Palkki/tuki tallin välikattoon moottorinostinta varten

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jacka, 19.9.2014.

  1. -TH-

    -TH- Gearhead



    No sen takiakin ne on syytä unohtaa, että rautarakennelmat puun, villojen, cyprokin ym. Muun seassa ei ole se paras vaihtoehto. Rauta osat nimittäin johtavat hyvin kylmää ja yhdessä lämpimän tai lämpimämmän kuin ulkoilma/ vintti jossa palkki on, kehittää se jäätä ja kuuraa eli vettä. Kylmäsilta kun ei kuiva kunnolla kun se keran pääsee mehimään. Jos et tiedä miten rautaosat hikoilee kylmänsillan rajalla, niin vilkaise jääkaapin pakastelokeroon. Ite en ainakaan tieten tahtoen halua välikattoon ja vintille rakennella vettä tuottavaa ja kuljettavaa teräsrakennetta.

    Mitä virkaa on nostokohdalla jolla voi nostaa vain yhellä kohdalla? Nostettua kohdetta ei voi siirtää? Norsulla voi . Hyvin killui pullmaxi norsun nokassa reilussa 2,5m... Tuolaset terässysteemit toimii tasalämpöisissä paikoissa, tehdashalleissa, joissa kaikki rakennelmat on sisällä tai muuten on aina tasainen lämpötila, ei toimi oikein jos ulkona on pakkasta ja rakennelman toinen osa on huoneenlämmössä. Uskokaa vain.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei niitä tarvi laittaa kylmälle puolen,mulla ne on lämpimällä puolella.Ja askartelee niihin liikkuvat palkit,esim mulla kaksi palkkia jossa kummassakin 2 sähköistä ketjunostinta. Huomattavasti helpompi asennella esim etukuormaajan sovitteita,päästät sormen napilta niin liike pysähtyy,näin mä olen ajatellut myös turvallisuusasioita.Mut mistäpä minä mitään tiedä...
    Tietty nyt puhuttiin välikattoon laitettavista palkeista,niin ihan oikein ne pitäisi eristää hyvin jos se rakenne on ennemmälti yhteydessä lämpimään tilaan.Mut mun pointti oli et kannattaa silti suunnitella ni ei jälkeenpäin harmita ku ei tullu tehtyä.Ja moottorikelkka hommissa siitä yhdestäkin nostopisteestä on iso apu telastoa huoltaessa,ei tarvii sen norsun kanssa leikkiä piirileikkiä.
     
  3. Luulija

    Luulija Gearhead

    Eipä tuo oma talli mistään kosteusongelmista ole kärsinyt vaikka tuo ruosteinen häkkyrä on nelisenkymmentä vuotta vintillä ollut hikoilemassa. Ne eristeiden läpi tulevat vetotangot voi sitten maalata ja kääräistä vaikka putkieristeen sisään jos pelkää että kosteus siirtyy eristeisiin, saa sitä veden kertymistä ainakin vähennettyä.

    Meidän tallin välikatossa on eristeenä purua ja kutterinlastua joka kuivuu kostuttuaan ja vintin ulkovuoraus on mallia heinälato eli erittäin tehokkaasti tuulettuva. Vuori-/lasivillalla (+ höyrysululla) ja vintin tiiviillä ulkovuorauksella voikin ongelmia olla odotettavissa.

    On se yksikin nostokorva katossa parempi kuin nolla nostokorvaa katossa. Ei ole koskaan ollut paha rasti siirrellä ajoneuvoa tasaisella lattialla kohdalleen, mutta makuasioitahan nämä.
     
  4. cdi

    cdi Double Gearhead

    Jätit huomiotta kun mainitsin että jos mitään ei ole valmiina. Vieläkin ainakin täällä vekaperällä puu on uushankintana halvempaa kun rauta.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Voi olla makuasia mutta esim traktorin kopin ku nostat 4 metriin tai hiabin otat soraauton lavalta pois voi olla sillä moottorinostimella hieman hankalaa,onnistuu tietty ammattimieheltä en sitä väitä.Mut parempana pidän sitä kattonosturia kuitenkin.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus kattelin kuvia jostain tallista niin siellä oli katossa sellainen varmaan puolmetrinen ympäripyörivä tanko/palkki jonka päässä nosto piste.


    Jos itelle silmän kattoon laittaisin niin sellainen mikä liikkuu sivuttain ainakin sen 20cm sen verran tympeää siirtää autoa nitkutus vekslaamalla, et saa poikittais koneisesta pääakselin kytkin levystä irti ja varmasti pitkittäis koneisesta kanssa ei se auto koskaan ole absoluuttisen oikeassa kohdassa ja aina on jotain väisteltävää esim. akkuteline
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla on tallin katossa liimapalkit oliskohan 300 korkeet noin 1.5 metrin pääs toisistaan ja niitten kyljissä 100 milliset C-palkit vahvistettuna 40mm kulmaraudalla niitten varassa liikkuu poikkipalkki jossa kii ketjutalja On helppo liikutella konetta paikoilleen ja nostaa pois

    Kestävyyttäkin tuli kerran vahingos testattua kun suurin osa c-bodyn keulan painosta roikku tuon systeemin varassa
     
  8. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Itsellä ollut vuosia työlistalla nostimen asennus talliin, putkipalkista tekisin oviaukon ympärille ja vastapäiseen seinään ylösalaisin olevan uun malliset raudat joiden päälle I-palkki jossa nostin.
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    http://www.torafors.com/autotalliinkorjaamoon.htm

    Toraforssilla olis näköjään valmiinakin tollasta nostinta, jonka DX on rakentanut, "Nostoteline 1-ton - Pris 525,-".
    Ihan toimivan oloinen systeemi, ainut vaan että kuvasta päätellen pyörät on pirun lähellä toisiaan. Jos joutuu esim. moottoria nykäsemään lootasta irti (takavetoisessa), niin näinköhän kippaa miten helposti?

    Tollanen "Kääntänostin" olis kyllä kans kätevä, ei vaan mahdu omaan talliin kun tuollanenkin olis pakko saada ihan seinään kiinni jotta mahtuu vielä autokin talliin :)

    Kärsänosturikaan ei oikein oo meitin tallissa hyvä, kun on rasvamonttu. Viime viikolla lainasin töistä kärsää ja nostin Omegasta motin laatikoineen pois. Oli pakko tukea kärsän pystytolppa autotallin ulkopuolella ja töniä sitten auto pois nostimen alta kun motti oli irti...

    Kyllä moni homma helpottais, jos olis isompi talli :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!