nosturin tarkastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja caddy61, 18.4.2014.

  1. caddy61

    caddy61 Gearhead

    Mitenkäs lie autonosturin tarkistus. Missä tapauksissa Se pitää
    tarkistuttaa? Pitääkö jos rupee pajaa pyörittämään,
    ja eioo muita työntekijöitä?
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuolla linkin takaa työsuojeluhallinnon ohje. Kysypä työsuojelupiiristä esimerkiksi.

    Tämäntyyppisissä pykälissä ei yleensä lie eroteltu sitä kenen turvallisuus on kyseessä ( yrittäjä vai palkollinen).

    Oma tulkintani on että niin kauan kuin itselle tekee ja mitään ei satu, ei erilaisille tarkastuksille ole tarvetta mutta jos jotain sattuu niin tarkastukset olisikin pitänyt olla voimassa - vakuutusyhtiö voi evätä korvauksia joita ehkä muuten maksettaisi, voit sen sijaan joutua itse korvausvelvolliseksi jos toisen muun omaisuus vahingoittuu jne.

    http://www.tyosuojelu.fi/upload/3k4j2pgc.pdf
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Lakisääteistä tarkastusvelvollisuutta ei ole, jos vehjettä käyttää VAIN yrittäjä itse, siis et koskaan anna kenenkään muun käyttää sitä missään tilanteessa!
    Mutta jos jotakin sattuu tarkastamattoman laitteen kans, niin jäät tasan varmasti itse maksumieheksi vahingon sattuessa, särky siinä sitten asiakkaan auto, tai sun koipi... Vakuutusyhtiöt kiertää kyllä vastuunsa keinolla, millä hyvänsä!
    Eikö se ole kuitenkin oman mielenrauhan takiakki hyvä tarkastuttaa nuo vehkeen, ei se ole vuoden kuluista kuitenkaan ku aivan merkityksetön osa...
     
  4. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Mahtavaa että tällainen asia on edes mielessä, hyvä juttu! :p

    TS-piiri kyllä vastaa erittäin mielellään näihin asioihin joten kannattaa heihin olla yhteydessä heti alussa, varmasti helepottaa jatkossa ettei tule "yllätyksiä" jos TS -piiri tulee tekemään työpaikka-tarkastuksiaan.
     
  5. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Samaa mieltä AAKOn kanssa,eno on pyörittänyt korjaamoa 20v,sillä oli yhtiökumppani alussa,mutta sitten kun eno osti sen ulos,niin nosturia ei tarvinnut enää tarkastuttaa virallisella taholla.

    Eli jos on useampia käyttäjiä,oli sitten palkollisia tai yrittäjiä,pitää ottaa ulkopuolinen tarkastaja,jos vain yksi henkilö käyttää nosturia,niin yrittäjä saa tehdä tarkastuksen itse.

    Ja jos jotain sattuisi,niin käsittääkseni yrittäjällä on turva tuohon,eikä joudu itse kuluja maksamaan.

    Tämä on muutaman vuoden vanhaa tietoa,varmuuden saa kysymällä viralliselta taholta,niinkuin aiemmin on mainittu.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jep. Ei niitä kannata tarkastella.. Pari päivää sitten käytiin kaverin tallilla kattomassa surullisen näköstä nissania kun oli nosturi antautunut.. oli ollu kaveri n.2 minuuttia aikasemmin auton alla. Henkikulta jos ei tunnu arvokkaalta niin tässäkin tapauksessa joutuu ostamaan aah niin hyväkuntoisen nisukan tutultaan pois..
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Väärä paikka säästää tarkistuksissa. On monasti sanomista,ei vaan huomaa käyttäessä että jokin paikka pettää ajan mittaan. Elävästä elämästä tapaus,yhdellä työpaikalla nosturi siis sellainen yhdellä isolla hydraulisylkyllä toimiva niin ainapa oli kummasti aamulla auto tontissa ,onneksi tippuu hiljalleen mutta täytypä asentajan aina muistaa pistää fillarit alle,muuten olisi ollut helmajumppaa joka aamu.Korjaus :jonkun paskapajan itse hitsailtu putki korjaamaan ongelmaa.Paikallinen laitehuollon kaveri kieltäytyy laittamasta edes moista kyhäelmää paikalleen. Kun ei saa itse hitsata kasaan moista putkea. Vedoten siis lakeihin ja määräyksiin . No onneksi loppujen lopuksi löytyy ihan uusi putkikin vihdoin ja viimein. Opetus: isotkin firmat kieltää ongelmat ja on valmiit meneen alta lipan. Jos ei olisi tarkastusta ja tarkkaan tekijöitä olisi varmaan pirusti enemmän työsuojelu rikoksia.
     
  8. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Eikö nosturissa ollut mitään mekaanista lukitusta,yleensä näissä on sellainen varmistamassa?
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Noissa isoissa hydysylkkä malleissa on vaan jonkinlainen varoventtiilisysteemi,eli ei tipu sukkana vaan ajan kuluessa..
     
  10. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    kyllä mulla on ihan mekaaniset lukot ja sit jos nostaessa tapahtuu jotain niin vielä lisäksi toiset automatti topparit.laite on kiina pojan tekemä :rotfl:
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mitä itse olen noita nähnyt niin sylinterin vieressä on sellainen turvajalka joka laskeutuu pystyasentoon kun nosturi nostetaan ja se täytyy palauttaa vaaka-asentoon että nosturi saadaan kokonaan laskettua. Onkohan sieltä poistettu jotain.. :odroll:
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Selvennyksenä siis tämä sylkkä on sellainen 40cm leveä joten tässä ei ole siis mitään erillisiä jalkoja jne. Siis helv... vanha "kunnostettu" ammattilaismalli.
     
  13. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    No ei tulisi mieleen käyttää vehjettä missä ei ole mekaanista varmistusta.Siisitse en uskaltaisi mennä alle.
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    työsuojelupiirit on pelkkää hienoa tekstiä netissä,soittelin,lähetin meiliä kun 5t paskapuristinta piti töissä nostella 1,5 t ketjuilla,avo liekkinen hallilämmitin toimi lämmittimenä MÄRKÄMAALAUS tilassa,ei tullut ketään käymään,konttoreissa vastaili sihteeriä ja apulaista,sitten katkesi ketju hiekkapuhalluksen aikana,sitten vasta yrittäjä osti sen kalliin ketjun,minä otin loparit siitä puljusta,nyt oon semmoisessa missä kaikki hoidetaan kierrätystä myöten pilkulleen niin siellä ramppaa ts porukka kun tietää ettei joudu töihin siellä käydessään,kunhan kahvia juovat. :mad: :mad:itse asiaan,itsellä nosturin noustessa kliksahtelee mekaaniset varmistukset päälle ,sitten laske autoa alaspäin niiden lukkojen varaan,siinä tarkistus.
     

Kerro tästä muillekin!