Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. jariha

    jariha Double Gearhead

    vaihettiin karpaasiin etujarruletkut kun toinen oli melkein poikki :eek: , samalla joutu vaihtaa jarruputken kuskinpuolelle, vaiheltiin jarrunesteet kun oli niin mustaa kuraa, kaikki rasvanipat kun rasva ei menny läpi muutamasta :D , vänkärinpuolen pesurisuutin... kuskin puoli olikin sitten liimattu sialla kiinni ni jäi toistaseks vaihtamatta?? ja vesi kulkee vaan sielt vänkärinpuolelta :( hyvä peli vaikka paskan möivät :poff:

    ps. mikä on oikea lähestymistapa noihin gm:än etuiskareihin? ihan pölijä systeemi, oisin etuset vaihtanu mut vaatinee et ylätukivarsi paukastaan auki??? :mad:
     
  2. MatoFako

    MatoFako 1st gear

    Onko kellään heittää hyviä vinkkejä mistä saisi edukkaasti ostettua uutta pakoputkistoa piilojamekseen(Pontiac Safari 307 1989)?
    Viitsisi mistään mätänetin käyristä alkaa askartelemaan.
    Samaan autoon olisin myös laturia vailla. Saapi tarjota vaikka YV:llä.
     
  3. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    ei ukko ainakaa oo ottanu ylätukivartta auki. yläpuolella mutterilla kii. nostaa tunkilla alatukivarresta et ylätukivars nousee mahollisimman ylös.hajottaa mutterinsärkijäl mutterin paskaks jos ei muute lähe. alapäästä iskari kii kahel pultis, aukasee ni nii puttoo pois.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    umpityhmä systeemi toi geeämmän ratkasu :wc: viijään yläpää piiloon ylätukivarren taa ja laitetaan läpipultit jousensisään :wc: :wc: kyl ne vaihettua saa mut... ei vaa ymmärrä? täytynee ens vkolla jatkaa mietintöjä ku ei huomen ehi? ei ne kai rikki oo eli kyl niil leima irtois :odroll:
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    pakoputken saa Martelius Exhaustilta
     
  6. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Oisko vatipäinen idea?

    Renkaat pitäis vaihtaa ens kesäks Buick Electraan. Alkuperäinen koko 235/75-15.

    Koska lotjalla on painoa ja muutenkin rullailee mukavasti, ajattelin että jos vaihtaisi aataminaikaista suunnittelua edustavien Radial T/A:iden tms. tilalle Dunlop Sport BlueResponset, Michelin Energy +:t tai Continental EcoContactit. Lähin alkuperäistä vastaava koko on 215/60-16. Saan ne halvimmillaan reilut 600 € varvi.

    Esim. Cragareja saa 16x7 koossa, jolle noi menee.

    Mut nyt tulee ongelma eli vähän insinöörirunkkailua yön ratoksi: periaatteessa renkaan vierintäkehä saa muuttua vain 5 %. Tossa muutos on pienempään suuntaan 10,5 %. Eli pitäis tehdä muutoskatsastus. Meneekö läpi ja mitä maksaa? Valvooko noita tien päällä kukaan esim. ihan normirengasratsioissa? Eli mennäänkö riskillä ja laitetaan sit aina katsastukseen normirenkaat alle.

    Plussaahan rengaskoon muuttamisesta tulisi:
    – välitys 10,5 % tiuhemmaksi –> aavikkoperäkin jaksaa pitää sallitussa 80 km/h vauhdissa paremmin lukon ja loikkarin päällä myös ylämäissä
    – kun vanne on isompi, rengas kevyempi ja kosketuspinta tiehen pienempi, vierintävastus vähenee reilusti
    – bonuksena kiihtyvyys pikkasen paranee

    Ajo-omituisuuksiin tuskin 2 cm muutos kapeampaan suuntaan juurikaan vaikuttaa. Kapeammalla renkaalla ehkä jopa uraherkkyys vähenee ja vesiliirtoherkkyys myös. Profiili on vähän litteämpi, mutta tuskin muutos kovin radikaali on?

    Vierintävastuksen vaikutus noihin 70-luvun designia oleviin jenkkirenkaisiin verrattuna voi olla kulutuksesta helposti 5 prosenttia, joten se meinaa maantieajossa sellaista kuutta desiä satasella. Vähintään.

    Välityksen muutos voi teoriassa tasaisella pikkasen lisätä kulutusta, mutta kun katsoo tota alla olevaa TM:n taulukkoa 60–90 km/h välillä, niin tuskin sitä tapahtuu. Sitten taas ylämäet vievät voiton puolelle, jos teoriassa 10,5 % välitysero edes joskus estää kolmoselle pudottamisen tai alemmilla vauhdeilla turbiinilukon irtoamisen.

