IMS AC/DC TIG kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Silvarello, 6.2.2009.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itellä tollanen valovirta ims ac/dc kone. Tiggihommas ihan pätevä (mitä nyt suuri sytytysvirta häirittee välillä ohkosissa alottaes) Mutta puikkokoneena jouduin käyttään konetta eilen. 2mm puikko menee.. 3.2 niin saa lyödä nupit kaakkoon ja silti sammahtelee kesken hitsaamisen ihan tyystin. Heti jos ei kerkee nostaan puikkoa ylöspäin niin "tukehtuu" ja puikko on mallia vitusti kiinni :rotfl:
     
  2. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mä ostin reilu vuosi sitten ebaystä kinkkimallin ac/dc tigin jolla on hieno nimi WSE200. Tossa samanlainen myynnissä:

    http://cgi.ebay.de/TIG-WIG-Schweisgerat ... 519643718c

    Hintaa kertyi about 300 euroa ja on ollut hintansa arvoinen. Pelittää hyvin ja olen hitsannut sekä alsaa, rosteria että hiiliterästä. Eihän se ole mikään nimikone mutta on asiansa ajanut. Huono piirre on se että merkkipolttimet ei käy tohon koneeseen: suojakaasusyöttö on virtatöpsykän läpi, ei erillisen liittimen kautta kuten kemppi/esab7yms. Mutta on se jo hintansa tienannut, jos porsii niin eipä tule isoa tappiota.
     
  3. V6

    V6 Gearhead

    Kysytään nyt vielä tässä että minkälaisia lisäaineita olette
    käyttäneet alumiinille.
    Mulle myytiin AlSi 12 2,4 mm valuimusarjan modifiontiin,
    ja se on pelittänyt hyvin.
    Kun kysyin "tavalliseen" alumiiniin sopivia lisäaine puikkoja,
    myyjät oli hämillään.Oli kymmentä erilaista.
    Myivät AlSi 5 3,2 mm , en ole kuitenkaan siihen täysin tyytyväinen.
    Siis kyseessä 2-3 mm paksujen alumiinilevyjen hitsaamisesta,
    ei mitään "merialumiinia".

    Olen harjoitellut tig-hitsaamista Cebora-merkkisellä valovirta
    koneella nyt kuukauden ajan.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mikä on tavallinen alumiini? Seoksia on erilaisia ja sitten on 99,5% mutta harvemmin sitä on tarjolla huonomman hitsattavuuden ja muiden ominaisuuksien takia. Jos ei tiedä perusainetta,joudutaan lisäaineen suhteen elämään kompromisseilla ja kokeilun kautta,mikä menee parhaiten.Mutta käytänössä ne löytyy AlSi5,Almg5 ja AlSi12 väliltä.Sitten enemmän Magnesium seosteiset on erikseen ja niitä harva pitää varastossa huonon menekin ja hapettumisen takia.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ja ainakin omasta mielestä tollanen 3,2mm keppi on aivan liian paksua. Ite tykkään vetää ennemmin liian ohuella lisäainelangalla, kun liian paksulla. Luokkaa 1.6-2mm lisäainelangalla ton paksuset levyt oon vetäny.
     
  6. export

    export 3rd gear

    Pari vuotta sitte tuli ostettua lcd-visionilta saksasta ac/dc tig. Oisko sillon maksanu n.700e, eipä nuo tuollakaan kalliita näytä olevan -> http://www.jforce.fi/

    Mallia tämmöinen:
    http://cgi.ebay.de/WIG-Inverter-AC-DC-T ... 1e5fbb81d8

    Alkutappeluiden jälkeen(osaamaton säätäjä) on on toiminu oikein hyvin jos vaan osais hitsata :) Puikko-ominaisuutta ei oo tullu muutakuin testattua että toimii.

    Millään halvalla automaattimaskilla ei sitte kannata pulssilla hitsata, tulee silmät vaan kipeiksi kun maski ei kerkeä reagoimaan pulssiin.
     
  7. ahdinmoppe

    ahdinmoppe 3rd gear

    jep

    juu lcd-vision oes haaveena laittaa multikoneena ja jos jollain käyttö kokemuksia niistä nii saa kertoa.
    Jforcestahan toi nyt varmaan tulee haettua :odroll:
    Tuli soitettuakin sinne ja isompia 220A oes tulos et saas nähdä lähetäänkös kurssikaverin kans koeajamaan niitä ja toivoa pitää et saa samalla kyytiin kotio viemiseks :rotfl:
     
  8. JB

    JB 1st gear

    Saku e-baystä löyty tämmönen;
    http://cgi.ebay.de/TIG-WIG-Schweisgerat ... 519643718c

    Itellä ei tuo saksa oikein taitu, niin osaiskohan kukaan selventää hieman tuota konetta? Kumpikos nuista on tuon koneen hinta? tuo 311€ vai 495€? onko tuo 495 suora "pay it now" hinta vai mitenkäs tuo menee?
    ja kyllähän tuo muukin teksti tuosta paketista kiinnostais ymmärtää..

