G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    Jos ne on tasapaksut alapuolelta sieltähän voi leikkaa kierroksen vai mikä siinä on
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joo mutta niiden pitäisi olla g-bodyssä molemmista päissä pigtailed eli kavennettuja.

    paitsi jos sinne taakse on hankittu jostain 3gen f bodystä (muistaakseni) oleva jousen yläpäähän sopiva sovituskuppi ja sitten käytetty jonkun sellaisen auton jousta jossa vain alapää on kavennettu.

    eli ihmettelen mikä takaakseli tai jousitus sulla siellä on jos sulla on alapää tasapaksun kokoinen?
     
  3. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    jooo kyllä katoin nii kavennettuja on ! no ei perkeles sitte leikata laikata :D
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Helpoiten saat jouset takaa pois irroittamalla iskarin alapäät ja tunkkaamalla autoa takaa ylös, jouset tulee todnäk pois kuin itsestään.

    Edestä onkin vähän työläämpi juttu, kahdenlaista ohjetta oli netissä, joko alatukivarsi vallan irti tai sitten vain pallonivel pois. Ite vaihoin niin että tukivarsi oli kiinni kun aattelin että vähempi menee kierteitä näin. Apurin kanssa pari tuntia meni ekalla kertaa, taakse ei varmaan kuin 10min.
     
  5. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    Juuh kiitti ohjeist takapäähän edestä tehnykki jo ton homman! mistäköhän sais perkeleen halvalla taakse jouset madalletut?
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No ei mistään perkeleen halvalla. Multa löytyy eibachit 120e pari, ei luulis olevan paha.
     
  7. G-MAN

    G-MAN Gearhead

     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    nuo pasikiain eibachit ovat ihan hyvän hintaset. tuskin saat suomesta paljoo halvemmalla jäykempiä ja madaltavampia ja käytännössä uusia jousia.

    perkeleen halvalla jos löydät/hankit jonkun vanhat vakio jouset 70luvun a-body:stä. (chevellet ja muut).

    täällä mainittinkin kyllä että itse tilasin jenkeistä (jegs) takajouset, ja tänään ne sain käsiini kun ups kuski viitsi jättää ne vihdoinkin eikä vaan ajellut ohitse. eli ovat moog 5409 (vaihtoehtona voisi olla myös 5413) hintaa tuli muistaakseni vähän yli 90e. (etupää tuli rockautolta ja maksoi hieman enemmän) eli nuo mun takajouset ovat juurikin vakiona vanhempaan a-bodyyn eli n.vm 70 chevellet jne. niiden pitäisi hieman laskea takapäätä myös jonkin verran. :)

    mutta ei tiedä varmaksi kuinka paljon, koska ei ole vielä asennettu alle. toivon että tällä viikolla mulla on sekä etupään että takapään jouset ja iskarit asennettuna.. jotta näkee millaiseen asentoon auto tuli. ja tietää täytyykö tilata uusia jousia jostain.. ja kumpaan päähän: eteen (koska katkoin hieman lyhyemmäksi) vai taakse (jos ovatkin liian madaltavat sopiakseen etupään kanssa). jos takapäähän niin luultavammin mun pitää ottaa esim johonkin pasikiaiseen yhteyttä asian tiimoilta jos ei kukaan muu ole niitä vielä sitä ennen ostanut. ;)


    ------
    kiitoksia tiedosta. tuossa löytyisikin jo bilteman halpis sulat jokka ovat 18" pitkät.. ei vaan ole "kerinnyt" niitä vieläkään kokeilla paikalleen.
     
