Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei haittaa jos dex 3 ja 4 sekoaa mutta moparin lootaan ois hyvä laittaa atf+, saa motonetistäkin.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Mudracer kertoo, mitä laatikkoöljyjä saa sotkea. Kaiketi jopa atf+ ja dexron 3 voi, mutta jos on kerran käytetty f-typeä (ford-laatikoihin) niin sitten aina vaan f-typeä, kitkapinnat tekeytyy sille. A-500:ssa on samat kytkimet kun 904:ssa, eli dexron 3 käy ihan hyvin. Mun nykyisessä on sitä ja edellisen A-500:seen laitettiin dexron-3 ja hyvin toimi.

    Siitä laturin remmistä: Jos sulla on 90/120 A laturi, tarviit kaksi remmiä, yksi saattaa luistaa. Ja 90/120 A laturi näissä nomadeissa oli, kun on kaikki sähkövermeet. Joten kompuran paikalla pitäisi olla laiskapyörä. Mutta kun sulla on jo ne lyhyet remmit...

    Vesijärjestelmä ilmaantuu näissä aika hyvin ihan siten, että käytä/aja lämpimäksi, jotta termari aukeaa. Sitten vaan lisäämään nestettä. Tietty lämppärin hana auki (siis ei off-nappi alhaalla lämppärin käyttöpanelissa), jotta sinne kennoon menee nestettä.
     
  3. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Tuli niputettua auto aamusella.
    Nyt tosiaan laturi pyörii vain yhdellä remmillä, mutta ei ainakaan toistaiseksi luista, vaikka olisi kuormaa.
    Syylärin sain paikalleen ja ilmasin, aluksi meinasi tulla paskat housuun ja pelästyin autossa olevan kansi vika kun veti letkut lämmettyään kivi koviksi, mutta olin vain täyttänyt liikaa. Otin ylimääräiset pois ja tämänpäivän pelasi ihan ok. Jätin flektin pois kun se pyöri koko ajan ja on ollut ongelmia koneen lämpenemisen kanssa, nyt lämpiää hyvin eikä keitä tyhjäkäynnilläkään. Laitetaan kesällä taas takaisin.
    Uudessa syylärissä oli vaihteistoöljyn laudutin osioon laitettu messinki mutterit johon sai sitten vääntää haluavansa nipat kiinni, nämä mutterit tuntuivat olevan vain aika lapsellisesti kiinni enkä uskaltanut vääntää nippoja tarpeeksi tiukalle joten jäivät vuotamaan. Hain öljyn kestävää putkiteippiä ja avot, loppui vuotamasta eikä nippoja tarvitse kiristää hampaat irvessä.
    Laskeskelin laatikosta poistuneen öljyn määrää ja totesin että on niin vähäistä että aivan sama mitä sinne laitan kunhan on punasta :). Laitoin suodattimen ja tiivisteen tilaukseen niin saa vaihtaa oikeat öljyt kerralla.
    Tuli ekaa kertaa oikein luettua mitä siinä tikussa lukee ja onhan siinä että Atf+ tai Dexron 2.

    Tämmöstä tänään. Viikonloppuja!
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    ^"Jätin flektin pois kun se pyöri koko ajan ja on ollut ongelmia koneen lämpenemisen kanssa"

    Tuo viittaa termostaattiin, joka on auki. Mun entisessä kävi pari kertaa noin, ihan "kesäkelillä" +10 - +15 C ulkolämpötiloissa maantiellä kavi kylmänä. Ehjä termostaati ja flekti mukaan olisi hyvä. Nämä veeåttat kun saattaa taas herkästi ylilämmettä. Demosin tuon itselleni dodgeilun alkuaikoina kun hölmöyksissäni laitoin dieselmiesten suosiman pahvin jäähdyttimen eteen: nollakelillä lämmöt tapissa. Sittemmin en mitään pahveja käyttänyt vaan ehjää termostaattia. Noissa TBI-vehkeissä joutuu käyttämään aika kuumaa termostattia (esim 92 C - 198 F). Jotta aivot ymmärtää, että on tarpeeksi lämmintä eikä tarvi "ryypyttää". Kaasarivehkeisiin voi rauhassa laittaa vaikka 82 C - 180 F termostaatin.
     
  5. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Tuo termostaatti vaikuttais järkevältä syyltä mutta, autossa on nyt kolmas termari menossa minun aikanani. Ensimmäisen vaihdoin heti auton saatuani koska ei lämmennyt, oli niin sittaantunu että en tiedä moniko asteinen oli, tilalle laittamani oli 82 asteinen, kun luulin sen riittävän. No kone kävi vieläkin "kylmänä". Hommasin 92 ja vaihdoin paikalleen, edelleen kylmä. Nyt flektin pois oton jälkeen lämmöt lähes normaalit.
    Siihen pyrin, että saan flektin ja toimivan viskon paikalleen, mutta kone on saatava lämpenemään eka.
    Tietysti kun mietin niin vanhat nesteet, jotka tuli pihalle syllärin vaihdossa oli kokolailla paskaset, eli voisihan tuo termari jumittaakkin.
    Voisin koittaa vielä uudella termarilla kun niitä tuossa on eikä vaihto ole paha homma.
    Loppuun tyhmä kysymys; Kai tuo Dodgen lämpömittari on suurinpiirtein sellanen että kun viisari puolessa välissä nii lämmöt noin 90?




