G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    caminossani on öljyvalo, vastaavasti siinä ei ole lämpömittaria joka sekin on hoidettu valolla, sen lämpötila-arvo on sitä luokkaa,
    että veikkaan ettei sekään valo syty missään tilanteessa ennenkuin tilanteen vakavuus on paljastunut jollain muulla tavalla.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Minun Caminossa on mittarit öljynpaineelle, moottorin lämpötilalle, bensalle ja volteille. Merkkivaloja on ryypylle, pitkille valoille, jarruille ja turvavyönkiinnitykselle.

    Aattelin kyllä valon laittaa öljynpaineelle mittaristorempan yhteydessä.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Tulipahan testattua turbiinilukkoa Caminossa. Siinähän on tekniikka -91 Vanista ja vaihteistona on TH700R4.

    Mitään tietoa ei ole, että onko turbiinilukko toiminut aiemmin, mutta sillä olettamuksella mennään ja myös sillä, että sähköt on räpeltämättömät.

    Noh, tein kytkennät, että saan A-pinniin kytkettyä 12V napista. Lisäksi laitoin yleismittarit pinneihin B ja D mittaamaan mitä niissä tapahtuu, kun eräs kuva jonka löysin näytti että niissä olis laatikon sisäisiä kontakteja ollut.

    Ensimmäinen havainto oli, että B-pinniin tuli maita vasten mitattuna -0.2V nelosvaihteella. Ja kyllä, miinus jännite ja nelosella. Jos kepistä veti kolmoselle niin jännite tipahti samalla kun vaihde vaihtui pienemmälle.

    Toinen havainto olis se, että nelosella ajettaessa kun tarjos +12V A-pinniin niin ei tapahtunut yhtikäs mitään.

    Kolmas havainto oli se, että D-pinnissä oli aina ääretön vastus, mutta tämä selittyy toisella kohdalla. Erään kuvan mukaan siinä pitäisi olla turbiinilukon kytkennän kertova kontakti.

    A-pinniin menevässä johdossa oli diodi. Se oli oikeaan suuntaan eli virta virtaa laatikkoon päin. Näytti ihan tehdastekoiselta, kun oli krympattu johtoon. Tuon tietysti voisi poistaa ihan varmuuden vuoksi.

    En tiedä mistä tuo B-pinnin jännite ilmenee nelosvaihteella. Tämän samaisen 'erään' kuvan mukaan B-pinni on myös kytketty turbiinilukon solenoidiin joten siihenkin periaatteessa voisi tarjota tuota +12V. Tuo -0.2V jännite vaan hämää.

    Jos ei mikään muu auta niin täytyy ottaa vaihteiston öljypohja pois ja tarkistaa kytkennät sieltä ja toki on mahdollista ettei turbiinilukko vain toimi. Solenoidi rikki tms.

    Jos jollain on ideaa tuohon niin voi kertoa. Muuten tämä oli vaan tämmöstä tajunnanvirtaa ja ääneen mietiskelua/kertoilua.

    Tais täällä olla asiaan kuuluva topickin mutta tulipahan kirjoitettua tänne.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kukukkaamittääoosanonutähäntopikkiinmoneepäivääniimäsitsanonjotai..

    tuli rokkiautosta puketti perille joskus viime viikolla.

    nyt on varalle ostettu vesipumppu (otti alumiinisen airtexin kun ei hinnassa rautaseen ollut paljoa eroa)

    ostin ilmafiltteritkin (kolmen ja neljän tuuman korkeet versiot.. voi sitten katsoo kumpi sopii silmään paremmin).

    ja öljyfiltteriä myös.
    (tilasin samoilla postikuluilla myös parit oldsmobilen koneeseen sopivat öölfilterit jos vaik joku tarttee. mullahan on chevyn kone omassa)

    ja samalla kyydillä tuli myös ohjaustehostimen pumppukin.

    joku tuolla konehuoneessa kilkattaa ja jotenkin epäilys on siirtynyt tuon ohjaustehostimen suuntaan.

    nytten alkaa olemaan montaa pikkusta ja/tai tarpeellista juttua jo ostettuna varalle omiin varastoihin, ettei auto ainakaan sellaisen puuttuvan osan takia jää pitkäksi aikaa ajokelvottomaksi jos jotain sellaista hajoo tai jos katsastusmies alkaa valittamaan jostain alapallonivelistä tms. niin löytyy heti itseltä sellaiset niin ei tartte alkaa suomesta tai ulkomailta etsimään ja odottelemaan postituksia viikkojen ajan.

    seuraavalla ostoskerralla kai tarvii keskittyä jarruosiin tms. että olisi niitäkin olemassa jos tarvetta tulee. (nyt jo takajarrut kitisee ja vinkuu kun kevyesti jarruttaa eli hyvää tekisi vaihtaa uusiin.)
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tiedä niistä pinneistä, mutta eikö alkuperäisessä kytkennässä laatikolle tule jatkuva virta ja sitten kun joku niistä pinneistä maadoitetaan, niin ajotilanteesta riippuen lukko kytkeytyy tai sitten ei....ainakin muistaisin niin, että ecu maadoittaa se turbiinilukon piuhan....
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Ainakin yhdessä kuvassa, joka minulla oli, niin solenoidi maadoittui laatikkoon. Käsitin, että tämä oli myös ns. vakiokytkentä. Siinä sarjassa oli myös joku kontakti kertomassa onko laatikko nelosella vaiko ei.