    Nimimerkillä: "tästäkö leikkikalu jouluksi"
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Nostetaas vanhaa aihetta ylös, kun oma talli alkaa olemaan loppusuoralla ja haaveilu omista työkaluista on alkanut jo.

    Himottais vallan kamalasti tuollain tiggi kone ja tottakai se nyt pitäisi olla semmonen että sillä alu-hommat duunais kans. Jos hommaan tigin tarvitsenko miggiä lainkaan vai pystyykö tuolla hoitaan esimerkiksi auton mätäpaikkailut? Vois kuvitella että siinä olis mig ehkä kuitenkin vähän järkevämpi.

    Olen selannut nettimarkkinoiden käytetyt moneen kertaan läpi ja merkkikoneet on kalliita käytettynäkin. Tuollainen uusi edullinen houkuttelisi ehkä enemmän.

    Mitäs vehkeitä porukalta löytyy tallista ja mikä olis tällä hetkellä se markkinoiden hinta-laatu suhteeltaan paras vehje harrastelijan talliin?
     
  10. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Tig on kyllä huono ruosteisen ja pitsimäisen pellin paikkailuun. On siinä se hyvä puoli että sillä jos tekee niin pitää kaivaa ehjään peltiin asti ja tehdä kunnolla. Mig on kyllä joutuisampi mätähommissa. AC/DC koneet on arvokkaita, mulla on Cebora-merkkinen. Siitä lähtee 220A, joka ei tahdo riittää isommille ja/tai paksummille alu kappaleille. DC puolella tuo 220A riittää vaikka mihin. Alumiinin hitsaukseen vesijäähdytys kolville on ehdoton, muuten sulaa kolvi. Tää Cebora jossa ei kauheasti tehoa ole, eikä vesijäähdytystä, maksoi noin 10 vuotta sitten uutena 2200€. Eli kalliita ovat. Mulla on toinen, pelkkä DC kone, muistaakseni merkiltään IMS (tai sinnepäin), Ranskalainen tig. Se oli huomattavasti halvempi, noin 800€ uutena. Olen ollut todellä tyytyväinen tähän pikku koneeseen. Sittenhän näihin investointeihin kuuluu vielä kaasupullot, joita voi laskeskella kannattaako ottaa omat vai vuokrapullot
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Lahden J-Forcesta kiinalainen monitoimilaite, 200A Ac/Dc + plasma maksoi n. 1300€.
    Hitsasin tuolla kylpytunnurin alukiukaan uuteen uskoon ja saihan se aika isolla olla mutta ei täysillä. Kolvi ei ihme kyllä ole sulanut, vaikka sellaista 3-5mm alua on tullut kolvattua. Mutta se vaikuttaa todella paljon että kuinka paljon massaa ja ulokkeita on kohteessa. Lämpö karkaa alusta todella tehokkaasti.

    Ohuin kohde on ollut B&S bensatankin korvake, päällinen kai 0,5mm aluvalua. Siinä meinasi olla jo ongelmia.. paremmin tuo paksussa matskussa toimii, siisteihin hyviin saumoihin pitäisi olla laatukone. Mutta opiskelukäyttöön ihan ok investointi. Mitään ei ole toistaiseksi hajonnut tai tarvinnut fiksata.

    Ja onhan tuolla tienattukin jonkin verran, rst vaimetajia ja laiturikiinnikkeitä, alumiinisia säiliönkansia ja kaikenlaista tullut tehtyä.

    Autopeltihommiin en ole saanut omia taitoja tuon kanssa taipumaan, pitäisi olla kymmenen kättä tai muita apuja. Vaikka olisihan sauma sitten pehmeämpi ja enempi vasaroitavissa.
     
  12. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Noita JForcen laitteita tuli kyllä jo katseltua sillä silmällä. Ja maahantuoja itse ilmeisesti osallistunut tähänkin keskusteluun nimimerkillä forssu. Vaikuttaisi aika kilpailukykyiseltä hinnalta uusia katsellessa. Tuommoinen monitoimikone missä olis plasmaleikkuri mukana vaikuttais aika järkihintaiselta ominaisuuksiin nähden?
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tässä vähän uudemmassa mallissa mikä itselläkin on, niin on jo aika hyvin säätöjä kun pystyy AC taajuutta säätämään todella laajalla alueella ja painottamaan enempi plussaa tai miinusta jne.

