Fiat 125 special 1971 Tulossa myyntiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja sope, 15.1.2015.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vähemmän taisi noita laatikkomallin Fiiuja olla radalla ja rallissa ennen Mirafioria, mutta hieno olisi nähdä sellainen. Tekniikkaa ainakin löytyy maailmalta, ja osaa se nelonenkin jutella mukavia:

    https://www.youtube.com/watch?v=CEK0bB21L3g
    Hantta
     
  2. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    pikainen KVG-metodiapu tarjosi ainaki jonniillaista faktaa, leppoisia lukuhetkiä:
    https://books.google.fi/books?id=glKW-K ... ne&f=false

    http://www.carandclassic.co.uk/car/C562948
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mun käsittääkseni noissa puhuttiin Abartheista, ei Fiateista...
    Vaikka Abarthit Fiat perustaisia yhtäläisyysmerkkiä ei voi vetää väliin.

    Ja tässä topikissa puhuttiin alunperin Fiat 125 specialista. Joten pysyn yhä väittämässäni TC tarkoittaa Fiat yhteydessä TwinCam 8)
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pikkupätkä Fiiukeskustelusivuilta:

    Fiat TC -moottori (TC on lyhenne sanoista 'Tourismo Competizione') esiteltiin ensimmäisen kerran Fiat 124 Sport Spiderin voimanlähteenä Torinon autonäyttelyssä vuonna 1966. Sen on suunnitellut aiemmin Ferrarilla työskennellyt moottoriekspertti Aurelio Lampredi, ja se aiheutti heti jonkinlaisen sensaation automaailmassa, koska sen rakenne ja suorituskyky oli useita vuosia edellä verrattuna muiden autovalmistajien sarjatuotantoautoihinsa tarkoittamiin moottoreihin.
    Nelisylinterisessä moottorissa on alumiinikansi, sekä kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia joita pyörittää hammastettu hihna. Nokka-akselit käyttävät venttiileitä suoraan niiden alla olevien paininkuppien välityksellä, ja venttiilin välykset asetellaan vaihdettavilla säätölevyillä. Tämänkaltainen rakenne on yhä yleisin nykyaikaisissa autonmoottoreissa, vaikka venttiilimäärä sylinteriä kohti onkin noussut kahdesta neljään. Lisäksi moottori oli varsin pitkäiskuinen (sylinterihalkaisija 80mm ja isku 71.5mm), mikä on myös yleistä nykymoottoreissa. Pieni sylinterihalkaisija lyhentää palorintaman kulkemaa matkaa ja näin seoksen palamisaikaa, ja pitkä isku parantaa vääntömomenttia.
    Pääosin edellä mainitun rakenteensa ansiosta palotilat voitiin muotoilla puolipallomaisiksi sekä imu- ja pakokanavat oikeaoppisen muotoisiksi. Puolipallomaiset palotilat (hemi) olivat käytössä myöhemmin 60-luvulla joissain harvinaisissa sarjatuotantomoottoreissa, mutta pääosin tuon aikakauden kannet olivat muotoilultaan varsin karkeita ja alkeellisia.
    Tästä johtuen ensimmäisen esitellyn TC:n taloudellisuus ja teho verrattuna iskutilavuuteen olivat omaa luokkaansa aikansa kilpailijoihin verrattuina. Ensimmäinen TC, iskutilavuudeltaan 1438cc moottori, luovutti 90 hevosvoimaa DIN-normin mukaan mitattuna (matalaa 8.9:1 puristussuhdetta käyttäen), mikä on melko hyvä saavutus vielä nykymittapuunkin mukaan. Myöhemmin moottorista esiteltiin vielä 1592cc, 1608cc, 1756cc ja 1995cc versiot, jotka olivat hyvin pienin muutoksin tuotannossa vielä 90-luvulle saakka.
    Suurimmat muutokset moottoriin tehtiin 70-luvun alussa, kun 80mm sylinterihalkaisijan versiot (1438cc, 1592cc ja 1608cc) korvattiin 1585cc moottorilla. Näin kaikki TC:t käyttivät 84mm sylinterin halkaisijaa. Toinen muutos oli vuoden 1986 lähistössä, kun moottorin imu- ja pakokanavien paikkoja vaihdettiin, jotta se saataisiin sopimaan paremmin aikakauden poikittaismoottorisiin etuvetoautoihin. Samalla vaihtui öljypumpun rakenne erilaiseksi. 16-venttiilinen versio moottorista esiteltiin vuonna -89. Abarthilla oli kilpa-autoissa 16v versioita moottoreista jo aiemmin, esimerkiksi viimeisissä Fiat 131:ssä (gp. 4) ja Lancia Betoissa.
    Moottori oli kilpailukäytössä yksi historian menestyksekkäimmistä sarjatuotantomoottoreista.

