Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. ktech

    ktech 3rd gear

    ensiöneulojen perusasetusta varten on joko 1 tai 2 ruuvia riippuu minkä ikänen kaasari (uudemmissa vaan yksi). jos tuo uudempi malli niin sitten käännät ruuvin ensin pohjaan ja siitä reilu pari kierrosta ylös. säätöä varten tarvitsee tehdä työkalu missä ruuvin kantaan sopiva hahlo päässä..
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    eli se ruuvi joka on ihan etummaisena ja kannessa pienreikä? kolmionmuotonen peltiläimäre laskee niitä neuloja?? oli muute se 14kierrosta kiinni eli niin paljo ku menee laihalle :eek:
     
  3. ktech

    ktech 3rd gear

    juurikin se. sen ruuvin säätö ei oo käytännössä ihan nuukaa kunhan ei ole ihan pohjassa tai auki, ecm kuitenkin säätää sitä neulojen pulssisuhdetta lambdan mukaan (duty cycle)
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    jos tää pitää paikkaansa ni tänkke mites se takempi säätö motukka jolta piti sinetit poistaa tiivisteen vaihtoo varten
     
  5. ktech

    ktech 3rd gear

    se idle air bleed-pitäs periaatteessa säätää kosketuskulmamittarin kanssa, kone käyntilämpösenä (lambda säätää seosta). kaasarin edessä on irtonainen vihreä liitin, mittari kiinni siihen ja 6-syl. asteikolta katellaan lukemia, viisarin pitäs heilua jossain 26-35 asteen välillä sillon kun säädöt on kohdallaan.

    tosin sen voi säätää korvakuuloltakin, kääntää sen siihen kohtaan missä kone käy parhaiten ja antaa olla siinä. jos ruuvin joutuu kääntämään ihan pohjaan että pysyy käynnissä niin jossain ilmavuoto.

    mistä muuten löysit siihen tiivisteet vai tuliko korjaussarjan mukana?
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    voi kyllä että tänään meni hermot ja suht lujaa, että miten voi noin pienestä asiasta tulla koko viikonlopun mittanen helvetti. siis auton viimeinen teräksinen jarruputki antautu ku piti lähtee aamulla ajaan virroilta helsinkiin emännyksen synttäreille. noh pikkujuttuja, pikavisiitti kaverin tallille missä tempastiin taka-akselin päällä oik.takapyörälle menevä putki käteen, taiteltiin kuparista uus ja nipat paikalleen ja kiinni. meni aikaa hurjat 15min. siihen loppukin sit hyvä meininki. ilmatessa eka polkasu meni vielä ok, tuli ilmaa ulos ja nippa kiinni. kaveri huutaa PAINE ja mitään ei tapahdu, ei valu ei tirshkahda ei sit niin vittu mitään. tässäkohtaa tuli ahaa-elämys että piirijakopersereiässä on nyt se joku tsydeemi vituillaan ja sen kimppuun. ei liiku tapit ei. umpiruosteessa koko paska. mutta mitäs vittua?? kun takapiirin putken ottaa irti niin nestettä valuu hihaan ihan solkenaan?? siis se taakse lähtevä pitkä putki. tätä toistettiin noin 2 tuntia, eli takapiirin putki kiinni -> ilmaus -> tulee ilmaa -> uusiks -> ei vittu mitään -> putki irti piirijakoventtiililtä -> nestettä lentää -> kiinni -> ilmaus -> ilmaa tulee -> uusiks -> ei tuu mitään. purettiin se helvetin venttiili, ei meinannnu ne sisuskalut lähtee liikkeelle niin kaveri tinttas jarrua niin että ne sisuskalut lens varmaan 10m päähän ja levis lattialle. ihmeteltiin pari tuntia eikä oikeesti keksitty että mikä sen paskan voi tukkia. tuli kyllä selväks että miten se sytyttelee brake-valoa mutta jos siinä oli reikä läpi ja reunoilla kans niin miten vitus se voi oikeen tukkia sen takapiirin jos jarruputki kiristyy niitä sisuskaluja vasten ku juntturin repii kiinni??? pitkänaikaa pähkäiltiin että miten se venttiili voitas särkee mut sit yhtäkkiä sieltä alkokin tuleen neste läpi :eek: mut se siitä sit, seuraava ongelma oli että pääsylinteristä ei tullu mitään pihalle, se vaan vaahtosi ku raivotautinen rakkikoira. ilmattiin sitä pääsylkkyä joka ei ees menny missään vaiheessa tyhjäks ja sieltä lentää nestettä ihan saatanasti ku painaa jarrua. putket kiinni. nestettä lentää piirijakoventtiilistä. putket kiinni. nestettä lentää joka vitun jarruletkusta. mut kun ne on kiinni niin poljin on löysä lerppa ja mitään ei tapahdu. säiliössä vaan vaahtoaa. menee järki tähän touhuun, miten vitussa noin yksinkertainen asia ku jarruputken vaihto paskoo koko jarrujärjestelmän?? menin tallin taakse ja revin yhdestä farkun raadosta sen pienemmän pääsylkän irti, siis se suora malli joka kuuluu hydroboosteriin. se sopii alipainetehostimeen ku sama pulttijako. noh se sinne kiinni niin sama homma, jarrunestettä lentää niin että oon aivan uitettu mutta ku pistää putket ja letkut kiinni niin siihen lakkaa, ei tuu enään mitään. purin sen alkuperäsen pääsylkän ja se oli sisältä aivan priima. ei mitään hapettumaa, kulumaa tai mitään. kumit oli ihan siistit ja ei mikään paikka ollu edes turvonnu. mut mikäs siinä, oli kivaa. ykköset päällä purin sitä vitun paskaa ja sotkin kamppeet ja en edes päässy kekkereihin.

    jarruneste vaihtu kaljaan, katotaan huomenna lisää. kiva kun en omista ns "järkevää käyttöautoa" niin tuolla jarruttomalla paskalla lähdetään maanantaina töihin
     
  7. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    en mää näistä mitään tiedä mutta onhan ilmaus vaiheessa jarruneste säiliön kansi ihan vaan huulilla säiliön päällä ei tiiviisti, kyllä sieltä säiliöstä kuuluukin nesteet lentää jos ilman kantta poljinta pumppaa raivolla, iisisti mutta pohjaan, tai putkessa vuoto.
     
