Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Mikä on manuaaliaskin tehohäviö verrattuna vakio automaattilaatikkoon, vaikka th7004r ? jos kuvitellaan että mottina vaikka isolohko 4.3L V6 jossa 160hp
     
  2. persus

    persus 3rd gear

    chevyn laatikoista en tiedä mutta mitä oon käyttäny lahdessa bb motorissa dynossa niin on sanonu että tf727 vie n.60hv ja 904 eli pienempi automaatti viel n.50hv ja manuaali vie n.40hv.
     
  3. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    mielestäni tuo chevyssä oleva manuaali on sellasta hitaasti vaihdettavaa mallia, tietty repiäkin voi... tai sitten omassani on synkrot ja kaikki loppu.
    ja sitten tietty vaikuttaa nuo 35" pallerot, en oikein tykkää kamalasti ajella kaupungilla. vaikkakin 80km/h on kierroksia 1500rpm...

    on nimittäin jonkinmoinen kulutus ero kun vetää maantie siivua edes takaisin verraten taajama ajeluun missä paljon liikennevaloja
     
  4. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Itekkin useita kertoja BB motorsin palveluja käyttäneenä Ojala kerto että 6.5td kampiakselin päästä renkaille häviää 60-80hp. Päävaihteiston osuus 40-50hp, loput jakolaatikosta, takaperästä yms.

    Jenkkimanuaali on hieman parempi, luokkaa 30 hepoa.

    Faktahan on että mitä enemmän hepoja, sitä enemmän niitä jää matkalle.

    Joskus tollasella NV-lootalla varustetulla pick-upilla ajaneena (tää oli kylläkin Dodge mut sama loitahan niissä taitaa olla) totesin että kylläpä se Letukan tomaatti on sitten fiksu kapistus. Manuaalissa esim. 1-> 2 vaihtoajan voipi kattoa kalenterista... :rotfl:
     
  5. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    En sitten tiedä miten tuo 5LM60 (NV3500 esiaste) laatikko eroaa NV 4500:ta, mutta kyllä sen kalenterin voi heittää ikkunasta ulos ja antaa kenkää vehkeelle, 1. on lyhyt mutta 2:lla vääntöalueella tulee ihan selkeä potku, 3:lla meno rauhoittuu mutta kiihtyy selkeästi. 4:lla ajetaan ja 5. on täysin turha 80 nopeudessa.

    Tämä ei ole mikään viivalle kutsu, mutta kuten toisella palstalla olen sanonut ei voi laiskaksi sanoa.. toki minun käsitys laiskasta voi erota vahvasti kisakuskien kanssa.
     
  6. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    no tätä oikeastaan tarkoitin. eli siis kyllä vauhtia tarpeen vaatiessa saa ja vaihteita päälle, mutta pitemmän päälle parempi ottaa rauhallisemmin. 1-2 juurikin aika hitaasti, 2-3 hieman nopeammin ja sitten loput suht normaalisti. yhtä nopeasti kuin kuorma-autolla, eli ei nopeasti jos vaihtaa ni korahtaa
     
  7. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead

    Usealla manuaali 4x4 chevyllä ajaneena niin yhtää sellaista lootaa ei oo millä mun mittapuun mukaan pystyis vaihtamaan nopeasti. Tai muutaman kerran kun rupee määrätietoisesti vaihtamaan niin aika äkkiä on tollanen manuaali vainaa.

    Mun ääni menee automaatille toimii pelaa ei luista ja vaihtaa nopeesti jos on kunnossa.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuo vaihtonopeushan se on aut vs. manuaali semmonen asia mitä ei vanhan kansan peruspertit millään tajua,jos oletetaan esim normihenkilöautoissa kiihtyvyysero jotain sekunnin luokkaa (mitä väliä ylipäätään) niin toi ero häviää jo siihen jos vähänkin manuaalilla vaihteenvaihto takeltelee jossain kohtaa. Mä oon väittäny jo pitemmän aikaa että hyvin,siis huom hyvin toimiva automaatti on usein käytännössä nopeempi. Vaan eiköhän ne jumittuneimmatkin mielet pikkuhiljaa avarru kun huomataan kuinka iso osa nykyään on automaatteja,voipi olla että autotehtaat ei edes haluais enää manuaaleja tehdä mutta kun niille muutamille on sekin vaihtoehto tarjottava...
     
  9. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Menee kyllä mun hilseen yli tossa vaihtamisen vaikeudessa, mun täytyy olla joku ihmelapsi kun en näe manuaalin kanssa mitään ongelmia.

    Kyllähän sen hölmömpikin tajuaa että ei manuaalia vaihda yhtä nopeasti kun automaattia, enkä ole sellaista koskaan väittänyt. Mutta ei se nyt niin vaikeaa ole että laatikot hajoilee ja 4x4 chevyt seisoo tienposkessa ja kuskit keräilee rattaita tienposkessa ja kiroaa manuaaleja :) ehäkä minun tarpeet on vaan niin erinlaiset, kun en noilla kilpaa ajele.
     