    Leikkeli Hantta
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Se on sulosointu ko Abarth kiekuu voimiensa tunnossa... Escon ääni jää kakkoseksi :rotfl:
     
  6. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Ja vielä vängätään; Jos Fabbrica Italiana Automobili Torino olis halunnu mallimerkinnöissään painottaa kahta nokka-aksilaa, olisivat varmaan käyttäneet lyhenteenä DC tai GC. Tuskin - ainakaan vielä 60-luvulla - englantilailähtöistä Twin Camia. Ja Carlo (Karl) Abarth oli/on viritysosain valmistaja ja virittäjä. Jopa Simca taisi valmistaa jonniillaista Abarth-versioa. Eli oikeastaan Abarthit eivät ole Fiat-perustaisia vaan Fiat Abarth on Fiatin teho-/viritysversio jossa käytetään Abarthin pajan valmistamia osia. Kuten Fiat TC:kin. :rotfl:
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Aika ontuva on tuo viittaus TC-asiaan tuolla Abarth-yhteydessä. Kyseinen katiska on Fiat 600, joka on sitten viritetty 750cc kokoon, ja tämä on sitten se Turismo Competizione. Noh eipä tainnut Fiatilla edes olla TwinCamia vielä tuohon aikaan? Eli viittaan aiempaan postaukseeni tässä ketjussa: TC= Tämä Cusee.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tarkemmin tutkittuani, ei voi liittää edes yhdistelmää TC mihinkään Fiatin 60 luvun katiskaan. Sen enempää Dante Giacosan muistelmissaan kuin myyntiesitteissä tai omistajan oppaissa ei käytetä kirjainyhdistelmää TC ennen kuin 131 Supermirafiorissa ja 132 kolmoskoppaisesta eteenpäin.

    Sitä ennen puhutaan vaan moottorista yleisesti kaksinokkaisena, Giacosan kirjassa englanninkäännöksenä "Twin shafts" joka lienee käännös alkuperäiskielen Bialbero-sanasta. Amerikan esitteissä DOHC moottorit, joissain Twin overhead camshafts ja miten missäkin.

    Suomen esitteissäkään ei käytetä Twin Cam sanaa, ja itseasiassa missään 131 esitteessä ei mitenkään yritetä suomentaa auton mallimerkinnän TC osiota tai puhuta TC moottorista. Moottori tiedoissa toki sanotaan että kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Sielläkään ei siis puhuta Twin Camista mitään.

    No mistä TC sitten tuli 131/132 mallimerkintöihin ja sitten Rirmoon? Ensinnä se oli noissa Abarthin kilpamalleissa mallimerkinnässä mukana, ja niissä se todellakin tarkoittaa Turismo Competizione. Vaikka siis aivan varmasti tiesivät italiassa mitä siitä ajatellaan englanninkielisessä maailmassa, lienee ollut vain bonus. Ihan yhtä varmasti kuin Morriksella tiedettiin mitä Twin Carburator käytännössä tuo ihmisten mieliin, kun auton malli on TC. No abarthilla tuo sentään kai joskus tarkoitti kahta nokka-akselia, mutta ei välttämättä.

    Ja tuolta Abarthitouhuista innostuneena markkinoinnissa sitten varmaan haluttiin adaptoida TC näiden Bialbero mallienkin mallinimeen, joihin haluttiin Abarth liittää. Kun ralli oli kova juttu ja Abarth 131 menestyksen innoittamana tuotiin 131 Racing ja Super markkinoille sekä myöhemmin Ritmo Abarth 125TC. Mutta koska alkuperä lienee tuolla Abarthin puolella, pitänee olettaa sen luettavan Fiateissakin Turismo Competizione. Niin italialaiset itse sen kääntää, kuten linkittämistäni Ritmon ja Racingin myynti-ilmoituksista voi lukea.

