Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan tästä täälläkin joku muutaman vuoden takainen ketju missä lähinnä keskityttiin lyhyen matkan lämpenemiseen.

    Mikä on raadin mielestä oikeasti lämmin ja fiksusti lämmittävä auto? (niin ettei ikkunat huurru tai naama pala)

    Volvot voidaan jättää pois ettei tule liian yksipuolisia ehdotuksia. Itellä 240/740 ollunna mutten enää muista kun viimisen 760 2.8;sta sen ettei se musta mikään huippulämmin ollut.


    Jenkeistä lämpimin on ollut 79 cutlassi 350mppisella bensapadalla mutta huurteenpoisto oli aika surkeaa ja on/off tyylinen oli lämmitys eli joko oltiin naama punasena tai sitten piti lämpöä vähentää ja tulikin jo pikkuhiljaa viileä ja sama uudestaan. 93 Explorerissa mikä nyt ajossa vähän samaa vaivaa. Tai jos puhaltaa ikkunoille kuumaa niin alkaa hytti jäähtyä.


    Escortteja myös ollut ja suht lämpimiä mutta pitää posottaa päin suuttimet kuten monessa muussakin.

    Exploreria pitää vielä kehua kun ajon jälkeen seiso kaksi tuntia -18 asteessa, alko lämmintä tulla hyttiin ihan ykkösminuuteissa käynnistyksestä.





    Nyt kokemuksia kehiin.

    Ainiin vielä, takaveto ladojahan on lämpimiksi aina kehuttu. Pitääkö ne pintansa amerikaanoja vastaan ja vieläkin vai perustuuko se lämpeys siihen että 80-luvulla oli kylmiä autoja? Huurussa niitä ainakin ollut kylillä ja lasit jäässä... Toki tiedä aina paljonko niillä ajeltu.
     
  2. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    mulla on ford sierroja ollut 5kpl ne on tosi lämpimiä,,kaikki ollut dokki koneellisia ja rupeaa lämmintä tulemaa ihan ykkösminuuteissa.

    kolmess noista on vieläpä ollut tuulilasinlämmitin,,hyvä keksintö lähtee huurut nopeasti,,ei kai nämäkää ihan täydellisen tasaisesti lämmitä mutta takaveto ja lämmin hyvä talviauto,,ja jos lukkoperä niinku tuossa mun nykyisessä niin ei jää helposti kiinni kokemusta on.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Sedan Caprice on lämmin ja suht' huurteeton auto. Lämmin on kesälläkin ja on vähän alkeellinen automaatti-ilmastointi.
    Farmari Buickin automaatti-ilmastointi on loistava! Tietenkään jos auto ei ole lohkossa, ei 250 kg painava V8-kone ihan salamana lämpene, mutta siis muuten aivan loistava. Autossa on sellainen miellyttävän lämmin koko ajan ja sopiva myös kesällä. Lämppärissä ei tosiaan tarvitse säätää mitään. Ei paha ollakseen '80 -luvun automatiikkaa.

    El Camino oli lämmin talvella myös, eikä se huurteessa ollut mistään. Miettikää itse kabiinin koko vs. henkilömallin lämppäri.

    Noista autokkeista sanottakoon, että esim. w124 mersssu näyttää olevan sellainen puolivälin lämmin, huurteetonkin, mutta pitää olla alussa lämmöt ylhäälle, jotta on huurteeton ja sitten lämmöt alas, että jalat tarkenee. Voisi se parempikin olla.

    Mustang foxi oli totta puhuen vähän kylmä talvella ja se oli yksi myyntiin johtaneista syistä - se alkaa vähän nyppiä, kun se oli varta vasten talviauto.

    Eivät ihmiset taida enää miettiä jotain 2002 Bemaria talviautoksi, mutta ei se ollut kovin lämmin.

    Ja jos nyt sitten haluaa melkein-harrasteauton ja fokusoi nimenomaan tähän talviasiaan, niin kai kohta joku vetää hihasta 240-Volvo-kortin.
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mullakin nuoruudessa lämpimiä OHC sierroja 3 kpl. Nyt käyttöautona mondeo, huippumukava se etulasinlämmitin. Muuten auto lämpiää sangen hitaasti, ei ekaan kymmeneen minuuttiin tule laisinkaa lämmintä. Mutta pysyy kyllä lämpinä kunhsn lämpiää. Tänään täällä salossa oli +4, aurinko paisoi, kuivat tiet, Elli Edselillä ajelin , tavattoman tehokas lämmpäri sehän ekaksi kierrättää lämpivät vedet pelkästään lämppärin kennon kautta, alle viidessä minuutissa alkaa tarkenemaan sisällä, vartin ajon jälkeen pitäis takkia ottaa pois.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää on täällä foorumilla hyvä kun ihmisillä on jenkkiaspekti ja jotain tuntua siis lämpimistä autoista kun monelle peruspentille voi olla volkkarin jälkeen "lämmin" auto melkein mikä vaan.
     
