Rosterin hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 24.3.2011.

  1. Gutless

    Gutless Gearhead

    päteekö sama juttu tigin kanssa että kapeampi sula (muutosvyöhyke), sitä vahvempi sauma ja myöskin pienempi halkeamien mahdollisuus? Eli vyöhyke mikä vetäytyy jäähtyessään kasaan on pienempi, niin on vähemmän voimaa rasitteena.

    Tunkua pitää tietysti olla että kappaleet hitsautuvat läpi, mutta terävällä elektrodilla pidetään hitsausvyöhyke kapeana. Rosterin kanssa kun elektrodi pysyykin terässään. Alumiinissa kun tuo menee hetimiten palloksi, ainaskin itellä käy näin.
     
  2. vette73

    vette73 Gearhead

    Yritykseni toimi pitkän ajan Lokomon, Rauma Material Technologyn ja Metson, eräänlaisena koehitsaamona. Nuo yritykset (sama yritys eri nimillä) valmisti erikoisteräksiä ja myös hitsauslisäaineita (puikkoja tai/ja tig-lankoja) tekemiinsä materiaaleihin.
    Sitten he antoivat hitsausarvot (virta, jännite, kuljetusnopeus, lämpötilat yms) ja niillä sitten testailtiin. Palikat vietiin metallilabraan, jossa ne sitten kuvattiin, ultrattiin ja lopuksi revittiin rikki. Niistä sitten muodostu ne hitsausarvot.
    Yleensä se lopullinen hitsausvirta oli pienempi, kuin mitä perstuntumalta olisi säätänyt.

    En tiedä mikä seikka siihen lujuuten eniten vaikuttaa, mutta ei se kuitenkaan mistään halkeamista johdu, koska halkeamat olis näkyny röntegenissä ja ultrassa, eikä ne koepalikat olis koskaan edenny veto-ja taivutuskokeisiin.
    Yleensä noissa vaadittiin ihan puhdas vitonen luokaksi.

    Tuohon läpimenoon suurin vaikutus on hitsausviisteiden teolla. Virtaa ei tarvitse olla paljoa, jos on loivat, terävät viisteet.
    Alumiinissa elektrodin kuuluukin mennä palloksi. Ymmärtääkseni se johtuu vaihtovirrasta tai muuten vaan virran kulkusuunnasta. En ole koskaan asiaa sen kummemmin yrittänyt selvittää.
    Jos joku fiksu tietää, niin saa kertoa.
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Alumiinille opettivat hiomaan elektrodin pyöreäpäiseksi, terävästä siirtyy kuulema ensialkuun tavaraa hitsiin ja aiheuttaa kaikkea kivaa.
     
  4. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kyllä putkea hitsatessa se 2mm. Toimii paremmin. Jos meinaa kunnon sauman tehdä niin silloin ajetaan 1mm.- 2mm. Laikalla saumaa auki. Tigillä toki onnistuu ilman lisä ainetta tai vähäisellä lisäaineella sauma jos istutus on hyvä. Sama se on paksummillakin matskuilla puikon kanssa. Rakoa pitää olla että juuresta tulee bueno.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Pystyykö tigillä hitsaamaan rosteria sk-18 kaasulla?
    Pelkän ei tai kyllä tiedon sijaan haluaisin tietää vähän laajemmin miksi onnistuu tai ei onnistu.
     
  6. solar4

    solar4 2nd gear

    Ei pysty. Argon on inertti suojakaasu ja hiilidioksidi taas ei, se aiheuttaa hapettumista mitä MIG/MAG hitsauksessa (pl alumiini ja kaarijuotto) tarvitaan. Käytännössä SK ja TIG yhdistelmä aiheuttaa vain kuohumista eikä valokaari ole vakaa.

    Aga:lla on kohtuu laaja ja selkokielinen opas aiheesta:
    http://www.industriacenter.fi/cms/tiedo ... ikirja.pdf
     
  7. nuffield

    nuffield Gearhead

    Pystyy hitsaamaan sk18:sella saumasta tulee vaan musta ja vähä hapettuneen näkönen. Koti tarve töissä ihan menettelevä sauma.
     
