GM 6.5td Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bomber#1, 27.12.2006.

  1. Panze

    Panze 3rd gear

    Löytyy ainakin southwest tradesta.
     
  2. jukee

    jukee 1st gear

    terve. osaisiko joku hieman auttaa kun vanista tuppaa öljynpaineet katoamaan lämpimällä koneella. ajossa pysyy siinä ekan vartin kohdilla ja tyhjäkäynnillä tippuu nollaan? on uusi öp-anturi ja tuoreet öljytkin koneessa.
    voiko asiaan vaikuttaa se että edellisen omistajan toimesta on tulpattu kiinni nuo öljynjäähdyttimelle olevat reijät?

    ajettu 310tkm.
     
  3. bastardos

    bastardos 1st gear

    Osaisko täällä joku valaista minua vähän starcraftin sähköistä?
    Eli tuollainen -99 korotettu starcraft lx 2500. Ostaessani ei pelannut mitkään sisävalot, mutta aikani sulakkeita, polttimoita ja liitoksia värkättyäni sisävalot tuntuu toimivan. Mitäs ne muut yläpaneelin katkaisijat tekee tai mihin niistä menee syöttö? Eli tällä hetkellä ainoa mikä vaikuttaa on se oikeanpuolimmainen, reading, eli lukuvalo-katkaisija. En nyt muista ulkoa mitä ne muut oli, mutta olettaisin siinä olevan katkaisija mm. televisiolle, joka on jäänyt matkan varrelle.
    Tarkoitus olisi lisätä autoon viihdelaitteistoa ja led-valaistusta, joten olisi mukava tietää, jos siellä on joku valmis liitin valmiilla katkaisijalla, josta saisi ainakin herätteen tietyille laitteille.

    Kuskin penkin takana sivuseinässä olevan puupaneelin alla on myös jonkinlainen sulakerasia, mitä ne ovat?

    Sisävalot toimivat mielestäni hieman epäloogisesti, kuuluuko olla niin? Eli eteen ylös (ja myös aivan takimmaiset) syttyy valot normaalisti, kuten voi olettaakin, kun avaa keskuslukituksen tai jonkin oven. Muut valot toimii ainoastaan reading-katkaisijasta. Omituista mielestäni on se, ettei niitä etummaisia valoja saa päälle mitenkään muuten, kuin avaamalla ovi ja sivuovesta tulevat matkustajat joutuvat astua pimeään, ellei erikseen katkaisijasta laita valoja päälle (toki etupäähän syttyy valot sivuovestakin).
     
  4. aesvi

    aesvi Gearhead

    En suoralta kädeltä osaa sanoa, mutta tuolta löytyy sähkökaavioita: http://users.kymp.net/p906605x/G_Van_01_Chassis.pdf
     
  5. rengaw

    rengaw 1st gear

    Mistäköhän löytäisin xenon hyväksytyt 6"x7" umpiot tai millä valmistajalla sellaiset olisi saatavilla?
     
  6. controller

    controller 1st gear

    Tuli eilen haettua Raahesta musta -01 Starcrafti vani. 277tkm on menty ja hyvin tuntuu pelaavan.
    Sisävalojen toiminta ihmetyttää, valokatkasijan alapuolella olevaa nappia painelin niin nyt ne syttyy kun oven avaa mutta en oo keksiny miten ne muuten sais päälle.
    Onko kukaan löytäny tämmöseen keulalle kirkkaita tai tummia vilkun ja parkin linssejä?
     
  7. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Hei, omassa kulkineessa sisävalot saa päälle kääntämällä se kojetaulun valojen säätörulla täysin yläasentoon.
     
  8. controller

    controller 1st gear

    Kiitos tästä, samalla periaatteella toimii minullakin.
    Haulla löysin paljon juttua pakoputkivirityksistä ja niiden vaikutuksesta kulutukseen.. Minkä kokoisen putken tuohon väkertäs, ite ajattelin jotain 3-3,5" hormia? Onko teillä vaimentajia välissä, vaiko suoraa putkee. V8 sävel saa sopivissa määrin kuulua :)
     
  9. postoni

    postoni 1st gear

    Ihan mutulla, mutta eiköhän tuo putkikoko ole aika passeli ja turbo kyllä pienentää ääntä melkoisesti vapareihin verrattuna. Ainakin pienemmillä litratilavuuksilla tosin ääni jää vähän päriseväksi ilman läpivirtaus vaimenninta. Tiedä sitten miten nämä käyttäytyy, mutta itse laittaisin yhden ison läpivirtaavan vaimentimen.

    Mitenhän kulutus käyttäytyisi välijäähdytin+ putki kombolla?
     
  10. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Terve
    Tietääkös joku mika mahtaa olla vm.98 vanissa olla, kun välillä kylmänä käynnistäessä syttyy moottorin vikavalo ja tulee koodi glow plug/heater circuit A. Numero on muistaakseni P0380.

    Hehkut on vaihdettu juuri joten tuskin vika niissä ja teki tota myös vanhoilla.

    Elikkäs onkohan vika todennäköisimmin releessä vai johdoissa huono kosketus jossain?
     
  11. Panze

    Panze 3rd gear

    Veikkaisin että releestä johtuu.
     
