Chevy kaasari-pikkulohkon käynti ongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Redneck61, 13.2.2016.

  1. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Ei pitäisi näin yksinkertaisessa koneessa olla ongelmia mutta: moottori vm 86, 305 saastenesto- Chevy small block. Lähtee kyllä käyntiin, käy raskaahkosti, nokeaa pakoputkia.Voisiko olla jonkin sortin kylmäkäynnistys tai ryyppytoiminto päällä ? Lohkon kyljessä ilmeisesti nakutuksen tunnistin, ja jonkinsortin tietokone ohjaa ymmärtääkseni virranjakajan ja kaasarin sielunelämää.Katalysaattori ja ilmapumppu putkistoineen on poistettu ja tulpattu. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ko.ikäisen koneen kanssa.
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No ei se ihan yksinkertainen kone ole, ja kaikissa varmaan on jo ehtinyt olla ongelmia. Mulla oli moinen joskus 25 vuotta sitten ja kävi myös rikkaalla. Siihen aikaan ei ollut internettiä eikä oiken mitään muutakaan tietolähdettä eikä korjaamotkaan halunneet siihen koskea. Kaiken tarkastin mitä Haynesin manuaalin neuvoilla osasin mutta en mitään varsinaista vikaa löytänyt. Bensan pintaa reilusti laskemalla alkoi sen verran toimia, että sain ritsan menemään jobbarille vaihdossa. :lol:

    Viisaammat antanevat oikeita neuvoja.
     
  3. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Sähkö ohjattu quatrajetti siinä on eli voi olla lukuisia eri vaihtoehtoja.. esim TPS voi olla risa ja antaa väärää tietoa tai jos joku on purkaillut joskun kaasaria nii toi tps anturin nänni menee helvetin helposti poikki jos varomattomasti kokoaa kaasaria.. toinen on seossolkku mikä risana tekee kaikenlaista kiusaa yms yms.. suosittelen hommaamaan korjauskirjan mikä käsittelee esim olssin/buicin yms lankkukylkiä siinä opuksessa on toi kaasarin toiminta aika kattavasti esitelty, ja ohjearvot mitä esim toi tps pitää näyttää kun yleismittarillä katsoo, ite olen monta toimimatonta lankkukylkeä saanut toimimaan tuommosen kirjan avittamana.. :)
     
  4. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Ja niin vikakooditkin siitä saa otettu.. kaivele googlesta pitäis löytyä ohjeet..:)
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miten ajossa toimii ja alkoiko vika yhtäkkiä?
     
  6. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    On jo jonkun aikaa tuntunu käyvän huonosti tai jotenkin raskaasti. Nokeaa pakoputket ja pakokaasut haisevat kitkerälle. Tuntus käyvän hirveän rikkaalla ja ei oikein vastaa kaasuun kun lähtee kiihdyttämään. Poistuisiko vika kun vaihtais alkeellisemman korvauskaasarin ja virranjakajan. Mielellään pitäisin nuo alkuperäisvärkit kun vaan sais toimimaan. Joskus vuosia sitten temppuili lämpötilan ohjauksen kautta kun termostaatti piti koneen liian kylmänä ja ilmeisesti rikastus (solenoidi) oli päällä. Tietääkö joku onko tuon ikäisen koneen ennakoiden ja seoksien ohjailussa muuta kuin nakutustunnistin ja lämpötila-anturi?
     
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Seoksien ohjailuista vastaa tps eli kaasun asento tunnistin noin karkeesti sanottuna ja se seossolenoidi. sijaitsevat molemmat kaasarissa, ja jos on rikki niin koko kone käyttäytyy päin vittua .. alota niistä ja tsekkaa alipaineletkut kun niitä sielä kilometritolkulla riittää ja lamda kans tarkistukseen myö ja tsekkaa ne vikakoodit, sieltäkin voi jotain selvitä
     
  8. julmajari

    julmajari Gearhead

    mulla on tommonen kaasari ja jakaja ylimääräisenä jos kiinnostaa, saa halvalla, "ajosta otettu" niinkuin aina...vuosimalli ei aivan varma mutta muistissa on et olis just 86, selviää kai jostain.
     
  9. Redneck61

    Redneck61 Gearhead


    Ovatko olleet ongelmaisia vai toimivia ja paljonko pyytelet ?
     
  10. julmajari

    julmajari Gearhead

    ei varsinaista tietoa, ostin koko moottorin myyjän mukaan toimivana, mutta rakensin sen erinlaiseksi enkä käyttänyt noita vermeitä, olisko 80 e yht sopiva?
     
