tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat ja sähköt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja pajapiru, 30.9.2014.

  1. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    löytyykö ov,laisista tarnowin vm1982 omistajia, ostin tuollaisen projektin mistä oli vaihteistoa purettua ja osat oli laatikossa.
    nyt olis vaihteisto kasassa ja kaikki vaihteet löytyy.
    kysymys onkin öljylinjoista jotka on kadonnut matkanvarrella. kuvassa on neljä meisseliä(nyrkkimeisseli on jarrupakan voitelu) ja kärjet on oletettujen voitelukohteiden päällä, onko muita kohteita ja onko karan laakerien voitelu noista alenmista reijistä ja millä niissä on putket kiinni?http://aijaa.com/4EnZpm kuva kun löytyis niin olis mahtava juttu
    _________________
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    Noissa venäläisissä sorveissa on lähes käytetty öljyn kuljettamiseen lankoja. Nuo urat on lankoja varten. Joku ei ole tajunnut varmaan lankojen tarkoitusta, ja ilmeisesti ottanut ne pois.
    Joihinkin kohtiin voi tulla ihan painevoitelukin, seuraa putkea ja katso löytyykö sieltä pumppua.
    Käytännössä langanpää vain on siinä laakerinyllä olevassa reijässä ja toinen pää on reilusti öljytilan pohjalla.
    Öljy siis kulkee kapillaarisesti pitkin lankaa. Idea on älyttömän nerokas ja törkeän halpa toteuttaa.
    Lanka pitää olla oikeanlaista, mikätahansa kengännauha ei käy.
    Mulla on yksi pieni neukkusorvi, voin ottaa kuvan langoista, niin näet millasta se pitäisi olla.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    Mulla -63 mallin igori ja siinä kyllä on just laatikon sisällä muutamalla putkella ja sellasella peltikaukalolla, missä on valumareikiä ratttaiden kohdilla.
    Nuo lankahommat on sitten syöttöjen ja ja muiden vähemmän kiertävien kohteiden voiteluun.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    Niin, mutta näyttäisi että tuossa lootassa ei ole peltitarjottimelle paikkaa.


    Jos ei löydy enää orkkis pumppua, niin sinähän voit lisätä siihen erillisen öljypumpun ja uudet putket. Laitat vaikka erilleselle katkaisijalle. Mulla oli joskus yhessa tossissa pumppu erikseen laitettu., se kyllä oli hyvä ratkaisu. Se oli ihan perus rataspumppu ja pieni sähkömoottori.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

  6. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    öljypumppu/säiliö/suodatin on tallella mutta nuo laatikon sisäiset putket on kateissa.
    vasenmassa yläkulmassa olevan meisselin kohdalla on yksi putki joka menee sisäänmeno akselille/kytkimille, siihen öljy. nyrkkimeisselin kohtaan tulee jarrupakka, siihen öljy. alenpien meisselien kohtaan tulis karan voitelu,niihin öljy.
    en ainakaan muita kohtia löydä, onko niitä?
    yhden kuvan oon nähnyt uudenmasta tarnowista ja siinä oli joka putkessa virtauksen säätö,onkohan tässä ollut sellaiset? ja minkälainen öljymäärä pitää tulla karan laakereille?
    manuaali on mutta siinä nuo räjäytyskuvat on aika huonoja eikä vaihteiston voitelusta paljoa kerrota
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    Meillä on töissä ranskalainen sorvi siinä kans jonkinlaisella villalangalla menee öljy eri kohteisiin eihän tuollaiset laakerit paljoo tarvi öljyä kun CNC- koneessakin tulee karan laakereille vaan hyvin hentoinen öljysumu ja kiertää 10000
     
  8. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    tuollaiset putket sain väänneltyä mutta viä pitäis keksiä jonkinlainen virtauksen säädin noille karan laakereille meneviin putkiin jos niille kerran riittää "tipoittainen" voitelu ja taas levykytkinpakat tarttee varmaan jatkuvan öljyn jäähdytykseenhttp://aijaa.com/s0Kp0n eiköhän tuossa oo ne tärkeimmät ja loput hoituu roiskevoitelulla(toivottavasti)
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    pieniä kaasarin suuttimia vois käyttää
     
  10. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    nyt olis putket paikoillaan.
    jatkomuttereista sai jalostettua virtauksensäätimet päälaakerin putkiin, ja jakotukkiin tein parit 2mm reijät voitelemaan vaihteiston keskikohtaahttp://aijaa.com/CqECHD
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Re: tarnow tuj 50m sorvin öljylinjat

    Karan laakereille 1-3 tippaa minuutissa ja vaihderattaile joku 1 tippa riittää,enempi karalaakereille tekee monikulmio kappaleita.Ja kohta joku kyselee miten niin,no en tiijä mut näin tossin mekaanikot sano,kun ihmeteltiin sorvattuja 6-9 kanttisia kapuloita.Tiijä sit puhuvatko paskaa tyhmälle.(Niin ja se loota on 1/1 kuvien kans)
     
  12. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    no niin, nyt olis sähköjen vuoro. mikähän mahdollisesti ohjaa jarrupakan päällä pitoa, nyt ei vapaudu ollenkaan? ei ole kontaktorit jumissa eikä aikareleitä löydy tuosta kaapistahttp://aijaa.com/8BWBwf
     
  13. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    ei juma.... nuo sähköt on aivan sekaisin, on joku muukin seppä piuhojen paikkaa vaihdellu. sähkökuvat kun löytäis jostain
     
  14. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Seuraappa noita tasasuuntaajalta(keskellä kaappia neljä metallilevyä joissa diodit) lähteviä ja tulevia piuhoja, yleensä jarrut tasavirralla toimivia. Sähkökuvat ois tommoseen kyllä etenkin vianhaun kanalta aika hyvät!! tuossa on kyllä siistein sähkökaappi mitä noissa ryssävehkeissä olen nähny!
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis jos rattaissa liikaa öljyä, tulee sorvattavasta kulmikas?
    Isompi öljymäärä tietty voi tehdä vaihteista välyksettömän öljykalvolla ja nopeus muuttuu??? On kyllä niin rakettitiedettä, ei ihme että ryssä avaruuteen lensi.
     
  16. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Ei sieltä sentään muttereita tule ulos, mutta varmaan jokseenkin jokainen mittakoneella leikkinyt on nähnyt muutaman kympin/satkun/tonnin kolmion muotoisia akseleita ja reikiä. Luoja sit yksin tietää, tuleeko se heitto pakan leukojen vai laakerin kuulien vai moottorin käämien määrästä.. Kaikkein mystisin juttu on se, et ohueen peltiin tulee aina kolmion muotoinen reikä 2-särmäisellä poralla :rotfl:

    "liikaa öljyä" saanut kone on voinut käydä liian kylmänä -> ylisuuri laakerivälys..
     
  17. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    amerikkaan laitoin eilen illan s-postia sähkökuvista niin aamulla oli pdf tiedosto s-postis 8) siitä täydet pisteet sinne mutta oli piru vie vähän uudemman koneen kuvat.
    puolaan laitoin tänä aamuna s-postia samasta aiheesta mutta sieltä ei ole kuulunut mitään,oliko englanti liikaa vaadittu :lol:
     
  18. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    nyt löytyi oikeat sähkökuvat tarnowiin. laitoin englantiin s-postilla kuvia koneesta ja sähköistä niin johan löytyi ,store.lathes.co.uk oli puljun nimi ja asialista toiminta
     

Kerro tästä muillekin!