Hydrauliprässi vai c-puristin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja sbc85, 17.6.2014.

  1. sbc85

    sbc85 3rd gear

    Onko kokemusta pallonivelten ja puslien irroittamisesta ja takaisin laitosta kyseisillä työkaluilla. Kumpi olisi parempi vaihtoehto.
    Tooloutnet myy tota c-puristin salkkua jossa olisi holkkeja mukana, mutta tarviiko tohon pulttipyssyä kaveriksi ja riittääkö leukaväli (152mm). Jos päätyy hydrauliprässiin riittääköhän 12 tonnisessa teho. Mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään ettei tulisi hukka hankintaa.
     
  2. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Ainakin pyöränlaakereitten irroituksessa olen huomannut että monesti on joku 12-14 tonnia puristusta ennen kuin paukahtavat irti,itsellä 20 tonnin prässi.Puslien irroitukseen varmaan piisaa tuo 12 tonniakin?
    C-puristin olisi kyllä näppärä laite moniin hommiin.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    C-puristin on ollu jo pitkään hyllyssä. Mihinkään palloniveliin sitä en ole tarvinnut, kun ne lähtee ihan perinteisellä lämmityksellä ja tarpeeksi suurella lekalla. Puslien kanssa se on ihan kätevä, mutta jos pitäisi nyt valita niin hommaisin ennemmin hydrauli prässin. Sillä saa sitten vähän paremmin painettua laakereita ja muita paikoilleen. C-puristin on sitten hyvä jos pitää autossa kiinni olevaa osaa ottaa irti tai prässätä kiinni.
     
  4. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Itellä 12ton hydrauliprässi, hyvin on riittäny henkilöautojen laakereitten prässäykseen, ei oo vielä tullu vastaan sellasta mihin ei ois riittäny, on ollu mersua, sitikkaa, foordia ym ym. Motonetin prässi mulla.
     
  5. sbc85

    sbc85 3rd gear

    Kiitos vinkeistä. 20 ton hydrauliprässi laitettu hankintalistalle.
    Vielä pitäis tehdä yläpalloniveleen jonkinlainen työkalu kun tossa moparissa se on kierteellä ja varmasti tiukassa.
     
  6. Gutless

    Gutless Gearhead

    20t pullotunkki on itselläkin riittänyt hienosti pyöränlaakereihin ja tietysti pusliinkin. Omatekele ylösalaisin käännettynä. Tältä foorumilta kun hakee, löytyy hyvät keskustelut ja ohjeet. Niillä opeilla se omakin rakentui.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mulla on Motonetin halvin prässi ja hyvin on saatu kaikki tehtyä sillä. Siihen voi vaihtaa isommankin tunkin noin viidessä sekunnissa, mutta sillä 12-tonnisellakin pärjää.
     
  9. sbc85

    sbc85 3rd gear

    Hommasin itsetehdyn prässin rungon johon vaihdoin vahvemmat pultit ja laitoin vähän lisärautaa tukemaan yläpäätä, lisäksi 20 tonnin pullotunkki.
    Noh, tuli toi c-puristin settikin hommattua kun prässi ei ollut mikään hinnan kirous. Hommat alkakoon, katotaan kumpi parempi.
     
  10. sbc85

    sbc85 3rd gear

    No niin. Hommat tehty. C-puristin oli hyvä ylätukivarren puslien irroituksessa, uusien laitossa käytin prässiä.
    Alatukivarren pusla ja nivel irtosi prässillä, samoin takaisin laitto.
    C-puristimen ostossa oli se hyvä puoli että oli noita sovitusholkkeja tarpeeksi.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jouduitko yläpalloniveleen tekemään työkalun? Itse hitsailin tuollaisen kun ei metriset putkipihdit ja töhö olleet tarpeeksi, eikä aikaa odotella tehdastekosta työkalua.
    Jotenkin tehdasjutskien mitatkin tuntui kaikki olevan yli tai alle siitä neliöstä mikä omissa nivelissä.
    Ei ne silläkään ihan helpolla 3/4 pulttipyssyllä lähteneet kun 40 vuotta olivat odottaneet huomiota.
     
  12. sbc85

    sbc85 3rd gear

    Irrotin yläpallonivelet temmillä ja lekalla. Rälläkällä ensin pieni lovi. Uudet kiinni 55 mm kiintoavaimella
     

Kerro tästä muillekin!