Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Olisi alfamerin korjausopas GM '70-'90 jouten, kunto ei uutta häpeä. 15€ Yv.tä jos kiinnostaa
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuli pikku fläskäkki kun joskus -90 luvulla leimasin Auto Virtasen ameriikanfarkun niin rekkariksi tuli NAI-50. Jorma veti siitä herneen sieraimeen ja syvälle :rotfl: . Mahtaakos toi naitu olla vielä hengissä?
     
  3. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Ja 80-luvulla kun noita koitti leimata, ainakin Tsadissa kantoivat
    sellaisen pystyyn nostetun potkukelkan näköisen hässäkän auton taakse
    ja tsuumailivat sitten taustapeileistä että näkyykö. No ei tietenkään
    näkynyt riittävästi. Apparin alkuperäiseen peiliin piti viritellä jotain
    isompia lisäpeilejä... Silloin oltiinkin vielä osa Neuvostoliitoa.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    hehheh, eikös siellä etelässä ne penkitkin olleet pystymmässä kuin täällä Pirkanmaalla näissä piilopakuissa? Vaikka tässä jotain asioita vieläkin on pielessä harrastuksessa, niin eivät ihan kaikki asiat ennen olleet paremmin.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minä ole ajatellut tuon kovapenkkiautojutun silleen, että se on ollut onni suomalaiselle jenkkiautoharrastukselle. Silloin saatiin tuoda ja tuotiin tolkuttomasti tehtaan kalleimpia automalleja tänne peräpohjolaan verovapaasti tuon porsaanreiän ansiosta.
    Jos se ei olisi ollut mahdollista, tuskin tuota meilläkään nyt olevaa 73 Estate Wagonia olisi maahan tuotu täydellä verotusarvolla.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Olen samaa mieltä, että se nimenomaan on onni näin. Pidän itseäni onnekkaana, kun olen päässyt toteuttamaan yhden autounelmani ihan mitättömällä summalla, en usko että minulla olisi tällä hetkellä varaa omistaa kolmea harrasteautoa, ellei yksi olisi tällainen pilahintainen farmari. Olen pitänyt isoa osaa autoharrastajia tyhminä, kun eivät näistä välitä, mutta sehän on edelleen onni, koska sehän on osaltaan pitänyt hintatason halpana näin pitkään.

    Tänään Buickiin melkein tuli leima; takajarrukengät lienevät liian kaukana rummusta, kun jarru puree niin pirusti kiinni; kylmänä peruutettaessa menee hipaisemalla lukkoon ja leimallakin oli kovasti epäbalanssissa. Mukavaa oli jutella silti leimamiehen kanssa, laittaisiko auton kylkeä tumman viininpunaiseksi vai miksikä. Että ymmärsi vanhojen autojen perään, vaikka autoni juuri nyt aika karskilta saattaa näyttääkin ulkopuolisen mielestä jo minunkin mielestäni:

    [​IMG]
    Tuo maalausjuttu näissä teippiautoissahan onkin muuten mielenkiintoinen: teipithän eivät mene esim. bensaluukkuun asti, joten iso alue on maalattu tuollaisella hiekanvärisellä ja samoin ovenkahvojen ympärykset. Ei tarvinnut ihan niin millilleen sitten niitä teippejä laittaa auton valmistusvaiheessa!

    Mitä tahansahan voi muuten sallia 25+ vuotiaan auton sähköistä, mutta silti en voi olla marmattamatta näitä GM-sähköjä, että just' katsastuskonttorin pihalla huomasin sisävalojen pimenneen. Näin valoisana vuodenaikana niille olis kyllä käyttöä... työpaikkani pihalla taas ihmettelin, miksi keskuslukitus ei toiminut ovikatkaisimista.
    Tavaratilan valo, tai pimeys, on lievästi ärsyttävä seikka. Ettei valo siis syty suoraan, kun takaoven avaa, miksi sitä ei niin ole tehty, kysehän on siis ihan ominaisuudesta eikä mistään vanhan auton sähköviasta?
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tarkasta takajarruista myös että seisontajarruvaijeri ei jumita päälle ja että seisontajarruvaijeri ei kanna väärästä kenkien/vaijerin säädöstä johtuen niin niin että kengät jäävät yläpäistään irti ankkuritapista.
     
