1963 Pontiacit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1963bonneville, 19.12.2014.

  1. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    Uteliaisuus heräsi ja ajattelin jakaa myös tänne foorumille.

    Ostin tuossa syksyn alussa -63 Bonnevillen, samanmoisen kuin Haapasalolla oli ohjelmassa. Sehän lienee rantautunut tai rantautumassa Suomeen.

    Tämän ikäisistä Chevroleteista liikkuu tarinaa ja tietoa kyllä, mutta Pontiaceista yllättävän vähän.. Onko nämä jotenkin vähemmän arvostettuja autoja vai miksiköhän näin?

    Kuinkahan paljon alustan ja esim jarrujen osat mahtaa olla vaihtokelpoisia muiden GM:n saman ajan autojen kanssa?

    Miten Gran Prix, Catalinatai Parisienne eroaa Bonnevillestä näin kansan kielellä.

    Ja viimeiseksi tietysti, Löysin jostain Trafin tilastosta, että Suomessa olisi 6 kpl -63 Bonnevillejä, mutta eiköhän niitä ole enemmän.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Mitään vaihtokelpoista letukoiden kanssa on hyvin vähän.
    59-64 isot pontiacit ovat sitten keskenään hyvin samanlaisia.
    Pinnanalaisilta osiltaan siis.
    Kaikki on silti muuttunut vuosien varrella.
    Catalina on hinnat alkaen malli.Gran prix sporttinen ja bonneville luxus tyyppinen lippulaiva.Parisienne on canadassa tehty letukan rungon ja tekniikan omaava vientimalli.
     
  3. BUICK 52

    BUICK 52 1st gear

    Avo projekti työn alla.Tekniikan ja alustan osat lähes samanhintaisia letukan osien kanssa ja saatavuus hyvä.
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

  5. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear


    Oma ei ole orkkiskuntoinen, mutta orkkishenkinen kyllä. Tekniikka on vaihtunut 350 chevroletin koneeseen. Tehostimet löytyy, mutta ei muuten ihmeellistä. Siksi sitä vaan ihmettelin, kun ei näitä ole ollenkaan niin hirmuisesti tarjolla kuin vastaavia chevroletteja, mutta on varmaan valmistusmäärätkin olleet pienempiä.

    Tammelassa oli juuri nettiautossa yksi myynnissä, mutta tais jäädä myymättä.
     
  6. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Grand prix oli noiden autojen herrasmies-sporttiversio, joka erosi kattolinjaltaan, ja sisustaltaan muista. Myös 389 moottori oli nelireikäinen ja varustettu tehtaalta 421 koneen kansilla, poiketen muiden mallien 389 koneista. Myös muita eroja oli mm. "Piilotetut takavalot, ei sijainnut siipien päässä GP:ssä. Myöskään GP:ssä ei mainita korin ulkopuolella sanaa "pontiac" missään . Oli olevinaan vain GP. Sisällä taitaa radiossa lukea sentään pontiac. Edessä erillispenkit. Ainakin gp:ssä oli vakiona iso alipainemittari keskikonsolissa, kierroslukumittari oli optio. Noita pieniä eroja on ympäri autoa aika lailla, myös maski on omansa, pienin "lisävaloin" jotka oikeasti parkit/vilkut.
    Kaikkea en nyt muista ulkoa, ainakin laatikko oli roto-hydramatic, toisin kuin leijonasosassa muita malleja oli joko manuaali tai legendaarinen hydra-matic.
    Mulla on edellee Shop manual ja owners manual nimenomaan '63 pontiaciin, jos kiinnostaa.
     
  7. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    No nyt löysin, jonkun tilaston mukaan Suomessa olisi 63 sis kilvissä 6 kpl ja olikos se nyt 63 pontiaceja kaiken kaikkiaan 19 kpl jos oikein muistan. Siinä ei liene autot jotka on poistettu kilvissä tms..

    Siksi osittain mietin, että mikä tästä mallista on tehnyt vähemmän haluttavan kuin esim vastaavan vm chevyn. Sellaista itsekin kuolasin, mutta p..,se ei kestänyt. On niin paljon kalliimpia
     
  8. 1963bonneville

    1963bonneville 1st gear

    RooZe, vois kiinnostaakin.. Toki mun kun ei ole museotyote, eikä sellaiseksi tulekaan, mutta vähän orgistyylistä enemmän pitävänä olis kiva nähdä tai lukea niitä. Minkä hintaisena niitä pidät?
     
  9. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    Moron!
    Emännällä on -63 Pontiac Catalina Safari 389+Roto-Hydramatic. Kesällä museorekattiin aika monen vuoden läpikäynnin jälkeen

    -Jamppa
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ei ole vähemmän haluttu(mitä se nyt sitten tarkoittaakaan)vaan harvinaisempi.Letukkaa on nurkat täynnä,aikanaan halpana laitteena monet siihen tietenkin päätyneet ja näinpä niitä on meillekin sitten säilynyt.Pontiac ollut kuitenkin ylemmän hintaluokan peli.
    Eipä siinä letukassakaan mitään pahaa,on mullakin ollut `63 SS Impala joskus...
    Samahan se nykyäänkin on,jotain perkeleen skoodaa on mestat pullollaan,vaikka se sinällään kovin "haluttava"ole.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mä oon tuonu 2. 4D HT ja sinisen Grand Prixin millä ajelin jonkin aikaa. Ilman mitään ylimääräisiä herkkuja.
     
  12. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Lait yv, ei oo hinnankiroissa!
     

Kerro tästä muillekin!