    En tosin tiedä, vastasko se juuri tuota Vanin laatikkoa joten hankala oikein vikaa etsiä aukasematta öljypohjaa.

    Vai onko jollain tietoa eroaako noi kytkennät ja olisko jollain noita kytkentöjä? Jos ei, niin täytyy sit talvella käyttää öljypohja pois ja tutkia kytkennät.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Varmin tapa on irrottaa öljypohja ja kattoa mikä kytkentä siellä on. Usein se menee ainakin bensakoneissa tosiaan silleen että ECM maadoittaa solenoidia ja ECM saa tiedon myös jarrupolkimen kytkimeltä jos jarrutetaan. ECM saa tietoa myös laatikon painekytkimeltä.
    Olikohan niin että ei-tietokeneohjatuissa dieseleissä syöttöpumpun kytkin pätkii myös plussaa niin että solenoidi kytkeytyy vain välikaasulla?
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Noh, täytyy käyttää öljypohja pois talvella ja tutkia tilannetta. Nyt ei viitsi alkaa rassaamaan kun on vielä kelejä ja autokin toimii muuten.

    Tietysti voisi yleismittarilla ajossa mitata, että tuleeko pinnien välille yhteyttä nelosella. Paikallaan ollessa ei ole yhteyttä, mutta epäilen että siellä on kärjet välissä jotka kytkeytyy vain nelosella.
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Kävin tänään mittaileen ja testaileen ja kuinka ollakaan. Turbiinilukko lähti toimimaan!

    Ei ollut läppäri mukana, enkä ole saanut vielä rakennettua kytkentää alkup. kierroslukumittariin joten en nähnyt paljonko kierrokset tipahti mutta käyntiäänestä kuuli.

    Nyt sitten täytyy rakennella sopiva kytkentä kytkemään turbiinilukkoa päälle.
     
  10. elky

    elky Gearhead

  11. menu*

    menu* Gearhead

    ...ja mukavasti laukkaakin!
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nonni malipilipun startti poisti vetolevystä 5 ylimääräistä piikkiä. Onnex nyy eikä alsastarol :rotfl: . Talavisäilöön mars.
    Ai nii beehivet tuli jo ja rallimpi nenu on matkalla, jos koittais pistää Elky:lle hanttiin ensvuan.
    [​IMG]
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Tänään sain viimein aikaseksi raahata läppärin Caminoon, kun toimivaa kierroslukumittaria siinä ei ole. Katselin kierrokset turbiinilukolla ja ilman.

    Keskimäärin turbiinilukko näytti tiputtavan noin 150-200rpm riippuen hieman nopeudesta.

    Hieman ehkä voisi lyhempää perää harkita. Kierrokset oli nyt turbiinilukolla:

    80km/n.1170rpm 90/n.1350rpm 100/n.1470rpm

    Ja tuollahan ei lain mukaan sais edes 80km/h lujempaa ajaa.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tiheempi välläri tekee kyllä ihmeitä suorituskyvylle :)
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Varmaan joku 1600-1700 ainakin sais olla kierroksia matkavauhdissa? Kyllä se tuolla vajaalla 1500rpm:llä kulki ihan ok.

    Koneena siis (vielä) vakio 350TBI (ehkä talvella tulee pientä päivitystä).
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on 200-4r, eli nelosella 0.67 välitys+lukkoturbiini+3.73 välläri ja 80km:hssa on n. 1500rpm. Mielestäni oikein mieluisa kierrosluku. Lukko kun tipahtaa pois niin noin 1700rpm.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Sulla on hitusen pidempi ylivaihde kuin mulla. TH700 on ylivaihde 'vain' 0.70.

    Tällä hetkellä perässä on 2.73 ja laskeskellut että mikä voisi olla sopiva välitys. 3.23 ja 3.73 välissä ei taida yhtään olla, että se on sit jompikumpi noista. Taitaa 3.73 olla kuitenkin parempi. 3.23:lla jää sinne 1400rpm tuntumaan ellei hieman allekin. 3.73:lla laskeskelin että olis siellä 1600rpm tuntumissa kierrokset. Vaikka kuka sitä just 80km/h koskaan kuitenkaan ajaa. ;)
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    3.73 voin ainakin suositella. Välityksiä kyllä löytyy vaikka Summitilta. 3.42 ainakin saa tosta välistä ja taitaa saada 3.55:sta myös. Laittaisin itse tuon 3.73 :)
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Kreivin aikaan ostin mudracerilta ton riiseli-varaosaläjän, öl kamalasta meinaan uupui ykskaks syöttöpumppu, ekana päivänä ihmettelin et ihankun joku olisi käynyt salaa pikkasen kiristämässä kikkarivaijeria, seuraavana päivänä sitten katosikin aabbout sata kaakkia ja meno oli sen mukaista (ei mihinkään), kylmänä mosassa oli vielä hieman henkeä ja lämpösenäkin kävi tyhjää normaalisti niin kauan kuin ei polkassut kaasua,

    nyt kumminkin pelaa taas ja kiihtyy normaalisti, eli ei edelleenkään mihinkään :lol: ,
    syöttö oli valmiiksi niin liki samaa ettei kikkaria tarvinnut pidellä.

    suuttimet jäi yhä edelleen vaihtamatta ja orkkis pumppu tosiaan oli tyypiltään 2829 eikä 2825 niinku noissa yleensä.
     

Kerro tästä muillekin!