Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    tärinään esm. kartaani, joku laakeri, rattaat tasapainotuksen tarpeessa tai joku muu paikka.

    mutta wtf on nypytys?
     
  2. ktech

    ktech 3rd gear

    vähän semmosta kun ajais nimismiehen kiharaan ja kabiini "nypyttää" sen tahtiin. en osaa sen paremmin kuvailla. ei oo muuten nippoja kardaanissa, pitää kait käyttää irti ja kokeilla käsin miltä ristikot tuntuu.

    outo toi täristys kuitenkin kun tien pinta vaikuttaa siihen aika paljon. rengaspaineet on ollu siinä 2,5 kilon luokkaa, tiedä sitten onko liikaa noille 75-sarjan kumeille?
     
  3. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Mikäs mättää kun Caprice '90 (307+th200r4) vaihtaa alaspäin liian myöhään ja ylöspäin liian aikasin? Kickdown-vaijeri? Sen säätöön jossain hyviä (yksinkertasia) ohjeita?
     
  4. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Katso laatikon kannatinkumi voi aiheuttaa tärinää ja nypytystä kun laatikon takapää alkaa vatkaa
     
  5. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Semmoisia on tarjottu alkuperäis vaijerin ohjeeksi että säätää vaijerin tiukimpaan säätöasentoonsa ja sen jälkeen menee painamaan kaasun rauhallisesti pohjaan. Jos se säätö toimii niin kuin sen pitää niin se säätö naksuttaa itse itsensä sopivaksi siinä kaasupoljinta pohjaan painaessa. Omassa kyllä siirsin vielä yhden naksun löysempään kun ei suostunut kolmosta vaihtamaan ennen 70 nopeutta ja oodeelle ei niin millään.
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    niin ja voi se kikkari olla alapäästä kokonansa irti. mulla on näin ollu omassa capricessa. sen jälkeen säätö. mutta senhän huomaa helposti kun vetää vaijjeria ulos niin palaako se sinne itte vaiko ei.'
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juu, jousivastus pitää tuntua laatikon suunnassa tai vaijeri on irti/jotain rikki.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Saattaa johtua ihan normaalista lootan kulumisesta ja huoltamattomuudesta. Kierrossa voi olla liikaa "paskaa" joka jumittaa venakoneistoa.
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    kauan odotettu kaasariremontti onnistu melkein hyvin :D tyhjäkäynti putosi 550rpm:ään 1100:sta mutta chek enkine sytty palamaan? tosin vielä on kaikki säätämättä? mites se tps ny sääjetään? rakennanko mää siihe hyppyjohot johon saa mittarin kiini vai mitenkäkö? mites toi ryyppy puoli säääjetään(eli se bimetallijousi)?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En ole tollasen kaasarin kanssa pitkään aikaan pulannut mutta muistin mukaan siinä tepsissä ei ole mitään varsinaista säätöä. Ryyppy silleen että tällaisella kelillä (+5°) läppä menee kaasua painaessa kiinni mutta ei kovaan pänniin.
     
  11. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tps:sälle on säätöruuvi kaasarin kannessa kiihdytyspumpun vivun vieressä, tosin voi olla vielä tulpalla peitetty. Työkaluksi siihen passaa esim. kupariputken pätkä, on niin pieni kuusio/torx kanta että ei taida mistään sarjasta juuri löytyä. Jonkun sorttiset "mittausyhteet" kun viitsii näpertää tps:sän johtoihin niin niin mittaus helpottuu. Oli ainakin noilla mun mittarin piikeillä aika tuskaista sorkkia kontaktia liittimen persiistä. Oikea jännite vähän riippuu ecm:stä mikä tyhjäkäynnille pitäisi olla mutta 0,4-0.6 välin pitäisi olla lähellä oikeaa tyhjäkäyntijännitettä.

    Ryypyn jousen säätö tapahtuu sen ryyppyjousen kotelon kantta kääntämällä. Se on alkuperäisesti popniiteillä kiinni joten ne joutunee irroittamaan että kantta voi kääntää. Takaisin kiinnitys onkin sitten makuasia, sopivat pikku ruuvit helpottaa myöhempää säätöä mutta popniitti saattaa olla kotelon kannalta turvallisin vaihtoehto ellei jaksa sitten tehdä kierteitä niihin reikiin tapilla.
     
