Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    aikamoisia tarinoita. kovii jannui
    http://www.youtube.com/watch?v=nNmypZ9lv94

    ja

    http://www.youtube.com/watch?v=wNNu9rui_mc

    ja juu tiietää, ei toi 5 niin paljoo oo, sakuilla ollu 300+ ilmavoittollisia pilotteja. nuo 300 voittoset taitaa kuitenkin olla suurin osa venäjällä saavutettuja voittoja pommareista, i-16 ja 16:sta venakkopaskoista :D toki venakoilla ollu p-40, p-39 jne myös..mut en kyllä menis allekirjoittaa et esim hartmann ois ampunu alas yli 300 tollasta p-51d:tä esim tuskegee airmen kaltaisilla piloteilla....mutta joo ei tästä sit sen enempää, enjoy the vids!

    edit: suurin osa näköjää laggeja! ja p-39 ja kyl mussejakin näyttäis olevan: http://www.luftwaffe.cz/hartmann.html

    pointti nyt vaan eli ettei ruveta "eihän toi ny mitään oo näillä ja näillä oli näin ja näin paljo sitä ja tätä" :D :poff:
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Joskus käyny mielessä mikä olisi ollut tulos,jos taistelu olisi käyty mies miestä vastaan esim.Suomen huippuässä Juutilainen vastaan vaikkapa Brittien Spitfire virtuoosi Johnnie Johnsson.
    Ja koneina olisi käytetty Messerchmitt E-4 ja Spifire Mark I,jotka varmaan olivat hyvin tasaväkiset.
    Molemmat äijät ovelia varovaisia kettuja,joten väännöstä olisi varmasti tullut pitkä ja hikinen.
     
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

    totta! olisi kyllä mielenkiintoista!
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo paha se on lähteä sanomaan mitään ukkojen kyvyistä pelkkien ilmavoittijen perusteella, tosin Luftwaffessa oli yli sadan voiton ässiä melkeinpä sata ukkoa eli kertonee jotain tasosta...? Tosiasia on kuitenkin että sodan alussa Luftwaffe oli saanut kokemusta Espanjan sisällissodasta ja oli varmasti maailman tehokkaimmat ilmavoimat, se että britit selvis taistelusta englannista lienee sen ansiota että Luftwaffessa ei oltu katsottu tarpeelliseksi raskaita pommittajia joilla Brittien infrastruktuuri olisi saatu matalaks. Sitten taas sodan lopussa jolloin suurin osa näistä amerikkalaisten sankaritarinoista on luotu, Luftwaffe oli heikossa jamassa ja pilottien koulutus oli hyvin heikolla tasolla. Polttoainepulan takia Jagdfliegerschule:issa ei pystytty lennättämään oppilaita läheskään riittävästi että he olisivat olleet valmiita etulinjaan...

    Mitä iivanohin tulee, saksalaisten ässien mukaan ei voi yleistää että lentäjät olisivat olleet surkeita kautta linjan, vaan joukossa oli oikeasti taitavia pilotteja ja venäläisten La:t sekä Jak:it oli aivan tasavertaisia niin Luftwaffen kuin länsiliittoutuneidenkin kaluston kanssa... Ja olihan punailmavoimilla Mustangeja, Spitfirejä, P-40:iä, Airacobria, Hurricaneja... Kaikesta huolimatta saksalaiset saavutti huimia pudotuslukuja idässä. Eniten länsiliittoutuneiden pilotteja alas ampunut ässä Hans-Joachim Marseille ampui alas 158 vihollista, joista iso osa P-40:iä jotka pärjäsivät kaartotaistelussa jopa Mitsubishi Zerolle, ja silti Marseillen taktiikka oli ampua vihollinen alas hitaassa kaartotaistelussa laipat ja joskus jopa telineet alhaalla... Taitavia ja ennenkaikkeja hullujua ukkoja jos multa kysytään.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ok, tänks. Itseasiassa taisin hypistellä jo ko. kirjaa jossain kirjakaupassa mutta jäi syystä tai toisesta ostamatta, täytyypä hommata omaan hyllyyn...
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Bowtie,voin kyllä lainata em.kirjan sulle jos haluat.Joutilaana se tossa hyllyssä nököttää.

