Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Vaikee sanoa miten pitäs kulmien olla, tai on ollut kun kaikilla on niin erilaisia nää vehkeet. Jotku tehdasarvot auttas kuitenki. Sen tiedän että kaksinivelisessä kulmat täytyy olla samat, joko samaan tai eri suuntaan, ja samassa vaiheessa eli esim kardaaniputkessa korvat samassa linjassa.

    Mutta en vaan oo keksinyt miten kolminivelisen saa tasaiseksi.. Kysyin sitä Sisulta josta eivät oiken osanneet sanoa mitään, lie vetävät kaikki aina tehdasarvoihin. Kysyin asiaa myös tutulta raskaankaluston opettajalta, vastaus oli että kaikki samaan kulmaan (jollon kolmas käytännössä olis siis väärässä vaiheessa koska kaksi ensimmäistä nollaa itsensä). Tais olla jo liian vanha, en tiedä mistä tollasen vastauksen anto :)

    Haittanahan tossa kannatinlaakerin laskussa on, että keskimmäinen nivel voi joutua pyörimään suorana joka pilaa nivelen normaalia nopeammin. Ristikkonivelhän vaatii ainakin yhden asteen kulman toimiakseen edes suunnitellulla tavalla.

    Mietin että jos se menis niin, että 1. ja 2. nivelen kulman yhteissumma on sama kuin 3. nivelen koko kulma?

    Tietysti oman lisänsä tuo toi akselin kiertyminen, mutta auttas ton jumputteen poistamiseen kun olis jonkinlainen lähtökohta.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Perän pinionin nivel on valmiiksi jossain kulmassa ja vastakkaisena kuin kaksi ensimmäistä. Laakeria laskemalla ensimmäisen kulma suurenee ja viimeisen pienenee, onnellisessa tapauksessa ovat siis samassa kulmassa. Mutta keskimmäinen onkin suorassa :D
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ihme paskaa, ku ei tosta kukaan mitään ymmärrä kuiteskaan.
     
  4. SuperR

    SuperR 2nd gear


    Täältä löytyy venttiilivarren kumeja, jos samt common railissa? Luultavasti on.
     
  5. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Tervehdys.
    Sähköoppia vailla. Työkohteena -03 diisseli rami. Tavoitteena saada ajovalot toimimaan seuraavanlaisella kytkennällä.
    Akulta syöttö releeseen ja releestä lamppuun. Releen ohjaus auton alkuperäisestä ajovalon johdosta.
    Ongelma: Rele ei pysy vedettynä, naksuu vaan ja valo välähtää.
    Ainakin 5W poltin ohjauskaapelin välissä poisti ongelman, ikäänkuin oikeassa johdossa oikea lamppu olisi. Tarviiko siihen nyt sitten etuvastuksen, kondensaattorin rinnalle, konehuoneeseen ylimääräisen valon(ei kiitos) vai mitenkäs? Ja jos joku osaisi myös selittää minkä perusteella kyseisessä laitteessa toimii tuo vikadiagnostiikka palaneen polttimon löytämiseksi. Mittaako se virtaa piirissä vai mitä mystiikkaa siellä on?
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Laita vastus tai lamppu. Mulla pysy lamp out valo poissa kun laitoin alkuperäisen johdon väliin perus 21w parkkilampun. Kanta siististi konehuoneeseen suojaiseen paikkaan niin ei se niin kovin häiritsevä ole. Ja pystyy nopeasti vaihtaan lampun jos menee pimeäksi, vastuksen kanssa aina tinaushommia. Vastus kuumenee melko paljon että se kannattaa laittaa ainakin johonkin peltiin kiinni.

    valot on väyläohjattuja ja jos ei tietokone tunnista vastusta johdossa niin sammuttaa sähköt ja sytyttää lamp outin.

    Jos sulla on lyhyt ja pitkä polttimo erikseen(tai bi halogen) ja haluat että molemmat palaa yhtä aikaa niin laita pitkien releeltä syöttö(87) lyhkästen releen (87) nastaan ja esim 10a diodi väliin. Silloin pitkien rele syöttää molempia pitkien ollessa päällä ja lyhyillä palaa pelkästään lyhyet. Diodin voi suojata ihan kutistesukalla ja teipillä.

    esim tollanen
    http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=20394
     
  7. Karzakan

    Karzakan 1st gear

    Päivää tällekkin palstalle!
    Dodgehan se tuli haettua Joulukuussa itelle ja tätä sivua on tullut siitä asti kahlattua läpi ja voin hyvällä omalla tunnolla kehua kyllä sivustoa sekä harrastajia jotka jakavat hyvästi tietoa/taitoa, kiitoksia siis siitä!

    Laatikon käytin vahvistuksessa / huollossa, yms perushuoltoa on saanut autoon tehdä joten alkaa olemaan kohta ihan mielekäs vekotin käyttöautoksi.

    Vielä olisi laittoa mm. Lämmönsäädin puhaltaa kokoajan kuumaa eli sitä ei pysty säätämään, mutta kun sitä kääntelee niin kolahdus kyllä kuuluu kylmän/lämpimän alueen väliltä?
    Sitten vielä sisätilan puhalluksensäädin on kokoajan tuulilasille/jaloille..

    Onko muilla ollut samanlaista probleemaa kun ei muutaman illan haulla löytynyt ainakaan tietoa ?