  8. solar4

    solar4 2nd gear

    Nuffield, ai TIGillä? Täytyy sanoa että ei oo mieleen tullu ees koittaa kun pienetkin epäpuhtaudet saa aikaan kuohuntaa.. MIGillä taas menee kyllä, kunhan ei oleta sauman olevan kovin vahvaa tai kaunista.
     
  9. nuffield

    nuffield Gearhead

    TIGillä. Mustalla raudalla tuo sk18:nen tahtoo tehdä huokosta ja syödä elektrodia.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Tarkoitatko että saumasta tulee väriltään musta vai että siitä tulee nk mustaa rautaa eli ruostuvaa terästä?
    Mullahan on suunnitelmana hitsailla ihan itte kasaan puukaasulaitteet.
    Tarveaineina on tietty sitä mitä sattuu löytymään eli tod näk hyvinkin erilaisia rosteriseos levyjä.Saumoilta ei vaadita mitään erityisiä lujuuksia.
    Korroosion ja lämmönkestoa vain ja tietysti kaasutiiviyttä.
     
  11. nuffield

    nuffield Gearhead

    Väriltään tulee musta. Mullakin tuo sk18 ja TiG yhdistelmä jäi yhteen 20l pulloon, kun ei täyttäny omia laatu vaatimuksia, että ei tuota voi oikein suositella.
     
  12. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Mä oon hitsaillu rosteria normi migillä,kaasu SK18,mutta,oon käyttäny ydintäytelankaa.Tulee ihan jättebra sauma.Enkä oo kuin 27v hitsaillu..
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli rosterille kaasu mig/mag ja täytelanka, niin tulee hyvä?

    Saako tota SK18 kaasua kertakäyttö pullossa?
     
  14. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Langan on oltava rosteri täytelanka jos sen hitsin korroosion kestolla on väliä mutta sk18/awomix passaa hyvin samoin agan vastaavat kaasut.

    Umpilangalla on sitten oltava inertti kaasu jos haluaa virallisella tavalla hitsata rostereita, toki musta pinta häippäsee hapottaen mutta hiililisä ei ole hitsin muille ominaisuuksille hyväksi(kromikarbidit haurastuttaa hitsiä ja altistaa raerajakorroosiolle).
     
  15. jaloter

    jaloter 1st gear

    Tig ja argon,piste.Mig ja argon,piste.En viitti si ruveta väitteleen mut näin se on.
     
  16. nv-550

    nv-550 Gearhead

    3kpl Busterin veneitä entisöiny ja jälki kestää tutkia.Raisiosta yhen meriteollisuuden laadun valvojan veneen hitsasin sen jälkeen ku porasin lämpökaivon sille.Eipä hänkään ensin uskonu.Aikoinaan ku ensimmäisen kerran hitsasin noin ni oli pelkkä vahinko,ei ollukkaan hitsauskone jääny mun jäliltä talliin. :D Kaikkiahan pittää ja saa kokeilla :rotfl:
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oma sisko ja itse murha kannattaa varmaan jättää ihan viimeisiksi :poff: :soosoo:
     
  18. nv-550

    nv-550 Gearhead

  19. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Mitä täytelankaa käytit? Jotain kaasuttomaan tarkoitettua?
     
  20. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Komppaan edellistä.
    Suosittelen puhdasta Argonia kaasuksi. Ei kannata pilata hyviä materiaaleja ja työtä hiilikaasulla!

    Työkaverilla on hyvä esimerkkitapaus mitä taphtuu rosterille kun hitsaa migillä ja umpirosterilangalla käyttäen hiilidioksikaasua "koska sitä sattui olemaan". Hän hitsasi rosteripultit kiinni rosteriprofiiliin. Hitsi näytti kohtuulliselta, mutta kevyt kopautus vasaralla irrotti pultit hitsauskohdasta ihan jokaisen pultin kanssa sama juttu. Hiilidioksidi teki rosterihitsistä LASINKOVAN.
    Siis jos ei ole mitään lujuusvaatimuksia niin voi hiilikaasullakin hitsata rosteria.
     

Kerro tästä muillekin!