Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Swatti, 28.8.2014.

  1. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Köönikki luottaa ahtimiin. Taisi olla remmillä enste, sitten turboilla.

    Ellette ole jo huomannut, ahdetut isolohkot ei ole kauhen suuressa suosiossa super-autoja valmistavilla firmoilla vaikka voimaa saisi helposti yli tuhat heppaa. Bugatti käyttää kait isoimpiin lukeutuvaa ahdettua pataa joka taas on yltiö-monimutkainen räpellys.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Koska ovat isoja ja painavia. Miksi laittaa old school isolohko kun saat saman tehon pienemmästä, modernimmasta paketista.
    Mutta totuus on et iso voimantarve tyydytetään turboilla parhaitten.

    Itse tulen käyttämään isoa ruuviahdinta mutta ajatuksena on korjata sen suurin vika eli heatsoak. Rakenteen lämpeäminen ja siitä seuraava hyötysuhteen tippuminen.
    Ruuvissa kiehtoo sen yksinkertainen asennus ja viiveettömyys. Ja että pukkaa 60m3/min 1.4barilla.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Onko tässä jollekulle jotain yllättävää? Laki massan hitaudesta on aika monelle tuttu. Joissain tapauksissa sillä ei ole merkitystä tai siitä on jopa hyötyä, joskus toiste se on selvä haitta.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Oothan kuitenkin Swatti tosissas tän sun turbohomman kanssa,etkä täällä lämpimikses pauhaa?
    Isolohkot (esim.Chevy) ovat yksinkertaisia museomoottoreita ovat ne sitten ahdettuja tai eivät.Siks mäkin niistä pidän kun eivät ole yltiö-monimutkaisia räpellyksiä Bugattin tapaan.
    Tää sun Trans-Am idea on itseasiassa ihan jees,olis vähän erilainen laitos.Mikko V:n ja kumppaneiden ideat LS sarjan moottoreista ovat toteuttamiskelpoisi ja mee sitä tietä.Älä murehdi papereista ja luvista,vaan ryhdy hommiin.
    Laita OD:n ostetaan osioon "Ostetaan rullaava Trans-Am" ja loppu onkin kaltaselles Turbo Gurulle kuin leikkiä vaan.Onnea!!

    P.S Mun kaverilla olis myytävänä -80 Trans Am(siinä on kotkat ja kaikki konepellissä). Se on 350 Chevy tekniikalla,Joten ei muuta ku mutkaa putkeen ja kohti horisonttia.

    Kaverini P.0400-474721
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Ja olethan itse huomannut / sisäistänyt, että tuo letukan 4.8 on "sama" kone kuin saman valmistajan 5.3, 5.7, 6.0, 6.2 tai 7.0. Eli ulkomitat on samat ja 6.2 tai 7.0 painaa 40kg vähemmän kuin tuo 4.8 alumiinilohkonsa takia. Itseasiassa se painaa vähemmän kuin moni turbonelonen.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kyllähän paras lähtökohta olisi ->78 just että saisi vähät välittää päästöistä. Ja lähtökohdalla ei ole mitään väliä onko ahdettu vai ei.
    78-87 joutuu vähän miettimään päästöjä, eli perustesti konttorilla.
    Sit tuleekin vaikeampaa. 87-91 ei vähäpäästöinen tarvii katin että menee läpi, tosin ei tarvii pussitestejä. 87-91 vähäpäästöinen = VTT pussitesti. Sama juttu 91-> ne on jo kaikki vähäpäästöisiä.
    Sit vaan dynossa +20% lappu, mikä näytetään konttorilla ja "suljetunalueensäädöt :)" Eihän autoja kukaan viritä siksi, että niistä saataisiin laillisia :)
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tässä voisi olla myös fiksu vaihtoehto tosin leveäkantinen 32 valve laitos. Näiden on hinnat tulleet alaspäin ja on muuttuvalla nokkian ajoituksella. Kotimaassa pelkillä nokkien ajoitusten muutoksilla on päästy +500 hv tehoihin väännön lisääntyessä +100 Nm. Olisi uusi motti, hyvin hengittävät kannet ja siihen vähän ylipainetta niin vot vot. Just a thought.