    Tekemistä autossa riittää vaikka millämitalla ja sitähän tulee kokoajan lisää mutta tässä olisi nyt "akuutimmat" ongelmat tällähetkellä, kiitos ja anteeksi 8)
    Ja pirssihän on -96 2500 Cummins 12v
     
  8. xterror

    xterror 3rd gear

    Haiskahtaa ihan alipaineprobleemalta,letku/putki rikki, viisaammaat varmaan kertoo lisää.
     
  9. jarkkoo

    jarkkoo 1st gear

    Mulla on sama ongelma ton puhalluksensäädön kanssa, on koko ajan tuulilasille ja jaloille, joskin paras asentohan se on jossei voi säätää. Lämmönsäätö toimii kyllä ok. Mistähän tota rupeis perkaamaan, vois jossain välissä kattoa, ei olekaan hetkeen tullu muovisilppua kabiinin lattialle,

    Niin oliko lksää mielipiteitä siitä linkkaamastani halvasta DSS:stä, mietin vain, että liipaistakko tulemaan? Ehdotuksia vaihtoehdoista otetaan mieluusti vastaan.
     
  10. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead

    Voi perkele näitä sähkövikoja! Aamulla kun kääns virrat päälle, niin ilmastoinnin kompuran hihnapyörän lukitus (tai mikä lie) rupes naputtamaan semmosta rallia että...no se siitä sitte ajamalla tokeni. Nyt syttyy ajovalot ittekseen, kun on auto parkissa :D kävin äsken tossa duunipaikan parkkiksella repimässä releitä irti, niin polttoaineen lämmittimen releen kun irrotti, niin valot sammu?!! Miten helvetissä se liittyy valoihin? Nyt valot kuitenkin pelaa katkaisijasta normaalisti.
    Onkos näissä joku tyypillinen oikosulkupaikka, esim. Releboksin pohjassa?
     
  11. jarkkoo

    jarkkoo 1st gear

    Kuulostaa ihan vedeltä väärässä paikassa, esim sulake/releboksissa.
     
  12. kompassi

    kompassi 1st gear

    Tsekkaa se sulakerasianpohja,syttyy meinaan palamaan koko paska seuraavaksi.Olen pariin uudempaan uusinut koko johtosarjat ja muovihimmeleitä kun ovat syttyneet roihuumaan kesken matkanteon.Molemmista on löytynyt loppujenlopuksi tein itse ja säästin valokytkentöjä
     
  13. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead

    O'ou! Heitin eilen vitsinä duunikavereille et "huomen se sit varmaan on tulessa" :D ei o vielä lehahtannu...
    Nojoo..täytyypä tsekkaa!
     
  14. minikone

    minikone 2nd gear

    voiskohan nyt arvella että startti vetää viimesiää. Voimat on aikalailla menny, startatessa tippuu jännitteet 9.5V ja virtaa otttaa tollaset mojovat 850-900A. Putsailin akunnavat vaihtelin uudet kengät ja leikkelin johtojen päät poikki ja puristin uudet liittimet. Tällä kaikella ei ollut vaikutusta. Laitoin isosta buusterista piuhat akkuun ja siitä käynnistyskaapelit suoraan startin perään, ei vaikutusta. Ja luulishan siellä tavaraa liikkuvan ku 900A virtaa ottaa.

    Mistän niitä kunnon startteja sai, eikä mitään kinuja, täytyy uudenkin kestää taas noin 500tkm

    Mutta päivän paras saavutus oli termarin vaihto. Nyt täällä autossa sulaa, melki pitäis olla shortsit päällä. Mittari ei laske lainkaan alle 190F
     
  15. avchalle

    avchalle 1st gear

    Tämä pois

    juu juu
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kai tohon starttiin osia saa? Ei varmaan uudesta kannata maksaa jos hiilet on esim vaan loppu.
     
  17. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Omakohtainen kokemus vastaavasta tilanteesta ja vika oli startin laakerissa (olisko maksanu 6e tarvikekaupasta). Roottori hankasi staattoriin kun laakeri oli niin loppu, pyöri kyllä jotenkuten mutta oireet samanlaiset. Vaihdoin laakerin ja startti pyöri kuin uus. Tuli vaan mieleen kun toi 900A alkaa kuulostaa "oikosululta".
     
  18. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mikäs kun kierrosluku mittari välillä "vipattaa" vaikka kone käy normaalisti...tekee myös välillä kierroksilla...anturi?
    vieläkin ihmetyttää toi mun savun vähyys jos vertaa vaikka tähän:
    https://www.youtube.com/watch?v=htBOIj7ZcXY
    ei tuu lähellekkää noin paljoo...
    okei tossa eri dv:t ja turbo. mut mä kokeilin kokonaa ilman afc:täkin... mietityttää että tuleeko suuttimille oikeaa painetta? voisiko p-pumpp nokka? olla kulahtanu 290t mailissa? pystyykö ton paineen mittauttaa pumpun ollessa autossa kiinni vaiko pitääkö pumppu olla irti? siirto pumpulta p-pumpelle on nyt säädetty torkilla tappiin mitä sillä saa eli jossain 45psi...
    samperi ku ois tota rahnaa ni vois hankki projekti pumpun ja tehdä siitä sit....
    en sillä et haluaisin sen kokoajan savuttavan noin paljoo, aattelin et sais savuttaa ja siitä sit säätelis takasinpäin.....
     
  19. sepi74

    sepi74 1st gear

    tommostako savun pitäs olla vai mustempaa?? https://www.youtube.com/watch?v=lfJdOMaP0A8
     
  20. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ei läheskään noin paljoo ja ehkä harmaampaa... ajoitus nyt 16 astetta...
     

Kerro tästä muillekin!