    Pierre Clostermann kirjassaan "Suuri Sirkus" sivuaa aihetta kokemattomat lentäjät,ja siinä onkin muutama hyvä kuvaus,vaikka Tempest olikin alla,niin noutaja tuli hyvinkin nopeasti jos ei ollut hereillä.

    Totta puhut Bowtie tosta jenkkien ja Mustangin ylivoimasta,mikä ei ollut ihan totta,sillä Luftwaffe oli jo polvillaan,kun jenkit mukaan liittyivät.Paljon asiaan vaikutti Hitlerin(korpraali) sekä Göringin(morfinisti) sotkeminen Luftwaffen asioissa, joista eivät mitään ymmärtäneet(Adolf Gallandin kirjassa"ensimmäiset ja viimeiset").
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Haluaako joku ostaa kirjahyllyyn tai vaikka harrasteauton kojelautaan palan ilmailun historiaa.
    Mulla on ylimääräinen jarrupainemittari vanhasta lentokoneesta, En kyllä tiedä mistä koneesta mahtaa olla peräisin?

    35€ postikuluineen.

    P. 040-5534713
    tpgarage@gmail.com

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Myrsky-uutinen Keskisuomalaisessa tänään:

    [​IMG]
    Kotimaisella Myrsky-hävittäjällä lennettiin jatko- ja Lapin sodassa. Kuvan kone oli lähellä tuhoutua jo ennen rintamakäyttöä, kun vasen korkeusperäsin irtosi syöksykokeessa kesäkuussa 1944.

    Tomi Tuomaala 10:23

    Hävittäjälentokone VL Myrsky II:n entisöinti alkaa. Myrsky on ainoa suomalainen sarjatuotantoon päässyt hävittäjälentokone. Sitä alettiin suunnitella jo ennen talvisotaa, mutta käyttöön se pääsi vasta jatkosodan lopussa. Myrskyä valmistettiin 51 kappaletta, mutta yhtään yksilöä ei ole säilynyt kokonaisena.

    Entisöinnistä vastaavat yhteistyössä Ilmailumuseoyhdistys ry, Keski-Suomen Ilmailumuseo ja Suomen Ilmailumuseo. Tavoitteena on, että Myrsky voidaan asettaa esille vuonna 2019. Sijoituspaikasta ei ole varmuutta. On mahdollista, että Myrsky asetetaan esille Keski-Suomen ilmailumuseoon.

    Entisöintityössä ovat mukana myös muun muassa Jyväskylän ja Vantaan nuorisotyöpajat.

    Tarvittavan työn määräksi on arvioitu yhteensä 12 000 tuntia.

    http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... aa/1801953
     
  11. Zege

    Zege 3rd gear

    Sikäli kun Berliiniin on menossa ja sotilasilmailu kiinnostaa, niin entinen Gatowin kenttä Berliinssä on ihan tutustumisen arvoinen paikka.

    Säilynyt kalusto tosin suurimmaksi osaksi 50 luvusta eteenpäin, mutta vanhempaakin kalustoa löytyy, jos ei muuten niin replikoina ja pienoismalleina...

    Muutama foto helmikuulta
    http://www.zegetion.com/Aviation/Museum/BerlinGatow/
     
  12. ari vw

    ari vw Gearhead

    [​IMG]
    Viime lauantaina mustangi lenteli englannissa...

    [​IMG]

    Ja dc-3 myös.
    Tuo oli panssaritapahtumasta jossa oli "market garden" re-actment,koneet kuuluivat esítykseen. tankkikuvia ja videoita löytyy-jos kiinnostaa...
     
