Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. ari vw

    ari vw Gearhead

    Duxfordin liput tuli just kotiin---sinne sitten livenä kuuntelemaan.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kateeks käy...! Kyllä Duxfordin on pakko päästä vielä uudestaan, mutta ei kyllä onnistu tänä vuonna.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

  4. max

    max Double Gearhead

    Kasa ilmasotakirjoja:Adolf Galland elämäkerta,Heinz Knoke suuri metsästys,Galland ensimmäiset ja viimeiset(lisäksi englantilainen versio),Pierre Glostermann kirottu sota,Juutilainen hävittäjälentäjänä kahdessa sodassa,Saburo Sakai samurai,Gynther Rall lentopäiväkirjani,J.E Johnson väistä sininen parvi.
    Osa ehtaa 50-luvun painallusta,joten osa voi olla nykyään vaikeasti hankittavaa.

    70€ koko kasa 041-526 327 8
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Sorry ot, en ole ostamassa, mutta aiheesta kiinnostuneita varmaan kiinnostaa. Ja jos ei kiinnosta niin rupee kiinnostaa kun noita alkaa lukemaan. Stuka Rüdelin kirja vielä tuohon lisäksi. On luettu ja Juutilainen ja faijani opetti mut lentämään kun olin pieni ja lyhyt. Toinen ot. Tää myöhässä, mutta kun oli juuri nää Naton yhteisharkat olin näkeväni F-16 sotakone parin meidän taivaalla. Oli vähän pilvistä, mutta aikas matalla ja kovaa lensivät. Meidän kaksmottisia Horneteja ne ei ollut. Saattoivat olla JASsejakin? No eihän tää ollutkaan ot, eh?
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Joo,osa kirjoista isäni (Messerchmitt pilotti,edelleen hengissä) ja en viitsi divariin kantaa,kun täällä varmaan osataan enemmän arvostaa.J.E Johnsonin,väistä sininen parvi varmaan helmi tossa kasassa.
    Taitaa äijä olla siinä harvassa hengissä olevassa joukossa joka on Mersua lentänyt.Tää vanha jääräpää tosin 50-luvulla just ennen niiden romutusta.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Max, mä ostan noi jos ei menny jo! Voisin soittaa myöhemmin.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Bowtie,tässä oli jo joku tekstiviestin muodossa niitä ottamassa,mutta jos ei kaverista vähään aikaan kuulu niin kirjat ovat sun.
    Teen itse asiassa suursiivousta,ja kaiken maailman kampetta putkahtaa esiin muunmuassa kirjoja.Näiden em.kirjojen lisäksi löytyi lisää hyviä kirjoja(ilmailua).

    Korjaus,sillä "hävittäjälentäjänä kahdessa sodassa" on komentaja Eino Luukkasen muistelma.Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka surkealla kalustolla piti ryssää pitää aisoissa talvisodassa.Käy hyvin ilmi tästä Luukkasen kirjasta.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No voi harmi, noi olis sopinu hyvin mun hyllyyn... Sakaen Samurain olen joskus lukenu, on hyvä kirja mutta en omista. Ihmettelinkin tota Hävittäjälentäjänä kahdessa sodassa, että eikös Juutilaisen kirja ole Punalentäjien kiusana... No, kerro jos ei miehestä kuulu mitään niin haen kirjat pois!
     
  10. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ketkä vähääkään tietokoneel pelailee ja ww2 koneet kiinnostaa niin ladatkaapa "war thunder". venäläisten tekemä netti ilmaispeli... luulis noitten tietojen perusteella ettei olis kovin kaksinen mutta on oikeesti aika hyvä! YouTubesta löytyy esittelyjä aiheesta ja googlesta tietysti.
     
  11. ari vw

    ari vw Gearhead

    Hienosti hornetti veti ylös just honkanummen(duunin vieressä)kohdalla. oikein mieli herkistyi.
     
  12. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Kuva ylilennosta.
    Oli kyllä herkistävä hetki.
    [​IMG]
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ ^^ lensikö tuo Hornet yksin? Mä olen aina nähnyt ne pareittain, paitsi Malmin lentonäytökssä. Todella hienoa nähtävää ja kuultavaa kun Hornet vetää ylös ja parin sekunnin päästä sen pari seuraa sitä.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Käsitykseni mukaan F/A-18 Hornet on kone, joka edelleen pärjää aivan ketä hyvänsä vastaan.Aika hyvin kun ajattelee että sen suunnittelu alkoi -67 ja projektinimenä oli Cobra.F-16 veti tarjouskilvassa pidemmän korren ja Hornet pantiin hetkeksi pöytälaatikkoon,kunnes tarvittiin uusi tukialuskone ja Hornetista sellainen rakennettiin.
    Noin se kai suurinpiirtein on,korjatkaa jos meni poraus sivuun.
     
