes tekosessa jollaisen itekkin haluan

    hiljaa lipuessa mukavasti murisee kasi sit kun nilkan suoristaa lähdetään ja ahdoille noustessa ei kumit sudi, mutta mustaa piirtää.
    Sit kun käsketään turbo humisee kuin 76-tonnisessa ylämäessä ja liikettä riittää parin muunkin tarpeisiin ja vaihdoissa pitää sen pölypilven jymähdyksen saatelemana vihellyksen seurana tulla auton alta


    Karrikoiden jos valmiiksi 500 heppaseen laitetaan pari garrettia ja holset mallia scania 500r niin voi leiman saaminen olla melkoisen nihkeää
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Siinä mielessä sellainen vanha 350:n voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Vaikka alkuun sieltä capricen nokalta se ~140hv versio, on vara vähän turpottaa.
     
  13. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Hypitään pahasti siellä tonnin paremmalla puolen...

    "Its not the size of your boat, its the motion of the ocean" -Ron Jeremy
    "Its not the size of your engine, its the size of your turbos" -Jeremy Clarkson 1400hv skyllin ratissa

    Liika on liikaa, laitetaas noi mörkö-moottorit pannaan.

    Mitä optioita on jos halutaan pysyä ALLE viiden litran? Tehot haetaan modernilla tekniikalla ja ahtimilla. Auto pitää saada kilpiin ja olla helppo ajaa ihan päivittäisessä ajossa.
     
  14. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mieleen tulee Fordin 4.6 litrainen mod moottori. Teholukemat lähtevät parista sadasta ja moniventtiiliset pukkaa 300+. Ahdettu on käytetty muissakin laitteissa. Kannattaa harkita.
     
  15. Qtka

    Qtka 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Fox-musse? T-bird? +coyote
     
  16. ana gto

    ana gto 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mainitsin 243 kansien hinnan kun ne oli tossa linkin koneessa.
    L92 kannet ei ole LQ4/9 kannet vaan LS3 kannet. L92 kansissa on isommat venttiilit ja ne on ns. LS7 trukkikannet. L92 kannet virtaa sen minkä 243 portattuna. Vaatin eri imusarjan kun 243. Itse jos alkaisin nyt rakentaa LSx konetta stroukkaisin LQ9 ehkä 403.ksi ja L92 kannet(+600hp helposti vaparina)ilmariksi vois laittaa TVS2300 :D
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Helppo ja helppo... :)

    Jo ihan vakiossakin LS3:ssa on 496 heppaa Super Chevyn mukaan, joten kun 403:ssa on tilavuutta vähän enemmän, niin eihän se tartte kuin tymäkän nokan ja 600 heppaa on takataskussa...

    http://www.superchevy.com/how-to/engine ... boomerang/

    Taisi MikkoV:n aikanaan vain virinokalla varustetun vapari-LS3:n teho olla ollut samaa luokkaa kuin tuossa ämericanlehden ihan vakio -LS3:ssa. Mut Mikon moottorihan mitattiinkin Suomessa, right?
     
  18. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Juu, suurin piirtein kansimerkinnät on hallussa. Kunhan ihmettelin ääneen miksi käyttää cnc portattuja 243 LS6 kansia, mitkä virtaavat ~samanverran kuin vakiot L92 kannet mutta maksavat reilusti enemmän. Toisaalta, miksei portattuja L92 kansia ;)

    Lähinnä halusin että joku perustelee pirun hyvin että nuo 243 ovat ahtokäytössä paremmat mutta...

    Ei ollut tarkoitus laskea mitä linkatun motin palikat maksaa, tai todellakaan kritisoida hintaa. Vaan heittää tuoreesta ulkomuistista hinnat mitä järkevän 1000hp sietävän LS motin teko tulee noin kustantamaan.



    Ja C5_Z06
    Joo, 470hp pyörätehoa, 505hp konetehoa. 660nm vääntöä nokkaviritteisestä LS3:sesta mittailtiin 2010. Nyt keskipakoahtimella varustettuna runsaat parisataa heppaa ja nyyttönia enemmän.

    Ja topikin aloittajalle, jos voima ja iskutilavuus pelottaa niin eikös se vastaus kysymykseesi ole tullut moneen kertaan. GM 4.8 tai 5.3 kone 2000-> Tuollaisen saa ainakin leimattua pykälienkin mukaan ehdotettuihin autoihin ahdettuna.

    Tai Fordin 4.6
     
  19. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tuo GM 4.8 kuulostaa kivalta. Ilmeisesti palikkaa tarjolla hyvin?
     
  20. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tuota Fordin 4.6:sta on käytössä naapurissa Koenigssegissa ja voimaa on yli 800 hp. Ei varmaankaan vakio-osilla. Ehkä?
     

Kerro tästä muillekin!