  8. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Kyllä mä voisin vannoa että mun vanhassa pontiackissa kontin valo sytty oven avaamalla, tosin toimi yhtä satunnaisella menestyksellä kuin mittariston tailgate ajar valo ja aina muuten samaan aikaankin.
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Voisipa hankkia jonki pienen eurokipon harrasteeksi tähän kaveriksi. NImittäin capricesta on tullut revittyä johtoa, releitä ja katkaisijoita jonkun amazonin sähköjärjestelmän verran. Niin ja kaikki nämä johdot on ei-alkuperäisiä ja mikään varuste ei ole lakannut toimimasta johtojen karsinnan yhteydessä.
    Lämppäri ei toiminu alkuperäisestä katkaisijasta, koska jälkiasennetun cd-soittimen jäähdytyssiili oli sulattanut lämppärin virtajohdosta liittimen paskaksi (noin 20cm katkaisijasta "autoonpäin" on johtosarjassa liitin joka oli sulanut). Liittimen otin pois välistä ja yhdistin johdot abikoilla ja suojasin kutistesukalla, taas toimii.
    Lasinpesuri näyttäis vaienneen, niin että pitää hankkia uusi pyyhkijän moottori. Taikka en saanut sitä toimimaan, virta tulee kuten pitää pesurillekin, mutta mitään ei tapahdu. Piirilevyn putsasin kontaktispräyllä mutta ei wörki. Jälkiasennetun biltemamallin lasinpesimen revin jo huis vittuun kun sekään ei pelannut, kuin myös hienosti toteutetun releistyksen, josta meni relepohjasta johto toiseen releen pohjaan ja kojelaudan alle johdot, sekä jonnekin keulalle meni johtoa. Johtojen päät eivät olleet kiinni missään. Joku on varmaan esi-releistänyt sähköjä että on sitten kätevä lisätä joku sähkölaite jos tuntuu että pitää lisätä sähkölaite.


    Miten muuten saa käteviten jarrurummun irti kun kengät ovat syöneet itselleen tilan rumpuun? Kenkiä pitäisi saada kauemmas rummusta mutta miten?
     
  10. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Joskus tommoisia sorvautuneita rumpuja tuskailtiin niin tuttu korjaamoukko tuumas että jos on asennussarjat ja uudet kengät olemassa niin moskalla vaan rumpua ulospäin hieromaan. Kyllähän ne sitten irtosikin tuolleen.
     
  11. ktech

    ktech 3rd gear

    jarrukilven puolelta löytyy aukko josta säätöä pääsee löysäämään meisselillä=hihnat siirtyy kauemmaksi.
     
  12. pikkuVILLE

    pikkuVILLE 1st gear

    Pitäisikö noista venttiilikopan kansien huohotusnipoista lähteä jonkinsortin letkut jonnekin, auton alle tms? Nyt on ne pelkät nipat ja venttiilikopat aina sellaisessa paskakeroksessa, että auttaisi varmaan jos vetäisi niihin jotkut letkut. Ja onko sellainen muuten mitenkään normaalia, että ainakin näin kylmemmällä säällä niistä huohotusnipoista tulee höyryä kun auto käynnissä?
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    Pitäskai niistä toisen mennä imarikoteloon? Ehkä tietäjät kertoo enemmä?
     
  14. pikkuVILLE

    pikkuVILLE 1st gear

    Niin siis ilmanputsarin koteloon vai? Siinä ainakin on joku teipattu nipan tapainen. Melkoinen viritys muutenkin tuo koko auto.
    Ja siitä jarrutehostimesta myös vielä, että mistä sitä alipainevuotoa kannattaisi lähteä etsimään tai miten sen voi testata että vuotaako? Jarrupoljin siis aina välillä muuttuu sellaiseski kovaksi ja saa ihan tosissaan painaa jarrua, että mitään tapahtuu. Välillä taas toimii ihan normaalisti. Sieltä jalkatilasta kun kuulostelee jarrupoljinta niin sieltä kuuluu sellainen suhina aina kun painaa jarrua.
     