  15. ari vw

    ari vw Gearhead

    Yksin lensi...komeen kuuloista silti. ja näköistä.
    Näkyi myös kun just kohdalla veti ylös niin jälkipoltin loimusi.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tästä on aikaa noin viisi vuotta, kun edellisen asuntoni alakerran naapurina asusteli yksin vanha herrasmies. Hän oli kovin virkeä laatuaan ja jäin usein rupattelemaan hänen kanssaan kun aina silloin tällöin tavattiin. Hän oli aina hyvällä päällä, pää leikkasi kuin partaveitsi ja tuntui seuraavan maailman tapahtumia aktiivisesti.
    Minulla ei ollut tietoa Hänen iästään, mutta arvelin sen olevan alle 80, ehkä noin 75 vuotta.

    Kerran rupatellessamme tuli ikä puheeksi ja tulin kysäisseeksi että paljonkos niitä maileja on mittarissa

    - Ensi vuonna täytän 90 vuotta!, oli vastaus

    Se tuli minulle yllätyksenä, sillä Hänestä ei korkea ikä juurikaan läpi paistanut. Tiedustelin lisää ja kävi ilmi, että Hän oli sekä sotaveteraani että sodan aikainen hävittäjälentäjä!

    Nyt olin mielenkiintoisessa seurassa!

    Aikaa taas kului kun jälleen sattumalta törmäsimme.

    - Hei kuule, mietin sitä kun viimeksi keskustelimme että olet ollut hävittäjälentäjänä sodassa. Sulla on varmasti paljon mielenkiintoisia juttuja siltä ajalta ja piti tiedustella että onko sua koskaan haastateltu asian tiimoilta?

    Papalla muuttui ilme vähän aprikoivaksi
    - Vai haastatellut. Hm, no tuota, ei...ei mua kyllä ole?

    Jatkoin...
    - No kun mulla tuli mieleeni sellainen spontaani idea, että mitäs jos mä tulisin joku päivä videokameran kanssa kylään ja muisteltais vähän menneitä! Se olisi arvokasta materiaalia jälkipolville ja varmasti mukava muisto itsellekkin..

    Papan aprikoiva ilme sen kuin syveni, mutta hymynkare ilmestyi suupieleen pikkusikarin kumppaniksi:

    - Noh, no mikäpäs siinä. Muistellaan vaan! Täytyypä vain vähän kaivella muistiinpanoja etukäteen että muistaa, heh heh

    Eräänä päivänä sitten vietimme pienen tovin, jossa ensin laadimme haastattelulle rungon. Äimän käkenä kuuntelin - minä jonka miesmuisti on viisitoista minuuttia - kuinka Pappa pisti tulemaan ulkomuistista 70 vuotta vanhoja asioita, tarkkoja päivämääriä, henkilöiden nimiä, konetyyppejä, nippelitietoa. Saimme aikaiseksi hienon rungon ja sovimme päivän, jolloin haastattelun kuvaamme.

    Kuvauspäiväksi lainasin videokameran jalustoineen ja menin kylään. Vetäisimme kutakuinkin yhdellä otolla 45min tarinoita siitä, kuinka Hän oli hakeutunut ilmavoimien koulutukseen, millaista lentokoulutus oli ja millaisilla konetyypeillä, kuinka sota alkoi, millaiselta sota, miltä ns. tulikaste tuntui, yms. yms. Materiaali oli todella mielenkiintoista!

    Sen jälkeen, kun haastattelu oli ohitse ja REC -valo sammunut, otin repusta pullon. Olinhan kuvauspäivää varten hankkinut Alkosta "Ritarin ryyppy" -pullon, jonka sisältö tiettävästi vastaa autenttista Marskin Ryyppy -reseptiä.

    Papan ilme kirkastui ja Hän haki oitis snapsilasit keittiöstä.
    Laitoin vielä kameran päälle, koska harvoinpa sitä pääsee veteraanin kanssa Marskin Ryyppyä juomaan.
    Siinä sitten kippistelimme onnistuneen kuvausssession kunniaksi.