  13. 63S88

    63S88 Gearhead

  14. finnflat

    finnflat Gearhead

    Aivan huipputapahtuma ! Kävin joka vuosi 1996-2000 kun asuin Englannissa. Muistan erään pienemmän Duxfordin näytöksen 1996 (ei siis Flying Legends)... Satoi vettä aika kovin ja oli kylmää. Iso yleisö vetäytyi taaksepäin telttoihin ym. Kaiteelle jäi siinä kohtaa vain minä ja saksalainen lentäjäveteraani rullatuolissa. Ja edessämme lenteli musta kuutonen melko lailla säästelemättä. Harmittaa kun kamerakalustoni oli silloin surkeaa...

    http://www.youtube.com/watch?v=RaEwyF9SHPg

    Seuraavana vuonnahan tuo Black 6 meni sitten laskussa ympäri, puikoissa taisi olla RAFn korkea-arvoinen upseeri. Mieleen jäi Mersun erikoisen metallinen raastava moottorin ääni, täysin omanlaisensa.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Mulla on Camarossa aika raakanpuoleinen sointi,ja yks kerta kun menin vanhan isäni luo käymään,niin hän totesi että "Tossahan on ihan samankaltainen rolpotus kuin Mersussa!"

    Äijähän lensi aivan niitä viimeisiä tyyppikursseja Mersulla 50-alussa,kunnes ne sitten romutettiin.

    Siviili-ilmailu ei kiinnosta mua pätkääkään,vaikka siitä leipäni otankin,mutta paljon voisin antaa, jos Mersun puikkoihin pääsis!!
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  17. max

    max Double Gearhead

    Tais juontaa juurensa siitä,että köyhään Espanjaan sodan jälkeen piti saada jonkunlainen hävittäjä.Saksa kun oli pommitettu paskaksi,niin samoin olivat DB 605(Daimler-Benz moottori) tuotantolinjat menneet sen saman tien.

    Koneita sen sijaan oli jäänyt varikoille,ja Merlin motit(englantilaisten Spitfire motti) sitten ympättiin näihin.Soundi on paljon parempi DB:ssä kuin Merlinissä.

    Tämäkin kone mikä linkissä esiintyy,oli todennäköisesti mukana elokuvassa "Taistelu Englannista".

    Voi olla että tässä mun esittämässä historiikissa on epätarkkuuksia,mutta korjatkaa.En ihan varma ole olivatko Bouchonit Espanjassa tehtyjä lisenssejä vai Saksan jäämistöä lentokonevarikoilta.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Samat sanat, ja parin viikon päästä Jämille kattomaan Suomi-Hurricanea... En ole ennen käynyt tuolla Flying Legendsissä, ja odotukset on melko korkealla. Harmi että paikalla ei taida olla yhtään Mersua...
     
  19. JavelinAMX

    JavelinAMX 1st gear

    Oikeita mersukoneisia mersujahan ei lentokuntoisina taida olla yhtään.
    Ne leffoissa näkyvät on espanjalaisia ja nokka väärän mallinen väärän moottorin takia. Varmaan olis suomen mersuistakin muutaman enempi voinut säästää ja varamoottoreitakin, vaan se oli sitä aikaa...
    Ja joskus ihmettelin, miksi ei sitä nokan muotoa olisi voinut silti koittaa duunaa sellaiseksi kuin se oikeasti oli, vaikka moottori olisi mikä tahansa, siis vielä lentävissä.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Isäni kertoi sitä,että Itä-Hakkilan romiksella Vantaalla oli Mersun runkoja rivissä 50-luvulla odottamassa sulattoon pääsyä.Tähän jenkki varmaan sanoisi "What a waste!!!"
    Mut tohon isäni Mersulla lentämiseen sen verran,että on se hurjaa ollut.Tyyppikurssi ei montaa päivää muistaakseni hänen kertomanaan kestänyt,ja lisänä se että vanhemman vuosikurssin kaverit pelottelivat,että Mersu on vaarallinen ja vaikea pidettävä.Faija oli tällöin 21 vuotias märkäkorva.Äijä piti koneesta,ja sen hallinta vaati määrätietoisia otteita.Kateeks käy!!
     

Kerro tästä muillekin!