    Vaan tosiaan 124/125 mallit, taikka Lanciat tuplanokka moottoreilla eivät ole koskaan edes virallisesti olleet mitään TC malleja, sellaisia merkintöjä ei autoista tai papereista tunnu löytyvän, joten ei ne voi olla virallisesti TwinCam mallejakaan. Ovatpahan vain moottorilla jossa kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, jota harrastepiireissä TC moottoriksi nimitetään. Moottorin yhteydessä pelkästään tehdas ei TC nimeä käyttänyt, se on noiden myöhempien autojen 131/132/Ritmo mallinimi.

    Ainoa missä törmäsin koko Twin Cam sanaan, on Haynesin kannessa "twin cam models" sekä 124 englanninkielisessä pressikuvassa, jossa 124 special T:n perässä on sulkeissa (twin cam)

    Toki kyseessä on Twin Cam moottori, kuten DOHC tai Bialbero moottori jne. Suomessahan baarikielessä nuo on aina olleet "vinkameja" varsinkin Fiatin yhteydessä ja aina oletettu samoissa keskusteluissa että TC tarkoittaa just sitä.

    Voi olla ettei tehdaskaan ole koskaan avannut virallisissa papereissa mallimerkintää TC muuten kuin että se on mallimerkintä, siinä kuin vaikka L. Joka tuolla tarkoittaa "Lusso". Yleensä kotimaan kielestä kun nuo merkinnät otetaan, ainakin euroopassa. Merkinnän CL tarkoituskin on hiukan avoin. Joissain englanninkielisissä esitteissä se on "Comfort lusso" mikä on outo englannin ja italian yhdistelmä. Sellaiseenkin olen törmännyt kuin "Comodo Lusso"

    Olisi mielenkiintoista nähdä vaikkapa 131 Racing mallin alkuperäinen "press release"

    EDIT; siis kansainvälinen, minullahan on kopsut autonovon v. -78 lehdistötiedotteesta, siellä ei mainita TC kirjaimia missään. "varustettu 2000cm3 moottorilla, jossa kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia"
    EDIT2: olihan minulla kansainvälinenkin: "the 4-cylinder 2000cc twin-cam engine" myöhemmin samassa paperissa puhutaan "2000cc twin overhead camshaft engine" eli yleistä teknistä kieltä, TC merkintää ei avata lainkaan.

    Mitä tässä koitin sanoa, niin Fiatilla TC mallimerkinnän tarkka alkuperä on vaikea todistaa, mutta toisaalta koko mallimerkintä ei liity lainkaan 125 malliin joten sikäli turhaa vääntöä.

    Jos haluaa yhtään tehdä kunniaa italialaisille, puhuu sitten edes Bialbero-moottoreista. Twin Cam on liki solvaus, kuten vaikka Sedan (se on berlina).
     
  9. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Aika tyhjentävää tekstiä Sämpyltä.
    Ja vähän kompaten, että Italialainen ei varmaan edes suostu tietämään mitä twin cam tarkoittaa. Vs. heikäläisten varhaisissa ruiskuautoissakaan ei mainostettu "injection":ia vaan "iniezione".
    Katselin juuri Fiat esitettä -70 luvun alusta ja siinä ei paukuteltu henkseleitä ollenkaan tuplanokkakoneilla, oli vain maininnat eri mallien koneen tilavuuksista, tehoista ja huippunopeuksista.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Argentan takapaksin kannessa komeili seuraava teksti: iniezione elettronica automatica.

    Itselläni muuten on myös Haynesin 124 manuaali jonka kannessa tuo Sämpyn mainitsema twin cam models teksti löytyy...

    Eiköhän tämä tässä nyt ollut :rotfl:
     
  11. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Tuo Heinäsen manuaali nyt sattuu olemaan angloamerikkalaisen kielialueen tuotoksia... :wc:
     
  12. sope

    sope 1st gear

    No nyt on Fiatti huutokaupassa.

    Silloinhan se hinta taitaa olla oikea, kun tavara vaihtaa omistajaa ja maksuvälineenä käytetään euroja..

    https://www.huutokaupat.com/fi/v/139145

    Tuollainen edellämainittu 124special orkkis olis myös, mutta ei kaupan.(toistaiseksi)
    Siinä on 90hv ja ollut uudesta samassa talossa. Seissyt ladossa sekin reilu 30v.
    Nyt otettu esille laitettu käyntiin ja kaikki toimii taas mainiosti.
    Oli siinä mennyt vähän moottori jumiin, mut lähti kuin lähtikin auki ja käymään.
     

Kerro tästä muillekin!