Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Excursionisti

    Excursionisti 1st gear

    Öö tuota kaasupolkimen potikassa vikaa ei olla viellä viititty ostaa uutta kun maksaa kuitenkin sen 500€
     
  2. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Mitähän osaa täytyisi tilailla, kun kuskin ikkuna meinaa jumittaa alas rullatessa? Ylös kelaa ongelmitta, mutta ikkunaa avatessa vauhti hidastuu kovasti ja joskus jumittaa avaamisen kesken.
     
  3. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Sama vika rahikaisel, Vois pieni voitelu tehdä terää :)
    Kerro jos vika paikantuu väsyneeseen moottoriin niin tietää tilata valmiiksi. Kohta kosla ajetaan talliin väritystä varten niin samoil seisomisilla roplaa muutakin.
     
  4. Excursionisti

    Excursionisti 1st gear

    Onkos kukaa teistä laitattanu webastoa (polttoainelämmitintä) excuun. Pitäs saaha ennen ku talven pakkaset tulloo että sais helposti käyntii kovemmillaki pakkasilla .
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ Ebereitä olen laittanu useita.
    Helppo homma. Haku toiminnolla varmasti löytyy juttua täältäkin.
     
  6. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Mulle joku antoi neuvon laittaa silikonia sinne ikunan reunatiivisteisiin. Mulla oli just sama ongelma.
    Silikonilla alkoi liikkumaan hyvin.
    Ostin samaa silikonia kun käytetään esim paineilmalaitteiden O-renkaisiin.
    http://varuste.net/Silikonivoiteet?_tr=3582
    Tuolta saapi tilaamalla pikkutuubin.
     
  7. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Vielä en ole asiaan perehtynyt, mutta mitä kannattaa tehdä vai kannattaako tehdä mitään tuon jäähdytinnesteen suhteen? Ilm.jonkinlaista kavitaatio-ongelmaa on esiintynyt joillakin. Kaiken maailman filttereitä jenkeissä kaupittelevat, enpä tiedä noista. Liemet pysyy sisällä ja lämmöt kurissa.

    Millä aikavälillä olette näitä vaihtaneet ja minkälaisia tököttejä on käytetty?
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kavitaatioongelmalla tarkoitetaan tyyppivikaa näissä dieseleissä, 7.3-6.0-6.4 jossa nopeasti pyörivä vesipumppu muodostaa jäähdytydnesteen sekaan ilmakuplia jotka hakeutuvat sylinteripytkien ympärille. Sinne muodostuu pistesyöpymiä ja sitten alkaa jäähdytysnestettä löytymään öljyn seasta. 6.4 syöpyy myös vesipumpun pesä jakopään kopasta. Motorcraftilla on siihen omaa estoainetta, sitä löytyy meiltä hyllystä.
     
  9. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Miten syvään puhdistit/hioit kontaktit? Minkä värinen pinta PCM:n kontakteihin jäi, hopea vai kupari?
     
  10. Excursionisti

    Excursionisti 1st gear

    Niin syvältä kuin kädellä ja sähkömeisselillä saa puhdistettua meni noin 20 min ja kuparin värinen pinta jäi niihin. Vieläkään ei ole tullut mitään vikoja/vikakoodeja/häiriöitä niin ei niitä varmaan tulekkaan
     
  11. Excursionisti

    Excursionisti 1st gear

    Olisiko jollain täällä pääkaupunkiseudulla kenellä olisi excu tai f 250/350 missä olisi sähkösäädettävä kaasupoljin että sen pystyisi laittamaan meidän autoon ja käymään koeajolla jotta saisi varmuuden että juuri kaasupoljin vikana vaikka sen pitäisi varmuudella olla vika nykimiseen.
     
  12. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Ja kerrasta lähti pelittämään ilman mitään ongelmia? Mistä hankit lastun? Mikä oli PCM:n koodi autossasi?
     
  13. Excursionisti

    Excursionisti 1st gear

    Kyllä kyllä ei mitään ongelmia ollut. Tilasin ebaysta käyttäjä: level7auto. PCM:n koodi on NQW2
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vesipumppujen ja zylinderien (ulko)seinän cavitaatio on kaksi eri asiaa eivätkä riipu toisistaan. 6.9 idi, 7.3idi ja 7.3 PSD ovat kaikki alttiita zylinderien kavitaatiolle (muista en tiedä mitään). Ford lisäsi kavitaationestoaineen (SCA) huolto-ohjelmaansa muistaakseni vasta 7.3PSDn kohdalla, vaikka ongelma koski jo idi koneita, etenkin 7.3 litrasta koska pytyn seinä on ohkaisempi kuin 6.9 koneessa. Huolto-ohjelmaan kuuluu lisätä puoli litraa estoainetta 15tml välein. Jos vaihtaa nesteet niin kannattaa ottaa sellaista missä on alkuannos SCA:ta jo valmiina, tai jos ei ole niin saa lisätä litran heti kättelyssä. Omaan PSD:hen asensin jäähynesteen suodattimen mikä myös annostelee lisäaineita, ihan kuin oikeissa isoissa dieseleissä. Muihin olen muistaessani lisäillyt estoaineita. Rehellisesti sanottuna en usko että ongelma on kovinkaan vakava kevyessä käytössä, vrt bussit, kuorkit yms missä noita koneita oikeesti kuormitetaan aamusta iltaan.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ siis kavitaatiota on ollut aina. On miehiä jotka muistaa et 60-luvulla siitä jo puhuttiin kaivureiden kohdalla.