  10. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead


    Ei siinä vaihtamissa oon mitään vaikeaa mutta nopeasti sitä ei jenkki manuaalilla voi tehdä,ja nyt puhutaan noista isommista ja raskaammista laitteista corvetet jne on sitten ri juttu.
    Äkkiä laskettuna oon ajanut ainakin 6 4x4 manuaali jenkillä.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kai mä nyt sen ymmärsin että raskaammista puhutaan joo kun tässä ketjussa ollaan,sama se pätee kuitenkin yleensäkkin. Kyllä sitä on porukkaa jotka kattoo vaan tuulilasia tai tm:ää suurennuslasin kanssa että "hitto toi manuaali kiihtyy 0,7 sekuntia nopeemmin,sehän se pitää ottaa" eikä tajuta että sekin onneton ero toteutuu vain JOS ne vaihdot manuaalilla sattuu kohilleen,ihminenhän ei ole kone mutta automaattiloota on. Tiedän tuon oikein hyvin omakohtasesti kun olin itekkin nuorempana kova manuaalin ystävä,ja sehän perustui ihan siihen mihin automaatin vastustajilla yleensäkkin eli turhiin ennakkoluuloihin ja puhtaaseen tietämättömyyteen. Tämä siis ihan yleisenä huomiona,jatkakaa toki omassa piirissä omaa juttuanne.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se olekkaan vaikea paisti jos kytkin on ifana, mutta jos sulla menee vaihtoon vaikkapa 0.25 sekkaa niin se on tasan sekuntti pois kun olet kaikki läpi kelannut. Siinä kohtaa kun painat kytkimen pohjaan niin kiihtyvyys loppuu ja tomaattihylsy on jo parin autonmitan päässä ja toi tapahtuu 4 kertaa ennenkuin vitonen on päällä. Joskus joutunu ajamaan jatkuva4vetosella manuaalihylsyllä 20 asteen pakkasella, hylsy pysähty kun pisti kytkimen pohjaan ja piti isompaa hakea :rotfl: .
     
  13. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear


    Tuskin on mitään vastaisuutta mihinkään laatikkoryhmään, kaikilla olen ajanut.. tämähän lähti siitä kun letkautin että onhan ne manuaalit ripeempiä niin tuli heti automaagimiehiltä päin näköä :) ja varmaan ihan ansaitusti.

    Itsellä ollut jenkkejä +15 kpl eri kokoisia ja eri laatikoilla.. ei valittamista.
     
  14. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    no itelläni ei tarvetta ajaa kilpaa joten rauhallisella tyylillä vaihdellaan vaihteita, mutta tarpeen vaatiessa (miel. lämpöisellä lootalla) saa kiskastua vaihteen nopeammin päälle.
    kyllä se automaatti varmasti nopeampi on ainaski autojen tässä koko luokassa.
     
  15. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Itellä SM465, ylivoimaisesti hauskin vaihteisto mitä oon missään vehkeessä käyttäny. Tuon kaveriksi kun sais Ranger Overdrive kertojan niin olis 8 vaihdetta ja kaks keppiä (haaveilen myös twin stick modatusta NP205:stä..) Ei tarttis enää kotona runkata :D Ykkösen välitys ~6.50, pintakaasulta kun linttasee pohjaan niin antaa hyvän illuusion tehoista kun keula kevenee hetkellisesti :rotfl: Vaihteet menee vaikka pikkurillillä päälle kun tasaa kierrokset.

    E: niin tuohon SM465:n kylkeen saa ulosoton..sille mekaaninen vipu niin ois viis keppiä lattiassa :p
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Niin tää granny slow loota on kyllä varsin veikee. Mulla on Chelsea 100 Series P.T.O. lootan kyljessä.
     
  17. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Olisi cooleri paikoillaan.
    [​IMG]
     
  18. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Onko siinä PTO:n perässä mitään? En keksi mitään mihin itte tarvisin, mutta oishan se kiva :D
     
  19. persus

    persus 3rd gear

    itellä tässä ramissa nv4500 manuaali ja nyt muutaman kuukauden tällä ajellu.ei tota nyt mikskää nopeaks kyllä voi sanoa kyllä siinä jokunen tovi menee ennen ku on aina isompi silmässä mutta mun käyttöön riittää hyvin.lähinä siksi halusin manuaalin ku siinä on vähemmän elektroniikkaa kun automaatissa ja pidän sitä "idiootti varmempana" kun automaattia ja vielä kun oli vähä isompi kytkinkin vaihdettuna niin miksi ei...mutta 100 kertaa mukavuuden kannalta ajaisin mieluumin automaatilla. 3 ja 4 vaihteen väli tuntuu minusta vähän pitkälle ku kaupungissa 3 päällä huutaa jos ajaa vaikka 55kmh ja sitte taas tuntuu että nelosen ku laitta ni tippuu kiekat alle tonnin ni ei oo enään parhaalla vääntöalueella ja meno on vähä tösähtelevää. 85kmh ku ajelee ni vitosella kierroksia jotaa about 1300rpm. mutta kulutus on ollu kyllä maltillinen n13.l/100kmsekalaisessa ajossa vaikka korotettu ja 35" rattaat alla.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei oo ja sitäpaitsi se ei oo edellisten omistajien aikana edes toiminut. Oli nimittäin sisuskalut väärinpäin ettei rattaat ottaneet edes toisiinsa kiinni. Oli pakko purkaa atomeiksi ja laittaa toimintakuntoon, kun sellainen kerran siinä on. Tietty siihen vois vinssin, hydraulipumpun tai jotain muuta mukavaa viritellä :D
     

Kerro tästä muillekin!