Kompuran moottorin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja carrier, 31.7.2015.

  1. carrier

    carrier 1st gear

    Kompurasta kärähti moottori. Teki välillä sellaista, että ei jaksanut lähteä pyörimään (huminaa vain). Varmaan kondensaattori vika? No unohtui kuitenkin pistää virrat pois tallilta lähtiessä. Aamulla oli vikavirta lauennut ja moottori sökö? Pitäisi varmaan uusi moottori hankkia.

    Vanha on 1,5kw 1500rpm 240v. 1-sylinterinen vehje. Voiko tuohon tilalle laittaa 3kw 3000 rpm samalla hihna pyörällä, eli pumppaisiko tuplasti nopeammin ja voiko noita kompuran kierrosluku ja noin nostaa niin että vielä toimii?
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voi olla, et jos kierroksia liikaa nostaa niin venttiilit ei kestä tai sit "imari" ei virtaa tarpeeksi, jolloin pumppaustehoa menetetään

    Hommaa tai tee/teetä sopiva hihnapyörä ja asenna moottori



    Ainakin lamellikompurassa ei saa olla liikaa kierroksia kun lamellit on suunniteltu määrätyille kierroksille
    Lamelli imupainepumpussa kierrosten nostaminen aiheuttaa tyhjiön lamellien välille jollin imuteho laskee huomattavasti, sekä joka oman kokemuksen mukaan pahimmillaan vetää lamellin pesästään
    tulemana kolme lamellia kappaleina ja pumppu jumissa.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Koita ensin uudella kondensaattorilla, ne ei paljoo maksa.
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    3kW moottori vaatii sitten jo voimavirtasyötön.
     
  5. carrier

    carrier 1st gear

    Juu tiedossa on että 3kw vaatii voimavirtasyötön ja sellainen löytyy kyllä. Pumpussa ei ole mitään merkintää kierrosluvusta, mutta siitä ei varmaan voi päätellä mitään. Tuo onko kellään kokemuksia perus mäntä kompuran kierrosten lisäämisestä? Jos ei kellään ole ollut onnea niin en taida yrittää edes kokeilla.

    Avasin tuon vanhan moottorin kun ei lähtenyt pyörimään edes avustettuna. Osa eristeistä sulanut eli tuskin siitä saa meitin taidoilla enää kalua. Ajattelin että jos uuden moottorin laittaa niin olisi sitten edes kasvu varaa. Säiliö on hyvä rosterinen niin ei viitsisi laittaa hukkaan.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Niin onko se 3kw moottori sitten 3-vaiheinen? Eli tarvitset uuden painekytkimen jos nykyinen on ollut "valovirralla"

    Jos taas se 3kw onkin 1-vaiheinen eli kondensaattorin kanssa toimiva (noitakin on, mullakin sellasella mosalla oleva V-lohkoinen kompura) niin siinä on melko kehno käynnistysmomentti. Eli ei parempi kuin vanhassakaan ja nyt jos kierroksia koitetaan nostaa eli pyöritysvastusta, voi käydä niin ettei jaksa nostaa kierroksille ennen kuin vastapaineet lamauttaa moottorin.

    Tässä tilanteessa luonnollisesti lämpösuoja laukeaa, edellyttäen että se on samalla päivitetty uuden moottorin mukaan. Muuten se laukesi heti alkuunsa.

    Eli pelkän moottorin lisäksi menee vaihtoon painekytkin ja lämpösuoja. Sekä tietty johdotukset. Ja voi olla ettei toimi, ainakaan jos ei ole 3-vaihemoottori jossa 1-vaiheista parempi käynnistysmomentti.

    Että mahtaako kumminkaan kannattaa.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mikä ongelma toi painekytkin on 3 vaihemoottorille? Painekytkin ohjaa kontaktorin ohjauspuolta (=yksivaiheinen). Johdotukset riittää varmaan ja lämpörele/moottorinsuojakytkin pitää toki olla oikean suuruiset mutta ne ei maksa paljoakaan. toki pitää olla sähköluvallinen kaveri joka muuttaa kytkennät.
     
  8. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Kontaktori lämpörele kotelo niille yms johdot maksaa äkkiä 150-200e sillä saa halppis 1.5kw moottorin tai uuden kompuran.
    Muutenkin kannattaisi tallissa pitää 2 eri kompuraa pikkukompura jota voi käyttää pikkujuttuissa isommalla paineenvaihtelulla (rengas ei välitä vaikka paine heittelee 6-10 bar väliä)ja toinen isompiin ja tasaisempiin ilmantarpeisiin.(9-10bar)
    Sitten yhdistää väliletkulla molemmat toisiinsa kiinni voi käyttää isommissa ja pitempiaikaisissa puhalluksissa... tarvittaessa voi nakata auton perään ja käydä naapurin renkaaseen laittamassa ilmaa..
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Kontaktori nippusiteellä kiinni ja pakasterasia suojaks,käytetty niin on halpa.Ei oo kallis investointi.
     
  10. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    ------
    Kontaktori seinälle ohjaamaan pistorasiaa ja kontaktorin voi kaivaa vanhasta lämminvesivaraajasta .. :oops:
    Ei tarvi edes nippusidettä :D
     

Kerro tästä muillekin!