Litkuja harrastajille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hzemax, 17.1.2015.

  1. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Aikoinaan duunissa pienkoneitten osia upotettiin polttoöljyyn.
    Hyvin lähti päivässä-parissa 20-30 vuoden paskat. :rotfl:
    Hajuja sai penennettyä, kun teki liuotinpesuaineen kanssa 40/60 seoksen.
    Toisekseen pölttoöljyllä saa kiinni ruostuneen koneenkin yleensä irtoamaan, kunhan täyttää koneen sisukset ääriä myöten... :wink:
     
  2. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Milläs arvon raati puhdistaisi tuollaisen 25 vuotta vanhan käyttöraadon konehuoneen/koneen pintapuolisesti? on pikeä öljyä rapaa paskaa likaa törkyä, you name it, we got it
     
  3. 69

    69 Gearhead

    Varmaan liuotinpesuaineella ja painepesurilla, ja sitten naama ja vaatteet märkänä/paskasena ihmettelisin miksei lähde käymään.
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Itse käyttäisin sitä ihmeainetta jota eräs korjaamoyrittäjä köäytännössä minulle esitteli; suihkutti pumppupullolla pesuaineen konehuoneeseen ja sitten ihan lämpöistä vettä letkusta laskemalla huuhteli paskat pois. Ja tuli puhdasta :eek: Sanoin että tilaa 10 l:n pöntön, mutta maahantuoja teki konkan eikä ainetta ole muilta löytynyt. Tästä on aikaa 4 - 5 vuotta.
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    :rotfl: päivän paras vinkki :poff:
     
  6. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuo aine rupes kiinnostamaan, kuullostaa niin helpolta... Kunnon öljytervaan jos uppoaa noin helpolla niin tuota täytyy saada jostain.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mahto firma vaan tehdä konkan sen takia kun eu-keksi, et tehokkaat aineet on vaarallisia ja myrkyllisiä

    Tutulla oli -90 lukusta kone pesuainetta ja teki 50/50 seoksen, kädelle roiskahti ihan vaan pikkasen ja heti vesi hanan alle, oli kuulemma millin osista kiinni, ettei verilentänyt kun suonet olis sulanut pois kämmen selästä :eek:



    Olihan -90 luvulla vielä ihan kaupan liuotinkin sellaista, et koneen kylkeen ruikkiessa moskalähti valumaan, nykyisillä "liuottimilla" kun roiskii niin kastuu ja sit kuivuu.



    Hevostallin pesuun haettiin meijeriltä jotain vahva-10 tyyppisesti nimettyä tököttiä, sitä ei ole vielä tullut kokeiltua koneen kylkeen, et lähtiskö rasvat sillä, mutta syövyttävää, haitallista ja vielä myrkyllistäkin se on joten luulis olevan tehokasta :rotfl:
    Joku lypsy-yksikön pesuaine vois olla kans toimivaa
     
  8. umpio

    umpio 3rd gear

    No wittu :rotfl:
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    En tiedä noista; silloin kun itse niiden kanssa pelasin, niin kun vuoropesuaineiden kanssa touhusi, niin toinen oli vahvasti emäksinen ja toinen vahvasti hapan. En tiedä toimisiko nuo rasvan ja öljyn kanssa.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Emäksinen toimii rasvan kanssa, ei hapan. Näin ainakin sen puolesta että sitruunahapot, fosforihapot tarvitsevat lipeässä liuottelun, eli emäksisessä nesteessä.
     
  11. puolimiljoonaa

    puolimiljoonaa 1st gear

    hyvä irroitus öljy on putkimiesten käyttämä kierteytys spray.. parhaaks todettu ridgid. myös rems tuntuu toimivan.. on ohutta ja tunkeutuu hyvin.. poratessa ja jengatessa tietty kans ihan ykköstä.. hintaa nyt on mut toimii.. itel aina tuota hallil..
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Olis litkukysymys: Ongelma on slantin öljynpaineanturin irroitus (siis se öljyvalon sammuttava anturi, joka on öljypumpun "hännässä", öljynsuodattimen alla).

    Yritin vuosi sitten putkipihdeillä, kun mikään "jakoavain" (siirtoleuka-avain?) ei avannut. Joten anturi on vähän kärsinyt.

