Plymouth Duster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja RikaRika, 25.4.2010.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei se valiant kyltti ollut kuin -70 malleissa.
     
  2. Royal58

    Royal58 1st gear

    HP-103 kilpinen Duster on nykyisin Kouvolassa.
     
    Vilih tykkää tästä.
  3. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead


    Miulta löytyy hyväkuntoinen 4kpl setti noita kuvan mukasia pölykapseleita. Liekköhän mihinkä tarkotettu alunperin? :eek:

    Outroadrebels/Jouni
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tähän on hyvä syy. Piru tuli pölyttäjää myöhemmin myyntiin koko maailmassa. Olisiko ollut vuosimalliin -73 (duster -70) eikä Demonia taidettu tuolla nimellä tehdä kuin pari vuotta kun raamattuvyöhyke jenkeissä hermostui noin rienaavalle nimelle.

    Noina vuosina kun Demonia valmistettiin niin silloinkin niiden tuotantomäärät olivat pienemmän kuin Dusterin. Joten noista syistä on luonnollista että niitä näkee myös nykyisin vähemmän kun ei niitä alun alkaenkaan ole tehty kuin ehkäpä alle kolmannes Dusterin tuotantomääristä.

    Ja tietty Suomessa vielä korostuu kun Dusteria on tuotu virallisesti maahan. Näin myös omani, mukava kun hanskalokerossa on alkuperäinen Suomi-käyttöohjekirja...
     
  5. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    Äkkiä googlettamalla -71 demoneita valmistettu n. 80 000 kpl ja 72 n. puolet siitä, eli maailmalta pitäs löytymän....
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turussa oli Kujalan äidin pojalla about -73 Demon, vaaleansininen, parempimuistiset korjaavatten mahhdollisen muistivirheen.

    Hantta
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    '71 Plymouth, W11 Deluxe Covers, P/N 3461401,: http://www.nicksgarage.com/caps05.htm
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Äh! Mikähän dementia vaivannut yllä olevaa kirjoitettaessa, asiassa jonka olen tiedostanut jo yli 20 vuotta. Varmaan pari päivää aikaisemmin nähdyllä '71 Duster mainos- / infolehtisellä, jossa korostettiin Valiant Dusterin olevan nyt Duster, ollut hämäävää vaikutusta.

    Siis virallisesti kaikki Dusterit on Valiant Dustereita. Mutta vuodesta '71 jätettiin markkinoinnissa Valiant nimi pois. Eiköhän kaikissa Bernerin maahantuomien Dustereiden rekisteröintitodistuksissa lue Valiant Duster?

    The Rapid Transit System tehomallien mainoksessa
    - vuodelta 1970: Valiant Duster 340
    - vuodelta 1971: Duster 340
    (Linkit menee Hans Tore Tangerudin autosivuille: http://www.lov2xlr8.no/)

    Aika sekavia on tehtaan omatkin tiedotteet. Ensin kerrotaan Valiant car line'iin kuuluvan Duster, Duster 340 ja Valiant. Seuraavalla sivulla kerrotaan Valiant and Duster car line'sta eli Duster olisikin oma car line'nsa.... Ei sinänsä yllätä kun Moparista on kyse. Esim. Barracuda Gran Coupe on sekä '70 korjaamokäsikirjassa että '70 osaluettelossa Gran Coupe, mutta '71 korjaamokäsikirjassa ja osaluettelossa Grand Coupe.

    Mutta varsinaiseen aiheeseen takaisin.

    Duster valmistusmäärät (USA:ssa ja Kanadassa valmistetut)

    1970
    VL Valiant
    29 Duster fstbk cpe________192375 kpl

    VS Valiant Duster 340
    29 htp cpe________________24817 kpl


    1971
    Valiant
    VL29 Duster fstbk cpe______173592 kpl
    VS29 Duster 340 fstbk cpe___12886 kpl

    1972
    Valiant
    VL29 Duster fstbk cpe_______212331 kpl
    VS29 Duster 340 fstbk cpe____15681 kpl

    1973
    Valiant
    VL29 Duster fstbk cpe_______249243 kpl
    VS29 Duster 340 fstbk cpe____15731 kpl

    1974
    Valiant
    VL29 Duster fstbk cpe
    VS29 Duster 360 fstbk cpe
    Yhteensä 1974_____________277409 kpl

    1975
    Valiant
    VL29 fstbk cpe 79384 kpl
    VH29 Duster Custom fstbk cpe__38826 kpl
    VS29 Duster 360 fstbk cpe V8____1421 kpl