  15. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Liekö peileille tarvetta? Omassa '81 purkusevyssä on kiinni jotain hieman samannäköistä kuin tossa toyopetin buickissa.

    Vielä hetki ois aikaa kaivella noita irti, kori todennäköisesti lähtee romu-ukolle vielä tämän vuoden puolella.

    Pari kuvaa noista peileistä:
    http://jtr.kapsi.fi/forsale/peili1.jpg
    http://jtr.kapsi.fi/forsale/peili2.jpg
    http://jtr.kapsi.fi/forsale/peili3.jpg
     
  16. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Mulla '87 Capricessa (Olds 307) on kuskinpuolen vent.kopassa suodatinpytty josta lähtee putki ilmansuodattimen koteloon suodattamattoman ilman puolelle. Hantin kopassa on PCV-venttiili josta lähtee letku kaasuttimen (mulla alkup. quadrajet) alalaidassa olevaan isoimpaan letkunippaan joka osoittaa muistaakseni suoraan eteenpäin.

    Pari kuvaa ehkä selvetää:
    http://jtr.kapsi.fi/huohotin1.jpg
    http://jtr.kapsi.fi/huohotin2.jpg
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nuo on ihan samanlaiset peilit.
    Minullakin on jossain kuskinpuoleinen vaijerisäädöllä oleva peili.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Kyllähän peilit kiinnostaisivat tavallaan, mutta tuo mielenkiintoinen verouudistushomma voi heittää budjetin sekaisin - ja melko pahasti! Katsotaan mitä tässä lähiaikoina tapahtuu ja uskallanko lähteä 15'000 euron riskillä pyörittelemään auton luokkaa uusiksi kohti henkilöautoa.
    Varmaan kiinnostaa tämänkin topicin lukijoita tulokset?

    Autostani hävisivät sisävalot ykskaks nyt joulukuun alussa ja näin pimeänä vuodenaikana ei ole kivaa.
    Sitä ennen hävisivät ovinapeista toimivat keskuslukot - mutta "new york-lukitus" eli vaihde-päällä -lukkoon ja P-asennossa auki -optiosysteemi toimi ... kunnes tänään jäi moodi, jossa ovet menevät lukkoon, kun laittaa D:n päälle, mutta mikään P-asento ei niitä nyt avaa. On muuten ärsyttävää!! Eli avaat yksitellen joka ikisen ajon päätteeksi kaikki ovet ja takaluukun; mitä nyt satut tarvitsemaan, lukko-asennosta.
    Kuskin ovesta minulla oli elo-syyskuussa ovipahvi irti ja mietin, voisiko siinä olla kaiken sähkövian aiheuttaja? Onhan kuskin ovessa sekä sisävaloa - se oven alareunan valo - että keskuslukkovipua. Vai onko kyse taas tyypillisestä GM-sähköistä, jotka voivat toimia miten sattuu? Jos sulake olisi palanut, eihän ovet menisi lainkaan lukkoon D-asennossa, kuvittelen.
     
  19. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Sisävalot ja keskuslukitus on kuitenkin saman sulakkeen takana niin kannattaa se tarkistaa ensin, vie aikaa kuitenkin saman verran kuin tuon lähettämäsi viestin kirjoitus :D
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Jos keskuslukitus ei toimisi lainkaan, uskoisin sulakkeen vaihdon ehkä riittävän - aina silloinkin kysymys "Miksi sulake paloi?". Mutta ovet menevät lukkoon vaihdetta päälle lyötäessä, niin joten jostainhan se virta tulee ja sehän tässä vähän harmittaakin jo etukäteen.
     

Kerro tästä muillekin!