Hiilidioksidia halvalla tai kunnollista täytelankaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vehje, 22.11.2015.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on oma 20L SK18 seoskaasupullo, viimesestä täytöstä on kolmisen vuotta mutta se oli silloin n.60e IK-asennuksella. Teki odottaessa, tai no, kävin oikein kaupassa välillä ja hain tunnin päästä pullon täytettynä. Ei se mun mielestä kovin kallista ollut. Tarkistus+maalaus tehtiin joskus 2010 ja se oli silloin satasen luokkaa + täyttö.

    Hain samasta paikasta 20L argon pullon omaksi, 5-6 vuotta sitten se maksoi 350e kymmenen vuoden leimalla. Täytön hintaa en muista mutta kyllä se muistaakseni jäi alle satasen.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos aatellaan, et ottaa ton mainostetun seos pullon ja maksaa siitä sen 350e ja hitsailee reiän tohon ja toisen runkoon seuraava vuosi meneekin läpi sit pitää laittaa pikku paikka kaareen ja loppuu taidot no DX tekee sen sopivalla hinnalla eli sillä pullolla on nyt hitsattu ehkä puol tuntia ja kolme vuotta mennyt leimaa 7 jäljellä, sit tulee projekti johon menee enemmän kaasua ja käyttikseen pitää laittaa pikku paikka helmaan sit tuleekin työpaikka ja saa firman autolla cruisailla ja oman käyttiksen siellä hitsattua eli 5 vuotta menny ja kaasua noin 30% sit hitsailee kaverille pari autoa leimalle 6 vuotta ja kaasua 50% samalla kaavalla jos homma jatkuu niin seuraavaan täyttöön leima samalla ja se taitaa maksaa 100-200e + 100e kaasusta kun hinta on noussut

    Eli pitää laskea se 350e 10 vuoden välein vähäisellä käytöllä vai vielä leimassa oleva hiilari sopivasti 30e se täyteen 20e eikä tartte puolta suomea ajella täytön kanssa ja jos vielä sopivasti löytyy toinen missä vuos leimaa jäljellä 40e se täyteen 20e niin mennään rapialla satasella 20 vuotta

    Eli kumpi on kannattavempaa raatojen harsimiseen 100e 20 vuotta vai 400e 10 vuotta tai jos enemmän hitsailee niin voi mennä enemmänkin seoksilla


    Mites se meni olikos, et hiilarilla voi hitsata kaikkea mitä seoksella, mut seoksella ei voi hitsata kaikkea mitä hiilarilla ja jalometallit vaatii omat kaasunsa


    Unohtamatta sitä saksan ebay pulloa sen voi myydä tyhjänä hyvään hintaan kunnon leimaa jäljellä :poff:
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Viimeksi kun uusin woikoskella 5 vuoden sopimuksen maksoi 250-260e 40 litran seoskaasu pullon vaihto täyteen 120e mun nykyisellä käytöllä toi pullo kestää ainakin 4 vuotta joskus se on kulunu vuodessa. Siitä kun laskee niin tällä hetkellä vuotta kohden tulee kuluja noin 100 euroa

    Vastaavasti kahta autoa on tullu harrastettua yhteensä 15 vuotta rahaa palanu varmaan 35000-40000e Siihen verrattuna hitsaaminen on halpaa
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pääkaupunkiseudun merkitön autokorjaamo "nyrkkipaja" laskutti mua kesällä kolmen ruostereiän paikkuusta 400€. Keväämmällä turattiin kaverin välineillä yhtä kohtaa pari tuntia, mutta sitä yhteistä laatuaikaa, jolloin molempien kalenteriin sopi, eikä ollut sade, sai hakea oikein ajan kanssa. Ja kun en etukäteen tiennyt, mitä hällä oli tallissa, niin parin tunnin turauksesta meni puolet siihen, että hain omalta tallilta lisää välineitä. Aattelinpa näistä kahdesta, että oispa omat välineet, niin voisi tehdä näitä "silloin kun ehtii". Tilakin on.