    Ainiin; Unohdin mainita, että tuo flekti tosiaan pyöri kokoajan, kun visko oli jumissa. Eli ajattelin tuon olevan syynä viileään koneeseen...
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jos ei ole mitattu muulla mittarilla, niin voi olla lämpömittarin anturivikakin.
    Hyvin tyypillisesti lämpöanturi laiskistuu vanhemmiten ja mittarin näyttämä jää vajaaksi.
    Ne kun on vahapatruuna antureita.
     
  7. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear


    Ei ole kyllä mitattu, mutta voisin sen tarkastaa. Jos mittaa suoraa syyläristä nesteen lämmön niin ollaanko kuinka lähella totuutta?
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Helpointa on mitata infrapuna mittarilla suoraan koneen kyljestä.
    Syyläristä mittaa syylärin lämpöä. Siinä on matkaa ja termostaatti välissä.
    Infrapunamittarit on nykyään niin halpoja (tais olla pari kymppiä Lidlissä, tarkkuus riittää näihin tarpeisiin mainiosti), että sellainen pitäis oikeastaan kuulua joka jätkän pakkiin.
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla jeepissä ja buickissa molemmissa tuo lämpömittarin liian matala lukema. Termarit ok, infrapunalla termarin kopasta n.95'C lukemia. Anturia vaihdettu vaan eipä ole mikään auttanut.
    Auton oman mittarin mukaan lämmöt mukamas jossain +75'C paikkeilla. Toimiihan nuo silti, ei oo jaksanut enää ressata.. :-D
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Pitää fiilistellä: kävin tänään eka kerran kunnon koeajolla kaasarirempan jälkeen vaihdettuani tulpanjohdot. Tulpat peevelit oli niin tiukassa, että pitää vaihtaa joku toinen kerta. Alkaa Dodge tuntumaan jo autolta eikä projektilta.

    Pojan (sen meidän perheen oikean autoharrastajan) ansioksi on luettava paljon. Kaasariremppa ja tavaratilan lattian hitsaus ja maalaus.

    Valot laitoin ihan itse (Aktivoin ne Amerikanparkit ja tuplasin lähivalot; siis ihan laittomat viritykset!) ja vaihdoin laturin ja säätimen.

    Vielä kun saisi bensamittarin toimimaan...mutta on se kiva vetää kepistä pykälät päälle ja ajaa. Eikä ole mitään tietotekniikkaa sekoilemassa.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Minkas arvone oo tradesman v8 autom ka korkeekatto 70 luvun alku kaiketi
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu kunnosta, parin vuoden aikana kun noita on myyty niin siellä lienevät 2-3k välillä olleet leimatut kun ei tunnu nää dodget varsinkaan liikkuvan.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vissiin tuo kymmenen vuotta kultaa muistot, kun tänään vahingossa tuli vanha valokuva dodgesta vastaan ja ihan sellainen, olisihan tuokin nyt ihan mukava ajella.
    Mutta hintapyynnit on yleensä aika korkeita kuitenkin, niin ei tarvitse sen pahemmin päätä vaivata.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Korkeita? :D

    Viimiset parivuottahan ollut ihan täys unelma hommata dötsi. Ensimmäiseni hankein silloin kun hinnat pyöri 3,5-4keurossa, kaksi jälkimmäistä makso puolentoistatonnin molemmin puolin.

    Nytkin pitkin mennyttä vuotta ollut varmasti ok pelejä siinä 1500-2000e mikä ei oo musta paljon ;)
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    1500€ olisi jo kohtuullinen. äsken pikavilkaisulla ei oikein hyviä näkynyt.
    Varmaan niitä välillä on, kun vaan sattuu kohdalle.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mun vanhakin oli just 1500e hetki sitten, vielä pitkä malli ja leimassa tottakai. Onneks joku osti, oisin muuten sen hakenut heikkona hetkenä.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko muuten noita B350 alustaisia täällä muuta kuin maxivaneina? Siis "normimittaisena" mutta B350?
    Yleensähän näkyy olevan vaan B250:stä ja B150:stä sekä sitten maxivaneja.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    70-lukulaisia oon nähny ja myynnissäkin ollut, uudemmista ei o tullu mulle vastaan.
     
  19. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mielenkiinnolla aloin mittaamaan kulutusta ku lähettiin mökille, Vani oli pakattu täyteen, jääkaappipakastin, yx 120x200 sänky , yx 80x200 sänky, työkalut, vararengas, ja 12 laatikkoa muuta tavaraa, kax ihmistä, kax koiraa, viikonlopun ruuat ja juomat, mennessä kulutus 15.8/100 km ja nyt takas tullessa paljon vähemmällä... Hitto kun oli positiivinen yllätys!!! :D Ei oo kyl Dodgen voittanutta!

    -Käkö-
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    No ei oo. Vaikka me tankattiin mun B250 moottorinvaihto-slant-six-vani matkalla Talviheikkiin kaks kertaa. On tankkailtu pieniä määriä, kun pitäs kohta ottaa tankki alas. Bensamittari ei toimi, mutta anturi on jo maassa. Kulutusta lienee lisännyt Carter BBD performance-kaasuttimen säätötoimet ja yrmyyttely kotikylällä väliä koti ja talli.

    Talviheikistä sain ostettua Carter Performance-tarran, jonka liimasin hanskalokeron kohdalle kojelautaan. Heti rupes Dodge kulkemaan lujempaa...

    Seuraavaksi sitten vesiletkujen uusintaa, kunhan se bensamittari toimii. Sitten Beltech lowering spindles ja pakoputken parannusta...Koiran kuljetusta en oo vielä kokeillut, Ellen

    [​IMG]

    saa varmaan hepulin yksiön kokoisessa tavaratilassa.
     

Kerro tästä muillekin!