    1976
    Valiant
    VL29 Duster fstbk cpe_________34681 kpl


    Vertailuksi Demon ja Sport

    1971
    Dart
    LL29 Demon fstbk cpe__________69861 kpl
    LM29 Demon 340 fstbk cpe V8____10098 kpl

    1972
    Dart
    LL29 Demon fstbk cpe__________38880 kpl
    LM29 Demon 340 fstbk cpe V8_____8750 kpl

    1973
    Dart
    LL29 Sport fstbk cpe____________68113 kpl
    LM29 340 fstbk cpe V8___________11315 kpl

    1974
    Dart
    LL29 Sport fstbk cpe____________59567 kpl
    LM29 360 fstbk cpe V8___________3951 kpl

    1975
    Dart
    LL29 Sport fstbk cpe____________50312 kpl
    LM29 360 fstbk cpe V8___________1043 kpl

    1976
    Dart
    LL29 Sport fstbk cpe_____________18873 kpl



    Valmistusmäärät ja mallitiedot niin kuin ne on kirjassa 50 Years of American Automobiles 1939-1989, Beekman House, 1989. ISBN: 0-517-68640-6
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla oli -71:nen dusteri, ja siinä muistaakseni luki otteessa valiant duster.
     
  10. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tälläinen siisti vaaleansinen 1974-76 Dodge Demon oli myynnissä autoliikkessä Multavierunkadulla Teboilin vieressä 1979-81.
     
  11. JayJay

    JayJay 3rd gear

    Niin, Demoniahan valmistettiin vuosina -71 ja -72.. Vuodesta -73 eteenpäin se oli Dodge Dart Sport.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kiitos korjauksesta, kun näköjään muisti ei parane iän mukana:)

    Hantta
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Onko sunkin auto muuten tehty Losin tehtaalla?

    [​IMG]
     
  14. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    ^ei ole... Hamtramckin tehtaalla tehty.
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Ei kun vapor-liquid separator. Moparin "Vapor Saver" (Evaporation Control System, ECV) eli polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmää on käytetty 1970 Kaliforniassa myydyissä malleissa ja alkaen 1971 koko USA:ssa ja Kanadassa. 1972 tuli nykyaikaisemmat systeemit ("hiilipöntöt" jne.)

    Lisää infoa esim. 1970 Plymouth Service Manual ja 1971 Plymouth Chassis Service Manual sivu 9A-6 ja vaikka http://www.allpar.com/fix/fuel/evaporation-control.html.
     
  16. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    OK thanks, johan selvisi, löytyi ihan hyvä kuvakin:
    http://www.forabodiesonly.com/mopar/att ... 1405728119
     
  17. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    mutta fender tagissa N95 eli ilmeisesti myyty uutena Californiaan?
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 2510_o.jpg
     
  19. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Jep Tack!
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ton vaaleensinisen demonin vai mikä lie dart gt mä länttäsin paaliin. Uhraantui varaosiks Löijyn entisöinnin yhteydessä. Demon merkit siinä oli kyljissä, ne meni Harjunpään demoniin. '73 mallinen se oli, siin oli jotain kerskavarusteitakin kuten sävylasit jne. Takavalot ja takapaneeli siit taitaa olla vielä jäljellä jos jollain on tarvetta.

    Tolvasen kullanvihree dusteri tosiaan oli 318 motilla ja sellaseks kohtuu ripeäkin. Itähelsingissä pyöri 70-luvun puolvälissä muutama 340 dusteri joista kahden epäilen olleen alkuperäisiä. Parnilan vihreä ei ollut launperin 340 auto, ja sehän oli muutenkin "kustomoitu", siinä oli demonin takapeili ja '73-'75 keula ja spoileria sun muuta, kolaroidusta kunnostettu. Sihvolan Askolla oli punainen '70 valkosilla kylkiraidoilla jossa piristetty 340 ja 4 speed, sen luulen olleen alkuperäinen. Sjöbergin Lassella taas oli '71 automaatti joka oli alkuperäinen 340, alunperin keltanen mustilla raidoilla, myohemmin musta hopeanvärisillä ja kun ne lähti pesussa niin punasilla raidoilla.
     

Kerro tästä muillekin!