    Ostopäätös uudesta Telwinistä, maskista ja omasta CO2 pullosta kustansi realisoituessaan 800€. Vain kaksi autokorjaamossa tehtyä harsintaa itse tehtyinä ja kamat on kuoletettu. Tai sitten teen ne harrikan turbopakosarjat irtokäyristä, joista firmat pyytää >> tonnin valmiina, niin kaikki investoinnit tuli kerralla maksetuksi. Oma pullo, vaikka heittäisi 10v päätteeksi lepikkoon plus täyttö vuodessa tulee maksamaan viiskymppiä per vuosi. Jos on edes yks hitsuutteluhomma siihen, niin kestäähän tuon.

    Voi olla, että joudun vielä ostamaan jalokaasupullonkin. Mut nyt on hiilaria ja hitsaan mustaa rautaa.
     
  5. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kannattaa ajatella myös, että Ebay:n kautta ostettu hiilidioksidipullon kuori menettää vuosi vuodelta
    arvoaan kunnes katsastuksen lähestyessä on lähes arvoton. Unicyl pullokuoren kohdallahan asia
    on toisin päin eli arvonnousu tapahtuu aina kun pullokuorien hinnat nousevat.
    Aga on ottanut vastuun hoitaa unicyl pullojen katsastuksen asiakkaan puolesta.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Halvempaa se on 10v välein se oma pullo katsastella siltikin kun maksaa riistohintaa täytöstä saatika uudesta pullosta AGAlta kyllä valitettavasti.

    Monopoli mikä monopoli...
     
  7. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Itse hain IKH:lta tuon Agan Unicyl pullon, hinta oli 319e kun otin kaasuksi Misonin 18, kallishan se on, sitä ei käy kiistäminen. Aiemmin olen hitsaillut CO2:lla, mutta pidän enemmän siitä, että hitsi palaa tasaisemmin seoskaasulla. Sitten kun joskus pullo tyhjenee niin käyn vaihtamassa sen IKH:lla täysinäiseen 90e hintaan. Ja tämä kyseinen IKH nyt sattuu olemaan sopivasti työmatkan varrella niin tarvi ajella ties minne pullon täytön vuoksi.
     
  8. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Woikosken AWOcyl vaihtokaasupullosopimus halvempi kuin AGA:n vastaava. Tuntuu, että AGA keskittynyt yrityksiin, eikä yksityisasiakkaat enää kiinnosta.
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Periaatteessa maksat vaan kaasusta kun pullon voi myydä tarvittaessa eteenpäin. Ei tuo kaasun hinta nyt niin kova ole että pitää alkaa jonkun vanhan sammutinpullon kanssa pelaamaan. Meneehän sitä rahaa hukkaankin... ja kyse on kuitenkin vaan satasista jakaantuen yleensä vuosien ajalle. Pihistäähän voi vaikka jostain turhasta...

    Niin itsellä on Woikosken sk18/20L omistuspullo.
     
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Aga mitenkään yrityksiin pelkästään ole keskittynyt, miksikähän se näitä unicyl pulloja sitten pien kuluttajille
    markkinoi, jokainen asiakas on tärkeä niin kuin muillekin toimijoille tässä maassa.
    Joku tuossa ennemmin kysyi, että kysy työnantajaltas miksi maksaa x €uroa, no kai varmaan siks ku osa ostaa
    ulkomailta x rahalla ja jää seki pois pyörittämästä tämän maan taloutta.
    Kyllä rahaa vaan silti tuntuu löytyvän kaikkiin muihin tukijaisiin Kreikka, maahanmuuttajat, meidän oma sosiaaliturva.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu, kannattaa suosia kotimaista silloin kun valinta on helppo tehdä. Woikoski on 100% kotimaisessa omistuksessa oleva perheyritys. Jo 4:s Palmberg peräsimessä peräkkäin. Ja on vielä autourheiluhenkinen yrityskin se Woikoski!
     