    Kiinalaista suurtehoelektroniikkaa joo, ja kyllähän sen huomaa kun katsoo koneen sisälle ettei tämä ole laatukone. Mutta noilla manuaalisäädöillä oppii hitsauksen salat käytännössä paremmin kuin täysautomaattikoneilla. Voi kokeilla miten taajuus vaikuttaa ja pulssin voimakkuus, taajuus ja kesto.

    Plasmalla en ole kovin hyvää jälkeä saanut aikaiseksi, mutta ehkä vika on käyttäjässä. Kannattaa sitten katsoa että suutin on hyvin kiinni ennen kuin alkaa leikkaamaan. Yhdet kuoret räjäytin kappaleiksi, mutta se oli käyttäjän vika ja onneksi mukana tuli varaosia.

    Vielä ei ole tullut niin paljoa käyttöä että hankkisin laatulaitteen. Siinäkin hyvä kone ettei ole niin paljoa kiinni jos käyttöä ei olekaan..

    Varmaan olisi juhlaa päästä nyt jollain automaatti Kempillä hitsaamaan? Pari kertaa kokeillut ja silloin ei vakuuttanut, mutta enpä ollut ennen Tigillä hitsannutkaan.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ostin 4-5 vuotta sitten Kempin MLS2300 ac/dc, parhaalla panelilla ja pienellä hanhenkaula kahvalla. Hieno kone.
    Sulatin kahvan paksussa alsassa ja investoin vesijäähyn ja siihen isoimman kahvan.
    Kyllä konetta ostaessani katselin halvemmatkin vaihtoehdot mut sit ajattelin et köyhän ei ole varaa jne.
    Katunut en ole. Kulutusosat löytyy paikallisesta hyllystä ja neuvoja saa valmistajan kouluttajalta.
    Pari kk sitten hommasin jalkapolkimen ja aivan uusi maailma aukes. Poli. Pitäs olla kaikilla. Nyt menee 0.25mm alsa helposti. Nyt jatkoin valitsemallani linjalla ja hommasin Kempin automaattimaskin parhaalla panelilla ja raitisilmamallina ja se se vasta onkin hyvä. Aivan älytön ero Euromaskiin..

    Ilo on hitsata. Vieläkään ei kaduta, nyt vain ammattimies puuttuu ;)
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Niin joo tuohon halpamalliin tuli säädettävä jalkapoljin tuohon hintaan sekä halpa mutta toimiva automaattimaski. Ei tulisi tikkaamisesta mitään ilman niitä.

    Se on ihan totta ettei pitäisi ostaa halpaa.. vaan ajattelin tuon investointina uuden taidon opiskeluun, että hankitaa kunnollinen jos taidoista on työksi.
    Ei vaan ole tarpeeksi aikaa edes siihen opiskeluun että saisi taidot sille tasolle että niitä saisi kaupaksi. Perämoottorievien hitsausta olen tarjonnut mutta ei päästy kauppoihin.
     
  16. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Re:

    Mä oon ostanut kaksi pulloa Turun sammutinhuollosta. En tiedä mitä nykyään maksavat, hinta nousee joka vuosi. Ekasta maksoin tuhat markkaa, seuraavasta 200€. Kaveri osti pullon muutamaa vuotta myöhemmin ja silloin maksoi 250€. Tuostakin ainakin 5 vuotta aikaa. Kyse 20 litran pullosta.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mutta kun halvalla ei välttämättä edes ammattimies saa hyvää aikaan. Jos osaat kaasulla hitsata, osaat tigilläkin. Samaa hommaa. Ajattele että haluat opiskella Formula 1-kuskiksi mutta ostat Ladan alle. Idea sama, toteutus ei. Varsinkin jos tarkoitus on että joku päivä myyt saumaasi. En väitä etteikö halvoilla mitään tee mutta ei ne ole samalla viivalla komponetteissa, säätömahdollisuuksissa ja työnjäljessä. Varsinkin vaihtovirta-maailmassa on miljoonia säätöjä ja tarkoituksia. Jos koneessa on vain 3 nappia ni ei taida kaikki onnistua...

    Edelleen jos meinaat et työkses hitsaat ni kyllä kulutusosat pitää saada heti, eikä et tilaat jostainpäin Suomea/ Eurooppaa/ maailmaa.