    Kun nyt se öljyvuoto anturista haittaa, ajattelin ryhtyä irroitusyritykseen aseina 27mm pitkä hylsy ja CRC Rost Flash.

    Onko tuo CRC Rost Flash liian tylyä tavaraa tuolle alumiini vasten alumiinia liitokselle? Vai onko kyseessä väärä aine? Pitääkö hankkia asetonia ja Dexronkolmosta?
     
  13. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ei ole liian tylyä mutta ei se kyllä välttämättä sillä lähdekkään.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    No ei lähtenyt. Eikä se anturi mihinkään -40C tuntunut jäähtyvän. Enemmän ongelma oli kuitenkin siinä, että uusi hieno 27mm1-1/16" pitkä hylsy pyöri kevyesti anturin päällä. Uuteen anturiin hylsy istuu napakasti.

    Pitäs varmaan aloittaa uusi topic tai mennä tuonne Mopsin slantsixvinkkeihin vinkumaan tätä juttua, mutta...

    Millä työkalulla saa riittävän tukevan otteen tuollaisesta 27mm anturista? Biltema ja Procat-putkipihdit on kokeiltu. Noissa ongelma on enemmän se, että leuat on niin isot, ettei mahdu pyörittämään. Antakaa joku vinkki, olen tuota vuoden pähkäillyt ja puhdistanut slantin oikeaa kylkeä. Hyvää tässä on se, että strutbariin asti mikään ei ruostu, hyvin on öljytty.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

  16. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Leikkaa kaljatölkin kyljestä ohuen ohutta alumiinipeltiä hylsyn ja anturin väliin sopiva määrä niin että on tiukka hylsyyn.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Yleensä BAHCO putkitongeilla on kaikki lähteny. Ko tuotteista löytyy aika hyvin hoikkaleukasiakin pihtejä. Maksaa yleensä paljon.

    Voin lainata. Lahen suunnalla.
     
    Muokattu: 21.10.2017
    KajS tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos kyseessä on tosiaan alumiini-alumiini liitos, niin siinä pieni kiinnileikautuma tekee kaikki irrotusaineet täysin turhiksi. Ihan tavallinen moottoriöljy auttaa sitten, kun sen saa liikkeelle ensin vähän. Siinä hommassa ne ohuet irrotusöljyt vaan haittaa, luulen.(jonkun asteisella kokemuksella) Nyt kun sulla on uus anturi olemassa, niin sanoisin, että reilu ote putkitongeilla siitä vanhasta ja poisto. Jos tulee pieni kierrevaurio, niin ei se ole maailmanloppu. Se anturi on kuitenkin kartiojengalla (luulisin), joten uusi purasee ainakin sopivan tiivistysmateriaalin kanssa riittävän hyvin paikalleen. Jos sattuu olemaan sopiva kierretappi jenkaan, niin vaseliinilla kuorrutettuna kierteen siivous ei olis ainakaan huono juttu. Rasva kerää metallimurut itteensä.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos se vanha anturi on jo pillallinen niin anna sille lämpöö esmes kaasutöhöllä. Jos se on laitettu vaikka jollain turhan äreellä Loctitellä aikoinaan kiinni niin lämpö sulattaa sen liiman, ja jos taas on muuten vaan ryytynyt niin lämpö auttaa siihenkin, ja lähtee irti jenkat ehjänä...
     
    KajS tykkää tästä.
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitoksia! Overdriven parempi puoli tuli taas esiin, siksi täällä ollaan joka päivä ja ajetaan raadolla eikä jollain '17 autolla...

    Kaikkien edellisten puhujien hyvät vinkit pinoon ja varmaan päästään johonkin:

    1) oluttölkkejä löytyy omasta takaa ja tienvarsilta, joten taas säästin 6,90 € (uusi hylsy) -0,15 € (tölkkipantti)
    2) Ne bahcot oli ostoslistalla jo vuosi sitten. Mutta kun pihiyskasvatuksen vuoksi en ostanut niitä 49,90 Bahcoja vaan Bilteman 15,00 € ja ne Procatit . Oma tyhmä.
    3) Moottoriöljyä on, joten sitä kierteisiin.
    4) Pojan tallille salaa lainaamaan kaasutöhöä. Tuo pelottaa eniten, jos palaa koko slanttivani. Pitää peruuttaa se katoksesta, jottei pala fillarit, sukset...ja se '16 focus.
     

Kerro tästä muillekin!