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Tarttis varmaan ohjeistaa tuota Suomen tulliakin pikkasen et ei lähettele sieltä eteenpäin suojakauluksettomia
    pommeja. En haluais itseäni tai ketään muutakaan loukata vahingon sattuessa tuollaisen paineistetun pullon
    kanssa, voi se olla viimeinenkin kerta. Meneehän se sammutuspullokin joskus vanhaksi ei niitä
    voi mielin määrin ponnistaa niin kuin muutkin pullot, mut unicyl se on ja vain pysyy.
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Ja vaikka sen saksalaisen pullon joutusit uudenkin ostaa 10v välein ni silti taitaa tulla halvemmaks kun nää Unisyljet...
     
  14. umpio

    umpio 3rd gear

  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Jotenkin tuntuu siltä että sua on joskus jymäytetty näissä kaasuasioissa.
     
  16. hodis

    hodis 3rd gear

    Jos pussihousuilu kiinnostaa niin Woikoski antaa 30% alennuksen kaasuista ja vuokrista SAHK:n jäsenille. Paljonko lie sitten tuon kerhon jäsenmaksu?

    Itsellä pikkumikissä "baaripullo" ja ainakin Metrotukussa pystyy vaihtamaan täyteen.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    :eek: :rotfl:

    Mikä siinä unisyljessä niin kamalaa on? Ei tartte katsastaa, eikä pullo ole kuukautta täyttöreissussa woikoskella. Meillä on asetti happi ja mig kaasu air liquiden vastaavana "unicyl"- pullona, onko L-Bee tuotenimeltään. Siinä oli mittari ja säädin myös itessään ja sitten saa liittyä kai johonkin ihmeen vibee-klubiin josta saa jotain pisteitä ja niillä saa jotain boonuksia tai ilmasia täyttöjä, en ole tutustunut vielä :eek:

    Halvimmalla pääsis kun vetäis kanaverkkoa ja kittiä, myisi migin pois ja pullokuoret ja veisi rahat pankkiin. Myisi kaikki autot, veisi rahat pankkiin ja ostaisi jonkun halvan tojotan ja kattois 10" putkitöllöstä jimiltä autonrakennusta +15 asteen sisälämpötilassa. Toisille silläkin on merkitystä että uusi pullo on helppo "täyttää" ja kaasua saa aina joka lisää sitä harrastusmukavuutta ettei tartte odottaa koko lomaa että saisi kaasua kun pullo on katsastuksessa+täytettävänä 2 viikkoa.

    Oletko laskenut jotenkin tätä että paljonko tulee kaasua kulua että unisylki tulee halvemmaksi mitä omistuspullo+katsastus+täyttö?

    Alko itteäkin kiinnostamaan sen verta että voisi laskea että millä kaasunkäytöllä toi unisyl tulisi halvemmaksi mitä vuokra tai omistuspullo. Harmi vaan että noita vuokrapullojen hintoja tai omistuspullon hintoja ei millään sivulla kukaan näe tarpeelliseksi ilmottaa. Kaikki vaan ilmottaa että meiltä saa, tule kysymään :mad: :wc:

    Air liquidella toi kaasupullon hinta nyt oli mig seoskaasulle 350 ja täyttö 71,6. Ei nyt liity aiheeseen mutta Hapella hinta sama 350 ja täyttö 41,8 , asetilla 350+73,4. 10l pulloja siis.
     
  18. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    voikoskelta hain ikivuokrapullon seoskaasua jonkun satkun makso nyt haet ja maksat pelkästä kaasusta.vanhan hiilari pullon kävin täytään jus ennen kun katsastus vanheni se on varapullona jos(kun) kaasu lopuu yöllä tai viikonloppuna
     
  19. tapnie

    tapnie 2nd gear

  20. Hesio

    Hesio 1st gear

    Milloin se sammutuspullo, siis co2, on niin vanha ettei siihen saa enää leimaa?
    Mikä on kaasupullon ikä?
     

Kerro tästä muillekin!