Pullmax

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Remmiveto, 26.5.2015.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Muistatko mallimerkintä?
    en kaikkea tiedä tässäkään asiassa. Toistan sen mitä olen lukenut..
     
  2. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei tuu malli mieleen. Muistelin että P19, mutta ainakaan googlen kuvahaku ei auttanut. Sen kyllä tunnistaa kun siinä edessä päällä on sellanen iso vastapainomurikka aisan päässä. Suht siro oli, runko yhdestä levystä. Ainoa malliaan mitä olen nähnyt.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Niin siis tarkoitus oli kerätä erilaisia työkalu profiileja kuvia tai piirrustuksia, ehdotuksia että mitkä olisi sellaisia yleistyökaluja.

    Ehdottaa pitää vaikka itse ei tarviaisikaan.

    Keräis ne yhteen esim A3 paperiin ja siit poltas laserilla 20 tai paksummasta teräslevystä.

    Noikohan kukaan ymmärsi kun ei ole ehdotuksia postailleet.
     
  4. ventora

    ventora 2nd gear

    mites remmiveto teetitkö työkaluja? tarvetta siansorkka kutistuspäille kenelläkään?
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    En ole viel teettättäny kun koneistajalta ei ole vielä tullut koneeseen tarvittava välilevyä.
    Jäänyt kiireen takia sivuun. Yks päivä.
    Kyllä kutistusteräs kiinnostaa..

    Jonkinlainen layout on piirrettynä, 20-25mm levystä:
    90', 45' kanttiterät
    5, 10, 15, 20, 25, 30, 50mm bead terät
    5,10, 15, 20mm step terät.

    Louversterät ajatuksena myös tehdä. EDIT: alkuperäistyyppinen käönnettävällä alaterällä.
     
  6. Kine

    Kine 3rd gear

    Jonsei muualta löydy Pullmaxin louverstyökalua, mitä vähän epäilen, niin Jämsän peltikoulussa semmoinen pitäisi olla. Siis säädettävä on se. Aika simppelin oloinen kapistus kuitenkin. Ehkä sieltä sais jonkun ottamaan mittoja ja kuvia..?

    Minullakin on pihalla vastaava kapistus, Nibbler Senior. Vähän erinmoinen työkalukiinnitys Pullmaxiin verrattuna, taitaa olla 1" pyöreä akseli jossa alapäässä ohjaus, että menee oikein. Joku päivä otan rakkineen ja survon sen talliin. Kynsiä sillä on kätevä leikata, ei hyydy paksummassakaan.
     
  7. ventora

    ventora 2nd gear

    jees eli olen teettämässä kutistus työkalua mallia siansorkka,jenkkien piirrustuksilla.s355 materiaalista. työkalusta valmistetaan pää ilman kiinnikettä ja jokainen hitsaa omassa jigissä kiinni työkaluvarteen. hintaa 180e alvilla pari,louvers työkalu on tulossa seuraavaksi.yv lissää
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead

    Minulla on louverikalu, se tekee sen kokosta louveria kuin esabin mikin lankarullan oven kahva on. Kapine pitää purkaa jos mitat siitä ottaa. Ei ole vartin homma vaikkei montaa osaa olekaan.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minä sain eräältä foorumilaiselta kuvat louverstyökaluun. 100% samanlainen kuin Jämsässä.

    Nyt odotan tarjousta koneistamosta.
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minulla on kans noi original pullmax louversterät. Siansorkka kutistimen tein kanssa. Materiaalit tais maksaa 7 €. Justiinsa samojen piirustusten mallisen mikä netistä löytyy, toimii.
     
  11. BBC

    BBC Guest

    Pullmax 5nen vihdoin sisällä tallissa. Pirun hienosti pelaa ja hyvä on myös 40cm korotusjalka kumityynyillä. sopiva työskentelykorkeus ja helppo pumppukärryllä siirtää jos joskus tarve. PIdän myös 5s koosta, kun oma rakentelutallini ei ole mikään "halli" enkä semmoista haluaisikaan. Tosin nyt vähän helpottaa kun harrasteautoilla on omat lämpimät tallit lähistöllä, jäi kotitalli työskentelyyn.

    Nyt työkalujen tekoon ja jotain työkaluja tilasin. Lisäksi pitää rakentaa portaaton lyöntinopeussäätö jalkapedaalilla. 19x19 ainestankoa tuli pari metriä koneen mukana, joten eiköhän siitä saa työkaluille useat kiinnityskarat.
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead



    Tee tai teetä työkalun hitsausjigi, ilman sitä on hankala kohdistaa pulikat toisiinsa.
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Ei tarvi teetellä JIGejä muilla. Eiköhän se riitä että on yrittänyt tehdä metallitöitä kotona, reissussa ja konepajoilla kakarasta asti.


    ei tämä nyt oikein tarkka homma ole kun ei puhuta sentään sadasosamilleistä, mutta siitä huolimatta homma hoituu sitten kun tulee pullmaxin rakentamisen aika. Tämä talvi on "Myyty" loppuun asiakastöitä ja omien autojen, moottorien rakentamista, mutta voihan nyt hyvin kerätä tavarat valmiiksi kun alan tekemään pullmaxia työkäyttöön enstalveksi.
     
  14. B 49

    B 49 Gearhead

    Tuli semmoinen mieleen, että kun Pullmax ei sovellu (yleensä)planishing hammeriksi niin jos laittais alemman työkalun alle jykevän kierrejousen pätkän. Ei tulis päittäin lyöntiä sitten. Toimiskohan? Kukaan kokeillut?
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Muinoin testailin sellaisella missä toinen puolisko oli kumia. Toimi. Ehkä vähän samanoloinen vaikutus. Kumityökalun elinkaari oli vaan vähän turhan lyhyt kun ei se ite kumi tahtonut pysyä pitimessä kiinni.
     
  16. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Eckold:n joissain kutistus ja venytys työkaluissahan on tuollanen vulkanoitu kumi siel välissä. Ja metallipalat ohjaimina.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ruotsissa näin kun olivat theneet alateräpitimen sorvilla johob meni jääkiekko. Kehui toimivaksi ja pitkäikäiseksi.

    Eilen kävin laserpajalla ja 15mm on heidän max kapasiteetti. No sekin riittää noihin työkaluihin mitä olen piirrustellut. Postaan tänne lähiaikoina mitä olen saanut paperille.
     
  18. B 49

    B 49 Gearhead

    [​IMG]

    Kokeilinpa pikaisesti. Porasin tommosen stumpin olisko toi sitten nailonia vai mitä. Sinne alatyökalun ja korkeussäädön väliin tuo. Toimii kyllä. Tiedä sitten kuinka kauan.
     
  19. mafo

    mafo 3rd gear

    uretaani toimii ja kestää aika kauan, saa eri kovuuksia
     
  20. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Oma mielipide et saa olla aika jämäkkää urtsia. Itsellä n. 40mm halk oleva kiekko ja liian pehmeä. Mut en ole kuin muutaman koepalan tehnyt. Kumin kanssa en ole kokeillut, se vie kuulemma joissain hommissa tuntuman :D
     

Kerro tästä muillekin!