Vakiokuntoinen mopo, nopeus yli 45km/h ja seuraukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 17.4.2015.

  1. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Se tosin pidensi välitystä ja silloinhan se meni virityksen puolelle.
    Ei siis myyty mopon mukana "lisävarusteena".
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvä. Muisti täällä palailee pätkittäin. Eli se 80cc viimenen ilmajäähy RM oli jo 6-vaihteinen ja moottorinsa yksittäiset osat ei ollu vaihtokelpoisia PV:n kanssa. Sitten ilmajäähdytteiset 50cc ja 60cc RM:t oli 5-vaihteisia ja koneittensa osat vaihtokelpoisia eli käypäsiä viritysosia PV:n kanssa.
     
  3. musta78

    musta78 Gearhead

    Japanissa tais nuo peeveet olla viisvaihteisia. Suzuki pv50 epo.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    8) 8) 8)
    Mulla on pari Suzuki ärrää vieläkin tuolla tallessa.

    Siinähän on sama moottori kun PV:ssa mutta härskein versio oli, kun kundi ruuvasi kasikymppisen YZ jammun moottorin siihen tilalle, niin siinä sai pikkumopolla kyytiä....
     
  5. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    joo mullakin on joskus mopo keulinut...
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Kuka sitä nyt vakiolla.. :wink:
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Onkohan tuosta kurikan moposta tulossa lisää video materiaalia. Ihan vaan todisteeksi että keuliiko se?
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    SM Solluun Tomoksen koneella laiteltiin myös se puuttuva 5-vaihde ja legendan mukaan Nyman&Vasama "mopohuolto" poisti sen mikäli huoltoon tuli 5 vaihteinen.

    Itsellähän oli Export -70 Thermomat-koneella ja 3 pykälää... 60km/h kulki "vakiona". Eli pikkuparannuksilla ;-)
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^jäi aikoinaan kiinostamaan toi SM-Tomoksen viides vaihde. Kun se oli niiin kovasti halvempi toteuttaa kun PV:n, että miks. Eli miks se Solikan 5v muutos oli helpompi/halvempi?
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Suzukin vaihteisto on toteutettu siirtorummulla haarukoineen aivan kuten oikeissa moottoripyörissä, kun taas Tomoksen vaihteistossa on toisella akselilla tappi, joka lukitsee kulloinkin halutun vaihteen, eli toteutuksena vastaa suunnilleen jonkun ajettavan ruohonleikkurin vaihteistoa.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joskus oma Honda oli vähän ratastettu ja kulkevinaan reippaat 50km/h, kerran jäin sillä jonkun vanhan ukon Pappa-Tunturille, ei mitään jakoa.
    Toista kertaa en jäänyt. :lol:

    Hondankin sai kiertäämään yli 10000rpm, alakerta ei vaan tahtonut kestää sitä leikkiä mutta sitten ei mennyt pappatunturit ohi eikä aina autotkaan. :odroll:
     
  12. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kestääkös tuollainen vanhempi mopo 60-70-luku matka-ajoa noin 55km päivässä? Tarkoitus olisi mennä pikkuteitä pitkin mutta välillä täytyy ajaa maantienlaidassa.
     
  13. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Tässä vedetään 50-kuutioisella 241 km/h (noin kohdassa 3:50)

    https://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM

    Pappikseen pitää jo tehdä matalampi kannentiiviste maitopurkista ja laittaa puhallin ahtamaan ilmaa kaasarille, että pääsee samaan.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Voi sen pappiksen jäähdytyspuhaltimen ohjata "ahtamaan" ilmaa kaasarille ja huoppunopeuskin voi sen ansiosta nousta jopa kilometrillä tunnissa....
     
  15. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Vähän toisenlaisia kokemuksia. Tein tuollaisen turbotuksen joskus 12-vuotiaana ja osoittautui, että kuuman jäähdytysilman syöttäminen koneeseen heikensi tehoja jonkin verran.
     
  16. reynolds

    reynolds 3rd gear

    miksei kestäis.?....Ei ne tämänpäivän "mopot" ainakaan yhtään parempia ole :wc:
     
  17. je.mi

    je.mi 1st gear

    Suzuki R;ään palataksemme, olikos niissä vaihdekaavio eripäin kun PV;ssä, 1ylös loput alas?
    Usvainen muistikuva teini iästä kun kaverin moista tyypitti ekan kerra niin yritin asiaa tiedostamatta lähteä nelosella liikkelle...
     
  18. nuffield

    nuffield Gearhead

    Joo ykkönen on ylhäällä noissa.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kestää. Joku purkautumisväli se on noillakin, mutta kun on kunnossa, niin on liki samantekevää ajaaks sen matkan viiden tai viidekymmenenviiden kilsan pätkissä. Noilla meni aikuiset työmatkoja kesät, talvet ja kakarat ajeli suvena vielä pidempiä lenkkejä :D . Tulppa-avain kannattaa vanhassaa kakstahtisessa olla mukana ja muutama muukin huoltokampe. On nimittäin huono polkupyöränä ja raskas pidemmälle työntää.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Vois olla, et ei haittais jos tekee samaa kuin moottori kelkassa eli pumppaa kaasua ja ei aja kaasutäysillä vaikka mieli tekisi

    Sen kaasun pumppaaminen ei sit ole sama kuin reittikelkkailijoilla, et tekee kiharaa 3m välein vaan vaihtelee kaasun asentoa

    Jotkut etelän ihmmeiset joita reissasi mopoilla ajoi moottorin kuumaksi ja käydessä lisäsi pikkasen öljyä ja sit seuraava sammutus oli kun tankki on varalla niin sinne litra raakaa bensaa jolloin startti kelpoinen seos saatiin bensalinjaan ja kaasariin, sit seos bensaa tankki täyteen liikkeelle ja useimmat vauhdissa lisäsi öljyn.

    Muistelisin, et ajelivat 10h siirtymiä päivässä etelä ranskasta jonnekkin saksan mopo tapaamiseen
     

Kerro tästä muillekin!