Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Toke

    Toke Gearhead

    Oliko joku jo ehtinyt madaltaa omaa vania noilla droppi spindleillä? Jonkun vuoden dakotan ilmeisesti sopi ainakin vanhempaan koriin, mahtaako olla käypänen vielä 94 uudempiin?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Vanning.comilla nikki Natural_State madalsi '77 B200:sen Belltechin 2605-spindleillä. Olen ymmärtänyt, että ne spindlet käy 70-lukuisista yli 2000-lukuisiin asti.

    Lyhyt ohje:

    You should be able to use current brackets/calipers, etc with slight shaving in certain areas for clearance. The same wheel bearings are used on those dropped spindles to afford you the 5X5.5 bolt pattern using 94or so B250 rotors, '78 New Yorker rotors for a 5X4.5 bolt pattern, or even a 5X4.75 GM bolt pattern using 1972 Stingray rotors. Yes, the ball joints are same and bolt in. For the shorter steering knuckle, use 1973 Chrysler Imperial control sleeves and be sure to clearance cross member slightly to avoid binding of tie rods in tight turns...

    Tuolla lisää: http://www.vanning.com/threads/ubbthrea ... Post596947

    Ja tuolla: http://www.vanning.com/threads/ubbthrea ... st206199/3

    Madallus vaatii aurauksen säädön, siksi ne Chrysler Imperial control sleeves:

    [​IMG]

    Takapään laskeminen on sitten työläämpi. Jotta tulis hyvä, tarvii ruveta metallitöihin ja tehdä c-notch. Pelkät lowering shackles tuo vain vähän takapäätä alemmas.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Näkyy ramienkin arvo taas olevan nousussa kun laatiklovikasta, kolaroitua, verovelkaista ynnä muuta myydään entisellä leimattu+toimiva-:odroll:
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Kevät on tulossa ja Ameriikantrendi rantautuu tännekin. Ei kuulemma siellä yhdysvalloissakaan enää ole joka korttelissa dodgeramia halvalla, kun kaikki snoukkaajat, toisinajattelijat tai muuten vaan 70-luvun vaniboomiin innostuneet ostaa kaikki pois. Vielä viime vuosikymmenellä sai toimivan 70-lukudodgen 150 usd:llä, nykyään ei enää. Omaani en ainakaan myy, vaikka onkin aika osissa katoksessa. Eka Dodgesta luopuminen oli virhe, tämä toinen pysyy...
     
  5. Jooli

    Jooli Gearhead

    .....
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Jos löydät konepellin alta tarran "Equipment Identification" niin siinä on oikean puolen sarakkeessa kohdat Primary Paint ja Secondary paint. Esim QW6 ja HW6. Mutta tulkkausapua tarvii googlettaa.

    Tosin mielipide: Jos tuo väri on ainoo pulma, olet tosi onnekas; nimimerkillä jos huomenna kävis omalla slanttivanilla Naantalissa ostamassa lisää ykkösolutta.

    Muttamutta aja ja innostu, oot oikeessa paikassa, täältä löytyy sitten isompiin pulmiin vinkkejä, apua ja jopa tietoa. Mulla oli tuollainen '89 ja factory manual edelleen yöpöydällä, että kysyelemään vaan. Älä luovu tuosta, se on hieno (dodgevanimiehen silmään).

    Kiva kun joku on rälläköinyt pois kuskin penkin pyörimisrajoittimen, niin voi siltäkin penkiltä iltamissa tsiigailla miehistöä tai naisistoa. Alkuperäisen näköinen pakoputkikin vielä...
     
  7. Jooli

    Jooli Gearhead

    Pitää tutkia löytyykö tarra, on tos sekin vika et tyhjäkäynti vähän liian matala ja kylmänä sammuilee, mutta ens viikolla olis tarkotus puhdistaa se tyhjäkäyntimoottori ja tutustua tohon ruiskuun vähän tarkemmin.
    Muuten se onkin kunnossa, mitä nyt ilmastointi on tyhjentynyt.

    Kulutuksen vähyys vähän hämmästyttää kun se taitaa pyöriä jossain 10-15/100km

    EDIT. ei löydy tarraa enään
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Ihan ekax tarkista TBI:n läppärungon tiivisteen kunto. Elvytä vaikka Spray Siliconella ja kiristä ohjetiukkuuteen 17,3 nm. Jossei sittenkään käy, vaihda kaikki arveluttavat alipaineletkut (niitä on n+1 kpl...). Tuon jälkeen olet virittänyt vanin. Välttämättä ei liity alipainetalouteen, mutta venttiilikoppien tiivisteet on hyvä vaihtaa: loppuu Jotkut alipainepelleilyt ja varsinkin öljyvuoto. Helppo juttu veeåttassa, ei ollu slantissakaan paha; yx lauantai-ilta ja sixpakki ykkösolutta...

    TBI + aivolaatikko on siitä hyvä, että se "kompensoi" esim imuvuotoja aika hyvin, mutta performance on surkea. Nuo mainitsemani pikkujutut tekee dodgestasi taas driveable vehiclen. EFI-Dodge ei sammuile, kun se on kunnossa, älä heti ryhdy johonkin sytkän säätöön, saatat vaan hukata hyvät perussäädöt.

    Lopuksi: usko mua ja muita efidodgeheppuja, meidän perhekin eli tuollaisen kanssa neljä vuotta. Se dodge oli siis daily driver eikä mikään miittien kunkku kerran vuodessa. Kerrassaan mainio ostos.