  11. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    No ei ihan paha hinta, mulla olis maaliskuulla käyntiä etelä suomessa. Jos voit yv:llä laittaa puh.numeron niin voisin sitten soittaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo solenoidi ei mulla vaikuttanut mihinkään muuhun kun että bensaa palo hyvin. Oli huoltaessa töpseli irronnut ja kerkesin yhen tankin ajaa.
     
  13. Redneck61

    Redneck61 Gearhead


    Täytyypä nyt ensin tarkastella nuo kaasarin liittimet ja alipaineletkut. Kiitoksia tiedoista , palaan aiheeseen jossain vaiheessa.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vikakoodit kannattaa kattoa. Jos sama systeemi mitä farmareissa, piti oikeelta ylhäältä 2 vierimmäistä yhdistää hitsilangalla ja sit virta päälle jos oikein muistan. Solenoidi hakkaa ja alkaa sex engine valo vilkkumaan. Merkkaa ylös ne vilkutuskerrat. Se näyttää samaa koodia muutaman kerran olisko kolme kertaa. Kannattaa kattoa juutuubista videota niin tietää miten se toimii.


    Juu jos solenoidi irti se kulutus on tolkuton. Ei pitäs kai tyhjäkäyntiin vaikuttaa kun se menee oman piirinsä kautta. Mitä se auto muuten tekee jos peittää kädellä ryyppytornia sillon kun se käy?
     
  15. Redneck61

    Redneck61 Gearhead


    Tutkin vähäsen tuota, Ei siellä ole vikadiagnoostiikka pistoketta eikä edes sulaketta ECM:lle.Paikka kylläkin ECM:lle mutta tyhjä reikä. Eikä myöskään happitunnistinta pakoputkiston alkupäässä. Siis mikä malli/versio tuo on. Vuosimalli on 86.Kaasutin on kuitenkin jollakin sähkösolenoidilla ja virranjakajan kääntely ei muuta ennakkoa perinteisellä tavalla. Mikä tuota systeemiä ohjaa, onko siellä joku alkeellinen moottorinohjaus yksikkö missä eiole vika diagnostiikka mahdollisuutta.
     
  16. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Kyllä sielä pitäisi töpseli olla kuskin jalkotilassa kojelaudan alareunassa..??
     
  17. Redneck61

    Redneck61 Gearhead


    Niin minunkin mielestä pitäisi olla mutta ei siinä kohtaa ole missä olen sen tottunut näkemään ja myöskään ECM:lle ei ole sulaketta. Vain sulake paikka on mutta siinä ei ole mitään metalli pidikettä eli epäilen että ei ole koskaan ollutkaan sulaketta. Siis onko tällaisia versioita myös olemassa tuossa vuosikerrassa ??? Kukahan tietäis ?? Auto on Chevy Blazer -86. Moottori 305 kaasari kone. Ei ole ollut myöskään lambda-anturia, katalysaattori vain.
     
  18. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Hitto, ettei se olis sit semmonen exportti malli?? Kaverilla oli joskus kans tommonen 80 lukunen exportti mallinen platseri, ja siinä oli tulpattu noi saaste hässäkät jo tehtaalta ja muutenkin puuttus semmosia nippeleitä mitä yleensä totuttu näkemään saaste pikkulohkon ympärillä..?
     
  19. Redneck61

    Redneck61 Gearhead


    Siinä oli varusteena konehuoneessa: Ilmapumppu ja putkistot,katalysaattori, ilman lambdaa.Bensahöyryjen talteenotto kannu. Ja myöskin EGR. Ja auto on tuotu vähän käytettynä Floridasta joskus -90 luvun alkupuolella.
     
  20. ktech

    ktech 3rd gear

    Ota kaasari irti ja pöydälle, neulaventtiili vuotaa tai jotain vastaavaa. Quadrajetissa yleinen vika myös vuotavat kohokammion pohjatulpat, saa silloinkin liikaa soppaa jos pahasti vuotavat.

    Se kaasarin solenoidi saattaa olla kiihdytyspumppua varten, kylmänä antaa enemmän huikkaa kaasua polkaistaessa kuin lämpimänä. Termostaatin kopassa on anturi joka ohjaa solenoidia. Olikos se nyt niin että pickup/maastoautoilla oli USA:ssa aikanaan lievemmät päästönormit kuin henkilöautoilla? Selittäisi sen miksi ei ole lambda-ohjattua kaasaria kuten henkilöautoissa.
     

Kerro tästä muillekin!