    http://www.summitracing.com/int/parts/f ... /overview/
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Asian sivusta mutta kuka näitä säätää kotisuomessa? Vai onko tuossa ylläolevassa tapauksessa tulleet säädöt jenkkilästä jossain SCT-kapulassa?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Täällä kun on Ford-miehiä paikalla, niin missäs tuplaturbo 3.5 EcoBoostin kanssa nykyään mennään? Ei ole kasi ei, mutta kiintoisa kone.
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Sporttiautossa rullilla dynottu tämä ko. moottori. En kyl ole varma että mitä ecu on ollut käytössä, mutta selvinnee kysymällä Sporttiautosta. Minä olen aina tykännyt Fordin DOHC V8 modulareista, ne ovat olleet kohtu hinnakkaita uusina tähän asti, mutta tää kojootti on hintasoltaan aikas järkevä - lienee vaan ajatukset sumentuneet, mutta tollainen coyote olisi kiva istuttaa johonkin kikkareeseen. Fordillahan on ausseissa joku vähän rajumpi kutonen, mikä ei kelvannut uuden tanarin konevaihtoehdoksi, mutta siitä tietänee joku kutosista kiinnostunut enempi.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kojootin istuttamisesta vähän mihin vaan oli joku aika sitten perusteellinen juttu hot rodissa, koneen mittoineen painoineen yms.
     
  12. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tässä on ollut paha autokuume jo päällä pitkään. Suunnitelma oli uittaa E500 4matic tai CL600tt käyttöautoksi mutta mikään lafka ei suostu tuolle CL:lle myöntämään lisätakuuta eikä tarpeeksi hyvin varusteltua eemeliä ole löytynyt.
    30k€ + 10k marmorista budjettiin ei mahdu se "ultimate ratalelu" eli lotus exige mutta jenkki mahtuisi, jopa ilman reissua marmoriin jonka haluaisin välttää.

    Ensin haluan selvittää mitä ja miten.

    Joskus pikkukillinä tuli opittua kans että ensin luvat tai kysely, sit rakennetaan. Joskus on saanut katsoa ku kaverit kyynel silmässä purkaa bemaristaan niitä antimia ja ties mitä muuta... Näin jälkikäteen ajateltuna ovat kai hengissä kiitos ikävän viranomaisen joka varmasti mulkku jos eräiltä kysytään.

    Musse ja camaro kävi kans mielessä mutta omaan silmään toi ämi näyttää parhaalta, potentiaalia kans vähintään tarpeeksi ja jos ei lotaria pese radalla ni voihan kuittailla kuskille: "mihin tossa menee patterit?"
    Lotarilla vois jo kelloa vasten ajaa mutta AMG:n omistaneena uskoisin käyvän kuten mersulla eli pelleilyksi ja luisutteluksihan se radalla menee... "haittaaks se?" - "ei"

    En myöskään tee asioita kuten muut, joku saattanut huomatakkin sen.

    Selvitän kulut, saatavuudet ja sitten shoppailemaan.

    Bongasin netistä kuvan sopivasta korimallista. Ilmeisesti saa tuohon maagisen -78 vuosimallin kans.
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll





    En tiedä noista mursuistakaan mitään, mutta ilmeisesti ne on käytettyjä ajopelejä? Mitä lisätakuita vanhaan ruoskaan pitäisi saada? Kuulostaa ihan älyttömältä, varsinkin kun yleensä tehokkaat pirssit on varmasti saaneet happea ja reilusti, niin sellaseen vielä joku kaipaa takuuta...
    Tämä topikki on hillitöntä seurata, mitähän ensi viikolla tapahtuu? :D
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Tää on ihan älytöntä.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Ja mitä varusteita on vanhassa ponussa, jota ei ole eemelimursussa?

    Hantta
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    No tietenkin parempi ulkonäkö.
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Anteeksi maalaisuuteni, mutta voisitko selventää tyhmälle, että mikä on tämä marmori?
     
  18. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Marmori = pankki.
    Itsellekin kovin uusi termi, siksi viljelen sitä yrittäen näyttää viisaammalta mitä oikeasti olen.

    Suomessa, kuten Saksassa voit saada tai ostaa käytettyyn autoon ties miten nimetyn jatko-takuun. Pariin eemeliin sitä tarjottiin kysymättä, CL:ään ei edes Saksassa. Eemelin lisätakuu taas pätee Suomeen asti.
    CL ois kaikilla herkuilla ja turbo V12 "herättää tunteita"
    Eemeli ois se järkevin joskin hyvin varusteltu on vaikea löytää

    Nykyinen c-malli on tavallista paremmin varusteltu ja konehuone vähän piristetty. Neliveto ois kiva talvisin tai se V12... V12 vaan ois kiva.
    Bensat menee firman piikkiin ni hitonko väliä vaikka sit vähän isompi pannu nokalle.

    Tämä turbo murican tulee puhtaasti kesäautoksi ja rataleluksi.
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    No perhana,jos pensat menee firman piikkiin,niin siinä tapauksessa isointa mahdollista mottia nokalle,auto 77 vuotinen tai vanhempi;taivas on vaan rajana!!!
     
  20. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Joo-o. Sovitaan niin että mää laitan jonkun mörkömoottorin ämin nokalle ja turbotan sen, laita sää se sit kilpiin hepat paperilla.
     

Kerro tästä muillekin!