    Sori jos innostuin, mutta sain tänään slanttivanin w. Carter BBD taas driveable vehiclejen joukkoon pitkän harrastamisen jälkeen.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Maxivan myynnissä. Onneks diesel niin ei kuume iskenyt.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Vaikkakin diesels kick gas, niinkuin yhden OD-käyttäjän sigussa luki, "oikee" dodgevani guzzles gas w. a chrysler engine. Small block, big block (vuoteen 1979 asti) tai slant six. Kun noita ei cumminsilla tullu Windsor Pilletestä.

    Tosin, jos ruvetaan rakentamaan, voihan sinne sovittaa naikka mitä...

    Innostuin, kun sain mun Willem Weertmanin konstruktion tänään ihan rallikuntoon!
     
  11. guru

    guru Gearhead

    [​IMG]

    tossa sulle rallislantti
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    ^Jep...on ainakin sukua Plymouth Valiant Turbo ´67 – Turbokutvoselle (Amerikan Rauta 06/2013). On se ahtaminenkin käynyt mielessä, mutta vanissa se ahdin tuottaa lämpöä hieman tukalassa paikassa, joten jos ruuvailis vaan Carteria.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

  14. Toke

    Toke Gearhead

    http://aijaa.com/a/j70XEt

    Siellä muutama kuva meikän olevista ja menneistä.

    [nettiauto]7204826[/nettiauto]

    Toi olis myynnissäkin, pitäis taas joku vanhempi projekti laittaa täs välissä...
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Laitetaas tähän väliin vähän juttua slanttivanista. Siis se'86 B250, johon joku on vaihtanut SuperSixin 318 2bbl LA-veeåttan tilalle.

    Sovelsin hyviä neuvoja tuolta Aspen-topiikista: viewtopic.php?f=8&t=290564.

    Sain slanttivanista tosi mukavan ajettavan. Olin tosin intoillut sytytyksen aikaistamisella. Nyt "myöhäisemmällä" (lue: lähempänä oikeeta) sytytyksellä ja aavistuksen rikkaammalla tyhjäkäyntiseoksella (ruuvit 2 kierrosta ja 3/4 osaa auki) toimii hyvin. Käy tyhmää vaihde päällä eikä vaihteen kytkeminen enää aiheuta nykäisyä. Liikkeelle lähdetään kuin elokuvissa. Kiva käydä rautakaupassa.

    Mutta jotta haasteiden summa olisi vakio, iski ihme tankkauspulma. Ei suostu 95nen menemään tankkiin, ei millään. Kokeilin kaksi kertaa, siinä välissä olin tökkinyt sähköjohdolla täyttöputkeen (jännitteetön 3 x 1,5 mm MMJ) pyrkimyksenä saada se vihreä takaiskuventtiilipallo liikkeelle. No ei peeveli suostunut, puolikkaalla tankilla takas maaseudulle.

    Onko jollain muulla tullut tuota bensahaluttomuutta vastaan? Ajattelin seuraavaksi ajaa hiukka bensaa pois, irroittaa täyttöletku ja poistaa se pallo. Onko parempia ideoita? Ainakin pesukoneissa ne pallot on turhia...
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    No niin, käytän rajallista serveritilaa ja vastaan itselleni. Taas toimii...

    Toimenpiteet:

    Oman tyhmän poisto. Olin tankinlaskusulkeisten yhteydessä älypäänä ruuvannut ruuvin hiilikannun letkulähdön reikään. En taas merkonoomina älynnyt, että sitä kautta poistuu ilma...

    Mutta oli joku PO myös jättänyt oman virityksensä, joka esti tankkaamisen: Täyttöputken vieressä kulkeva ilmaletku oli reititetty vasemman runkopalkin alta eikä siitä putkesta runkopalkin läpi, läheltä lattiaa. Ihme etten älynnyt tuota aiemmin. Nythän kävi niin, että ilmaletku roikkui osin täyttöputken alapuolella. Oikealle kurvissa sinne lorahti bensaa tehden ilmalukon (tuli puol desii käsille irroitettaessa...). Tuotahan ei tapahtunut aiemmin, kun ei oltu tankattu kuin vähän pohjalle (bensamittari ei toiminut).

    Huomenna hakemaan vaihteiston öljyjäähy USPartsTurusta (vaihteistonkorjaajien harmiksi) ja viikonloppuna asentamaan, jotta voi sitten rautakauppa- ja kaatopaikkareissuilla yrmyyttää kaikilla sadalla hevosvoimalla...Autoharrastus on kivaa.
     
  17. Käkö

    Käkö Gearhead

    Nythän se tempun teki, toi mun... Apua, help!!!! Vanista, siis '84 Dodge Van kadotti ajovalot, pitkät ja parkit toimii mutta missä on ajovalot? En ole löytänyt vikaa, valokatkaisijankin uusin mutta ei silti valoja, mikä neuvoksi kun sillä pitäisi lähteä kuitenkin mökille huomenna...
     
  18. Jooli

    Jooli Gearhead

    Rele temppuilee?
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Valonvaihdin...
     
  20. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, se se oli, nyt palaa molemmat tuikut hienosti, lyhyet ja pitkät!!! Mull on ollu nuita vaneja aiakaisemminkin mutta yhteenkään en tota ollu joutunut vaihtamaan eli eka kerta, siinä varmaan syy kun en tullut tuota valonvaihdinta ajatteeleeksi!!! Kiitos kaikille, me lähetään mökille!!!
     

Kerro tästä muillekin!