  12. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    kiitokset nopeasta vastauksesta!
    Täytyy hankkia uusi rele ja kokeilla sillä.
     
  13. Panze

    Panze 3rd gear

    Mulla on releitä hyllyssä :)
     
  14. controller

    controller 1st gear

    Tekeekö kukaan lastua näihin Kainuussa tai edes Oulun läänissä? Lisää kulkua ja varmuudeksi ajonesto pois. Boksin lähettely ei oikein onnistu kun pitäs jollain kulkea töihinkin.

    Rupesin lehtijousen riippua vaihtamaan kun rapsahti poikki, tottakai on pultti muhinu kiinni lehtijousen puslaan. Ei sovi lyömään, eikä oikein vääntämäänkään.. Ajattelin että otan koko lehtijousen irti ja painan prässillä pultin pois, niin eikö perkele ole sama homma etupäässäkin. Lyömään ei sovi, pulttikoneen voima hukkuu puslaan, vääntääkkin on huono jne.
    Kaiken lisäksi pari viikkoo sitten pesin pohjan ja ihastelin kun ei vuoda mitään niin eikö perkele ole startin puolelta moottorin ja laatikon kylki jo öljynen. Rupesi niin vituttamaan että lähin kotiin, ja mitä minä nyt oon kolme viikkoo tuon omistanu :)
     
  15. kojo

    kojo Gearhead

    Eipä siellä päin taida 6,5:sen lastuttajia olla ja kannattaa huomioida että vaikka niitä samoilla ohjelmilla tehdäänkin niin kartoissa on eroja ja lopputuloksessa...
     
  16. Kotimäki

    Kotimäki 1st gear


    Terve

    Ite sain riipun pultin irti ulosvetäjällä painattamalla kun oli nihkeä eli jumissa.Kannattaa sitäkin kokeilla. Oisko joku 100mm mittaisilla leuoilla oleva tais just mahtua väliin...
     
  17. controller

    controller 1st gear

    Juu sitä täytyy kyllä kokeilla. Vänkärin puolella oli riipussa vielä maalitkin pinnassa kun kuskin puolelta oli ruostunut poikki.
    Onko alapallo tympeä vai tosi tympeä vaihtaa tämmöseen?
     
  18. vanilla

    vanilla Gearhead

    Olen vaihtanut eteen oikealle omaani alapallon. Vaatii prässin alapallo on tiukalla puristeella alatukivarressa kiinni.Jousessa on myös kohtuu pänninki.Alapalloa oli ainakin Moogilla "normikoko" ja ylikoko. otin vakio kokosen ja passasi hyvin tukivarteen.
     
  19. aesvi

    aesvi Gearhead

    Juu, takajousen riipukkeen katkeamisesta se minukin Vanissa(-98) alkoi 'ruosteshow' n. 3v sitten.

    Ensin katkesi tuo vasen riipuke. Kun itsellä ei ollut kunnon paikkaa, niin vein korjaamolle, jossa kaveri 'valitteli' että oli työläs irrottaa. Samalla paikattiin etukorvaketta, jossa oli reikä. Eipä huomattu, että siinä takapyörien etupuolen rungonmutkassa oli 'heikkoa' alalaidassa, joka paljastui sitten katsastuksessa. Siihen sitten paikkaa ja samalla huomattiin, että taakse menevä jarruputkikin oli aika hapero - vaihdoin takapään putket ja sylinterit ABSista lähtien sitten vähän myöhemmin. Etujarruputketkin olisi syytä vaihtaa.

    Seuraavan vuoden katsastuksessa 'naputeltiin' sitten reikiä takarungon sisäsivuihin, siinä varapyörän kohdalla. Niihin hitsuuttelin sitten uutta peltiä kaverin peltipajalla - pari päivää meni.

    Viime marraskuussa taas katsastuksen yhteydessä löytyi korjattavaa: takarungon poikkipalkin toinen pää, takajousten takakannakkeiden alaosista, oikean jousen etukannake ja riipukeessa. Hitsailin taas paikkoija. Oli taas kiire ja pohdin tuota riipukkeen vaihtoa. No siinä oli vielä sivuilla kunnolla ainevahvuutta, joten sain kuin sainkin hitsattua siihen keskellä olevaan reikään latanpalan. Näillä sain taas katsastajan tyytyväiseksi. Katsastajan kanssa oli puhetta, että takarungon 'lahoaminen' on nässä varsin yleistä.

    Niin ja sitten jokunen vuosi sitten mulla alkoi tiputtaa jotain sieltä etupäästä - no vaihdelootan öljyksi se osoittautui. Keulassa on vaihteiston syyläri siellä etunmaisena ja siihen menee teräsputket, joiden suojana oli halkaistu muoviputki. Siellä oli sitten kostean töhkän seassa putki ruostunut. Pätkäisin ruostuneet kohdat pois ja laitoin tilalle kumiletkut.
     
  20. J.Dilen

    J.Dilen 1st gear

    Neuvoja tarvitaan! Vetari pitäis saada irti 200 vuoden vanista. Koitan linkittää kuvan. Perän luukku kiinni 14 pultilla ja 8 pulttiset navat
     

Kerro tästä muillekin!