    TM:n koeajossa aikoinaan (silloin viis vuotta vanhan) vastaavanlaisen 307-koneisen piilojameksen kulutuslukemat näyttää tältä. Joten jos välitys vähän tiuhenis, vois kuvitella että kaupunkiajossa kulutus vois jopa tippua, kun sais 40–60 välillä aiemmin isompaa pykälää silmään ja liikennevaloista lähdettäessä taas konetta paremmin alueelle –> rivakammin liikkeelle –> nopeammin isoa vaihdetta tupaan:

    40 km/h 11,2
    50 10,4
    60 9,8
    70 9,5
    80 9,6
    90 10,2
    100 11,6
    110 13,7
    120 16,0

    ...ja jos unelmien universumissa tällä sais jopa litran säästöä satasella, se meinais 1,5 euroa eli mun ajoilla 150 € per vuosi. Jos renkailla ajelis pari vuotta, sais puolet niistä Cragarin vanteista maksettua. Tai sit kulutus nouseekin, mutta onpahan halpa persdynoviritys ja saa ne uudet vanteet.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ilman muutoskatsastusta saa laittaa alle +/- 30mm eri levyisen renkaan ja vannekokoa voi muuttaa yhden tuuman verran. 215/60-16 menee voit heittää alle ilman muutoskatsastusta, tietenkin pitää muistaa, että kantavuus riittää.
    Niin ja tietenkään halkaisija alkuperäiskokoon ei saa muuttua enempää kuin 51mm.
     
  8. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Noiden lisäksi vierintäkehä ei saa muuttua enempää kuin 5 %, kuten juuri kirjoitin.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  10. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Niin on, suosittelen. Laskin sillä jo vierintäkehän, kuten näkyy.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eipähän katsoukko sanonut mitään kun laitoin g-koppaan 275 leveet 15" gummit taane, edessä 205/15. Otteessa on vain 205/14" vai oliko peräti 195/14" ei muista.
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Missäs vuosimallissa nopeusmittari edes tuli pakolliseksi?
    Tuota edeltävissä sen ei ole tarvetta näyttää mitään, mutta nihilisti katsuri voi kaikissa sitä uudemmissa vaatia sen kalibrointia.

    No, eihän tuollaisia katsureita enää ole.. eikö ne kaikki kuollut sukupuuttoon kun katsastusasemista tuli palveluasemia.
     
  13. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Mun muistaakseni 67 tuli nopeus mittari pakolliseksi
    eikäkö se tulikin vasta 1.1.84
     
  14. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Ei muuten näytä huonolta: http://www.nettiauto.com/buick/electra-pa/6775955

    Sitä vain olen aina ihmetellyt, että miksi ne saastelaitteet pitää repiä pois. Ellei osaa korjata konetta toimimaan niin kuin se on tehtaalla suunniteltu, parempi varmaankin keskittyä yksinkertaisempiin laitteisiin.
     
  15. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

  16. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

  17. hevimies

    hevimies Gearhead

    varmaan on ilo myös asentajan tuon jenkin kanssa touhuta ;) mutta aika suolanen on hinta ajokilsoihin nähden.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Kyllähän ne säästivät kustannuksia hyvinkin tiukasti '80-luvulla USA:ssa, mutta ihan järjen- ja tuotantokapasiteetin käytön kannalta: mitä ihmeen järkeä oli tarjota vuonna 1987 Buickin sisältä säädettävää peiliä sekä vaijerikäyttöisenä, että sähkösäätöisenä?! Luulin, että toisesa Buickissani oli koko peilinsäätö rikki, kun ei heti liikahtanut peili, kun hipaisi säätövipua; vaijerikäyttöinenhän reagoi hipaisusta. Nyt vasta tajusin, että toimiihan säätö: pitää vaan vetää vipu pohjaan ja johan hurisee moottori ja peili säätyy. Samaan aikaan kun autoon kuitenkin "pakosti" tuli jo melkein kaikki varusteet vakiona vuonna 1987 toisin kuin esittelyn aikaan 1977, jolloin esim. oikean puolen sivupeilistä lähtien moinet asiat olivat lisävarusteita.

    Saiko Buickia muuten "sporttipeileillä" yleensäkään? Esite ei mainitse niitä, kummassakaan farmarissani niitä ei ole enkä esittelykuvissa olevissa yksilöissä niitä näe.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Meinaatko niitä "pisaranmallisia" kuten kuvassa?
    [​IMG]
    Noita ainakin oli buickeissa.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Juuri noita peilejä tarkoitan. Ovat paremman näköiset minusta kuin kromipeilit; pieniähän ne ovat kummatkin tyypit kooltaan.
     

Kerro tästä muillekin!