    Itselläkin on yks halppis automaattimaski, sillä ei tee yhtään mitään tigin kanssa, vilkkuu ja välkkyy. Ekan kerran kun välähtää kirkkaaks vain 1/20 sek ni et nää enää mitään ja homma keskeytettävä. Ja sit on sauma piloilla ( visuaalisesti), sehän on osa tigin viehätystä. Mig heppailuun käypä.
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sitä itsekin olen hämmästellyt, ettei tuohon koneeseen ole tarvinnut hankkia mitään varaosia, se itse hajoitettu plasman pidike varaosa tuli mukana. Ja vastoin ennakko-odotuksia myös maski on toiminut moitteetta jo 3-4 vuotta. Mutta aina ei käy noin hyvä tuuri.

    Ja tässä halpiksessahan juuri niitä säätöjä riittää mmahottomasti, joita voi manuaalinupeista helposti ja nopeaasti säätää keksi ja kokeile periaatteella. Koulun merkkikoneessa vaan pari nuppia ja loppusäädöt pitäisi hakea digitaalikäyttöliittymän kautta, josta sanottiin että älä koske. Oppiihan siinä pitämään kahvaa mutta ei mitään koneen toiminnasta.

    Se mikä erottaa, niin tuo ei polta niin nätisti tai ainakin säädöissä on joka kerta hakemista. Mielestäni se juuri opettaa, että tuolla kun saa hyvää saumaa niin sitten saa millä vaan.

    Että ennemmin tää on perinteinen formula käsivaihteella ja norsumoottorilla joka sutii joka tilanteessa ja karkaa vesisateella heti käsistä, merkkikone sitten nykyaikainen formula vaihteistorobotilla ja vielä luistonestoilla ja aktiivijousituksella, jolla apinakin saa paremman kierrosajan kuin pätevä kuski vanhan mallisella. Mutta kumpi sitten opettaa enemmän.

    Se, että jos on niin kurja käyttää että jäisi sen takia käyttämättä, olisi sitten jo huonompi juttu.

    Mutta saisi edes Migin päivitettyä nykyaikaan niin katsotaan tuon päivitystä sitten.
     
  19. Gutless

    Gutless Gearhead

    tuossa kun noita vanhoja haljenneita öljypohjia olen korjannut niin IMS 202:n kanssa olen sellaisen huomannut että kun vihreä elektrodi on päässyt jo pyöreäksi, mikä lienee ihan normaalia AC:lla niin sen kanssa uudelleen sytyttänminen HF:llä takkuilee.

    Eli kun tikku on "käytetty" niin kipinä rätisee hetken eikä välttämättä lähde ekalla tai lainkaan. Tikku nauhakoneella teräväksi ja taas mennään. Onko ampeereita liian vähän suhteessa paksuun oksidikerrokseen vai onko tuon koneen ominaisuus ettei anna tarpeeksi potkua sytytykseen? Rst-teräsharjallakin yleensä pyyhin, ilman mainittavaa apua. Kuinka paksu tommote oksidikerros, varsinkin vanhoissa valukappaleissa saattaa olla?

    Ei oo alumiini mitenkään helppoa matskua. Esilämpöä, rst-harjaa, joskus vinkua, syntyy nokikuohua, otetaan vingulla turatut huokoset auki ja taas sama leikki alusta. Sitten poksahtaa jostain särölle, näennäisesti onnistunut työ, jee...! Tunkeumanestettä pitää hankkia kyllä.
     
  20. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Vihreä elektrodi on kyllä oikeastaan huonoin vaihtoehto alun hitsaamiseen, vaikka sitä jokapaikassa suositellaan. Se on puhdasta wolframia, ilman mitään seosainetta ja se tekee siitä mm. erittäin hauraan piikin. Se myös palloutuu päästään muita enemmän ja se taas vaikeuttaa syttymistä. Sen lisäksi se pallo on heikosti kiinni piikissä. AC:lla piikin kuuluukin päästään palloutua. Suurin ongelma tuossa syttymisessä on vihreä piikki. Vaihda mustaan neulaan niin homma alkaa rokkaamaan ihan eri malliin.

    Alu on kyllä ihan helppo materiaali, mutta puhtaus on tärkein asia. Kaikissa valuosissa on huokosia, jotka vaikeuttaa hitsausta juurikin sen takia, että huokoset puhkee ja tuo ilmaa pintaan, joka näkyy sitten mustana paskana. Se vain pitää poistaa uudelleen ja uudelleen kunnes osassa ei ole huokosia. Ei siis kovin hätäisen hitsarin hommia.
     

Kerro tästä muillekin!