  12. ktech

    ktech 3rd gear

    TPS:n säätötyökalua ollu ainakin US centerillä myynnissä muutaman kympin hintaan. itse en viitsinyt panostaa niinkään paljoa niin normi muovinen kuulakärkikynän mustepatruuna on osoittaunut melko toimivaksi työkaluksi, se avoin pää kun on juuri sopivan tiukka napauttaa siihen ruuvin päähän pystyyn. mittausyhteet taas ollu teräslangan pätkiä jotka työntää liittimestä takapuolelta sisään. että semmosta hai-tekkiä ja hyvin pelaa..
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    mitkäs ne niistä kolmesta piuhasta taas on kun jotenni tuntu oudolta noi mittaukset ylimmässä piuhassa on kokoajan n.5v ja keskimmäisessä oli 0,10 sain sääjettyä sen 0,40 volttiin(vissiin vahingossa) mutten sen ylemmäs sit jouduin yhen mokan takia käyttää kannen viel veke ja sen jälkeen keskipiuhassa olikin 2,9volttia? ruuvia kun pyörittää mitään ei tapahu vaikka se kyl pyörii varmasti :eek:
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se mitataan alimman ja keskimmäisen johdon väliltä moottori (yleensä) tyhjäkännissä ja TPS:n johto kiinnitettynä.
     
  15. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tota juu. Pyyhkijäongelma taisi sitten tulla selvitetyksi tässä sivunmennen kun noita maita roplasin kabiinin puolelta. Kolme vuotta, pirusti tupakkia ja kaikenlaista uutta osaa siihen menikin mutta nyt näyttää toimivan niin kuin pitää lukuunottamatta jälkiasennus pissapojan pumppua. Toisaalta sen jälkiasennuspumpunkin voisi kyllä nyt samoilla lämpimillä riipaista hevonhelvettiin sieltä kun tuon viimekesänä vaihdetun pyyhkijänmoottorin matkassa on uusi ja korkkaamaton pumppu.
     
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    mikä helevetti lienee tossa ny niin vaikeeta ettei tps:ää saa mitattua kun kannen laskee päälle ahistaaneeko tiiviste vai mikä lie?? eli tps piuhan päässä pelaa niinku pitääkin, laittaa sen kaasarin sisään ja kanttapäälle nin säätö loppui tänään 1,3volttiin siis minimissään?? eilen sain rikkinäisellä tiivisteellä sääjettyä ihan alueelle 0,48tms?? (ihan oikea tiiviste kuitenni on) nyt jäi 1,30volttiin ja sessi palamaan van se ny ei oo se kriittisin kohta tällä hetkellä, vehje kävi kuitenni ihan ookoo taas ainahi kylmänä ku tallista ulos siirsin :eek: eli korjaussarja laitettu ja en hoksannu tepsiä mitata ennen purkua :-? mutta tyhjäkäynti oli ennen purkua lämpimänä n.1500, kylmänä 3000. onko olemassa joku säätöohje ilman mitään ihmemittareita niille neuloille jotka ovat kaasarin etupuolella ja kiihytyspumpun huitteilla??

    niin siis tämän rempan kohdalla ns. ryyppy päällä kierrokset n. 1500-1900rpm ja tyhjää muuten n. 600rpm parempaan menossa jahka loput saa säätöihin ja joo ecm:ää en viel nollannu noilla tps arvoilla, siitä johtuu toi sessi :odroll:
     
  17. G20

    G20 Gearhead

    ..kuulostaa siltä että teillä OLI yksi toimiva kulkine kesän tapahtumiin..? :odroll:
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    pakkopa sille oli jotai tehä ku ei kukaa muu ollu uskaltanu :poff: se olikin muuten AINOA toimiva? muita ei ole kun kaikissa muissa on koneet osina (no joo yhtä ei o katastettu 13vuoteen) :(
     
  19. G20

    G20 Gearhead

    Niin noh, toiset tykkää purkaa vehkeet osiin, toiset tykkää ajaa niillä.. :wink: :rotfl:
     
  20. jariha

    jariha Double Gearhead


    et ois enää ittekkää ajanu ku tyhjäkäynti oli 1500 kokoajan :poff: muokkasin vähän tota kun oli hiukan itekki luettuna epäselvä :poff:
     

Kerro tästä muillekin!