  8. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Itekki pääsen takasin qjetti maailmaan.
    -84 Caprice 305+th700, henkilömalli.
    Ostasin tohon ehjän qjet kaasarin ja bensapumpulta kaasarille tulevan bensalinjan.
    Onhan tuossa näprättävää ennen leimaa, esim. hydroboost paskoo, sähköhommia(vilkut, valokatkaisija puutuu), putkistoo ei oo, jarrut?
    Käy hyvin oldsin ja pontiacin seuraks, vielä buick puuttuu...
     
  9. ktech

    ktech 3rd gear

    jarruja ilmatessa ensin muutama riuska polkaisu (nipat kiinni), silloin se proportion valve aukeaa ja neste alkaa virrata. joissain ohjeissa käsketään painella sitä venttiilirungon päässä olevaa nappia mutta ite en oo koskaan siihen kajonnu.
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    siis pääsylkästä lentää neste niistä putken rei'istä = sen pitäs toimia. ja se perseventtiili ei oikeen riuskalla polkasulla lähteny, olin selkä b-tolppaa vasten ja 2 jalalla painoin poljinta ja se oli kuin tiiliskivi olis ollu siellä alla, ei tapahtunu mitään ja kun takapyörien nipat avas niin niistä ei tullu mitään ulos mutta kun piiriventtiililtä taakse lähtevän putken päästi auki niin sieltä tuli lientä ulos ihan solkenaan. touhu loppu siihen kun vedin saatanallisen kännin päälle ku meni hermot. loppupeleissä joka paikasta lentää neste ku polkee mutta kun nipat pistää kiinni niin ei tee painetta, ei puhettakaan. ei mihinkään pyörään. poljin menee rintapeltiin että läps. mutta jos yhdenkin nipan tai putken avaa niin neste lentää. pääsylkän vaihdoin kokeeksi setakia kun se ensimmäinen versio sotki nesteet vaahdoksi, epäilin että vuotaako pöntön juuresta vai mitä lie. tuosta autosta en menny keskimäärin kerran vuodessa joku jarrujuttu paskaks niin että on saanu ilmailla jarruja ja se ei koskaan ole ollu 30min kummempi asia, mikä helvetti nyt sitten vastustaa? kai tuolle tuli joku identiteettikriisi kun siellä ei enään ole yhtä ainutta alkup. putkea :D
     
  11. jariha

    jariha Double Gearhead

    hyvin toimii muuten mut tyhjäkäynti on hiukan matala n.300rpm vapaa ja 250 vaihe? ja en halua nostaa sitä ruuvista :eek: keltä lainaan kosketuskulmamittarin tai kertokaa millä sen saa tyhjäkäynninsääjettyä?? viikolla kerkesin tps:n säätämään, tänään sytkän, maanantaina seuraavan kerran taas?? ajossa toimii hyvin tyhjäkäynti on vaan hiukan huono enää, vikavalot ei pala?? :wink: eikä kumi :rotfl:
     
  12. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Mistähän pitäisi etsiä vikaa tuosta cruisesta, valo syttyy kojelautaan nappia painamalla ja sammuu niin kuin kuuluu mutta siihen se sitten jääkin?
     
  13. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Eikös se yleisin vika ole että joku alipainekalvo vuotaa siellä cruise systeemissä.

    Onko sulla joku Buick kun on ihan valo cruiselle? :D Ei minun Capriceissa ole sellaista ollut.
     
  14. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juu, electra toi on. Täytyy vissiinkin ottaa mötikkä pöydälle jossain vaiheessa ja kattoa saako siihen tolkkua että onko kalvovika.
     
  15. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    tai letku irti.
     
  16. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ei tullut tuo letku sen kummemmin mieleenkään, kaikkea sähkövikaa ollut nyt niin paljon että on unohtunut noi letkut jo :)
     
  17. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Letku oli kiinni ja ehjäkin, perjantaina ajettu viimeksi ja nyt irrottaessa piiitkän vihellyksen päästi... Otin mötikän irti niin kuulostaa siltä että joku heittää kukkerspallia sisällä kun kääntelee tota mötikkää. Tutkitaan...
     
  18. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tjuu, kaksi keloille menevää karvaa on "haihtuneet" liittimen tuntumasta mötikän sisältä. Kalvo ei vuoda ja magneettiventtiili pitää sormella karaa painaen. Taidan tarjota kolvia ja katsotaan mitä sitten tapahtuu. Samalla jos vähän kiinnittäisi yhtä kelaa, heiluu irtonaisena tapissaan.
     
  19. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Hapanta on tuo karva... Ei tina tahtonut ottaa kiinni niin millään ja ekat sentit mureni sormiin. Otin kelalta yhden kiepin auki niin alkoi onnistumaan. Täytyy tässä huomenna mittarilla vielä kattoa että on järkeviä ohmilukuja noissa keloissa ennen kuin koittaa paikalleen tota.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!