    Miksi vesipumpunpesien- ja sylinteriputkien syöpyminen on eriasia?

    Molemmissa on kyse ilmakuplista. Alulle paneva syy voi olla eri mutta seuraus ja lääke on sama.

    Siinäkin olet oikeassa että ei ole niin iso ongelma kevyissä vehkeissä ja varsinkin miten näillä Suomessa ajetaan. Mutta jos parilla kympillä saat tiedon että voit estää tai ainakin siirtää sen ni onko se väärin?
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei nyt tartte pillastua! Putkien, tai siis tässä tapauksessa lohkon, kavitaatio ei tietenkään rajoitu natikan koneisiin, vaikka jostain syystä kaikki dieselkoneet ei ole yhtä alttiita sille. Muistaakseni esim Cummins 6BT ei moisia tarvitse.

    Sylinterien kavitaatio johtuu työtahdin aiheuttamasta paineaallosta, minkä voimakkuus taas riippuu moottorin kuormituksesta yms. Ilmiö on riippumaton siitä mitä vesipumppu tekee = tarkoittamani eri asia.

    Seuraus on sama eli metallin syöpyminen, mutta sanoisin kuitenkin että seuraamukset pytyn seinien kavitaatiosta on vakavampia. Pumput on sentään kulutustavaraa.

    Tietysti asialle kannattaa jotain tehdä, johan mä tossa sanoin laittaneeni oikein sca:ta annostelevan suodattimen omaani (4-5 vuotta sitten, kuvia tässä topikissa), ja lisäainetta on hyllyssä minullakin. Juhalle tarjosin vastaukseksi että syytä hysteriaan ei ole, koska oletettavasti käyttö on muuta kuin talla pohjassa kellon ympäri.

    Tököteistä, ainakin Motorcraft ja Fleetguard merkkisiä on, molemmat soveltuu. Muistaakseni Fleetguard merkiltä löytyy halpoja testiliuskoja millä selviää jäähynesteen kunto niin pH:n, fosforin kuin SCA pitoisuuden osalta. Onko niitä saatavilla?

    PS tuolla ääri-perusteellinen juttu lohkon kavitaatiosta:

    http://www.oilburners.net/articles/cavi ... html#sixth
     
  17. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Tuli varastoa siivotessa vastaan f-250/350 käypäset astinlaudat, muistaakseni olleet kiinni -03 crew cabissa mutta eiköhän noi käy moneen muuhunkin. Vaikka chevyyn tai dodgeen kun tekee sopivat kiinnitykset.

    Mustat, kok. pituus n.220cm. Tukevan oloiset, ehjöt mutta ei uudet. Perussiistit jokatapauksessa. Tulevat sisähelmaan kiinni. Kuvia saa sähköpostiin. 120€.

    0440-301 487 tai tuomo.virtanen@marakon.fi
     
  18. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Noni! Kylmästartissa yks muki pois pelistä ja hormista puskee sinistä sauhua. Tätä kestää noin 15 sek jonka jälkeen mööpeli toimii normisti. Suutin? Hehkutulpat? Ei anna vikakoodeja...
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tulpaksi en oikein jassa uskoa, savuttais kylmillä keleillä mutta ei olis kyllä kokonaan pimeenä noin pitkään. Suutin vois ollakin, huono kuvio tms mikä vaatii oikein kunnolla lämpöä että syttyy.

    Hankala vika paikallistaa, puristusmittauksella vois tietysti eliminoida muut pahemmat elimelliset viat syynä.

    Miksei noin periaatteessa johtosarjakin, vaatii jotain tiettyä tärinää/lämpöä että saa kontaktia.

    Itse varmaan koittaisin ekaksi jollain pirullisella puhdistuslisäainekoktaililla, esim Seafoamia filtteri täyteen ja käyntiin, ja vielä tuhti annos kakstahtiöljyä tankkiin (mielellään tuhkatonta vesijäähdytteistyyppiä tcw-3 vai mitä ne ny on)
     
  20. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Ainakin joskus hain niitä ihan Machineryltä.

    Mulla on muuten on vieläkin ne Motorcraftin hehkut PSD:hen jouten, jos jollain on tarvetta.
     

Kerro tästä muillekin!