  6. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    124 MB. C-koppainenkin melko hyvältä vaikuttaa.
    Aikoinaan Sedan-Caprice oli kyllä kaikilla tavoin hyvä talvipirssi.
     
  7. El C

    El C 3rd gear

    Pt Cruiser on mulla olleista talviautoista ihan ykkönen.
    Lämpiää hyvin ja tasaisesti (vallankin nyt kun on taas kaikki kunnossa :D ), ilmastoinnilla lähtee tosi nopeesti mahdolliset huurut pois ikkunoista (yleensä huurtuu vaan kun sisään menee hikisiä tai muuten märkiä matkustajia).

    En taidakaan myydä...





    ennenkuin keväällä.
     
  8. night-train

    night-train Gearhead

    Chevy pick-up, ei pelkästään lämmin vaan kuuma jos näin haluaa,pätee myös vanhempiin jos vähänkin vähäset systeemit kunnossa.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    B-Omega oli mukavan lämpöinen, taakse keskikonsolissa omat puhallussuuttimet.
    Vetää oikeasta päästäkin eikä autot maksa just mitään.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    farkku caprice oli yks parhaista. S10 Blazer lämpeni melkein siinä ajassa ku skrabas ikkunat ja poltti tupakan ja Astro lämpenee myös hyvin ei tosin yhtä nopeasti (en ole istunut takana). itä-autoista lämpimin varmaan oli e34 (kansivikanen) :D Emännän ex nissan maxima 2l v6 oli kanssa tosi lämmin.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ne Ladat oli mahottoman kuumia jos niinkseen tuli, mutten muista miten hyvin ne puhalsi klasille jne. Jouduin niillä ajamaan työn puolesta 90 luvulla.
    Jenkit mistä on kokemusta on olleet suht samoja eli ok. Suburbani saattaa olla kaikkein tehokkain lämppäriltään.
     
  12. ktech

    ktech 3rd gear

    Ladassa lämpöä kyllä riittää mutta säädöt on mallia kuuma tai kylmä. huurteenpoisto ei ole myöskään kovin tehokasta, johtuen ehkä osaksi siitä lämppärin puhaltimesta josta lähtee kyllä ääntä muttei juuri muuta.
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    '55 Chevy on lämmin talviauto ja lämmönsäätö on hallittavissa.
     
  14. sbf

    sbf Gearhead

    59 pontiac on kanssa aika tehokkaalla lämppärillä varustettu.Laitoin vielä eberin niin on valmiiksi lämmin.
     
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ladassa riittää lämpöä suurimmaksi osaksi sen takia,kun alkuperäinen lämppärin kenno on kuparia...Tosiaan Ladassa on ne lämmönsäätimet/puhalluksen suuntaus säätimet vähän suurpiirteisiä :odroll: ...Yksi homma mikä auttaa Ladassa sisälle tulevan ilman virtaukseen on...Kun laittaa siihen konepellin ilmanottoritilöiden päälle sellaiset Venäjältä saatavat Ladaan tehdyt "scoopit"...Toimivat samalla lumensuojana (Minun talviautossani LADA 2104 1700i Farmari on sellaiset,ja ei ainakaan maantienopeuksissa tarvitse edes puhallinta pitää päällä,kun ilmavirta on sen verran voimakas,johtuen niistä ilmanohjaus "scoopeista" 8) )Ladassa on myös yleensä ne kojelaudan alla olevat ilmaputket huonosti liitetty,jo tehtaalla...Eli ilmavuotoja niissä on ollut jo uutenaan :odroll: ...Ja moottoritilan puolella oleva "ilmakaukalo" on syytä pitää puhtaana kaikesta puunlehti ym.roskasta...Näillä eväillä,kun mennään...Niin kyllä Ladallakin ihan kivasti talvella ajelee...Ja onhan se TAKAVETOINEN!!!...Jos Ladaan päädyt,niin etsi 1700i moottorinen Lada,koska ruiskujärjestelmä on GM:n suunnittelua/osin jopa sama,kuin esim Opeleissa=Varma toiminen verrattuna kaasari-Ladoihin (toki toimiihan nekin,kun kunnossa ovat),mutta ruisku on aina ruisku :wink:
     
  16. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Audi A6 1997< on just sitä mitä kaivataan, lämmin eikä ikkunat huurru.
     
  17. fury poika

    fury poika 3rd gear

  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mites onko noissa 50-luvun jenkeissä kaikissa lämppäri ja huurteenpoisto ihan vakiona? ei kai sentään jossain california versioissa? rupes kiinnostamaan
     
  19. Hawk

    Hawk 3rd gear

    Cadillac Eldora ´92 oli hyvä talviauto. Lämmintä tuli ja huurteenpoistot ym toimi. Niin, tietty jos systeemit on kunnossa. Penkinlämmittimet puuttu, mut ne noissa harvinaisia. Se jos olis ollut, niin melkein täydellinen. Etuvetoisuus tietty haittaa joitakin.
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Pontiacissa on oikein body tagissa stanssattu koodi että lämmitys ja huurteenpoistolaite on ruksattu varusteeksi. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!