    - Yhtä hyvää kuin aina ennenkin, totesi teräsvaari!

    Aikaa kului taas tovin, ehkä pari kuukautta. Olin Camaron kanssa pienellä testilenkillä ja saavuin juuri parahiksi, kun Pappa oli pikkusikarilla rapun pielessä.
    Kuulumisten vaihtamisen jälkeen kysäisin, että onko Hän koska viimeksi käynyt Vantaan Ilmailumuseossa?

    - Tjaa, eipä ole tullut käytyä..., tuli vastauksena.

    Selvitin, että olin museon sivuilta löytänyt tiedon että museossa on esillä muutamia konetyyppejä joilla Hän itse on aikoinaan lentänyt

    - Kuule, koskas me mentäis käymään siellä museossa?, päätin tiedustella

    - Ihan koska vaan!, vastasi Hän salamannopeasti

    - No hitto, mennäänkö vartin päästä?, heitin puolileikilläni
    - No hitto, mennään vaan!, tuli vastauksena kuin pyssyn suusta

    Tuumasta toimeen, Pappa Camaroon ja nokka kohti Vantaata!

    Museossa oli tosiaan esillä konetyyppejä, joilla Hän oli aikoinaan koulutusaikana lentänyt. Saimme monta hyvää kuvaa haastatteludokkarin kuvamateriaaliksi, jossa Hän poseerasi juuri näiden koneiden edustalla. Museoreissu oli muutenkin hauska, sillä hyvä kun pysyin Hänen kannoillaan, kun porhalsimme museon tarjontaa koluten!

    Taas aikaa kului ja lopulta sain videon editoitua valmiiksi. Vietimme sovitusti pienen katseluillan Hänen luonaan.

    Dokumentin lopuksi Pappa haki keittiöstä kaksi lasia ja kaatoi kuvauksissa saamansa Ritarin Ryyppy -pullosta pienet snapsit. Taas kippisteltiin

    - Tää tais olla aika hyvä juttu!, tuli kommenttina.

    Olin samaa mieltä. Projekti oli todella antoisa ja mielenkiintoinen josta jäi molemmille hyvä mieli.

    Vuodet vierivät ja nyt viime tammikuussa Suomen Puolustusvoimien Hornet hävittäjä nousi pystysuoraan Helsingin Hietaniemen hautausmaan yllä.

    Hänen muistoaan kunnioittaen.
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kiitos hyvästä tarinasta Jakulepi! Kuka tämä Pilven veikko oli...?
     
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Iso kiitos Jakulepi tuo oli kulttuuriteko! Haluu nähdä tuon. Nimim Juutilaisen kanssa paljon nassikkana jutellu, tai eniten kuunnellu kun hän jutteli faijani ja muiden aikuisten kanssa.
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

    Tsäkällä näin kerran ihan saman. Kesä 2014 Jukola, Kuopiossa. "Sopiva" pauhu kuului tuolta noista loimottavista rööreistä. Hornetti siis. Ikäni mä muistan ton.


    Muuta:

    - tuttu Pohjosen kaveri on sukunsa puolesta sopivasti kallellaan Suomen Ilmavoimiin. Sillä on olohuoneen seinällä Puolustusvoimien ekan koneen potkuri. Heh, mun mielestä tuo sisustusidea pätkii normiryijyt jne. mennentullen.

    - poitsun kummisetä oli joskus patikoimassa Lapissa lähellä Norjan rajaa. Siellä on pakkolaskun tehnyt Saksalainen kone. Jäljellä lähinnä alumiinisilppua lentokoneen muotosena kuviona jänkhällä. Lentäjän jakkara on heivattu viereiseen yöpymisputkaan. Vieraskirjan mukaan se pilotti ilmestyy joskus yöllä ajelemaan siihen kuskinpenkille, ovat väsyneet matkamiehet kirjailleet. Heh.

    - nappulana tuli luettua se Saburo Sakain kirja. Muistaakseni niitä jäi siitä laivueesta henkiin vaan kaksi. Saburo tosin yksisilmäisenä, kun sitä ammuttiin päästä läpi kesken kamikaze-komennuksen. Nilkuttihan se vielä kotiin sitten ja sota loppui "kesken".
     

Kerro tästä muillekin!