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mekaanikon jolle vein auton korjattavaksi (ei tarvi itselle ostaa jousipuristinta vielä tän takia ja saanee sen kaasarinkin säätöihin) väitti alustavasti että etujousi on liian lyhyt sopiakseen paikalleen kunnolla. jää liian lyhyeksi hänen mielestään..

    eli juurikin ne joita katkoin omasta mielestäni vain vähän kun ovatten jenkeissä kokonaisenkin tai enemmän kierrettä kuulemma noista katkoneet. lupasi vielä paremmin sitten tarkistaa huomenna kun yrittää asentaa toisen puolenkin paikalleen jos ne siitä asettuu kuitenkin alas laskiessa niin että toimivat kuitenkin.

    joten arvon raati. pitäisikö niiden ollakkin selvästi "liian" lyhyeltä tuntuvat asennettaessa että jäisi "roikkumaan" ilmaan? vakiojousen pituus, olettaen että on moog 5606, vapaapituus on kuitenkin selvästi enemmän (14.637" vs 13.159" eli 37,2cm/33.4cm plus se minkä laikkasin irti.) eli minusta sen pitäisikin olla sen 5cm lyhyempi joten voisihan se tuntua liian lyhyeltä siinä heiluttaessa.. madallettujen jousien yleinen ongelma? mutta eikö sen kuitenkin pitäisi siinä toimia?

    hmm.. nyt kun on vielä epävarmaa tuleeko tosta sittenkään mitään niin alkoi vituttaman.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eibachit ainakin pysyy tontillaa ihan hyvin, 1" tiputtavat.
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    et sattunut niiden pittuutta mittaamaan ennenkuin asensit paikoilleen?
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    En kyllä. Mut kyl ne noita daisulin jousia vitusti lyhyemmät on.

    Kyl ny luulis et ne sunkin jouset sinne paikoilleen asettuu. Meinaan kyllä noita eibachehakin sai ihan puristaa et sain ne tontilleen.

    Mullahan on noi diiselin jouset, jos haluut harjotella rälläköintiä :D niistä saa surutta ottaa ainakin kiekan.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Mille pajalle veit auton? Kaikilla ei homma skulaa...
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niin noistakin "piti" saada katkoa hah. toivotaan parasta. kuulee huomenna illalla ehkä sitten mitä niille tapahtuu. (harmi että en pääse itte paikalle kattoon minkälaisesta ongelmasta on kyse kun meen työvuorot menee ristiin).

    -----
    meni tutulle mekaanikkolle joka on muitakin juttuja meen autoihin tehnyt.. ja on sillä itselläkin ollu ainakin vanha mopar joten on jonkin verran tottunut ropaamaan jenkkien kanssa.
    -----
     
  15. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Taitaa mennä a-bodyn puolella mut tarvisin 80-cutlasiin ikkunaveivin.
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niitä halvempia kiinankopio ikkunaveivejä taitaa olla myynnissä ihan us-partsilla. jollen väärin muista hintaa taisi olla 5e. (samoja veivejä ne näytti olevan joita esim rockauto myy jenkeissä.)

    jos siis riittää "joku veivi" eikä ole pakko olla alkuperäinen. (ne kun tuntuu useasta olevan katkennut jo aikoja sitten)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    NippeliTepolla on veivejä.
     
  18. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Tässä kun nyt keskusteltiin noista jousista, niin onko kenelläkään tietoa mitkä etujouset olisi auto alhaalla suurinpiirtein samanpituiset tai hiukan pidemmät kuin vakiot, mutta jäykemmät. Omassa autossa on 2" droppi olka-akselit ja uusilla vakiojousilla on tietysti liian paljon joustoo vaikka kaverina on Bilsteinin B6 iskarit. Ja auto on '80 Camino.
     
  19. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    multa otettiin vakiojousista kierros pois ja oli hanakala saada takas paikoilleen. ja tippu niin saatanasti. Talve aikana pakko hommata kokonaan uudet jouset ja iskarit joka nurkkaan sellasta ajoa pehmeeku mikä.
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Moog 5662 aika lähellä, jos kevyt keula niin ei pitäisi tippua. REILUSTI vakiojousta jäykempi. Mut nää tippumiset aina vähän riippuu ...
     

Kerro tästä muillekin!